LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 100
Finanstilsynet kan efter de procedurer, der er fastsat i EU-retlige regler herom, forbyde en udenlandsk firmapensionskasse omfattet af § 89 med hjemsted i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, at yde tjenesteydelser her i landet.
Stk. 2. Finanstilsynet kan forbyde de firmapensionskasser, der er nævnt i stk. 1, at udøve tjenesteydelser her i landet, hvis firmapensionskassen groft eller gentagne gange har overtrådt bestemmelser i denne lov, regler udstedt i medfør af loven eller anden lovgivning, der retter sig mod firmapensionskassen, og det ikke ved påbud eller sanktioner efter denne lov har været muligt at bringe overtrædelsen til ophør.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 100
RetsinformationDet følger af den gældende § 65 e i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om firmapensionskassers pligt til at offentliggøre oplysninger om Finanstilsynets vurdering af firmapensionskassen og om, at Finanstilsynet kan offentliggøre oplysningerne før firmapensionskassen.
Den foreslåede bestemmelse i § 100 fastsætter, under hvilke omstændigheder Finanstilsynet skal offentliggøre reaktioner og vurderinger af firmapensionskasser.
Bestemmelsen viderefører den gældende § 65 e i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Herudover tilføjes nye stk. 1-5. De nye bestemmelser i stk. 1-5 gengiver i hovedtræk reglerne, der er udstedt i medfør af den gældende § 65 e i lov om tilsyn med firmapensionskasser, jf. bekendtgørelse nr. 1567 af 23. december 2014 om finansielle virksomheders m.v. pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af virksomheden m.v., dog med den afgørende ændring, at kun Finanstilsynet er forpligtet til at offentliggøre redegørelsen. Firmapensionskasser vil således med lovforslaget ikke være forpligtet til at offentliggøre en af Finanstilsynet udarbejdet redegørelse om firmapensionskassen. Ændringen er foretaget med henblik på at sikre en direktivnær implementering af IORP II-direktivet. Hertil kommer, at størstedelen af de eksisterende firmapensionskasser ikke har hjemmesider, hvorfor ændringen ikke forventes at få stor betydning.
Bestemmelsen implementerer, sammen med forslaget til § 104, artikel 48, stk. 4, i IORP II-direktivet.
Den foreslåede bestemmelse i § 100 fastsætter, under hvilke omstændigheder Finanstilsynet skal offentliggøre reaktioner og vurderinger af firmapensionskasser og ansvarlige personer.
Det foreslås i stk. 1, at efter hver inspektion i en firmapensionskasse udarbejder Finanstilsynet en redegørelse, som Finanstilsynet skal offentliggøre på tilsynets hjemmeside. Redegørelsen beskriver Finanstilsynets vurdering af firmapensionskassen, herunder de eventuelle påbud, påtaler og risikooplysninger, som firmapensionskassen har modtaget fra Finanstilsynet. Indbringes reaktionen, der offentliggøres i henhold til 1. pkt., for domstolene, skal dette fremgå af Finanstilsynets offentliggørelse, og det efterfølgende resultat af domstolenes afgørelse skal ligeledes offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside hurtigst muligt.
Redegørelsen skal indeholde oplysninger om overtrædelsernes form og art og identiteten af de ansvarlige personer.
En offentliggørelse skal ske uden unødig forsinkelse, men tidsfristen for indgivelse af klage til Erhvervsankenævnet skal være overskredet, eller Erhvervsankenævnet skal have afvist at behandle klagen. Offentliggørelsen kan imidlertid ske tidligere, hvis firmapensionskassen tilkendegiver over for Finanstilsynet, at de ikke agter at påklage reaktionen.
Hvis reaktionen påklages til Erhvervsankenævnet, og nævnet behandler klagen, vil offentliggørelsen først kunne ske, når Erhvervsankenævnet har truffet afgørelse i sagen. Resultatet af Erhvervsankenævnets behandling skal også offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside.
Indbringes reaktionen for domstolene, skal dette fremgå af Finanstilsynets offentliggørelse, og det efterfølgende resultat af domstolenes afgørelse skal ligeledes offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside hurtigst muligt.
Det foreslås i stk. 2, at Finanstilsynet skal uden for tilfældene i stk. 1 offentliggøre en redegørelse, som indeholder de påbud, påtaler og risikooplysninger, der efter Finanstilsynets vurdering er af betydning for medlemmerne og pensionsmodtagerne i firmapensionskassen samt firmapensionskassens kreditorer.
