LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 83
Finanstilsynet skal påbyde en firmapensionskasse at udarbejde en genoprettelsesplan, hvis firmapensionskassen har utilstrækkelige aktiver til at dække de pensionsmæssige hensættelser. Planen skal tilsigte en genoprettelse af aktiverne inden for rimelig tid, som fastsættes af Finanstilsynet.
Stk. 2. Genoprettelsesplanen skal være konkret og gennemførlig og skal tage hensyn til firmapensionskassen konkrete forhold, herunder navnlig
-
aktivernes og forpligtelsernes struktur,
-
risikoprofilen,
-
likviditetsplanen,
-
aldersprofilen for medlemsbestanden og
-
nye ordninger og ordninger, der overgår fra ingen eller kun delvis kapitaldækning til fuld kapitaldækning.
Stk. 3. Genoprettelsesplanen skal godkendes af Finanstilsynet.
Stk. 4. Firmapensionskassen skal, hvis pensionsordningen afvikles i løbet af den periode, der er nævnt i stk. 1, 2. pkt., underrette Finanstilsynet og etablere en procedure for overdragelse af aktiverne og de tilsvarende forpligtelser til en anden firmapensionskasse eller et forsikringsselskab. Proceduren skal meddeles Finanstilsynet og gøres tilgængelig for medlemsbestanden.
Stk. 5. Reglerne i §§ 75 eller 92 finder anvendelse på en overdragelse i medfør af stk. 4.
Stk. 6. Driver firmapensionskassen grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed i medfør af § 89, og er firmapensionskassens aktiver ikke tilstrækkelige til at dække de pensionsmæssige hensættelser, skal Finanstilsynet straks påbyde firmapensionskassen omgående at udarbejde passende foranstaltninger og gennemføre disse uden unødig forsinkelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 83
RetsinformationDet følger af den gældende § 61 i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at Finanstilsynet under en nærmere række betingelser kan påbyde en firmapensionskasse inden for en af tilsynet fastsat frist at foretage de foranstaltninger, som Finanstilsynet finder nødvendige. Det følger desuden af den gældende § 61, at Finanstilsynet kan eller i visse tilfælde skal tage en firmapensionskasses pensionstilsagn under administration.
Denne bestemmelse foreslås delvist videreført. Den gældende § 61, stk. 1, nr. 3, giver Finanstilsynet adgang til at påbyde en firmapensionskasse at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis det i nr. 2 nævnte grundlag, dvs. det tekniske grundlag, eller den måde, hvorpå firmapensionskassens midler er anbragt, ikke er betryggende. Bestemmelsens første led om et betryggende teknisk grundlag udgår, eftersom der ikke længere er krav om at have en betryggende teknisk grundlag. Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.6. Den gældende § 61, stk. 1, nr. 6, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, hvorefter Finanstilsynet kan påbyde en firmapensionskasse at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis der er sket en forringelse af firmapensionskassens økonomiske stilling i forhold til en i henhold til denne lov forelagt driftsplan, udgår, eftersom der ikke med dette lovforslag stilles krav om forelæggelse af en driftsplan som sådan.
Bestemmelsen implementerer delvist artikel 45, stk. 2, og 48, stk. 2 og 5-9, i IORP II-direktivet.
Det foreslås i stk. 1, at Finanstilsynet tildeles diverse indgrebsmuligheder i forskellige situationer. Bestemmelsen har til formål at sikre, at Finanstilsynet har de fornødne beføjelser til at kunne forlange, at firmapensionskasser retter op på de svagheder eller mangler, der afsløres som led i tilsynsprocessen, og dermed i fornødent omfang kan gribe ind over for lovovertrædelser og andre uhensigtsmæssige forhold i firmapensionskasserne. Finanstilsynet kan i medfør af bestemmelsen påbyde en firmapensionskasse at træffe enhver foranstaltning, som Finanstilsynet skønner nødvendig.
De foreslåede stk. 1, nr. 1 og nr. 2, omfatter situationer, hvor firmapensionskassen ikke overholder lovgivningen, vedtægter eller det tekniske grundlag. De påbud, som Finanstilsynet i sådanne situationer vil udstede, vil i første række gå ud på, at firmapensionskassen skal sikre overholdelse af de gældende regler. Hvis et sådant påbud ikke efterleves eller i øvrigt ikke er tilstrækkeligt, vil Finanstilsynet kunne tage forsikringsbestanden under administration, inddrage firmapensionskassens tilladelse m.v.
I det foreslåede stk. 1, nr. 3, gives Finanstilsynet mulighed for meddelelse af påbud i tilfælde, hvor den måde, hvorpå en firmapensionskasses midler er anbragt ikke længere er betryggende. Bestemmelsen tænkes f.eks. anvendt i situationer, hvor firmapensionskassen ikke ses at have udarbejdet en hensigtsmæssig investeringsstrategi, og hvor Finanstilsynet ønsker at begrænse yderligere risikotagning i investeringsstrategien.
