LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 12
En firmapensionskasse må ikke påbegynde sin virksomhed, før Finanstilsynet har meddelt tilladelse hertil.
Stk. 2. Finanstilsynet meddeler efter ansøgning en firmapensionskasse tilladelse, når
-
registrering er sket i Erhvervsstyrelsen,
-
virksomheden har hjemland i Danmark,
-
virksomhedens ledelse og nøglepersoner opfylder betingelserne i § 42 og
-
virksomhedens organisatoriske og administrative forhold er forsvarlige.
Stk. 3. Ansøgningen om tilladelse skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for Finanstilsynets vurdering af, om betingelserne i stk. 2 er opfyldt, herunder oplysninger om det tekniske grundlag og virksomhedens organisation.
Stk. 4. Finanstilsynet træffer afgørelse om tilladelse, senest 6 måneder efter at Finanstilsynet har modtaget samtlige oplysninger, der er nødvendige for at behandle ansøgningen. Der skal under alle omstændigheder træffes afgørelse senest 12 måneder efter ansøgningens modtagelse. Finanstilsynet giver straks ansøgeren meddelelse om afgørelsen.
Stk. 5. Har Finanstilsynet ikke senest 6 måneder efter modtagelsen af en fuldstændig ansøgning truffet afgørelse, kan ansøgeren indbringe sagen for domstolene.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 12
RetsinformationDet følger af den gældende § 10 i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at en firmapensionskasse skal have Finanstilsynets tilladelse og registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (nu Erhvervsstyrelsen) før den må påbegynde sin virksomhed.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 fastlægger betingelserne for tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed.
Bestemmelsen i § 12 viderefører den gældende § 10 i lov om tilsyn med firmapensionskasser, dog med justeringer, og der foretages en række sproglige og indholdsmæssige ændringer. De sproglige ændringer vedrører primært konsekvensrettelser, f.eks. ændres Erhvervs- og Selskabsstyrelsen til Erhvervsstyrelsen. Bestemmelsen foreslås ligeledes justeret med henblik på at få et bedre overblik over, hvilke regler virksomhederne skal overholde for at kunne få en tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed, samt hvilke forhold Finanstilsynet skal vurdere ved en ansøgning om tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed. De gældende § 10, stk. 2 og 3, der vedrører kravet om basiskapitalens størrelse og beregningen heraf videreføres ikke. Kravene vil fremover fremgå af lovforslagets kapitel 9. Der indføres et nyt stk. 2, der oplister betingelserne for, at Finanstilsynet kan give en tilladelse, og et nyt stk. 3, der regulerer indholdet af ansøgningen. Herudover indføres i stk. 4, en frist for Finanstilsynets afgørelse om tilladelse, der er på linje med § 14, stk. 3 i lov om finansiel virksomhed.
Bestemmelsen implementerer artikel 9, stk. 1, i IORP II-direktivet.
Det foreslås i stk. 1, at en firmapensionskasse ikke må påbegynde sin virksomhed, førend Finanstilsynet har givet en tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed.
Virksomheder, der på tidspunktet for denne lovs ikrafttræden havde tilladelse som firmapensionskasse kan fortsat drive den omhandlede virksomhed og har således tilladelse til at udøve pensionskassevirksomhed efter denne lov, jf. lovforslagets § 120.
Det foreslås med lovforslagets § 116, stk. 1, at strafbelægge overtrædelse af stk. 1. Ansvarssubjektet for overtrædelse af stk. 1 er den pågældende virksomhed eller ledelsen. For en virksomhed, der er en enkeltmandsvirksomhed, er ansvarssubjektet indehaveren. For en virksomhed, der er en juridisk person, som ikke har en bestyrelse eller en direktion, er ansvarssubjektet for overtrædelse af stk. 1, den eller de ledelsesansvarlige for virksomheden.
Den strafbare handling består i at udøve pensionskassevirksomhed uden Finanstilsynets tilladelse.
Det foreslås i stk. 2, at for at Finanstilsynet meddeler efter ansøgning en firmapensionskasse tilladelse, skal en række kumulative betingelser være opfyldt. Tilladelse forudsætter således, at Finanstilsynet finder det godtgjort, at betingelserne i nr. 1-4 er opfyldt, og at virksomheden, dvs. firmapensionskassen, vil være i stand til at opfylde lovens krav generelt.
Det foreslås i stk. 2, nr. 1, at det er en forudsætning for, at Finanstilsynet giver tilladelse, at firmapensionskassen registreres hos Erhvervsstyrelsen, jf. også lovforslagets § 17. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 10, stk. 1, nr. 2, i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Registreringen hos Erhvervsstyrelsen er med til at sikre, at firmapensionskassen når den får tilladelse fra Finanstilsynet, er en juridiske enhed, som kan identificeres med cvr-nummer. Bestemmelsen er med til at sikre, at der kan knyttes en juridisk identitet på en enhed som Finanstilsynet giver tilladelse.
