LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 41
En firmapensionskasse kan helt eller delvis outsource en hvilken som helst aktivitet til leverandører.
Stk. 2. Firmapensionskassen bevarer det fulde ansvar for opgavernes udførelse, når de outsourcer nøglefunktioner eller andre aktiviteter.
Stk. 3. Outsourcing af nøglefunktioner eller andre aktiviteter må ikke foregå på en anden måde, der kan føre til
-
forringelse af kvaliteten af ledelsessystemet i den pågældende firmapensionskasse,
-
uretmæssig forøgelse af den operationelle risiko,
-
forringelse af Finanstilsynets mulighed for at kontrollere, at firmapensionskassen overholder sine forpligtelser, eller
-
underminering af løbende og fyldestgørende servicering af medlemmer og pensionsmodtagere.
Stk. 4. Firmapensionskassen skal gennem processen for udvælgelse af leverandører og den løbende overvågning af leverandørernes aktiviteter sikre, at de outsourcede aktiviteter håndteres behørigt.
Stk. 5. Firmapensionskasser, der outsourcer nøglefunktioner, ledelse af virksomheden eller andre aktiviteter, der er omfattet af denne lov, skal indgå en skriftlig aftale med leverandøren. Aftalen skal have retsvirkning og skal på en klar og tydelig måde beskrive firmapensionskassens og leverandørens rettigheder og forpligtelser.
Stk. 6. Firmapensionskassen skal i god tid underrette Finanstilsynet om outsourcing af aktiviteter, der er omfattet af loven. Vedrører outsourcing firmapensionskassens nøglefunktioner eller ledelse, skal dette anmeldes til Finanstilsynet, inden aftalen vedrørende en sådan outsourcing træder i kraft. Firmapensionskassen skal underrette Finanstilsynet om eventuelle efterfølgende væsentlige ændringer i forhold til de outsourcede aktiviteter.
Stk. 7. Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om outsourcing.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 41
Retsinformation§ 23 a, stk. 1-4, i den gældende lov om tilsyn med firmapensionskasser fastlægger kravene til egnethed og hæderlighed for et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en firmapensionskasse.
Ifølge den gældende bestemmelse om kravene til bestyrelsesmedlemmers og direktørers egnethed og hæderlighed skal medlemmer af en firmapensionskasses bestyrelse og direktion på tidspunktet for meddelelse af tilladelse eller på tidspunktet for indtræden i ledelsen for en eksisterende firmapensionskasse opfylde visse krav til egnethed og hæderlighed. Til opfyldelse af reglerne skal personer, der indtræder som bestyrelsesmedlem eller direktør i en firmapensionskasse, afgive en række oplysninger til Finanstilsynet. Oplysningerne indgår i Finanstilsynets bedømmelse af, om vedkommende er egnet og hæderlig i den finansielle lovgivnings forstand.
Efter den gældende § 23 a, stk. 1, skal et ledelsesmedlem i en firmapensionskasse til enhver tid have tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at bestride stillingen eller hvervet.
Efter § 23 a, stk. 2, kan kravet i stk. 1 fraviges, hvis firmapensionskassen dokumenterer at have ansat en rådgiver med tilstrækkelige faglige kvalifikationer og erfaringer.
Efter § 23 a, stk. 3, skal et ledelsesmedlem i en firmapensionskasse til enhver tid have et tilstrækkelig godt omdømme og udvise hæderlighed, integritet og uafhængighed for effektivt at kunne vurdere og anfægte afgørelser truffet af den daglige ledelse.
Efter 23 a, stk. 4, nr. 1, må et ledelsesmedlem ikke være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven, den finansielle lovgivning eller anden relevant lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at hvervet eller stillingen ikke kan varetages på betryggende måde.
Et ledelsesmedlem må heller ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering eller være under rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller gældssanering, jf. § 23 a, stk. 4, nr. 2.
Endelig må et ledelsesmedlem ikke have udvist eller udvise en adfærd, hvor der er grund til at antage, at vedkommende ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde. Ved vurderingen af, om et medlem af bestyrelsen eller direktionen udviser eller har udvist en uforsvarlig adfærd, skal lægges vægt på hensynet til at opretholde tilliden til den finansielle sektor jf. § 23 a, stk. 4, nr. 4.