Bestemmelsen er tiltænkt tilsynsreaktioner i forbindelse med Finanstilsynets almindelige tilsynsvirksomhed. Redegørelsen skal indeholde oplysninger om overtrædelsernes form og art og identiteten af de ansvarlige personer.
En offentliggørelse skal ske uden unødig forsinkelse, men tidsfristen for indgivelse af klage til Erhvervsankenævnet skal være overskredet, eller Erhvervsankenævnet skal have afvist at behandle klagen. Offentliggørelsen kan ske tidligere, hvis firmapensionskassen tilkendegiver over for Finanstilsynet, at de ikke agter at påklage reaktionen.
Hvis en reaktion påklages til Erhvervsankenævnet, og nævnet behandler klagen, vil offentliggørelsen først kunne ske, når Erhvervsankenævnet har truffet afgørelse i sagen. Resultatet af Erhvervsankenævnets behandling skal også offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside.
Indbringes reaktionen for domstolene, skal dette fremgå af Finanstilsynets offentliggørelse, og det efterfølgende resultat af domstolenes afgørelse skal ligeledes offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside hurtigst muligt.
Det foreslås i stk. 3, at offentliggørelse efter stk. 1 og 2, ikke skal ske, hvis det efter Finanstilsynets vurdering vil medføre uforholdsmæssig stor skade for firmapensionskassen m.v., hvis efterforskningsmæssige hensyn taler imod offentliggørelse, eller hvis offentliggørelsen udgør en trussel mod de finansielle markeders stabilitet. Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger omfattet af § 30 i lov om offentlighed i forvaltningen. Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har givet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.
Hvis Finanstilsynets vurdering er, at en offentliggørelse ikke vil kunne offentliggøres i overensstemmelse med stk. 1 og 2, vil Finanstilsynet kunne vælge at udsætte offentliggørelsen af reaktionerne, ikke at offentligøre dem eller at offentliggøre dem i anonym form. Offentliggørelse af reaktionen eller vurderingen i anonymiseret forudsætter, at man ikke ud fra beskrivelsen af sagens faktum med stor sandsynlighed kan udlede, hvilken firmapensionskasse eller person reaktionen vedrører.
Det foreslås i stk. 4, at hvis offentliggørelse er undladt i henhold til stk. 3, skal der ske offentliggørelse, når de hensyn, der nødvendiggjorde undladelsen, ikke længere er gældende. Dette gælder dog kun i op til to år efter beslutningen om udsættelse af offentliggørelse. Baggrunden herfor er, at den offentlige interesse i sådanne reaktioner aftager kraftigt hen over tid, og af administrative årsager. På denne baggrund foreslås en grænse på to år. Kravet til efterfølgende offentliggørelse af en reaktion gælder dog kun, hvis der ikke er sket påtaleopgivelse eller tiltalefrafald efter retsplejelovens regler.
Det foreslås i stk. 5, at stk. 1-4 ikke finder anvendelse for tilsynsreaktioner meddelt en firmapensionskasse i overensstemmelse med § 96, stk. 2, jf. § 345, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed. Reglerne om offentliggørelse af reaktioner givet af Finanstilsynets bestyrelse eller af Finanstilsynet efter delegation fra bestyrelsen følger af lovforslagets § 104. Der henvises derfor til bemærkningerne hertil.
Bestemmelsen medfører, at tilsynsreaktioner som afgives af Finanstilsynets bestyrelse, ikke er omfattet af lovforslagets § 100. Der vil typisk være tale om sager af principiel karakter.
Det foreslås i stk. 6, at Erhvervsministeren kan fastsætte regler om firmapensionskassers pligt til at offentliggøre oplysninger om Finanstilsynets vurdering af firmapensionskassen og om, at Finanstilsynet kan offentliggøre oplysningerne før firmapensionskassen.
Det forventes, at bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere regler for, hvordan offentliggørelsen af tilsynsreaktioner mv. i praksis skal forgå. Eksempelvis vil der formentlig fremgå frister for, hvornår tilsynsreaktionen skal være offentliggjort, samt hvordan offentliggørelse skal ske.
Erhvervsministeren (tidligere erhvervs- og vækstministeren) har udnyttet bemyndigelsen bl.a. med hjemmel i den gældende § 65 e i lov om tilsyn med firmapensionskasser til at udstede bekendtgørelse nr. 1567 af 23. december 2014 om finansielle virksomheders m.v. pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af virksomheden m.v. Det er forventningen, at firmapensionskasser vil blive skrevet ud af bekendtgørelsen i forbindelse med dette lovforslag, således at firmapensionskasser fremover ikke vil være forpligtet til at offentliggøre Finanstilsynets redegørelser på deres hjemmesider.