LBK nr 650 af 09/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 151
En sparekasse må ikke erhverve eller som pant modtage egne garantbeviser.
Stk. 2. En andelskasse må ikke erhverve eller som pant modtage egne andelsbeviser.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 151
RetsinformationBestemmelsen er en videreførelse af en tilsvarende bestemmelse i den gældende lov om banker og sparekasser m.v.
Til forskel fra den gældende lovgivning, kan pengeinstitutter nu medregne fuldt ud sikre og likvide anfordringstilgodehavender hos forsikringsselskaber.
I stk. 1 anføres kravene til likviditeten. De tre krav til likviditeten skal være opfyldt samtidig. Hvorvidt likviditeten kan anses for forsvarlig, beror på en konkret vurdering af forholdene i det enkelte pengeinstitut. Ved vurderingen heraf lægges der særlig vægt på gældens sammensætning, herunder om pengeinstituttet har taget hensyn til forventede likviditetstræk f.eks. som følge af offentlige ind- og udbetalinger og lønudbetalinger i de virksomheder, som er kunder i instituttet. Endvidere bør der i et vist omfang være et beredskab til pludselige likviditetstræk på pengeinstituttet.
Ved efterstillede kapitalindskud forstås hybrid kernekapital, der kan medregnes som kernekapital henholdsvis supplerende kapital, ansvarlig lånekapital samt indbetalt garantikapital.
I stk. 2 er det opregnet, hvad der kan medregnes ved opgørelsen af pengeinstituttets likviditet. Det foreslås som noget nyt, som led i harmoniseringen af lovbestemmelserne, at fuldt ud sikre og likvide anfordringstilgodehavender hos forsikringsselskaber skal kunne medregnes.
Anfordringstilgodehavender er tilgodehavender, som instituttet kan kræve tilbagebetalt uden opsigelsesvarsel. Hvis der er tæt sammenhæng mellem et tilgodehavende og en gæld således, at det næsten er sikkert, at modregningsadgangen vil blive gjort gældende, vil anfordringstilgodehavendet ikke kunne medregnes til likviditeten. Anfordringstilgodehavender, der er pantsat, eller på anden måde ikke er til pengeinstituttets rådighed, kan ikke medregnes til likviditeten.
Et tilgodehavende hos et kreditinstitut, der er beliggende i zone A, jf. definitionen i forslagets § 5, stk. 1, nr. 18, anses som udgangspunkt at opfylde kravet til sikkerhed og likviditet.
Kredittilsagn hos andre pengeinstitutter, kan kun medregnes til likviditeten, såfremt det kan dokumenteres, at de er bindende og ikke kan tilbagebetales i den periode, hvor pengeinstituttet ønsker at benytte dem som likviditetsreserve. Tilsagnene skal endvidere have en vis varighed og stabilitet. Kredittilsagn kan således ikke anvendes til at opfylde likviditetskravene, hvis der er knyttet betingelser til tilsagnet om låntagers optræden m.v., der gør, at långiver kan statuere misligholdelse og trække kredittilsagnet tilbage i situationer, hvor pengeinstituttet kan få behov for at trække på kredittilsagnet. I en sådan situation er der reelt ikke en likviditetsreserve til stede i medfør af aftalen.
Likviditetskravene i bestemmelsen kan i almindelighed ikke opfyldes helt eller overvejende ved hjælp af kredittilsagn. En sådan likviditet er ikke forsvarlig efter stk. 1, henset til, at likviditeten også skal kunne dække pludseligt opståede likviditetsbehov.
Sikre, let sælgelige, ubelånte værdipapirer og kreditmidler omfatter børsnoterede obligationer og aktier noteret i Danmark eller handlet på et reguleret marked. Befinder markedet sig i Den Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, skal markedet være optaget på den liste, der er nævnt i investeringsservicedirektivet i forbindelse med værdipapirer. Derudover er også markeder, der er medlem af Fédération International des Bourses de Valeurs som udgangspunkt omfattet.
Børsnoterede beviser for efterstillet kapital i andre virksomheder, f.eks. kapital optaget i henhold til forslagets § 135, indgår i de likvide midler. Kravet om, at værdipapirerne skal være ubelånte, indebærer, at de ikke må være stillet til sikkerhed for gæld.
Værdipapirer, der indgår i en puljeordning, er ejet af pengeinstituttet og kan derfor indgå ved opgørelsen af de likvide midler. Hvis de likvide midler næsten udelukkende består af puljeaktiver, vil likviditeten imidlertid ikke være forsvarlig, idet et pengeinstitut ikke kan anvende sådanne aktiver til indfrielse af træk på pengeinstituttet på grund af kravene til placering af puljemidler.
Efter stk. 3 skal pengeinstituttet omgående indberette til Finanstilsynet, såfremt kravene i stk. 1 ikke er opfyldt, og forholdet ikke er bragt i orden inden 8 dage. Pligten til indberetning til Finanstilsynet gælder, uanset på hvilket tidspunkt kravene ikke opfyldes, og gælder således ikke kun i forbindelse med periodiske indberetninger til tilsynet.