LBK nr 650 af 09/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 124b
Kreditinstitutter skal indføre interne systemer og anvende standardmetoden eller den forenklede standardmetode til at identificere, vurdere, styre og afbøde de risici, der opstår som følge af potentielle ændringer af rentesatserne, der påvirker både den økonomiske værdi af et instituts kapitalgrundlag og nettorenteindtægterne fra et instituts ikkehandelsmæssige aktiviteter.
Stk. 2. Finanstilsynet kan kræve, at et kreditinstitut anvender den i stk. 1 nævnte standardmetode, hvis Finanstilsynet vurderer, at instituttets interne systemer ikke er tilfredsstillende.
Stk. 3. Finanstilsynet kan kræve, at et lille og ikkekomplekst kreditinstitut som defineret i artikel 4, stk. 1, nr. 145, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 575/2013/EU af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter skal anvende den i stk. 1 nævnte standardmetode, hvis Finanstilsynet finder, at den forenklede standardmetode ikke er tilstrækkelig til at tage højde for den renterisiko, der opstår som følge af instituttets ikkehandelsmæssige aktiviteter.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 124b
RetsinformationBestemmelsen er delvist en videreførelse af tilsvarende bestemmelser i den gældende lov om fondsmæglerselskaber. Bestemmelsen gennemføres herudover inden for rammerne af EF-direktiver på det finansielle område, jf. bilag A. Som noget nyt omfatter bestemmelsen investeringsforvaltningsselskaber.
Det fremgår af stk. 1, nr. 1. , at basiskapitalen mindst skal udgøre 8 pct. af de risikovægtede poster, hvilket udgør solvenskravet. Definitionen af risikovægtede poster fremgår af lovforslagets § 141, stk. 1.
Beregningen af de risikovægtede poster specificeres i en kapitaldækningsbekendtgørelse, medens beregning af basiskapitalen fremgår af lovforslagets § 127.
Efter stk. 1, nr. 2, skal basiskapitalen svare til modværdien af 1 millioner euro for de fondsmæglerselskaber, der ønsker at blive medlemmer af en fondsbørs, en værdipapircentral eller en clearingcentral, handler for egen regning, stiller emissionsgarantier eller opbevarer og forvalter instrumenter for kunder. Det samme gælder for fondsmæglerselskaber, der som accessorisk ydelse giver kredit eller lån til en investor, således at denne kan udføre en transaktion, som nævnt i bilag 3, afsnit B, og som fondsmæglerselskabet deltager i. Der er ikke tale om kredit- eller långivning i almindelig forstand, men om at et fondsmæglerselskab kan gennemføre en transaktion for en kunde, uden at kræve betaling før leveringen.
Baggrunden for, at basiskapitalen skal udgøre mindst 1 million euro, er, at det har vist sig, at fondsmæglerselskaber, der deltager i »market-makerordninger«, og som handler for egen regning, har behov for en større startkapital/minimumskapital, end det mindste krav, der tidligere fremgik af fondsbørsloven svarende til 5 millioner kr. Hertil kommer, at omkostningerne, tilslutningsgebyrer til Københavns Fondsbørs A/S, Værdipapircentralen A/S og Futop Clearingcentralen A/S, samt teknisk udstyr i forbindelse med etablering og forsvarlig drift af et fondsmæglerselskab, der er medlem af en fondsbørs m.v., er betydelige.
De ovenfor nævnte fondsmæglerselskaber skal have en højere basiskapital end 1 million euro, såfremt en fjerdedel af de faste omkostninger overstiger et beløb svarende til 1 million euro, jf. § 124, stk. 4.
Det nævnte afgrænsningskriterium »medlem af en clearingcentral, hvor selskabet deltager i clearing og afvikling« omfatter situationer, hvor værdipapirer udveksles mod penge eller omvendt. »Deltagelse« omfatter ikke situationer, hvor selskabet udelukkende indberetter på egne eller kunders vegne uden hæftelse, indestående eller sikkerhedsstillelse. Således vil de selskaber, der er tilsluttet Futop Clearingcentralen A/S med status af »handler« eller »agent«, ikke være omfattet af bestemmelsen.
Stk. 1, nr. 3, er ny og medfører, at investeringsforvaltningsselskaber, som tillige har en delvis fondsmæglerselskabstilladelse til at udføre skønsmæssig porteføljepleje og til at opbevare og forvalte de i bilag 5, nr. 4 nævnte instrumenter for kunder, skal have en minimumskapital svarende til 1 millioner euro. Det fremgår af UCITS-direktivet, at investeringsforvaltningsselskaber mindst skal have en startkapital på 125.000 euro.
Som følge af, at investeringsforvaltningsselskaberne kan få tilladelse til at opbevare og forvalte andele udstedt af institutter for kollektiv investering for kunder, svarende til fondsmæglerselskaber, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 5, stilles der samme minimumskapitalkrav til disse investeringsforvaltningsselskaber, som der stilles til de fondsmæglerselskaber, der udøver denne virksomhed.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til forslagets § 10, stk. 4.
Efter stk. 1, nr. 4, skønnes andre fondsmæglerselskaber, end de i stk. 1, nr. 2, nævnte, ikke at have behov for samme kapitalkrav. Det foreslås derfor, at minimumskapitalkravet for disse selskaber fortsat skal modsvare værdien af 300.000 euro.
