LBK nr 650 af 09/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 107a
Depotselskabet skal efter anmodning stille alle de oplysninger til rådighed for Finanstilsynet, som depotselskabet har indhentet under udførelsen af sine opgaver, og som kan være nødvendige for Finanstilsynet som tilsynsmyndighed for en dansk UCITS og dennes investeringsforvaltningsselskab.
Stk. 2. Er investeringsforvaltningsselskabets kompetente myndigheder forskellige fra depotselskabets, skal Finanstilsynet straks videregive de modtagne oplysninger til investeringsforvaltningsselskabets kompetente myndigheder.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 107a
RetsinformationBestemmelsen er en delvis videreførelse af en tilsvarende bestemmelse i den gældende lov om forsikringsvirksomhed. Bestemmelsen gennemfører EF-direktiver på det finansielle område, jf. bilag A. Som noget nyt foreslås det at ophæve kravet om, at Finanstilsynet skal godkende den ansvarshavende aktuar. I stedet får Finanstilsynet bemyndigelse til at udstede en bekendtgørelse, hvor det fastsættes, hvilke krav aktuaren skal opfylde.
Stk. 1 fastslår, at selskabets direktion skal drage omsorg for, at selskabet råder over tilstrækkelig sagkundskab til beregning af forsikringsmæssige hensættelser.
Det følger af 1. skadesforsikringsdirektiv, at medlemsstaterne skal pålægge selskaberne »at afsætte tilstrækkelig tekniske reserver« og til at bestemme størrelsen heraf »efter de af staten fastsatte regler eller i mangel heraf, efter den i denne stat gældende praksis«. En tilsvarende regel findes i livsforsikringsdirektivet.
I livsforsikringsselskaber har bestyrelsen pligt til at ansætte en ansvarshavende aktuar, jf. stk. 2. Dette krav er ikke direktivbestemt.
Tilsvarende bestemmelse findes ikke for skadesforsikringsselskaber, og den pligt, der pålægges direktionen efter stk. 1, er derfor i praksis forskellig for skadesforsikringsselskaber og livsforsikringsselskaber. Direktionens ledelsesansvar omfatter ansvaret for, at aktuaren opfylder de pligter, som påhviler aktuaren i forbindelse med selskabets drift.
I skadesforsikringsselskaber vil det bero på en konkret vurdering, hvilken sagkundskab der er nødvendig. Der skal med udgangspunkt i selskabets forretningsomfang og karakter foretages en vurdering af, om der er ansat den nødvendige forsikringstekniske ekspertise, eller om selskabets direktion eller andre selv besidder tilstrækkelig ekspertise til at opfylde kravet. I større skadesforsikringsselskaber vil kravet i stk. 1 næppe kunne opfyldes, medmindre der er etableret et skadesaktuariat.
Det følger af stk.2 , at livsforsikringsselskaber skal have ansat en ansvarshavende aktuar. Det foreslås at lade kravet om Finanstilsynets godkendelse af den ansvarshavende aktuar afløse af en bestemmelse om, at den ansvarshavende aktuar skal ansættes af selskabets bestyrelse. Det foreslås i den sammenhæng i stk. 7, at Finanstilsynet får bemyndigelse til at udstede en bekendtgørelse om hvilke krav, der skal være opfyldt, for at en person kan varetage opgaven som ansvarshavende aktuar. Der henvises til bemærkningerne til stk. 7.
Den ansvarshavende aktuar skal varetage de nødvendige forsikringstekniske funktioner, herunder beregninger og undersøgelser. Begrebet »forsikringstekniske funktioner« har relation til stk. 4, der uddyber de pligter, der påhviler den ansvarshavende aktuar. Der henvises til bemærkningerne nedenfor til stk. 4. Funktionen omfatter tillige udarbejdelse af en opgørelse af de forsikringsmæssige hensættelser ved regnskabsårets afslutning.
Benævnelsen »ansvarshavende aktuar« tog oprindelig sigte på den aktuar, der efter de hidtidige regler blev godkendt af Finanstilsynet. Med forslaget om ophævelse af dette godkendelseskrav, vil benævnelsen relatere sig til den aktuar, som bestyrelsen har ansat, og som skal opfylde de betingelser, Finanstilsynet fastsætter. Den ansvarshavende aktuar kan ansættes på deltid, og samme person kan være ansvarshavende aktuar i flere selskaber.
Bestemmelsen i stk. 3 er ny og er en følge af forslaget om at ophæve kravet om Finanstilsynets godkendelse af den ansvarshavende aktuar. Den orientering, Finanstilsynet modtager, skal dels indeholde oplysning om, hvem den nyansatte ansvarshavende aktuar er, dels oplysning om baggrunden for skiftet.
Stk. 4 fastslår, at den ansvarshavende aktuar skal påse, at selskabet overholder det tekniske grundlag m.v. Efter 2. pkt. skal aktuaren gennemgå det aktuarmæssige indhold i selskabets aktiviteter og materiale i øvrigt, herunder markedsføringsmateriale og bonusprognoser og påse, at det tekniske grundlag m.v. jf. § 20 til enhver tid er i overensstemmelse med de i § 21, stk. 1-5, nævnte krav. Det »aktuarmæssige indhold« omfatter i princippet alle vilkår, som har relation til selskabets beregningsgrundlag, samt forhold som efter § 20 er omfattet af selskabets anmeldelsespligt.
Efter stk. 5 skal aktuaren omgående indberette enhver tilsidesættelse af de i stk. 4 nævnte forhold til Finanstilsynet. Aktuaren har ret til at få alle de oplysninger, som aktuaren finder nødvendige for at udøve hvervet. Den ansvarshavende aktuar har således mulighed for at få information i samme omfang som selskabets bestyrelse. Aktuaren har således også ret til at få forelagt materiale til brug for bestyrelsesmøder. Direktionen i et livsforsikringsselskab kan ikke lovligt nægte at besvare spørgsmål fra aktuaren, hvis spørgsmålet efter aktuarens skøn er af betydning for en vurdering af selskabets økonomiske stilling.
Efter sidste pkt. kan Finanstilsynet kræve alle de oplysninger af aktuaren, som er nødvendige til bedømmelsen af selskabets økonomiske stilling. Bestemmelsen indebærer, at aktuaren kan henvende sig til Finanstilsynet uden at underrette selskabets direktion herom, men bestemmelsen indebærer ikke, at aktuaren kan tilsidesætte sin loyale oplysningsforpligtelse overfor selskabets ledelse.
Den ansvarshavende aktuar skal en gang årligt indsende en beretning til Finanstilsynet efter stk. 6 . Ber Beretningen skal udarbejdes efter de retningslinjer, der angives af Finanstilsynet i medfør af stk. 7. Finanstilsynet har udarbejdet vejledning nr. 11042 af 17. december 1999 om indholdet i den ansvarshavende aktuars beretning.
Finanstilsynet skal endvidere efter stk. 7 fastsætte, hvilke krav en ansvarshavende aktuar skal opfylde. Denne hjemmel er ny. Finanstilsynet vil i bekendtgørelsesform fastsætte regler, der svarer til de krav, der i dag stilles i forbindelse med godkendelse af den ansvarshavende aktuar. Det vil blandt andet blive krævet, at aktuaren har beskæftiget sig med forsikringstekniske spørgsmål i mindst 5 år. Bekendtgørelsen vil bliver udstedt efter drøftelser med Den Danske Aktuarforening.