LBK nr 650 af 09/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 79
Reglerne om koncernrepræsentation i selskabsloven gælder ikke for medarbejdere i virksomheder, gennem hvilke en finansiel virksomhed midlertidigt driver anden virksomhed i henhold til denne lov.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 79
RetsinformationForslaget er resultatet af udvalgsarbejdet i udvalget om ledelses- og spekulationsbestemmelserne, bestående af repræsentanter fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, Danmarks Nationalbank, Finanstilsynet samt de finansielle virksomheders organisationer.
Bestemmelsens stk. 1 og 2 fastslår hvilke personer, der ikke uden tilladelse kan varetage hverv ved siden af hvervet i den finansielle virksomhed. Det foreslås, at den omfattede personkreds i forhold til den gældende bestemmelse i lov om finansiel virksomheds § 24 ændres fra at være titelorienteret til i stedet at vedrøre personer, der er ansat af bestyrelsen, samt personer for hvilke, der er en væsentlig risiko for konflikter mellem egne og den finansielle virksomheds interesser. Væsentlig risiko anses ikke for at foreligge, hvor den pågældende er udpeget af den finansielle virksomhed til at varetage det pågældende hverv.
For personer, der ikke er ansat af bestyrelsen, foreslås det i stk. 2 , at tilladelse til at varetage andre hverv gives af direktionen. På baggrund af over-/underordnelsesforholdet findes det naturligt, at det er direktionen og ikke bestyrelsen, der tager stilling til, hvorvidt personer, der ikke er ansat direkte af bestyrelsen, kan påtage sig andre hverv.
Der gives med forslaget mulighed for, at den omfattede personkreds kan påtage sig hverv både som bestyrelsesmedlem og direktør i andre erhvervsvirksomheder. Efter de gældende regler i lov om finansiel virksomhed kan en direktør i en finansiel virksomhed alene deltage i den daglige ledelse for andre koncernforbundne finansielle virksomheder (undtagen forsikringsselskaber), og koncernforbundne virksomheder, der udøver accessorisk virksomhed hertil samt koncernforbundne finansieringsinstitutter, jf. den gældende bestemmelse i lov om finansiel virksomhed § 25, stk. 1. Direktører i forsikringsselskaber kan desuden være direktører for ejendomsselskaber, investeringsselskaber og koncernforbundne virksomheder, der udøver accessorisk virksomhed til forsikringsselskabet samt administrationsselskaber, der er oprettet af flere forsikringsselskaber med henblik på fælles administration. Herudover kan direktører i finansielle virksomheder være direktører i den finansielle virksomheds moderselskab, jf. den gældende bestemmelse i lov om finansiel virksomhed § 26. I et investeringsforvaltningsselskab skal bestemmelsen i forslagets § 98 endvidere iagttages.
Erhvervsvirksomhed skal forstås i overensstemmelse med hidtidig praksis, hvor erhvervsvirksomhed fortolkes meget vidt. Besiddelse af ikke-dominerende kapitalandele i kommanditselskaber, andelsselskaber, aktieselskaber m.v. er som udgangspunkt ikke nok til at statuere, at besidderen derigennem udøver erhvervsvirksomhed.
Det foreslås i stk. 3 , at det er bestyrelsens opgave at tage stilling til, for hvilke personer der er en væsentlig risiko for sammenblanding af egne og den finansielle virksomheds interesser, og som derfor er omfattet af bestemmelsens stk. 2. Typisk vil denne kreds være indskrænket til højtplacerede, ledende medarbejdere med direkte forretningsmæssigt ansvar. Bestyrelsen skal sikre, at de personer der skal være omfattet af forbuddet, er vidende herom, herunder at overtrædelse af bestemmelsen er strafbelagt. Den pågældende omfattes først af straffebestemmensen fra det tidspunkt, hvor den pågældende informeres om, at denne er omfatte af forbuddet. Bestyrelsen kan vælge at fastsætte personkredsen baseret på funktioner i stedet for baseret på navne.
Det følger af forslagets stk. 4 , at den i stk. 1 og 2 nævnte virksomhed kun kan bestrides, såfremt den finansielle virksomhed eller virksomheder, der indgår i koncern eller administrationsfællesskab med den finansielle virksomhed, ikke har eller indgår engagementer med den pågældende virksomhed eller virksomheder, der er koncernforbundet hermed. »Engagement« er defineret i lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 16. Kapitalandele er undtaget fra forbuddet, idet det særligt er i selskaber, hvor den pågældende finansielle virksomhed har kapitalandele, at det vil være relevant at sidde i bestyrelsen eller deltage i den daglige ledelse. Selskaber, der indgår i koncern med den finansielle virksomhed eller hvor finansielle virksomheder i fællesskab eller sammen med fonde og foreninger, oprettet i henhold til forslagets §§ 207, 214, 217 og 218, stk. 1, ejer mere end 4/5 af kapitalandelene, er undtaget fra forbuddet.
Det foreslås i stk. 5 , at bestyrelsens beslutninger om hvilke hverv, personer ansat af bestyrelsen kan påtage sig, skal indføres i bestyrelsens forhandlingsprotokol. Bestemmelsen er blot en tydeliggørelse af bestyrelsens pligt til at indføre beslutninger i forhandlingsprotokollen.
I stk. 6 foreslås det, at den finansielle virksomhed én gang årligt skal offentliggøre oplysninger om de hverv, som bestyrelsen har godkendt i henhold til stk. 1. Bestemmelsen skal sikre åbenhed og gennemsigtighed for så vidt angår ledelsens andre hverv.
Oplysningerne skal offentliggøres således, at informationerne er let tilgængelige. Dette kan eksempelvis ske på den finansielle virksomheds hjemmeside, i årsrapporten eller i en landsdækkende avis.
For at påse overholdelsen af forbuddet mod at have engagement med det pågældende selskab, jf. stk. 4, foreslås det i stk. 6, 2. pkt. , at den eksterne revision i revisionsprotokollatet vedrørende årsrapporten skal afgive erklæring om, hvorvidt den finansielle virksomhed har engagement med selskaber omfattet af stk. 1 og 2. Af erklæringen skal fremgå, hvorvidt engagementet er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i stk. 4.
Det foreslås i stk. 7 , at Finanstilsynet i særlige tilfælde kan dispensere fra forbuddet mod, at den finansielle virksomhed udover kapitalandele har engagement, med erhvervsvirksomheder omfattet af stk. 1 og 2. Dispensation kan alene gives i tilfælde, hvor det er åbenlyst, at der ikke kan opstå interessekonflikter. Eksempler herpå kan være en mindre handelsbeholdning af børsnoterede erhvervsobligationer eller et realkreditinstituts ubetydelige lån i det pågældende selskabs ejendom
Lån til koncernforbundne selskaber er særskilt reguleret i lovforslagets § 181.