LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 43e
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder og forskellige andre love (Tilsyn efter forordning om digital operationel modstandsdygtighed i den finansielle sektor og forordning om markeder for kryptoaktiver, regler for udpegelse af administrationsselskab for Garantifonden og aflønningsregler for firmapensionskasser)
En firmapensionskasse skal vedtage en skriftlig lønpolitik, der fremmer en sund og effektiv risikostyring.
Stk. 2. Firmapensionskassens lønpolitik skal være kønsneutral.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 43e
RetsinformationDet følger af det gældende § 24 b, stk. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at en firmapensionskasse skal etablere en whistleblowerordning. Efter det gældende § 24 b, stk. 2, i lov om tilsyn med firmapensionskasser kan en ordning efter stk. 1 oprettes via kollektiv overenskomst. Det gældende § 24 b, stk. 3, i lov om tilsyn med firmapensionskasser fastsætter en bagatelgrænse, således at alene firmapensionskasser med flere end fem ansatte skal etablere en whistleblowerordning i medfør af § 24 b, stk. 1, i lov tilsyn med firmapensionskasser. Efter det gældende § 24 b, stk. 4, i lov om tilsyn med firmapensionskasser kan Finanstilsynet i særlige tilfælde dispensere fra kravet om etablering af en whistleblowerordning efter § 24 b, stk. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Det foreslås i stk. 1, at en firmapensionskasse skal have en ordning, hvor dens ansatte via en særlig uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering, som er begået af firmapensionskassen, herunder ansatte eller medlemmer af bestyrelsen i firmapensionskassen. Indberetninger til ordningen skal kunne foretages anonymt.
Det gældende § 24 b, stk. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser videreføres uændret for en firmapensionskasse i den foreslåede bestemmelse.
Kravet om en særlig kanal indebærer, at firmapensionskassen skal have etableret en ordning med det formål, at ansatte som minimum skal kunne indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser.
At kanalen tillige skal være uafhængig og selvstændig betyder, at der skal etableres en selvstændig funktion, der er uafhængig af den daglige ledelse, og hvor indberetning kan ske uden om de normale procedurer. Det kan f.eks. være direkte til den afdeling eller ansatte, som behandler indberetningerne. Det vil eksempelvis kunne være en complianceansvarlig eller en anden funktion, der er uafhængig af den daglige ledelse, herunder den ansattes foresatte.
Da det er uhensigtsmæssigt, såfremt de ansatte skal vurdere, om overtrædelsen eller den potentielle overtrædelse, de har tænkt sig at indberette, er omfattet af de regler, som beskytter whistleblowere, inden de indberetter, skal det i medfør af ordningen i lovforslagets § 43, stk. 1, være muligt at indberette overtrædelser og potentielle overtrædelser af hele den finansielle regulering, uanset om firmapensionskassen ikke er underlagt al finansiel regulering. Der vil tillige kunne indberettes i tilfælde af mistanke om overtrædelse af den finansielle regulering.
Den finansielle regulering omfatter den til enhver tid gældende lovgivning, der hører under Erhvervsministeriets ressortområde, og som vedrører det område, som Finanstilsynet fører tilsyn med samt bekendtgørelser udstedt i medfør heraf. Herudover omfatter den, den til enhver tid direkte gældende EU-retlige regulering på det finansielle område, heriblandt forordninger og direkte gældende niveau 2-regulering (f.eks. bindende tekniske standarder), som har direkte virkning for danske virksomheder i den finansielle sektor, og som Finanstilsynet fører tilsyn med. For love, som både Finanstilsynet og andre myndigheder fører tilsyn med, omfattes den eller de bestemmelser, som andre fører tilsyn med, ikke af lovforslaget. Det medfører, at overtrædelser af f.eks. markedsføringsloven eller straffeloven (f.eks. i form af underslæb, bedrageri, m.v.) ikke er omfattet af begrebet finansiel regulering.
