LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 15
En firmapensionskasse skal have et pensionsregulativ. Pensionsregulativet skal indeholde:
-
De vedtægtsbestemmelser, der er vedtaget i henhold til § 13, stk. 1, nr. 1-3.
-
Regler for pensionstilsagnenes størrelse og regulering samt deres beregning og udbetaling.
-
Regler for medlemmernes rettigheder ved udtræden af firmapensionskassen, herunder størrelsen af eller reglerne for beregning af udtrædelsesgodtgørelse og hvilende pension.
-
Regler for pensionsbidrag.
-
Regler for medlemmernes og pensionsmodtagernes rettigheder og pligter i øvrigt.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 15
RetsinformationDet følger af den gældende § 12 i lov om tilsyn med firmapensionskasser, hvad pensionsregulativet som minimum skal indeholde.
Den foreslåede § 15 fastsætter, at firmapensionskasserne skal have et pensionsregulativ samt indholdet af pensionsregulativet.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 12, i lov om tilsyn med firmapensionskasser med enkelte sproglige ændringer som følge af spaltningen af medlemsbegrebet. Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 4, 5 og 7.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at pensionsregulativet skal indeholde oplysning om firmapensionskassens navn, formål og medlemmer. Derudover skal pensionsregulativet indeholde regler om medlemmernes rettigheder og forpligtelser, herunder regler om pensionstilsagnenes størrelse og regulering, beregning og udbetaling, samt størrelsen af eller reglerne for beregning af udtrædelsesgodtgørelse og hvilende pension. Reglerne herom har nær sammenhæng med det tekniske grundlag, der skal anmeldes til Finanstilsynet i medfør af lovforslagets § 46, hvorefter Finanstilsynet modtager oplysning om de pensionsordninger, som virksomheden administrerer, og de tekniske grundlag, dvs. de aktuarmæssige antagelser, der er relateret hertil.
Bestemmelsen indeholder ingen specificerede forskrifter om, hvad reglerne i pensionsregulativerne skal gå ud på, dog skal pensionsregulativet være klart formuleret og i øvrigt være foreneligt med reglerne i denne lov, herunder reglerne om optjening og bevarelse af pension for lønmodtagere, som flytter mellem EU/EØS-lande i lovforslagets kapitel 14. Det er i medfør af bestemmelsen firmapensionskassen selv, der definerer de regler, der skal gælde for pensionstilsagnene, og dermed forholdene relateret til størrelse, regulering, rettigheder og forpligtelser i øvrigt.
I en firmapensionskasse med ydelsesdefinerede pensionsordninger er pensionsydelserne ikke afhængige af, hvilket teknisk grundlag den pågældende firmapensionskasse har valgt at anvende. I disse ordninger har medlemmerne løfte om et i pensionsregulativet på forhånd fastsat pensionstilsagn (inklusive en eventuel fastsat regulering), og pensionsbidraget fastlægges ud fra dette pensionstilsagn. Reglerne for beregning af pensionsbidragets størrelse skal fremgå af det tekniske grundlag, der efter lovforslagets § 46 skal anmeldes til Finanstilsynet, og skal i øvrigt opfylde de krav, der måtte gælde herfor i medfør af reglerne for tekniske grundlag, jf. lovforlagets kapitel 8. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne herfor. Der udloddes typisk ikke bonus i traditionel forstand i ydelsesdefinerede pensionsordninger, hvorfor der ofte ikke vil være fastsat regler for bonus i pensionsregulativerne knyttet til disse ordninger.
I en firmapensionskasse med bidragsdefinerede pensionsordninger er pensionsbidragene i modsætning til for ydelsesdefinerede pensionsordninger fastsat på forhånd i pensionsregulativet, og selve pensionstilsagnet fastsættes ud fra de fastsatte bidrag. I sådanne ordninger vil det være nødvendigt at fastsætte nærmere regler for beregningen af pensionsydelserne. Reglerne for beregning af pensionstilsagnets størrelse skal fremgå af det tekniske grundlag, der efter § 46 skal anmeldes til Finanstilsynet, og i skal øvrigt opfylde de krav, der måtte gælde herfor i medfør af reglerne for tekniske grundlag, jf. lovforslagets kapitel 8. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne herfor. I bidragsdefinerede pensionsordninger er der ofte ret til bonus, og i så fald skal der fastsættes regler for bonus i pensionsregulativerne knyttet til disse ordninger.
Det foreslås i nr. 1, at pensionsregulativet skal indeholde oplysninger om vedtægtsbestemmelser, der er vedtaget i henhold til § 13, stk. 1, nr. 1-3.
Bestemmelsen medfører at pensionsregulativet skal indeholde regler om firmapensionskassens navn, formål og medlemmer. Se bemærkninger til lovforslagets § 13, stk. 1, nr. 1-3.
Det foreslås i nr. 2, at pensionsregulativet skal indeholde regler for pensionstilsagnenes størrelse og regulering, deres beregning og udbetaling. Firmapensionskasser med ydelsesdefinerede pensionsordninger, skal ligeledes klart angive størrelsen af de optjente pensionstilsagn, og det skal fremgå tydeligt, hvad størrelsen af de optjente pensionstilsagn er på ethvert tidspunkt indtil normal pensioneringsalder.
Det foreslås i nr. 3, at pensionsregulativet skal indeholde regler for medlemmernes rettigheder ved udtræden af firmapensionskassen, herunder størrelsen af eller reglerne for beregning af udtrædelsesgodtgørelse og hvilende pension.
Bestemmelsen medfører at pensionsregulativet skal indeholde oplysninger om medlemmernes rettigheder ved udtræden af firmapensionskassen eller omskrivning til hvilende pension. Reglerne skal angive størrelsen af eller reglerne for beregning af udtrædelsesgodtgørelse og hvilende pension.
Det foreslås i nr. 4, at pensionsregulativet skal indeholde firmapensionskassens regler for pensionsbidrag. Reglerne skal bl.a. angive pensionsbidragets størrelse eller regler for beregning heraf, hvem der skal betale bidrag, samt hvornår der skal betales bidrag.
Det foreslås i nr. 5, at pensionsregulativet skal indeholde regler for medlemmernes og pensionsmodtagernes rettigheder og pligter i øvrigt, således at der ikke er tvivl herom. Det kan f.eks. være, hvornår medlemmerne har ret til udbetaling.