LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 6
En firmapensionskasse må opføre, eje og drive fast ejendom og infrastruktur, der omfatter tekniske anlæg, transportanlæg og bygningsanlæg.
Stk. 2. En firmapensionskasse kan tilbyde digitale løsninger og services, hvis de er i naturlig forlængelse af den tilladte virksomhed.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 6
RetsinformationDet følger af den gældende § 6 i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at en pensionskasse må opføre, eje og drive fast ejendom som en varig anbringelse af pensionskassens midler. Desuden giver den gældende bestemmelse mulighed for opførelse af boligbyggeri med videresalg for øje i overensstemmelse med den tidligere lov om fremme af privat udlejningsbyggeri.
Den gældende bestemmelse foreslås videreført med nogle få materielle ændringer.
Det foreslås i stk. 1, at en firmapensionskasse må opføre, eje og drive fast ejendom samt infrastruktur, der omfatter tekniske anlæg, transportanlæg og bygningsanlæg.
Kravet om varig anbringelse i forhold til opførelse, ejerskab og drift af fast ejendom i den gældende § 6 i lov om tilsyn med firmapensionskasser videreføres ikke. Dette medfører, at firmapensionskasser i højere grad får mulighed for at deltage i opførelsen, ejerskabet og driften af faste ejendomme. Herudover medfører det, at firmapensionskasser også må drive ejendomsadministration for andre. Desuden videreføres de gældende stk. 2 og 3 i lov om tilsyn med firmapensionskasser ikke, idet lov om fremme af privat udlejningsbyggeri (lovbekendtgørelse nr. 1218 af 7. december 2004) er blevet ophævet, jf. § 1 i lov om ophævelse af lov om fremme af privat udlejningsbyggeri (lov nr. 1589 af 20. december 2006). Herudover som noget nyt får firmapensionskasser mulighed for at opføre, eje og drive infrastruktur. Der tilføjes desuden et nyt stk. 2, hvorefter firmapensionskasser fremover får mulighed for at tilbyde digitale løsninger og services, der ligger i naturlig forlængelse af den tilladte virksomhed.
Firmapensionskasser får således mulighed for at investere i fast ejendom og infrastruktur på lige fod med forsikringsselskaber.
Infrastruktur, der omfatter tekniske anlæg, transportanlæg og bygningsanlæg, forstås som opførelse, ejerskab og drift af de fysiske anlæg, der er nødvendige for, at samfundet kan fungere. Som fysiske anlæg kan eksempelvis nævnes veje, jernbaner, havne, broer, tunneller, dæmninger, kanaler, kabelnet, fibernet, telefonforbindelser, vandrør, elkabler, fjernvarme m.v.
Infrastrukturinvesteringer er kendetegnet ved en lang tidshorisont, og såvel konstruktion som drift kan outsources. Investeringer i både fast ejendom og infrastruktur er ofte kendetegnet ved obligationslignende karakteristika, hvilket gør investeringerne interessante for firmapensionskasser, der ofte har langsigtede forpligtelser over for medlemmerne og pensionsmodtagerne. Firmapensionskasserne skal i deres investeringer i såvel fast ejendom som infrastruktur være opmærksomme på, at de overholder prudent person-princippet i lovforslagets § 56.
Efter det foreslåede stk. 2 kan firmapensionskasser tilbyde digitale løsninger og services, hvis de er i naturlig forlængelse af den tilladte virksomhed.
Den teknologiske udvikling har åbnet mulighed for en række virksomheder for at levere teknologiske løsninger på det finansielle område, som ikke kræver tilladelse. Dette kan f.eks. være at give et overskueligt overblik over pensionsforhold m.v. Forslaget til bestemmelsen skal give firmapensionskasserne mulighed for at konkurrere på dette område.
Det er en betingelse, at de digitale løsninger og services er i naturlig forlængelse af den tilladte virksomhed. Hvis løsningerne ikke fremstår som en naturlig forlængelse af virksomheden, kan de i stedet blive betragtet som anden virksomhed i henhold til lovforslagets § 5, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Det vil eksempelvis blive betragtet som naturlig forlængelse af den tilladte virksomhed, at firmapensionskassen har en hjemmeside eller et it-system, som gør det muligt for medlemmer og pensionsmodtagere at få adgang til oplysninger om deres pensionstilsagn.