Det foreslås i stk. 2, nr. 2, at det er en forudsætning for, at Finanstilsynet kan give tilladelse, at virksomhedens hjemland er i Danmark, jf. lovforslagets § 3, nr. 16. For at kunne opnå tilladelse i Danmark, skal virksomhedens hjemland således være Danmark. Hvis virksomhedens hjemland er et andet land end Danmark, skal der ansøges om tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed i det pågældende land.
Afgørende for om virksomheden har hjemland i Danmark, er som udgangspunkt, at virksomheden er registreret i Erhvervsstyrelsens systemer og har en dansk cvr-nummer.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, at det er en forudsætning for, at Finanstilsynet kan give tilladelse, at personer, der reelt skal lede firmapensionskassen, og firmapensionskassens nøglepersoner opfylder kravene til egnethed og hæderlighed i lovforslagets § 41 (fit & proper). Der henvises til de specielle bemærkninger hertil.
Bestemmelsen medfører, at det er en forudsætning for Finanstilsynets tilladelse, at de personer som indgår i firmapensionskassens ledelse, herunder bestyrelse og direktion, er fit & proper-godkendt.
Det foreslås i stk. 2, nr. 4, at det er en forudsætning for, at Finanstilsynet kan give tilladelse, at virksomhedens organisatoriske og administrative forhold er forsvarlige. I udgangspunktet skal en firmapensionskasse, som opnår tilladelse, opfylde alle lovens krav.
Bestemmelsen medfører bl.a. at firmapensionskassen skal kunne dokumentere, at firmapensionskassen opfylder lovens krav i forhold til politikker og retningslinjer mv.
Ved vurderingen skal Finanstilsynet vurdere, om firmapensionskassens organisatoriske struktur, ansvarsfordeling, interne kontrolprocedurer, rapporteringsprocedurer, risikostyringssystem, skriftlige politikker, retningslinjer, forretningsgange, beredskabsplaner, informationsformidlingssystem m.v. er forsvarlige.
Det foreslås i stk. 3, at ansøgningen om tilladelse skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for Finanstilsynets vurdering af, om betingelserne i stk. 2 er opfyldt, herunder oplysninger om det tekniske grundlag og virksomhedens organisation.
Bestemmelsen indebærer indberetning af en række oplysninger, som er relateret til de tilsynsbelagte områder, f.eks. betingelserne angående driften, solvensforhold, pensionsmæssige hensættelser m.v. Typisk vil firmapensionskassen bl.a. skulle indberette relevante stiftelsesdokumenter, bekræftet udskrift af generalforsamlingsprotokollen underskrevet af alle bestyrelsesmedlemmer, firmapensionskassens pensionsregulativ, vedtægter, det tekniske grundlag, dokumentation for, at betingelserne i lovens § 41 (fit & proper) er opfyldt, ledelseserklæring underskrevet af alle bestyrelsesmedlemmer og direktører om, at firmapensionskassens administrative forhold (organisation, it-systemer, forretningsgange og retningslinjer m.v.) er forsvarlige og opfylder lovgivningens krav, eventuelle administrations- og outsourcingaftaler, driftsplan og organisationsplan.
Det foreslås i stk. 4, at Finanstilsynet træffer afgørelse om tilladelse senest 6 måneder efter, at Finanstilsynet har modtaget samtlige oplysninger, der er nødvendige for at behandle ansøgningen. Der skal under alle omstændigheder træffes afgørelse senest 12 måneder efter ansøgningens modtagelse. Finanstilsynet giver straks ansøgeren meddelelse om afgørelsen.
Det foreslås i stk. 5, at såfremt Finanstilsynet senest 6 måneder efter modtagelsen af en fuldstændig ansøgning ikke har truffet afgørelse, kan ansøgeren indbringe sagen for domstolene.
Det er en forudsætning for Finanstilsynets vurdering, at ansøgningen er fuldstændig. Fristen løber fra det tidspunkt, hvor Finanstilsynet har modtaget en fuldstændig ansøgning, dvs. når alle nødvendige oplysninger er modtaget i overensstemmelse med det foreslåede stk. 4.
IORP II-direktivet indeholder ikke en frist for en kompetent myndigheds behandling af en ansøgning om tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed. Af retssikkerhedsmæssige årsager er der imidlertid indsat en frist. Fristen er fastsat på linje med den frist, der er fastsat for virksomheder reguleret af lov om finansiel virksomhed, jf. § 14, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Afgørelsen skal således træffes inden for 6 måneder efter modtagelsen af en endelig ansøgning, og under alle omstændigheder senest 12 måneder efter ansøgningens modtagelse. Hvis Finanstilsynet giver et afslag eller ikke træffer afgørelse inden for de i stk. 4 nævnte frister, kan ansøgeren indbringe spørgsmålet om tilladelse for domstolene. Bestemmelsen er med til at sikre, at Finanstilsynet ikke ved passivitet kan forhindre en firmapensionskasse i at opnå tilladelse.