LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 11
En firmapensionskasse må ikke i forbindelse med eller efter optagelse af medlemmer anmode om, indhente eller modtage og bruge oplysninger, der kan belyse en persons arveanlæg og risiko for at udvikle eller pådrage sig sygdomme, herunder kræve undersøgelser, som er nødvendige for at tilvejebringe sådanne oplysninger. Det gælder dog ikke oplysninger om den pågældendes nuværende eller tidligere helbredstilstand.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 11
RetsinformationDen gældende § 9 a fastslår, at en firmapensionskasse ikke i forbindelse med eller efter optagelse af medlemmer må anmode om, indhente eller modtage og bruge oplysninger, der kan belyse en persons arveanlæg og risiko for at udvikle eller pådrage sig sygdomme, herunder kræve undersøgelser, som er nødvendige for at tilvejebringe sådanne oplysninger. Det gælder dog ikke oplysninger om den pågældendes nuværende eller tidligere helbredstilstand.
Den foreslåede § 11 er en videreførelse af den gældende § 9 a i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Det foreslås i § 11, at en firmapensionskasse ikke i forbindelse med eller efter optagelse af medlemmer må anmode om, indhente eller modtage og bruge oplysninger, der kan belyse en persons arveanlæg og risiko for at udvikle eller pådrage sig sygdomme, herunder kræve undersøgelser, som er nødvendige for at tilvejebringe sådanne oplysninger. Det gælder dog ikke oplysninger om den pågældendes nuværende eller tidligere helbredstilstand.
Ved den foreslåede bestemmelse fastlægges, hvilke helbredsoplysninger, som kan belyse en persons arveanlæg, der må anvendes med henblik på firmapensionskassens vurdering af risikoen for fremtidige sygdomme i forbindelse med aftaleindgåelse og optagelse af nye medlemmer m.v.
Det foreslås, at der alene må anvendes oplysninger vedrørende den pågældendes aktuelle eller tidligere helbredstilstand. Det er uden betydning, på hvilken måde disse oplysninger er fremskaffet.
Forbuddet omfatter alle generelle eller specielle oplysninger, der ikke vedrører den undersøgtes aktuelle eller tidligere helbredstilstand, men som siger noget om den pågældendes arveligt betingede risiko for i fremtiden at udvikle eller pådrage sig sygdomme.
Forbuddet omfatter både oplysninger, der belyser, om en person er særligt udsat for at udvikle eller pådrage sig sygdomme, og oplysninger, der belyser, om en person er særligt modstandsdygtig over for ydre påvirkninger samt alle helbredsoplysninger om pensionstagerens slægtninge.
Forbuddet omfatter i praksis bl.a. gentest som f.eks. DNA- eller RNA-analyse og andre undersøgelser som f.eks. test af visse proteinstoffer samt vævstype- og blodtypeundersøgelser, der udføres med henblik på at bedømme en i den pågældende henseende rask persons arveligt betingede risiko for senere at blive syg.
Forbuddet omfatter også genetiske test m.v., der udføres med henblik på at forudsige, om en person får en bestemt sygdom senere i livet. Huntingtons syge, som er en dødelig, meget sjælden demenssygdom, er i dag et af meget få eksempler på, at det på grundlag af en genetisk test med sikkerhed kan forudsiges, at sygdommen vil bryde ud. Genetiske test kan dog ikke sige noget sikkert om, hvornår denne sygdom vil bryde ud, eller hvor hurtigt den vil forløbe i det enkelte tilfælde.
Er der f.eks. stillet en sygdomsdiagnose på grundlag af en DNA-test, må forsikringsselskabet gøre sig bekendt med diagnosen m.v., men må ikke i øvrigt anvende DNA-testen.
Forbuddet omfatter også undersøgelser, som kan påvise eller udelukke bærertilstand for arvelige sygdomme, og som dermed f.eks. giver oplysning om risikoen for, at den undersøgtes børn vil udvikle en bestemt arveligt betinget sygdom. Forbuddet indebærer, at firmapensionskasser i forbindelse med eller efter indgåelse af aftaler om forsikring eller pension ikke må anmode om, indhente eller modtage og bruge oplysninger om slægtninges aktuelle eller tidligere helbredstilstand.