I det foreslåede stk. 1, nr. 4, gives Finanstilsynet mulighed for meddelelse af påbud, hvis det viser sig, at de til dækning af de pensionsmæssige hensættelser hørende midler ikke er opgjort tilstrækkeligt forsigtigt.
Bestemmelsen medfører, at Finanstilsynet kan give et påbud, hvis der konstateres manglende dækning af de pensionsmæssige hensættelser i firmapensionskassen. I en sådan situation vil selskabet dog på grund af situationens alvor og hensynet til beskyttelsen af firmapensionskassens medlemsbestand også blive pålagt at udarbejde en genoprettelsesplan i medfør af § 82, ligesom Finanstilsynet har mulighed for at forbyde firmapensionskassen at råde over dens aktiver eller begrænse dens rådighed herover, jf. § 84.
Det foreslåede stk. 1, nr. 5, indebærer, at Finanstilsynet kan gribe ind over for firmapensionskassen, hvis firmapensionskassens økonomiske situation er forringet på en sådan måde, at medlemmernes interesse i øvrigt er udsat for fare. Finanstilsynet kan f.eks. gribe ind efter denne bestemmelse, hvis firmapensionskassen ikke har den fornødne basiskapital. Påbuddet kan f.eks. gå på, at firmapensionskassen skal udarbejde en plan, der sikrer en genoprettelse af basiskapitalen. Hvis det viser sig, at en firmapensionskasse ikke er i besiddelse af tilstrækkeligt egnede aktiver til at dække de pensionsmæssige hensættelser, og dermed heller ikke overholder kravene til basiskapitalen, vil Finanstilsynet kunne kræve en udarbejdelse af en genoprettelsesplan efter lovforslagets § 82 samt udarbejdelse af en plan for genoprettelse af basiskapitalen efter denne bestemmelse.
I det foreslåede stk. 1, nr. 6, gives Finanstilsynet mulighed for at meddele påbud, hvis Finanstilsynet ikke finder en genoprettelsesplan efter § 82 betryggende, eller hvis der er sket en forringelse af firmapensionskassens økonomiske stilling i forhold til planen.
I henhold til bestemmelsen tillægges Finanstilsynet indgrebsbeføjelser over for firmapensionskasser i store økonomiske vanskeligheder. Forudsætningen for, at et påbud i medfør af denne bestemmelse kan meddeles, er, at firmapensionskassen ikke selv har foreslået en genoprettelsesplan, der indeholder de foranstaltninger, Finanstilsynet finder nødvendige, eller at der er sket en forringelse af firmapensionskassens økonomiske stilling i forhold til en allerede fremsat genoprettelsesplan.
Såfremt en af disse betingelser er opfyldt, vil Finanstilsynet kunne påbyde firmapensionskassen at foretage enhver foranstaltning, som Finanstilsynet skønner nødvendig. Disse påbud kan især vedrøre udarbejdelse af en ny plan for genoprettelse af firmapensionskassens pensionsmæssige hensættelser eller basiskapital, forhøjelse af firmapensionskassens indtægter, nedsættelse af pensionsydelser, overførelse af pensionstilsagnene til et forsikringsselskab, indsættelse af en af Finanstilsynet udpeget bestyrelse og direktion, eller opløsning af firmapensionskassen. Opregningen er ikke udtømmende.
Den konkrete tilsynsreaktion vil afhænge af den konkrete situation. Den mindst indgribende foranstaltning er udarbejdelsen af en ny genoprettelsesplan, der nødvendigvis må tage højde for den udvikling og de eventuelle ændrede forudsætninger, der er indtrådt siden udarbejdelsen af den oprindelige plan.
Et påbud om forhøjelse af en firmapensionskasses indtægter retter sig til firmapensionskassen som sådan og medfører en pligt for firmapensionskassen til at søge indtægterne forøget. Påbuddet kan derimod ikke i sig selv skabe nye forpligtelser for medlemmerne, pensionsmodtagerne eller for den eller de virksomhed(er), som firmapensionskassen er knyttet til, dvs. pensionstegnende firma(er). Det er imidlertid ofte forekommende, at det pensionstegnende firma i forbindelse med oprettelsen af firmapensionskassen eller senere har givet tilsagn om i påtrængende tilfælde at ville yde firmapensionskassen ekstraordinære indbetalinger. Et påbud om forhøjelse af firmapensionskassens indtægter forpligter firmapensionskassen til at søge sådanne midler indbetalt.
Påbud om nedsættelse af pensionsydelserne kan alene meddeles, såfremt mulighederne for en genoprettelse af firmapensionskassens økonomiske stilling på anden måde er udtømte. Såfremt en virksomhed har garanteret for en firmapensionskasses økonomiske stilling, eller på anden vis har forpligtet sig til at sikre pensionsindbetalingerne, indebærer dette, at Finanstilsynet først kan udstede et sådant påbud, når det har konstateret, at det ikke er muligt at opnå yderligere tilførsel af midler fra virksomheden, som har stillet garanti. En sådan reaktion vil således kun yderst sjældent kunne bringes i anvendelse.
