LBK nr 230 af 29/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om erhvervsfremme § 10
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse består af 17 medlemmer, herunder 1 formand.
Stk. 2. Medlemmerne af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udpeges således:
-
1 formand, der skal være fra erhvervslivet, udpeges af erhvervsministeren.
-
5 kommunale medlemmer udpeges af kommunekontaktrådene.
-
6 medlemmer fra erhvervslivet, herunder mindst 1 fra en lille eller mellemstor virksomhed og 1 fra en turismevirksomhed, udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra erhvervsorganisationer.
-
1 regionalt medlem udpeges af regionsrådene.
-
2 medlemmer repræsenterer medarbejdersiden og udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra arbejdstagerorganisationer.
-
1 medlem fra en videninstitution udpeges af uddannelses- og forskningsministeren.
-
1 medlem, der repræsenterer staten, udpeges af erhvervsministeren.
Stk. 3. Formanden og medlemmerne udpeges for op til 4 år ad gangen med mulighed for genudpegelse én gang.
Stk. 4. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse fastlægger selv sin forretningsorden, som skal godkendes af erhvervsministeren. Afgørelser træffes ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stk. 5. Erhvervsministeren kan bestemme, at afgørelser, som træffes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 6. Erhvervsministeren stiller et sekretariat til rådighed for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Stk. 7. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om udpegning af medlemmer til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, herunder hvilke parter i stk. 2 der er indstillingsberettigede.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om erhvervsfremme § 10
RetsinformationDet følger af den gældende § 7, stk. 1, i lov om erhvervsfremme og regional udvikling, at Danmarks Vækstråd består af 20 medlemmer og en formand, der udpeges af erhvervsministeren. Danmarks Vækstråd består af formanden og 4 medlemmer, der udpeges af erhvervsministeren, de 5 formænd fra de regionale vækstfora, 2 medlemmer fra kommuner, 6 medlemmer fra arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer og 3 medlemmer fra lønmodtagerorganisationer. Det er nærmere fastsat i bekendtgørelse. nr. 118 af 30. januar 2014, hvilke organisationer der er indstillingsberettigede til Danmarks Vækstråd. Det følger af den gældende forretningsorden for Danmarks Vækstråd, at Erhvervsministeriet stiller sekretariat til rådighed for Danmarks Vækstråd, og at ministeriet deltager i rådets møder, mens regionsrådet stiller sekretariat til rådighed for de regionale vækstfora, jf. den gældende § 8, stk. 7, i lov om erhvervsfremme og regional udvikling.
De regionale vækstfora består i dag af 21 medlemmer, der udpeges af regionsrådet i den pågældende region, jf. den gældende § 11, stk. 1, i lov om erhvervsfremme og regional udvikling. De regionale vækstfora består af 3 medlemmer, der udpeges på regionsrådets eget initiativ, 6 medlemmer efter indstilling af kommunalbestyrelserne i regionen, hvor mindst 1 medlem skal repræsentere yderområderne, 6 medlemmer fra erhvervslivet udpeges efter indstilling fra erhvervsorganisationer udvalgt af regionsrådet, 3 medlemmer fra viden- og uddannelsesinstitutioner, 3 medlemmer henholdsvis repræsenterer arbejdsgivere og lønmodtagere.
Bestemmelsen i stk. 1, fastsætter antallet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses medlemmer. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse består af 17 medlemmer, herunder 1 formand. Sammensætningen afspejler behovet for en bred repræsentation samtidig med hensynet til, at bestyrelsen bliver en operationel enhed med en størrelse, der sikrer reel indflydelse til det enkelte medlem.
Det bemærkes, at de almindelige forvaltningsretlige habilitetsregler, jf. forvaltningslovens kapitel 2, gælder for bestyrelsens virke, herunder bl.a. ved behandling af ansøgninger og afgørelse om bevilling af tilskud.
Bestemmelsen i stk. 2, fastlægger medlemskredsen af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der udpeges således: 1 formand, der skal være fra erhvervslivet, som udpeges af erhvervsministeren, 5 kommunale medlemmer udpeges af kommunekontaktrådene, 6 medlemmer fra erhvervslivet, herunder mindst én fra en lille eller mellemstor virksomhed og én fra en turismevirksomhed, udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra erhvervsorganisationer, 1 regionalt medlem udpeges af regionsrådene, 2 medlemmer repræsenterer medarbejdersiden og udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra arbejdstagerorganisationer, 1 medlem fra en videninstitution udpeges af uddannelses- og forskningsministeren, og 1 medlem, der repræsenterer staten, udpeges af erhvervsministeren.
Med bestemmelsens stk. 2, nr. 1, foreslås, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsen skal have 1 formand, der skal være fra erhvervslivet og udpeges af erhvervsministeren. Det vurderes hensigtsmæssigt, at formanden for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har indsigt i, blik for og erfaring med erhvervslivets behov, så virksomhederne i det strategiske og udmøntende arbejde tilgodeses mest muligt.
Med bestemmelsens stk. 2, nr. 2, foreslås, at 5 kommunale medlemmer udpeges af kommunekontaktrådene. Dermed sikres kommunal og lokal forankring på decentralt niveau i bestyrelsens arbejde. Kommunerne vil for mange virksomheder være den lokale indgang til erhvervsfremmesystemet, hvorfor det er naturligt, at kommunerne er repræsenteret med en betydelig andel i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. De kommunale medlemmer udpeges af kommunekontaktrådene.
