LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 86
Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive pensionskassevirksomhed, hvis
-
firmapensionskassen anmoder herom,
-
firmapensionskassen gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser af denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov,
-
firmapensionskassen ikke opfylder kravene i kapitel 5,
-
der ikke udøves pensionskassevirksomhed i en periode på over 6 måneder,
-
firmapensionskassen ikke inden for de frister, der er fastsat af Finanstilsynet, har gennemført de foranstaltninger, som er angivet i de genoprettelsesplaner, der er nævnt i § 83, eller
-
et påbud efter §§ 48 eller 84 ikke er efterkommet inden for en frist, der er fastsat af Finanstilsynet.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 86
RetsinformationDet følger af den gældende § 63 i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at en firmapensionskasse i visse tilfælde skal opløses.
Denne bestemmelse videreføres med en række sproglige ændringer og konsekvensrettelser. Den gældende § 63, stk. 1, nr. 1, ændres således, at en firmapensionskasse ikke længere skal opløses, såfremt den ikke har nogen ansvarshavende aktuar. Baggrunden for ændringen er, at kravet om at antage en ansvarshavende aktuar udgår. Firmapensionskassen skal dog stadig opløses, såfremt den ikke har nogen bestyrelse, og dette ikke er afhjulpet inden for en af Finanstilsynet fastsat frist. Den gældende regel i § 63, stk. 1, nr. 2, om, at en firmapensionskasse skal opløses, såfremt medlemstallet er under 50, udgår. Baggrunden herfor er, at der i praksis i et vidt omfang dispenseres herfra.
De gældende § 63, stk. 1, nr. 3-6 videreføres med sproglige ændringer således, at begrebet ”sponsorvirksomhed” erstattes af det ”det pensionstegnende firma”, at betegnelsen ”medlemskredsen” erstattes af ”medlemsbestanden” og at begrebet ”pensionsmodtagernes” tilføjes. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til det foreslåede § 3.
I det foreslåede stk. 1, nr. 1-5, opregnes de tilfælde, hvor en firmapensionskasse skal opløses.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, en firmapensionskasse skal opløses, hvis den ikke har en bestyrelse, og dette ikke afhjælpes inden for en af Finanstilsynet fastsat frist. Bestyrelsen er altafgørende i forhold til driften af en firmapensionskasse, og det er derfor en forudsætning for driften, at der er en bestyrelse til at lede og styre firmapensionskassen.
Halvdelen af bestyrelsen i en firmapensionskasse skal som udgangspunkt bestå af firmapensionskassens medlemmer, jf. lovforslaget § 30, stk. 1. I mange firmapensionskasser har medlemmerne nået pensionsalderen, hvilket betyder, at det kan være en udfordring at få besat de bestyrelsesposter som er tiltænkt medlemmerne. Bestemmelsen medfører, at firmapensionskassen som udgangspunkt skal opløses, hvis det ikke længere er muligt at sammensætte en bestyrelse.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at en firmapensionskasse skal opløses, såfremt en så stor del af medlemsbestanden forlader firmapensionskassen i forbindelse med et frasalg af en del af det pensionstegnende firma, at det vil bringe de resterende medlemmer og pensionsmodtageres rettigheder ifølge vedtægter og regulativ i fare. Såfremt der sker et salg af en del af det pensionstegnende firma, vil også en del af medlemmerne forlade det pensionstegnende firma og dermed firmapensionskassen. Der skal da foretages en bedømmelse af, hvorvidt det vil være uforsvarligt over for de resterende medlemmer og pensionsmodtagere at bevare firmapensionskassen.
I stk. 1, nr. 3, foreslås det, at en firmapensionskasse skal opløses, hvis det pensionstegnende firma nedlægges i sin helhed.
Bestemmelsen medfører, at hvis det pensionstegnende firma bag firmapensionskassen nedlægges i sin helhed, skal firmapensionskassen opløses. Hvis en anden virksomhed påtager sig de forpligtelser, som er tilknyttet det pensionstegnende firma, skal firmapensionskassen ikke nedlægges.
I stk. 1, nr. 4, foreslås det, at en firmapensionskasse skal opløses, hvis dens forpligtelser er fuldt indfriede.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at der ikke forekommer ”tomme” firmapensionskasser.
I stk. 1, nr. 5, foreslås det, at en firmapensionskasse skal opløses, hvis firmapensionskassens tilladelse inddrages.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at der ikke forekommer ”tomme” firmapensionskasser. Har en firmapensionskasse opfyldt alle sine pensionsforpligtelser, skal firmapensionskassen dermed opløses.
Efter det foreslåede stk. 2 fastslås det, at såfremt en firmapensionskasse skal opløses efter stk. 1, kan Finanstilsynet træffe beslutning om, at pensionstilsagnene skal søges overdraget til et forsikringsselskab eller til en anden pensionskasse, eller at bestanden af pensionstilsagn skal tages under administration i overensstemmelse med §§ 253-258 i lov om finansiel virksomhed, eller at der skal ske udlodning af firmapensionskassens formue.
I henhold til bestemmelsen tillægges Finanstilsynet en række indgrebsmuligheder i forbindelse med en opløsning i medfør af stk. 1, herunder tvungen bestandsoverdragelse eller tvungen udlodning af firmapensionskassens midler. Bestemmelsen kan kun finde anvendelse, hvis beslutning om opløsning af firmapensionskassen er sket i medfør af stk. 1, nr. 1 og 3. Bestemmelsen har til formål at sikre medlemsbestandens velerhvervede rettigheder.
Efter det foreslåede stk. 3 har Finanstilsynet i forbindelse med inddragelse af en firmapensionskasses tilladelse mulighed for at forbyde firmapensionskassen at råde over dens aktiver eller begrænse rådigheden herover, hvis det vurderes relevant i forhold til at sikre medlemmernes interesser bedst muligt. Ved en beslutning herom finder § 48, stk. 4 og 5 anvendelse, hvorefter Finanstilsynet kan kræve de registrerede aktiver deponeret m.v. Herved sikres, at firmapensionskassen ikke længere har rådighed over de registrerede aktiver, som udelukkende tjener til fyldestgørelse af medlemmerne og pensionsmodtagerne.