LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 85
Finanstilsynet kan som led i foranstaltninger efter § 84, stk. 1, forbyde firmapensionskassen at råde over sine aktiver eller begrænse dens rådighed herover. § 49, stk. 4, og regler fastsat i medfør af § 49, stk. 5, gælder også i disse tilfælde.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 85
RetsinformationDet følger af den gældende § 62 i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at Finanstilsynet i visse tilfælde kan inddrage en firmapensionskasses tilladelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 85 opregner de tilfælde, hvor Finanstilsynet helt eller delvist kan tilbagekalde en tilladelse til at drive virksomhed som firmapensionskasse.
Bestemmelsen viderefører med redaktionelle ændringer § 62 i lov om tilsyn med firmapensionskasser. De gældende § 62, nr. 7 og 8, om inddragelse af tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed, udgår fra bestemmelsen, men er for så vidt inkorporeret i den foreslåede nr. 3. Der henvises til bemærkningerne hertil. Finanstilsynet beholder således adgangen til at inddrage en firmapensionskasses tilladelse, såfremt firmapensionskassen ikke afsætter en direktør, eller såfremt et bestyrelsesmedlem ikke efterkommer et påbud efter lovforslagets § 97, stk. 1 og 2. Der tilsigtes ingen ændring af gældende ret.
Bestemmelsen implementerer dele af artikel 48, stk. 2, i IORP II-direktivet.
Enhver inddragelse af tilladelse i medfør af denne bestemmelse, bortset fra en inddragelse i medfør af nr. 1, indebærer vidtgående betydelige følger for en firmapensionskasse, hvorfor kompetencen til at træffe afgørelse i sådanne sager er tillagt Finanstilsynets bestyrelse, jf. § 96, stk. 2, jf. § 345, stk. 7, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed. Enhver inddragelse af tilladelse, bortset fra nr. 1, vil derfor også skulle offentliggøres i medfør af lovforslagets § 104, stk. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne hertil.
Hvis en firmapensionskasse får inddraget sin tilladelse, skal firmapensionskassen opløses, jf. lovforslagets § 87, nr. 3.
Forslaget til nr. 1 fastslår, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive pensionskassevirksomhed, hvis firmapensionskassen anmoder herom.
Bestemmelsen indebærer, at firmapensionskassen selv kan anmode om, at en tilladelse tilbagekaldes. Bestemmelsen svarer til § 223 i lov om finansiel virksomhed. Det er en betingelse for inddragelse af en tilladelse, at firmapensionskassen ophører med de aktiviteter, som tilladelsen er givet til. Herudover er det en betingelse, at firmapensionskassen ikke har udestående pensionsforpligtelser.
Det foreslåede nr. 2 fastslår, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive pensionskassevirksomhed, hvis firmapensionskassen gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser af denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen giver Finanstilsynet mulighed for at inddrage tilladelsen, såfremt det vurderes, at overtrædelser af denne lov eller regler udstedt i medfør heraf er så grove, at firmapensionskassen ikke længere bør drive firmapensionskasse.
En inddragelse er et alvorligt indgreb, der forudsætter, at der foreligger særdeles grove eller gentagne overtrædelser af loven, der ikke kan siddes overhørige, og hvor det derfor vurderes, at medlemmerne og pensionsmodtagerne er bedst tjent med, at tilladelsen inddrages. Det vil altid bero på en konkret vurdering, om de grove overtrædelser eller de gentagne overtrædelser er så alvorlige, at det vil betyde en inddragelse af firmapensionskassens tilladelse.
Efter forslaget til nr. 3 fastslår, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive pensionskassevirksomhed, hvis firmapensionskassen ikke opfylder kravene i kapitel 5.
Bestemmelsen medfører, at tilladelsen kan inddrages, hvis betingelserne for at få tilladelsen, jf. kapitel 5 ikke længere er til stede.
For eksempel kan Finanstilsynet inddrage en firmapensionskasses tilladelse, hvis medlemmer af ledelsen ikke opfylder kravene i lovforslagets § 41, da opfyldelsen af disse bestemmelser er en betingelse for, at Finanstilsynet kan meddele tilladelse efter lovforslagets § 12, stk. 2, nr. 3. Hvis et ledelsesmedlem ikke længere lever op til kravene om egnethed og hæderlighed, vil Finanstilsynet kunne inddrage firmapensionskassens tilladelse. Om det nærmere indhold af bestemmelserne henvises til bemærkningerne bl.a. til lovforslagets § 12.
Inddragelse af tilladelse med henvisning til, at bestemmelserne i lovforslagets § 41 ikke er opfyldt, forudsætter, at Finanstilsynet har meddelt en firmapensionskasse påbud om at afsætte direktøren eller meddelt et medlem af bestyrelsen i en firmapensionskassen påbud om at nedlægge hvervet inden for en af Finanstilsynet fastsat frist. Hvis firmapensionskassen ikke har afsat direktøren, eller bestyrelsesmedlemmet ikke har nedlagt hvervet inden for den fastsatte frist, vil tilladelsen kunne blive inddraget. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 97. Dette skyldes, at Finanstilsynet som offentlig myndighed er underlagt et proportionalitetsprincip, hvilket betyder, at den mindst indgribende beføjelse altid skal anvendes.
Efter forslaget til nr. 4 kan tilladelsen inddrages, hvis der ikke udøves virksomhed som firmapensionskasse i en periode på over seks måneder. Firmapensionskassens bevæggrund for ikke at have udøvet firmapensionskasse vil være afgørende for, hvorvidt Finanstilsynet i disse tilfælde inddrager tilladelsen.
Det foreslåede nr. 5 fastslår, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive pensionskassevirksomhed, hvis firmapensionskassen ikke inden for en af Finanstilsynet fastsatte frister har gennemført de foranstaltninger, som er angivet i de i § 82 nævnte genoprettelsesplaner.
Bestemmelsen indebærer, at tilladelsen kan inddrages, hvis en firmapensionskasse ikke opfylder en af firmapensionskassen udarbejdet genoprettelsesplan efter den foreslåede § 82. Hvis firmapensionskassen er i en så alvorlig økonomisk situation, at der ikke kan udarbejdes realistisk en genoprettelsesplan, vil tilladelsen kunne inddrages efter nr. 2 om grove og gentagne overtrædelser af loven. Det foreslåede nr. 5 svarer til § 224, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed.
Forslaget til nr. 6 fastslår, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive pensionskassevirksomhed, hvis et påbud efter § 47 eller § 83 ikke er efterkommet inden for en af Finanstilsynet fastsat frist.
Bestemmelsen indebærer, at tilladelsen kan inddrages, hvis en firmapensionskasse ikke efterkommer et påbud efter § 47 og § 83 inden for en af Finanstilsynet fastsat frist. Finanstilsynets mulighed for at inddrage tilladelsen er ikke diskretionær, og den bør først udnyttes, når Finanstilsynet har udtømt øvrige foranstaltninger. Dette udelukker dog ikke, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen, såfremt den manglende efterkommelse af påbuddet indebærer en fare for, at medlemmernes og pensionsmodtagernes interesser tilsidesættes. Dette vil særligt være relevant i de tilfælde, hvor den manglende efterkommelse af påbuddet skyldes firmapensionskassens og ledelsens modvilje. I så fald kan Finanstilsynet i øvrigt pålægge ledelsen ugentlige eller daglige bøder, jf. dette lovforslags § 117.