LBK nr 650 af 09/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 152c
En særligt dækket obligation må ikke udstedes med sikkerhed i både fast ejendom og skibe.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 152c
RetsinformationBestemmelsen er delvist en videreførelse af en tilsvarende bestemmelse i den gældende realkreditlov.
Forslaget tilsigter at hovedparten af realkreditinstitutters basiskapital, placeres i særlig sikre aktiver. Forslaget er med til at sikre realkreditobligationernes status som særlig sikre obligationer.
Det foreslås i stk. 1 som noget nyt, at 60 pct. kravet ikke skal ses i forhold til basiskapitalen men i forhold til kravet til basiskapitalen. Meningen med denne ændring er, at realkreditinstitutter ikke skal »straffes« for at have ekstra overdækning i forhold til basiskapitalkravet. For institutter med (stor) overdækning vil forslaget derfor betyde, at bindingerne lempes på den kapital, der er overskydende i forhold til kravet til basiskapitalen.
Det foreslås ligeledes som noget nyt i stk. 1, at der skal være mulighed for at placere i andre sikre midler end børsnoterede obligationer, samtidig med at institutterne begrænses til kun at kunne placere midler i særlig sikre obligationer. Baggrunden for forslaget er, at børsnoterede obligationer ikke længere betragtes som en entydig sikker størrelse, da udviklingen på kapitalmarkederne i Europa bl.a. har ført til udstedelsen af forskellige typer af erhvervsobligationer, hvoraf ikke alle har samme sikre værdi. I den foreslåede bestemmelse er der derfor udarbejdet en positivliste for obligationer m.v., der betragtes som tilstrækkeligt sikre. Positivlisten svarer til de aktiver, som forsikringsselskaber og pensionskasser kan placere aktiver i efter forslagets § 161, stk. 1, nr. 1-3.
I stk. 2 ændres den gældende bestemmelse i lov om finansiel virksomhed § 38, stk. 2, 1. pkt., om, at 60 pct. kravet kun gælder for koncerner, hvor modervirksomheden er et realkreditinstitut til en bestemmelse, hvor Finanstilsynet kan tillade, at 60 pct. kravet kan fraviges for det enkelte realkreditinstitut, hvis instituttet er koncernforbundet med et andet realkreditinstitut.
Formålet med forslaget er at fjerne den mulighed for at omgå 60 pct. kravet til det enkelte realkreditinstitut, som i dag er i den gældende lov om finansiel virksomhed § 38, stk. 2, 1. pkt.
60 pct. kravet kan kun fraviges i de særlige tilfælde, hvor et realkreditinstitut udsteder realkreditobligationer eller andre værdipapirer på vegne af realkreditinstitutter, der er koncernforbundne med realkreditinstituttet, jf. forslaget til lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., og hvor 60 pct. kravet, som følge af omfanget af udstedelsen, ikke kan opfyldes. En forudsætning for tilsynets tilladelse er, at tilsynet vurderer, at fravigelsen fra 60 pct. kravet er betryggende. Dette vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis 60 pct. kravet er opfyldt på konsolideret niveau.