Opfylder et medlem af en ansøgende firmapensionskasses bestyrelse eller direktion ikke kravene til egnethed og hæderlighed, kan Finanstilsynet nægte at give tilladelse til drift af firmapensionskasse, jf. § 10, stk. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser. For så vidt angår eksisterende firmapensionskasser kan Finanstilsynet påbyde firmapensionskassen at afsætte direktøren eller bestyrelsesmedlemmet at nedlægge sit hverv, jf. § 65 b i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Efterleves et sådant påbud ikke, kan Finanstilsynet inddrage firmapensionskassens tilladelse i medfør af § 62, nr. 7 eller 8, i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Det foreslås at nyaffatte den gældende § 23 a, stk. 1-4, i forbindelse med videreførelsen, således at kravene til ledelsesmedlemmers egnethed og hæderlighed samles i et nyt § 41, stk. 1. Herudover vil bestemmelsen blive udvidet så det fremgår, at de ansvarlige for nøglefunktionerne også er omfattet.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at et medlem af bestyrelsen og direktionen samt ansatte, der er identificeret som nøglepersoner i en firmapensionskasse, skal have tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne varetage hvervet eller stillingen. Det foreslåede nr. 1 svarer til egnethedskravet i § 23 a, stk. 1, i den gældende lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Kravene skal være opfyldt til enhver tid, hvilket indebærer, at kravene skal opfyldes fra det tidspunkt, hvor bestyrelsesmedlemmet, direktøren eller nøglepersonen tiltræder hvervet eller stillingen i firmapensionskassen, og i hele den periode, hvori den pågældende person varetager hvervet eller stillingen. Når en person tiltræder et hverv som bestyrelsesmedlem eller en stilling som direktør eller nøgleperson for en firmapensionskasse, påser Finanstilsynet, at vedkommende har tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne udøve hvervet eller varetage stillingen i firmapensionskassen og dermed, at den pågældende opfylder kravene.
Som hidtil opstilles der ikke generelle kriterier for, hvilke teoretiske eller praktiske krav personen skal opfylde. Disse varierer afhængigt af, om der er tale om en direktørpost, en nøglefunktion eller et bestyrelseshverv, samt hvilken firmapensionskasse der er tale om. I vurderingen kan bl.a. indgå, om personen har en relevant uddannelse, om vedkommende har haft relevant ansættelse inden for den finansielle sektor, og om vedkommende har ledelseserfaring.
Der stilles i praksis mindre omfattende krav til et bestyrelsesmedlem end til en direktør eller nøgleperson, ligesom kravene er skærpede, hvis der er tale om en stor og kompleks firmapensionskasse. Vurderingen af, om en person opfylder kravene i det foreslåede nr. 1, skal foretages med udgangspunkt i hvervet eller stillingen i den konkrete virksomhed. Det er således muligt, at en person på baggrund af dennes uddannelsesmæssige baggrund og hidtidige ledelseserfaring opfylder kravet om tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at lede en mindre firmapensionskasse, men at den pågældende ikke vil kunne opfylde kravet i forhold til en direktørpost i en større firmapensionskasse.
Som hidtil stilles der ikke et ubetinget krav om, at et bestyrelsesmedlem skal have særlig indsigt i firmapensionskassers forhold. I visse tilfælde kan særlig indsigt i en anden branche eller i lokale forhold, som er relevante for den branche, således være tilstrækkelig.
De øvrige kompetencer i bestyrelsen eller direktionen inddrages ikke i forbindelse med vurderingen af, om et bestyrelsesmedlem eller en direktør opfylder kravene i det foreslåede nr. 1.