At indberetninger skal kunne foretages anonymt indebærer, at den, der indberetter en overtrædelse, kan gøre dette fuldstændigt anonymt f.eks. via en løsning på firmapensionskassens intranet, hvor der kan indsendes indberetninger uden angivelse af navn, uden mulighed for sporing af computerens IP-adresse og lignende. Indberetningerne bør som udgangspunkt alene være tilgængelige for den afdeling eller medarbejder, som behandler indberetningerne. Dette vil eksempelvis kunne være den complianceansvarlige.
Anonyme henvendelser til en whistleblowerordning kan svække mulighederne for at bevise, at der er sket forskelsbehandling som følge af indberetningen, da kravet om anonymitet medfører, at firmapensionskassen i tilfælde af anonyme indberetninger ikke ved, hvem der har foretaget indberetningen. Det er imidlertid vigtigt at sikre, at de ansatte, der anvender ordningen, kan være fuldstændigt anonyme, idet det kan være svært for en ansat at beslutte at indberette en overtrædelse til firmapensionskassen, hvis det ikke kan ske anonymt. En ansat kan eksempelvis være bange for at miste sit arbejde eller kan føle, at man har handlet illoyalt over for en kollega eller over for firmapensionskassen.
En overtrædelse eller en potentiel overtrædelse begået af firmapensionskassen, herunder af ansatte eller medlemmer af bestyrelsen, omfatter enhver overtrædelse eller potentiel overtrædelse af firmapensionskassens forpligtelser, også selvom denne ikke kan henføres til en enkelt person, men eksempelvis skyldes en grundlæggende systemfejl i firmapensionskassen. Der vil tillige kunne blive indberettet om overtrædelser, der skyldes undladelser. Hvis en firmapensionskasse har valgt at outsource en del af de forpligtelser, der påhviler den enkelte firmapensionskasse, til en ekstern virksomhed, vil de ansatte i firmapensionskassen også kunne indberette til firmapensionskassens whistleblowerordning om manglende efterlevelse af forpligtelserne, som sker hos den eksterne virksomhed. Ansatte hos den eksterne virksomhed vil kunne indberette overtrædelser til Finanstilsynet.
En firmapensionskasse kan outsource en whistleblowerordning til en ekstern leverandør. En firmapensionskasse kan imidlertid ikke fraskrive sig sine forpligtelser efter lovgivningen, og en firmapensionskasse, der benytter sig af outsourcing, er således fortsat ansvarlig for, at ordningen lever op til lovgivningens krav.
En virksomhed, som varetager, administrerer eller på anden måde håndterer en ordning på vegne af en firmapensionskasse, skal være opmærksom på anden særlovgivning, der kan være til hinder herfor. En virksomhed, der varetager, administrerer eller på anden måde håndterer en ordning på vegne af en firmapensionskasse, skal endvidere også være opmærksom på eventulle lovbestemte oplysningsforpligtelser.
Da det oftest er ansatte i firmapensionskasserne, som er tættest på oplysninger om eventuelle overtrædelser af reguleringen, er det særligt relevant, at de har mulighed for at indberette disse oplysninger til firmapensionskassen via en særlig kanal, som er selvstændig og uafhængig af den daglige ledelse, således at firmapensionskassen får mulighed for at rette op på lovstridige forhold. Ansattes, herunder direktionens, indberetning til whistleblowerordningen vil ikke være i strid med § 132 i selskabsloven om tavshedspligt. Dette gælder tillige i tilfælde, hvor ordningen er outsourcet til en ekstern leverandør.
Ifølge forslaget er det ikke et krav, at medlemmer af bestyrelsen i en firmapensionskasse skal kunne indberette til ordningen. Medlemmer af bestyrelsen kan fortroligt indberette overtrædelser og potentielle overtrædelser af den finansielle regulering til Finanstilsynets whistleblowerordning.
Den foreslåede bestemmelse regulerer i øvrigt ikke, om informationerne skal videregives til Finanstilsynet. Pligten til at videregive informationerne kan følge af anden særlovgivning, jf. eksempelvis hvidvaskloven.