Fondsmæglerselskaber, der er omfattet af forslaget, er selskaber der f.eks. formidler værdipapirer for tredjemand, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 1, uden at være medlem af en fondsbørs, en værdipapircentral eller en clearingcentral, eller som tilbyder skønsmæssig porteføljepleje i medfør af bilag 4, afsnit A, nr. 3. Hertil kommer, at disse fondsmæglerselskaber i henhold til bilag 4, afsnit B, f.eks. kan udleje bokse, rådgive virksomheder vedrørende kapitalstrukturer, industristrategi, fusion og virksomhedsopkøb, yde tjenesteydelser i forbindelse med afsætningsgarantier, f.eks. formidle en sådan, men ikke selv afgive den eller yde investeringsrådgivning. De vil også kunne udføre valutatransaktioner som nævnt i bilag 4, afsnit B, nr. 6, når disse transaktioner står i direkte forbindelse med værdipapirhandlervirksomhed, som selskabet har tilladelse til at udføre.
Andre investeringsforvaltningsselskaber, end de i stk. 1, nr. 3, nævnte, foreslås ligeledes at blive omfattet af det samme kapitalkrav, der gælder for »de små fondsmæglerselskaber«, svarende til 300.000 euro.
Disse investeringsforvaltningsselskaber kan i tillæg til at være investeringsforvaltningsselskab i henhold til bilag 6, få en delvis fondsmæglerselskabstilladelse til at udføre individuel porteføljepleje med et eller flere af de i bilag 5 nævnte værdipapirer eller yde investeringsrådgivning i henhold til bilag 4, afsnit B, nr. 5.
På denne baggrund sidestilles kravet til minimumskapitalen i investeringsforvaltningsselskaberne med kravet i små fondsmæglerselskaber. Som nævnt i bemærkningerne til § 10, stk. 4, vil et investeringsforvaltningsselskab der administrerer, en investeringsforening eller specialforening, der er medlem af en fondsbørs, kunne handle på fondsbørsen.
Det fremgår af stk. 2 , at investeringsforvaltningsselskaber, udover det minimumskapitalkrav der følger af stk. 1, nr. 3 og 4, skal medregne et tillæg på 0,02 pct. af den kapital, der indgår i selskabets porteføljer, og som overstiger 250 millioner euro. Det fremgår af lovforslagets § 140, hvad der skal medregnes ved opgørelse af porteføljen.
Tillægget skal beregnes på baggrund af et beløb svarende til den portefølje, som selskabet i henhold til den reviderede årsrapport administrerer. Den løbende tilpasning skal foretages senest den 1. juni i det efterfølgende år. Årsrapporten skal være godkendt af generalforsamlingen senest 4 måneder efter regnskabsperiodens afslutning, og investeringsforvaltningsselskaberne har således en frist på 5 måneder til eventuelt at fremskaffe et beløb svarende til tillægget i selskabets basiskapital.
Som følge af, at investeringsforvaltningsselskaberne har fået samme minimumskapitalkrav som fondsmæglerselskaberne, og da dette krav er højere end direktivets krav, skal tillægget først medregnes, når selskabets samlede kapitalkrav i henhold til direktivet, overstiger de i lovforslagets § 124, stk. 1, nr. 3 og 4, fastsatte minimumskrav.
Dette medfører, at selskabet ved beregning af tillægget kan fradrage henholdsvis 875.000 euro og 175.000 euro.
Eks. 1:
Et selskab, der har et minimumskrav svarende til 1.000.000 euro, og som har en portefølje på 10 milliarder euro, skal således have en minimumskapital svarende til 2.075.000 euro.
Tillægget i euro beregnes således:
portefølje, jf. § 140
10.000.000.000
– mindste grænse for tillæg
250.000.000
9.750.000.000
0,02 pct. heraf
1.950.000
tillægget i hht. direktivet
1.950.000
– fradraget i hht. lovforslaget
875.000
Det tillæg, der skal medregnes, jf. § 124, stk. 2, udgør
1.075.000
Stk. 3 medfører, at såfremt selskabet ønsker at benytte en garanti, kan selskabet anmode Finanstilsynet om tilladelse til, at op til 50 pct. af tillægget til minimumskapitalen, som beregnet i henhold til stk. 2, kan bestå af en garanti af tilsvarende størrelse, fra et kreditinstitut eller et forsikringsselskab. Kreditinstitutterne eller forsikringsselskaberne skal have deres vedtægtsmæssige hjemsted i et andet land i den Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet ikke har indgået aftale med på det finansielle område men hvis tilsynsregler svarer til reglerne i den Europæiske Union.
Eks. 2:
Et selskab, der har et minimumskrav svarende til 1.000.000 euro, og en portefølje på 10 milliarder euro, hvilket medfører, at det skal medregne et tillæg svarende til 1.075.000 euro, jf. stk. 2, kan anmode Finanstilsynet om tilladelse til, at op til 50 pct. af tillægget stilles i form af en garanti.
Garantien kan i det nævnte eksempel højst udgøre 537.500 euro.
Stk. 4 er i hovedsagen en videreførelse af gældende bestemmelser for fondsmæglerselskaber, men forslaget omfatter nu også investeringsforvaltningsselskaber, hvilket gennemfører UCITS-direktivet herom, jf. bilag A.
Videre er det nyt, at forslaget ikke længere omfatter vederlag i form af provisioner, således at forslaget nu svarer til kravet i kapitalkravsdirektivets bilag IV.
Det fremgår af bilag IV i kapitalkravsdirektivet, at selskaberne skal have en minimumskapital, der mindst svarer til 25 pct. af et års faste omkostninger.
Finanstilsynet kan tilpasse kravet hertil i både opad- og nedadgående retning, hvis selskabets faste omkostninger f.eks. til husleje, lønudgifter eller andre driftsomkostninger forøges eller formindskes væsentligt i forhold til det forrige år.
Ved faste omkostninger forstås resultatopgørelsesposterne: »Udgifter til personale m.v. og administration«, »Afskrivning på materielle og immaterielle aktiver«, og »Andre driftsudgifter«, som fremgår af bekendtgørelse om regnskabsaflæggelse for fondsmæglerselskaber.