Det gældende § 23 a, stk. 2, hvorefter egnethedskravet kan fraviges, hvis firmapensionskassen dokumenterer at have ansat en rådgiver med tilstrækkelige faglige kvalifikationer og erfaringer, foreslås ikke videreført. Der er her tale om en særregel for firmapensionskasser omfattet af lov om tilsyn med firmapensionskasser. Med en individuel godkendelse ved indtræden undgås, at firmapensionskasserne vil kunne indsætte ledelsesmedlemmer uden kompetencer eller erfaring, når blot ledelsen samlet set er kompetent nok. En uegnet direktør vil kunne lave uoprettelige skader, hvis personen får lov at indtræde i ledelsen uden en individuel bedømmelse. Finanstilsynet vil i denne situation først kunne afsætte den pågældende, efter personen har udvist en kritisabel adfærd, dvs. først når der er sket en skade, som giver Finanstilsynet grund til antage, at ledelsesmedlemmet ikke vil kunne varetage stillingen på forsvarlig vis.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at et medlem af bestyrelsen, direktionen eller en nøgleperson i en firmapensionskasse skal have tilstrækkeligt godt omdømme og kunne udvise hæderlighed, integritet og tilstrækkelig uafhængighed ved varetagelsen af hvervet eller stillingen. Det foreslåede nr. 2 svarer til hæderlighedskravet i § 23 a, stk. 3, i den gældende lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Kravene i nr. 2, skal til enhver tid være opfyldt. Det indebærer, at kravene skal være opfyldt fra det tidspunkt, hvor bestyrelsesmedlemmet, direktøren eller nøglepersonen tiltræder hvervet eller stillingen, og i hele den periode, hvori den pågældende person varetager hvervet eller stillingen. Når en person tiltræder som ledelsesmedlem eller nøgleperson, påser Finanstilsynet, om personen har et tilstrækkeligt godt omdømme, og om personen vil kunne udvise hæderlighed, integritet og tilstrækkelig uafhængighed ved varetagelse af hvervet eller stillingen. Finanstilsynet tager hensyn til, i hvilken type pensionskasse den pågældende besidder en direktions- eller bestyrelsespost eller nøglefunktion.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at de personer, der er en del af ledelsen i en firmapensionskasse, har en høj standard, både når det gælder deres faglige og ledelsesmæssige kompetencer og i forhold til deres personlige adfærd. Det er derfor vigtigt, at ledelsesmedlemmer og nøglepersoner generelt udviser en høj grad af hæderlighed, integritet og tilstrækkelig uafhængighed ved varetagelse af hvervet eller stillingen. Kravet indebærer, at ledelsesmedlemmet eller nøglepersonen skal udvise den fornødne uafhængighed set i forhold til den konkrete stilling eller det konkrete hverv i firmapensionskassen. For bestyrelsesmedlemmer betyder det eksempelvis, at det enkelte bestyrelsesmedlem i tilstrækkelig grad skal kunne agere uafhængigt af den daglige ledelse i firmapensionskassen, og således i tilstrækkelig grad kunne udfordre og overvåge direktionens arbejde. Tilsvarende betyder det for direktionsmedlemmer, at det enkelte medlem i tilstrækkelig grad løbende skal kunne overvåge, udfordre og føre tilsyn med ledende medarbejderes arbejde.
Et ledelsesmedlem eller en nøgleperson anses for at have et godt omdømme, hvis andet ikke er påvist, og hvis der ikke er nogen grund til at nære begrundet tvivl om vedkommendes gode omdømme. Finanstilsynet lægger alle relevante oplysninger til grund for vurderingen af, om ledelsesmedlemmet eller nøglepersonen har et godt omdømme. Ledelsesmedlemmet eller nøglepersonen anses ikke for at have et godt omdømme, hvis vedkommendes personlige eller forretningsmæssige adfærd giver anledning til begrundet tvivl om vedkommendes evner til at sikre en sund og sikker ledelse af firmapensionskassen.
Ved denne vurdering lægger Finanstilsynet bl.a. vægt på alle strafbare og administrative overtrædelser, inddragelse af tidligere tilladelser, licenser eller lignende, tidligere afskedigelser og baggrunden herfor. I vurderingen af ledelsesmedlemmets eller nøglepersonens omdømme tager Finanstilsynet hensyn til alvoren af overtrædelsen, den tid der er gået siden overtrædelsen, personens opførsel siden en eventuel strafbar overtrædelse af loven, og om der er tale om gentagelsestilfælde. Specielt i forhold til direktører vil det være vanskeligt at opretholde tilliden til vedkommende, hvis den virksomhed, som vedkommende leder, har modtaget gentagne påbud for samme overtrædelser af den finansielle lovgivning.
Ved vurderingen af, om et ledelsesmedlem eller nøgleperson lever op til kravene i det foreslåede nr. 2, skal der lægges vægt på hensynet til at opretholde tilliden til den finansielle sektor. Det er vigtigt at opretholde den finansielle sektors omdømme og det omgivende samfunds tillid til sektoren. Manglende tillid til enkelte ledelsesmedlemmer i dele af den finansielle sektor vil kunne have en afsmittende effekt på hele den finansielle sektors omdømme og tilliden til den samlede branche. Medlemmer af bestyrelsen og direktionen samt nøglepersoner i en firmapensionskasse skal derfor have et tilstrækkeligt godt omdømme i samfundet.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at et medlem af bestyrelsen, direktionen eller en nøgleperson i en firmapensionskasse ikke må være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven, den finansielle lovgivning eller anden relevant lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at vedkommende ikke kan varetage sit hverv eller sin stilling på betryggende måde.