Forbuddet omfatter ikke oplysninger om aktuelle eller tidligere sygdomme m.v. eller symptomer på sygdomme, selv om sådanne oplysninger i visse tilfælde også kan belyse en persons risiko for senere (påny) at udvikle eller pådrage sig sygdomme. Forbuddet omfatter således bl.a. ikke oplysninger om, hvordan sygdommen vil udvikle sig hos en person, som allerede er syg.
Grænsen for, hvornår en person skal betragtes som syg, er ikke altid klar. Der kan i praksis i visse tilfælde påvises forandringer i organismen, før en person i klinisk forstand lider af den sygdom, som forandringerne er tegn på. Sådanne forandringer er udtryk for, at sygdommen er under udvikling. Andre forandringer m.v. er ikke i sig selv udtryk for, at en sygdom er under udvikling, men øger f.eks. risikoen for senere at udvikle bestemte sygdomme. Forbuddet omfatter heller ikke oplysninger om sådanne aktuelle eller tidligere helbredsforhold, f.eks. oplysning om, at forsikringstageren har et stærkt forhøjet kolesteroltal eller har forhøjet blodtryk.
Forbuddet omfatter f.eks. ikke oplysning om, at en person er HIV-positiv, idet en oplysning herom ikke belyser den pågældendes arveanlæg.
Det foreslås, at firmapensionskasserne ved eller efter indgåelse af aftalen eller optagelsen af medlemmet ikke må »anmode om, indhente eller modtage og bruge« visse oplysninger om persons helbred eller slægtninges aktuelle eller tidligere helbredstilstand.
Forbuddet mod at »anmode om« helbredsoplysninger betyder bl.a., at firmapensionskassen ikke kan betinge medlemsskabet, præmiestørrelsen eller tegning af aftalen af, at der foretages en »prædiktiv« undersøgelse. Det ligger også i formuleringen, at der heller ikke må spørges om, hvorvidt en sådan undersøgelse har været foretaget. Det forudsættes, at forbuddet ikke kan omgås ved at stille spørgsmål til forsikringstageren eller medlemmet, som det kun er muligt at besvare på grundlag af en »prædiktiv« undersøgelse. Forbuddet betyder bl.a., at virksomheden ikke kan betinge præmiestørrelsen eller tegning af forsikring eller pension af, at pensionstageren fremlægger oplysninger om andre personers aktuelle eller tidligere helbredstilstand. Forbuddet indebærer samtidig, at virksomheden skal nægte at modtage og anvende sådanne oplysninger, som pensionstageren søger at fremlægge.
Forbuddet mod at »modtage og bruge« oplysninger vedrørende den fremtidige helbredsrisiko indebærer, at firmapensionskassen skal nægte at modtage og anvende oplysninger, som forsikringstageren eller medlemmet søger at fremlægge.
Det følger af bestemmelsen, at en firmapensionskasse ikke vil kunne kræve eller benytte en fuldmagt fra forsikringstageren eller medlemmet til at indhente eller modtage oplysninger, som er omfattet af forbuddet, fra den pågældendes læge eller andre.
Det er præciseret i bestemmelsen, at forbuddet mod at anmode om og indhente visse helbredsoplysninger også omfatter situationer, hvor oplysningerne ikke allerede foreligger, men først må fremskaffes gennem undersøgelser af den pågældendes arveanlæg.
Lovforslaget indeholder ikke særlige regler om tredjemands videregivelse af helbredsoplysninger til firmapensionskasser, der overtræder det foreslåede forbud. Herom gælder de almindelige regler om tavshedspligt m.v. i anden lovgivning.
Det foreslås med lovforslagets § 116, stk. 2, 1. pkt., at strafbelægge overtrædelse af bestemmelsen. Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er den pågældende firmapensionskasse.
Den strafbare handling består i at anmode om, indhente eller modtage og bruge de af bestemmelsen omfattede oplysninger.