Overtrædelse af stk. 1 foreslås med § 116, stk. 2, strafbelagt med bøde. Ansvarssubjektet for overtrædelser af stk. 1 er firmapensionskassen.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at ansatte kan indberette overtrædelser og potentielle overtrædelser til firmapensionskassen, så disse overtrædelser og potentielle overtrædelser kan afværges hurtigst muligt af hensyn til firmapensionskasse og dens medlemmer. Dette er baggrunden for, at bestemmelsen foreslås strafbelagt.
Det foreslåede stk. 2 fastslår, at en firmapensionskasse kan opfylde kravet om en whistleblowerordning i stk. 1 via kollektiv overenskomst.
Det gældende § 24 b, stk. 2, i lov om tilsyn med firmapensionskasser videreføres uændret for en firmapensionskasse i det foreslåede § 43, stk. 2.
I praksis betyder det, at arbejdsmarkedets parter efter aftale med firmapensionskassen har mulighed for at etablere en ordning i f.eks. et fagforbund, hvortil ansatte i firmapensionskassen kan indberette overtrædelser. En whistleblowerordning, der baserer sig på en aftale mellem de forhandlingsberettigede parter, skal leve op til kravene i stk. 1 som beskrevet ovenfor.
Arbejdsmarkedets parter skal forstås i overensstemmelse med artikel 152, artikel 154, stk. 1, og artikel 155, stk. 1, i TEUF samt artikel 28 i den Europæiske Unions Charter om grundlæggende rettigheder.
Den foreslåede bestemmelse regulerer ikke, om informationerne skal videregives til Finanstilsynet. Pligten til at videregive informationerne kan følge af anden særlovgivning, jf. eksempelvis hvidvaskloven.
Det foreslås i stk. 3, at stk. 1 alene finder anvendelse for en firmapensionskasse, som beskæftiger flere end fem ansatte. Ordningen nævnt i stk. 1 og 2 skal være etableret senest tre måneder efter, at firmapensionskassen har ansat den sjette ansatte.
I det omfang en firmapensionskasse kun beskæftiger fem ansatte eller færre, findes det ikke at være proportionalt at kræve, at firmapensionskassen skal etablere en whistleblowerordning. Den politiske aftale af 10. oktober 2013 om regulering af systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI) samt krav til alle banker og realkreditinstitutter om mere og bedre kapital og højere likviditet (Bankpakke 6) fastsætter en bagatelgrænse på fem ansatte eller derunder. Det foreslås derfor i stk. 3, 1. pkt., at bestemmelsens stk. 1 alene finder anvendelse for firmapensionskasser, som beskæftiger flere end fem ansatte.
Det gældende § 24 b, stk. 3, i lov om tilsyn med firmapensionskasser videreføres således uændret i det foreslåede stk. 3.
For at sikre, at en firmapensionskasse har den fornødne tid til at etablere ordningen ved overskridelser af grænsen på fem ansatte, foreslås det i stk. 3, 2. pkt., at ordningen nævnt i stk. 1 og 2 skal være etableret senest tre måneder efter, at firmapensionskassen har ansat den sjette ansatte, hvilket regnes fra den dag, personen tiltræder sin stilling.
Det foreslås i stk. 4, at Finanstilsynet i særlige tilfælde, hvor Finanstilsynet vurderer, at det vil være formålsløst, at der oprettes en ordning, skal kunne dispensere fra kravet i det foreslåede stk. 1.
Dispensation kan alene forventes givet, hvor der foreligger særlige forhold, som tilsiger, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at stille krav om etablering af en whistleblowerordning. Et eksempel herpå kan være, hvis overskridelsen af grænsen på fem ansatte er midlertidig.
Den gældende § 24 b, stk. 4, i lov om tilsyn med firmapensionskasser videreføres således uændret med det foreslåede stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse regulerer ikke, hvorvidt informationerne skal videregives til Finanstilsynet. Pligten til at videregive informationerne kan følge af anden særlovgivning, jf. eksempelvis hvidvaskloven.