Det betyder, at en person som udgangspunkt ikke kan være bestyrelsesmedlem, direktør eller nøgleperson for en firmapensionskasse, hvis personen er pålagt strafansvar for en overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivning på det finansielle område, ligesom personen som udgangspunkt må forlade sin stilling eller sit hverv, hvis personen bliver pålagt strafansvar for sådanne overtrædelser, efter at personen er indtrådt i firmapensionskassen. Sker det ikke, kan Finanstilsynet i medfør af § 97 påbyde firmapensionskassen at afsætte en direktør og nøgleperson eller give et bestyrelsesmedlem et påbud om at nedlægge sit hverv.
I vurderingen af, om en strafbar overtrædelse skal føre til, at den pågældende ikke kan udnævnes henholdsvis skal udtræde af ledelsen eller nøglefunktionen, vil det indgå, om det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for efterfølgende misbrug af hvervet eller stillingen, eller om den pågældende har handlet på en så retsstridig og uetisk måde, at der er grundlag for at antage, at den pågældende ikke vil varetage hvervet eller stillingen som henholdsvis bestyrelsesmedlem, direktør eller nøgleperson på betryggende vis. Herudover vil hensynet til at opretholde tilliden til den finansielle sektor indgå i vurderingen af, om en strafbar overtrædelse skal medføre, at det pågældende ledelsesmedlem eller nøgleperson ikke kan varetage hvervet eller stillingen.
Det er ikke enhver overtrædelse af straffe- og særlovgivningen, der vil føre til en reaktion fra Finanstilsynets side. Efter Finanstilsynets praksis har bestyrelsesmedlemmer, direktører og nøglepersoner pligt til at indberette, hvis de er dømt for overtrædelse af straffelovens regler i kapitel 28 og 29 om berigelsesforbrydelser og andre strafbare formuekrænkelser eller overtrædelse af markedsmisbrugsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 596/2014/EU af 16. april 2014 om markedsmisbrug). Også andre overtrædelser af lovgivning af relevans for den finansielle sektor kan være omfattet af oplysningspligten. Det kan eksempelvis være overtrædelser af strafbelagte bestemmelser i hvidvask-, skatte- eller selskabslovgivningen. Finanstilsynet foretager en konkret vurdering af, om overtrædelsen skal føre til, at personen ikke anses for at leve op til kravet i det foreslåede nr. 3.
Er det strafbare forhold pådømt i udlandet, vil dette kunne anses for en overtrædelse af anden relevant lovgivning, som vil kunne begrunde Finanstilsynets indgriben efter det foreslåede nr. 3.
Det strafbare forhold skal være fastslået ved endelig dom eller ved, at bestyrelsesmedlemmet, direktøren eller nøglepersonen har vedtaget et bødeforlæg, jf. retsplejelovens § 832.
Finanstilsynet har i medfør af den gældende § 65 b i lov om tilsyn med firmapensionskasser mulighed for at kræve, at en person midlertidigt fjernes fra ledelsen eller som nøgleperson, allerede når der er rejst tiltale for overtrædelse i en straffesag, og indtil sagen er afgjort, hvis en domfældelse vil indebære, at den pågældende ikke længere opfylder kravene i nr. 3.
Det foreslås i stk. 1, nr. 4, at et medlem af bestyrelsen, direktionen eller en nøgleperson i en firmapensionskasse ikke må have indgivet begæring om eller være under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering.
Det foreslås således, at et ledelsesmedlem eller en nøgleperson ikke kan varetage hvervet eller stillingen som bestyrelsesmedlem, direktør eller nøgleperson, hvis den pågældende har indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering eller er under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering. Bestemmelsen indebærer, at Finanstilsynet kan gribe ind, uanset på hvilket stadie i rekonstruktionsbehandlingen eller de respektive insolvensbehandlinger vedkommende befinder sig.
Det foreslåede nr. 4 medfører ikke materielle ændringer i forhold til § 23 a, stk. 4, nr. 2, i den gældende lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Det foreslås i stk. 1, nr. 5, at et medlem af bestyrelsen, direktionen eller en nøgleperson i en firmapensionskasse ikke må have udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at vedkommende ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde.
