LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 80
Deling af en firmapensionskasses formue efter fyldestgørelse af kreditorerne skal ske i overensstemmelse med vedtægternes forskrifter. De midler, der er registreret i medfør af § 49, tjener alene til fyldestgørelse af pensionsmæssige forpligtelser. Delingen af firmapensionskassens formue må ikke foretages, før Finanstilsynet har godkendt en plan derfor.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 80
RetsinformationDen gældende § 58 i lov om tilsyn med firmapensionskasser fastslår håndtering og fremgangsmåde i forhold til firmapensionskassers konkurs.
Den foreslåede § 80 er med én enkelt sproglig ændring en videreførelse af den gældende § 58 i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Bestemmelsen er blevet opdateret, idet ”Erhvervs- og Selskabsstyrelsen” nu hedder ”Erhvervsstyrelsen”.
Bestemmelsen fastslår den formelle fremgangsmåde ved en firmapensionskasses konkurs.
Det foreslåede stk. 1 fastlægger, at en konkursbegæring, der indgives på en firmapensionskassens vegne, kun kan indgives af bestyrelsen, eller, hvis firmapensionskassen er under likvidation, af likvidator eller Finanstilsynet. Herudover fastslår bestemmelsen, at en firmapensionskasse, der er under konkurs, skal bibeholde sit navn med tilføjelsen »under konkurs«. Skifteretten giver meddelelse til Erhvervsstyrelsen om konkursens begyndelse og slutning. I forbindelse med konkursens slutning slettes firmapensionskassen af Erhvervsstyrelsen i Erhvervsstyrelsens systemer.
Bestemmelsens første punktum vedrører de tilfælde, hvor konkursbegæringen indgives af firmapensionskassen selv. Bestemmelsen afskærer dermed ikke kreditorer fra at indgive konkursbegæring efter konkurslovens regler. Bestemmelsen medfører, at en konkursbegæring ikke kan indgives af firmapensionskassens direktion.
Bestemmelsens andet punktum svarer til § 234, stk. 2, i lov om aktie- og anpartsselskaber. Bestemmelsen gør det muligt, at identificere, hvorvidt en firmapensionskasse er under konkursbehandling.
Bestemmelsen sidste punktum fastslår, at firmapensionskassen skal slettes i Erhvervsstyrelsens systemer i forbindelse med konkursens afslutning.
Det foreslås med lovforslagets § 116, stk. 2, 1. pkt., at strafbelægge overtrædelse af bestemmelsens stk. 1, 2. pkt. Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsens stk. 1, 2. pkt., er den pågældende firmapensionskasse og likvidator. Den strafbare handling ved overtrædelse af stk. 1, 2. pkt., består i ikke at bibeholde firmapensionskassens navn med tilføjelsen ”under konkurs”.
Det foreslåede stk. 2 fastlægger, at likvidator skal indkalde generalforsamlingen med henblik på at træffe beslutning om indgivelse af konkursbegæring, når firmapensionskassen er under likvidation og likvidator finder, at likvidationen ikke vil give fuld dækning til kreditorerne og de pensionsberettigede.
Bestemmelsen regulerer likvidators handlepligt, hvis likvidator finder, at der ikke ved likvidationen kan gives fuld dækning til medlemsbestanden og kreditorerne. Likvidators indgivelse af konkursbegæring bliver således relevant, hvis det under likvidationen konstateres, at der ikke er tilstrækkelige midler til at dække firmapensionskassens forpligtelser.
Bestemmelsen svarer i nogen grad til § 233, stk. 2, i lov om aktie- og anpartsselskaber.
Det foreslåede stk. 3 fastslår, at Finanstilsynet kan indgive konkursbegæring, når en firmapensionskasse bliver insolvent. Finanstilsynets beslutning om at indgive konkursbegæring kan ikke påklages efter § 111.
Udtrykket ”insolvent” skal forstås i overensstemmelse med det tilsvarende udtryk i § 17, stk. 2, i konkursloven, hvorefter en skyldner er insolvent, hvis vedkommende ikke kan opfylde sine forpligtelser, efterhånden som de forfalder, medmindre betalingsudygtigheden må antages at være forbigående.
Bestemmelsens sidste punktum medfører, at Finanstilsynets beslutning om at indgive konkursbegæring ikke kan indbringes for Erhvervsankenævnet. Adgangen til administrativ rekurs er udelukket, da spørgsmålet om konkursbegæringens lovlighed afgøres af skifteretten. Skifterettens afgørelse kan indbringes for landsretten. Der er derfor ikke behov for andre klagemuligheder.
Bestemmelsen svarer til § 234, stk. 1 i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslåede stk. 4 fastslår, at erklæres en firmapensionskasse konkurs, tages bestanden af pensionstilsagn under administration af Finanstilsynet, og skifteretten overfører de i § 48 nævnte midler til Finanstilsynet. De enkelte pensionsberettigede kan ikke gøre krav gældende imod konkursboet. Derimod kan Finanstilsynet i konkursboet anmelde et beløb svarende til forskellen mellem pensionshensættelserne ved konkursens indtræden og værdien af de midler, der er registreret i medfør af § 48.
Bestemmelsen medfører, at hvis en firmapensionskasse erklæres konkurs, skal Finanstilsynet administrere firmapensionskassens bestand af pensionstilsagn, hvilket bl.a. indebærer, at skifteretten oversender midlerne til dækning af de pensionsmæssige hensættelser til Finanstilsynet. Bestemmelsen skal læses i sammenhæng med det foreslåede stk. 5 og 6.
Det foreslåede stk. 5 fastslår, at Finanstilsynet på administrationsboets vegne kan kræve et beløb svarende til kapitalkravet ved administrationsboets begyndelse.
Bestemmelsen medfører, at administrationsboet kan få tilført et beløb svarende til firmapensionskassens kapitalkrav, jf. den foreslåede § 53. Beløbet skal anvendes til at dække medlemsbestandens pensionstilsagn.
Det foreslåede stk. 6 fastslår, at Finanstilsynet udpeger en likvidator til at forestå delingen af de registrerede midler. §§ 253-258 i lov om finansiel virksomhed om administration af en livsforsikringsbestand gælder også for en bestand af pensionstilsagn.
Bestemmelsen skal læses i sammenhæng med det foreslåede stk. 4 og 5. Tilsammen medfører bestemmelserne, at hvis en firmapensionskasse erklæres konkurs, skal de midler, der er båndlagt til dækning af pensionsmæssige hensættelser og basiskapitalen overdrages til Finanstilsynet, der udnævner en likvidator til at forestå delingen af disse midler. Der etableres derved et særligt bo med medlemsbestanden som de eneste interessenter. Dette bo foretager på samtlige medlemmers og pensionsmodtageres vegne anmeldelse i konkursboet, såfremt de beregnede pensionsmæssige hensættelser ikke modsvares af de midler, der er båndlagt. Reglerne om administration af en livsforsikringsbestand i lov om forsikringsvirksomhed finder tilsvarende anvendelse på administration af en bestand af pensionstilsagn.