Desuden har Finanstilsynet mulighed for indsætte en af Finanstilsynet udpeget bestyrelse og direktion. Denne mulighed kan alene anvendes i helt ekstraordinære situationer. Baggrunden er bl.a. reglen i § 30, der ikke udelukker, at repræsentanter for det pensionstegnende firma el.lign. kan udgøre flertallet i en firmapensionskassens bestyrelse.
I det foreslåede stk. 1, nr. 7, gives Finanstilsynet mulighed for at meddele påbud, hvis der er betydelig risiko for, at firmapensionskassens økonomiske stilling udvikler sig således, at firmapensionskassen vil miste sin tilladelse til at drive pensionskasse.
I henhold til bestemmelsen får Finanstilsynet mulighed for at gribe ind på et tidligere tidspunkt vurderet ud fra firmapensionskassens økonomiske forhold. Finanstilsynet kan påbyde nødvendige foranstaltninger, hvis der er risiko for, at firmapensionskassen mister tilladelsen. Dette kan ske, hvis der er betydelig risiko for, at bestemte forhold fortsætter eller indtræffer, f.eks. hvis der indtræffer tab på aktier eller obligationer eller en negativ udvikling i enkeltvirksomheder eller sektorer af virksomheder, og disse forhold vil kunne indebære, at firmapensionskassen ikke opfylder kapitalkravene i lovforslagets kapital 9.
Et påbud kan afpasses efter den konkrete firmapensionskasses forhold, hvilket giver Finanstilsynet mere differentierede beføjelser. Dette stemmer overens med de internationale tendenser inden for den finansielle sektor, hvor der i højere grad fastsættes individuelle krav til den enkelte virksomhed. Der kan f.eks. stilles krav om, at en firmapensionskasse ikke må investere i en bestemt type aktiv i en periode. Bestemmelsen giver mulighed for, at en firmapensionskasses forhold bringes i orden, mens firmapensionskassen stadig opfylder lovens krav til kapitalforhold m.v.
Finanstilsynets påbud skal konkretiseres, således at ledelsen i firmapensionskassen reelt har mulighed for at efterkomme påbuddet. Påbuddet skal endvidere forelægges for Finanstilsynets bestyrelse, jf. § 96, stk. 2, jf. § 345, stk. 7, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed, da et påbud i medfør af bestemmelsen altid vil have videregående betydelige følger for firmapensionskassen. Der skal ligeledes være klarhed over, hvornår påbuddet er opfyldt. Omvendt skal det være op til den enkelte firmapensionskasses ledelse at udfylde rammerne for, hvorledes et påbud opfyldes.
Den finansielle virksomhed skal ifølge den foreslåede bestemmelse have en frist til at foretage de nødvendige foranstaltninger. Det er ikke et krav, at der varsles, inden der gives et påbud med en frist til gennemførelse. Varsling skal dog i videst muligt omfang anvendes, hvis det ikke medfører en øget risiko for, at tilladelsen skal inddrages.
Forslaget til stk. 1, nr. 7, svarer i det hele til § 350, stk. 1, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslås i stk. 2, at Finanstilsynet har mulighed for at tage pensionstilsagnene under administration, såfremt de påbudte foranstaltninger ikke er truffet inden for den i henhold til stk. 1 fastsatte frist, og såfremt undladelsen skønnes at medføre fare for medlemmerne og pensionsmodtagerne. Er der tale om, at firmapensionskassen ikke kan skaffe tilstrækkeligt egnede aktiver til dækning af de pensionsmæssige hensættelser, vil dette altid medføre fare for medlemmerne og pensionsmodtagerne. Da bestemmelsen tager sigte på situationer, hvor det må antages, at der er tale om dybereliggende problemer, vil en manglende imødekommelse af de påbudte foranstaltninger i langt de fleste tilfælde medføre fare for medlemmerne og pensionsmodtagerne. Hvis det imidlertid skønnes, at de manglende foranstaltninger ikke indebærer en fare for medlemmerne og pensionsmodtagerne, må Finanstilsynet gribe til andre midler.
Det foreslås i stk. 3, at pensionstilsagnene skal tages under administration, såfremt der ikke er fremskaffet de til dækning af de pensionsmæssige hensættelser nødvendige midler. Bestemmelsen forudsætter, at Finanstilsynet har påbudt firmapensionskassen at sikre, at der tilstrækkelige midler til dækning af de pensionsmæssige hensættelser efter stk. 1, nr. 3.
Bestemmelsen giver Finanstilsynet mulighed for at tage en firmapensionskasses pensionstilsagn under administration i henhold til lovforslagets regler, hvis det konstateres at firmapensionskassen, efter der er givet påbud herom, ikke har tilstrækkelige midler til dækning af de pensionsmæssige hensættelser.
Det foreslås i stk. 4, at finder Finanstilsynet, at det, når pensionstilsagnene er taget under administration, tillige vil være påkrævet, at firmapensionskassen opløses, træffer Finanstilsynet beslutning herom.
Bestemmelsen medfører, at Finanstilsynet, når pensionstilsagnene er taget under administration, kan træffe beslutning om, at firmapensionskassen skal opløses.