Det foreslås således, at et ledelsesmedlem eller en nøgleperson ikke kan varetage hvervet eller stillingen som bestyrelsesmedlem, direktør eller en nøgleperson, hvis den pågældende har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at den pågældende ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde. Ved vurderingen af, om den pågældende har udvist en adfærd, hvor der er grund til at antage, at vedkommende ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde, vil der blive lagt vægt på hensynet til at opretholde tilliden til den finansielle sektor.
Bestemmelsen foreslås bl.a. anvendt i den situation, hvor ledelsesmedlemmets eller nøglepersonens private økonomi er i en sådan uorden, at selve det forhold må anses for særdeles belastende for varetagelsen af den overordnede ledelse eller nøglefunktion i en firmapensionskasse. Som eksempler på økonomisk uorden kan nævnes, at vedkommende har restancer, er indberettet som dårlig betaler eller lignende. Endvidere kan viden om, at den pågældende i gentagne tilfælde har været en del af ledelsen i virksomheder, der er gået konkurs, begrunde, at Finanstilsynet vurderer, at en person ikke opfylder kravet.
Der skal dog foretages en individuel vurdering, hvor Finanstilsynet bl.a. kan lægge vægt på, hvilken rolle den pågældende person har spillet i ledelsen af den eller de virksomheder, der er gået konkurs. Der vil således være personer, f.eks. advokater og andre professionelle bestyrelsesmedlemmer, der ikke har været med til at drive virksomheden, men som alene er blevet indsat i en konkurstruet virksomheds ledelse med det formål at lukke virksomheden på en så hensigtsmæssig måde som muligt. I sådanne tilfælde vil det ikke komme en person til skade, at vedkommende har deltaget i ledelsen af en eller flere virksomheder, der er gået konkurs.
Andre eksempler på en tidligere udvist uforsvarlig adfærd kan være situationer, hvor det er åbenbart, at ledelsesmæssige svigt, manglende overholdelse af påbud fra en offentlig myndighed eller grovere misbrugssituationer har været årsag til problemer i de virksomheder, som den pågældende tidligere har deltaget i ledelsen af. Uforsvarlig adfærd kan tillige være et ledelsesmedlems meget mangelfulde styring af virksomheden generelt, ledelsesmedlemmets manglende forankring og prioritering af efterlevelse af Finanstilsynets påbud eller manglende evne til at rette op på disse forhold eller gentagne overtrædelser af regler om inhabilitet eller passivitet. Også medvirken til beslutninger truffet af den samlede bestyrelse, som f.eks. medvirken til at træffe beslutning om at trodse et påbud meddelt af Finanstilsynet, eller manglende kompetencer og forståelse for den finansielle lovgivning vil efter Finanstilsynets praksis efter en konkret vurdering kunne føre til, at et ledelsesmedlem ikke anses for at leve op til kravet i det foreslåede nr. 5.
Finanstilsynet skal endvidere løbende vurdere, om ledelsen af en firmapensionskasse sker på betryggende vis og gribe ind, hvis bestyrelsen, direktionen eller nøglepersoner har handlet til skade for firmapensionskassen. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis firmapensionskassens ledelse eller nøglepersoner ikke har sikret en ordentlig styring, har undladt at efterleve krav om god administrativ praksis og regnskabspraksis eller har undladt at iværksætte fyldestgørende kontrolprocedurer. Hertil kommer andre tilfælde, hvor forsømmelser, dumdristighed eller passivitet har skadet firmapensionskassen, eller der er risiko for, at dette vil ske.
Svigt fra ledelsens eller nøglepersonens side og heraf følgende økonomiske vanskeligheder i en virksomhed under tilsyn har en afsmittende effekt på den finansielle sektors omdømme og derfor også på samfundets tillid til sektoren. Det gør sig gældende uanset størrelsen og typen af virksomhed. Det er derfor vigtigt, at Finanstilsynet har mulighed for at gribe ind på et tidspunkt, hvor Finanstilsynet på grund af sin erfaring og kendskab til den konkrete firmapensionskasse og markedsforholdene kan se, at der er behov herfor, jf. den gældende § 97, stk. 1 og 2, i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Det foreslåede § 41, stk. 1, implementerer artikel 22, stk. 1-3, i IORP II-direktivet.
Efter § 23 a, stk. 5, i den gældende lov om tilsyn med firmapensionskasser skal medlemmerne af bestyrelsen og direktionen i en firmapensionskasse meddele Finanstilsynet om forhold nævnt i § 23 a, stk. 1 og 4, i forbindelse med deres indtræden i firmapensionskassens ledelse og om forhold nævnt i § 23 a, stk. 3 og 4, hvis forholdene efterfølgende ændres.
Det foreslås i stk. 2, at medlemmerne af bestyrelsen, direktionen eller ansatte, der er identificeret som nøglepersoner, i en firmapensionskasse skal meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold nævnt i stk. 1 i forbindelse med deres indtræden i firmapensionskassen og om forhold nævnt i stk. 1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende ændres. Oplysningerne skal meddeles Finanstilsynet snarest muligt. Dokumentation for personernes hæderlighed skal fremlægges senest tre måneder efter deres udstedelsesdato.
I forbindelse med tiltrædelse af hvervet eller stillingen skal ledelsesmedlemmet eller nøglepersonen give Finanstilsynet oplysninger omfattet af stk. 1.
Indtræder der efter tiltrædelsen forhold, som er af betydning for vurderingen af, om kravene til egnethed og hæderlighed i stk. 1, nr. 2-5, fortsat kan anses for at være opfyldt, er den berørte person tillige forpligtet til af egen drift at informere Finanstilsynet herom. Det vil herefter være op til Finanstilsynet at tage stilling til, om vedkommende fortsat kan anses for at være egnet og hæderlig. Et ledelsesmedlem eller en nøgleperson har f.eks. pligt til at oplyse, at der er indgivet konkursbegæring mod vedkommende, at vedkommende har søgt om gældsanering, eller at der er rejst sigtelse mod vedkommende for overtrædelse af lovgivningen nævnt i stk. 1, nr. 3.
De oplysninger, som Finanstilsynet modtager, indgår herefter i bedømmelsen af, om vedkommende er egnet og hæderlig i medfør af det foreslåede stk. 1. Finanstilsynet tillægges efter lovforslagets § 97, stk. 1, beføjelse til at pålægge en firmapensionskasse at afsætte et medlem af direktionen, hvis den pågældende ikke varetager stillingen på betryggende vis. Tilsvarende kan Finanstilsynet med lovforslagets § 97, stk. 2, påbyde et medlem af bestyrelsen i en firmapensionskasse at nedlægge sit hverv, hvis den pågældende ikke varetager hvervet på betryggende vis.
I de tilfælde, hvor et eller flere medlemmer af en bestyrelse eller direktion ikke opfylder kravene til egnethed og hæderlighed, er Finanstilsynets sanktionsmuligheder herudover at nægte firmapensionskassen tilladelse efter lovforslagets § 12, stk. 2, nr. 3, eller inddrage en eksisterende tilladelse til at drive virksomhed i henhold til lovforslagets § 85, jf. dog lovforslagets § 97, hvorefter Finanstilsynets inddragelse af en firmapensionskasses tilladelse på baggrund af manglende opfyldelse af kravene til egnethed og hæderlighed forudsætter manglende efterlevelse af påbud om henholdsvis afsættelse af en direktør eller et bestyrelsesmedlems nedlæggelse af sit hverv.
Overtrædelse af § 41, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 3 og 4, foreslås strafbelagt, jf. lovforslagets § 116, stk. 2. Ansvarssubjektet for overtrædelse af stk. 2, jf. stk. 1, nr. 3 og 4, er det pågældende ledelsesmedlem. Den strafbare handling består i ikke at meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold vedrørende strafansvar og insolvensbehandling i forbindelse med indtræden i firmapensionskassens ledelse eller efterfølgende, hvis forholdene ændres. Et eksempel på overtrædelse af bestemmelsen er, at et ledelsesmedlem ikke meddeler Finanstilsynet oplysninger om idømt straf i forbindelse med det pågældende ledelsesmedlems indtræden i ledelsen.
Manglende oplysning i henhold til § 23 a, stk. 5, i den gældende lov om tilsyn med firmapensionskasser straffes efter den gældende § 71, stk. 1, med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Denne retstilstand foreslås videreført, dog således at det præciseres, at det alene er manglende oplysning om forhold omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, der vil kunne straffes med bøde. Oplysninger om, hvorvidt en direktør eller et bestyrelsesmedlem for eksempel er pålagt strafansvar eller er under konkursbehandling, er væsentlige for Finanstilsynets vurdering af den pågældendes hæderlighed. Det er afgørende for tilliden til den finansielle sektor, at medlemmer af ledelsen i alle typer virksomheder inden for den finansielle sektor fremstår hæderlige, hvilket er baggrunden for, at overtrædelse af oplysningsforpligtelsen fortsat skal være strafbelagt.