Med bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, foreslås, at 6 medlemmer fra erhvervslivet, herunder mindst én fra en lille eller mellemstor virksomhed og én fra en turismevirksomhed, udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra erhvervsorganisationer. Dermed sikres, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har en bred indsigt i erhvervsforhold, hvor erhvervsministeren udpeger 6 medlemmer fra et bredt udsnit af virksomheder efter indstilling fra erhvervsorganisationer. Det forudsættes, at det i erhvervsministerens vurdering indgår, at de pågældende repræsentanter i deres funktionsperiode er aktive erhvervsfolk.
En stor del af erhvervsfremmeindsatsen retter sig direkte mod små og mellemstore virksomheder. For at tilgodese de særlige behov, som denne gruppe af virksomheder har, er det naturligt, at mindst ét medlem repræsenterer de små og mellemstore virksomheder. Samspillet mellem Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og turismefremme er helt afgørende for udmøntningen af destinationsudviklingspuljen, der udmøntes af bestyrelsen efter § 9, stk. 1, nr. 7. Én af virksomhedsrepræsentanterne i bestyrelsen skal således være fra en turismevirksomhed. Med henblik på at afklare, om den konkrete virksomhed er lille, mellemstor eller stor, tages udgangspunkt i Europa-Kommissionens brugervejledning til definition af små og mellemstore virksomheder.
Med bestemmelsen i stk. 2, nr. 4, foreslås, at 1 regionalt medlem udpeges af regionsrådene. Dermed kan der opnås en sammenhæng mellem den decentrale erhvervsfremmeindsats og regionernes udviklingsopgaver, hvor det er relevant. Dette skal være med til at sikre sammenhæng og styrke koordinationsmekanismerne i bl.a. strategien for den decentrale erhvervsfremmeindsats.
Med bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, foreslås, at 2 medlemmer repræsenterer medarbejdersiden og udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra arbejdstagerorganisationer. For at sikre at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har indsigt i generelle arbejdsmarkeds- og erhvervsforhold, herunder i forventningen til frembringelse af tidens behov for arbejdskraft, udpeges 2 repræsentanter for arbejdstagerorganisationer efter indstilling til erhvervsministeren. Arbejdstagerorganisationerne bør repræsentere det private arbejdsmarked, for at sikre indsigt i de forhold, der gør sig gældende for de privatansatte i virksomhederne.
Med bestemmelsen i stk. 2, nr. 6, foreslås, at 1 medlem fra en videninstitution udpeges af uddannelses- og forskningsministeren. I det strategiske arbejde i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse vil repræsentationen af videninstitutioner være afgørende for at sikre og forbedre samspillet mellem offentlige myndigheder, virksomheder og videninstitutioner (»triple-helix«). Dermed får Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på strategisk niveau fokus på, hvordan virksomhederne får bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft og innovation.
Med bestemmelsen i stk. 2, nr. 7, foreslås, at 1 medlem, der repræsenterer staten, udpeges af erhvervsministeren. Dermed sikres brobygningen mellem den decentrale og statslige erhvervsfremmeindsats.
Bestemmelsen i stk. 3, medfører, at formanden og medlemmerne udpeges for op til 4 år ad gangen med mulighed for genudpegelse én gang. For at sikre kontinuitet i bestyrelsens arbejde kan erhvervsministeren bestemme, at formanden og medlemmerne udpeges med udgangspunkt i deres personlige og faglige kvalifikationer, samt at medlemmerne kan forlænges i en periode på op til 4 år. Medlemmerne kan genudpeges én gang.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 4, fastsætter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse selv sin forretningsorden, som skal godkendes af erhvervsministeren. Afgørelser træffes ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Ved udarbejdelsen af forretningsordenen efter bestemmelsens 1. pkt., skal der bl.a. tages hensyn til de rammer, som fastlægges i kapitel 3 i dette lovforslag og forvaltningsretlige principper, herunder regler for habilitet.
Erhvervsministeren skal godkende forretningsordenen bl.a. for at sikre, at procedurer fastlægges således, at det er muligt at koordinere med øvrige organer, der arbejder med erhvervs- og vækstpolitiske initiativer.
Af forretningsordenen vil det formentlig fremgå, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses medlemmer afgår på skift for at sikre kontinuitet i bestyrelsens arbejde.
Desuden fremgår det af bestemmelsens 2. pkt., at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse træffer afgørelse ved simpelt flertal.
Endelig fremgår det af bestemmelsens 3. pkt., at i tilfælde af stemmelighed, er formandens stemme afgørende.
Bestemmelsen i stk. 5, medfører, at erhvervsministeren kan bestemme, at afgørelser, som træffes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Bestemmelsen fastlægger dermed, at det kan bestemmes, at afgørelser truffet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse som kollegialt organ ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed i bevillingssager.
Ministeren kan således afskære rekursmuligheden for afgørelser truffet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse eller et af de bevillingsudvalg, der er nedsat i henhold til § 8, stk. 3.
Med bestemmelsen i stk. 6, fastsættes, at erhvervsministeren stiller sekretariat til rådighed for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Bestyrelsen betjenes af sit eget sekretariat, der etableres som en del af den statslige administration i Erhvervsministeriet. Sekretariatet skal inddrage og trække på ressourcer fra de ministerier, der har ansvar for de højt specialiserede erhvervsfremmeindsatser og relevante politikområder, så der sikres en stærk sammenhæng mellem statslige og decentrale indsatser.
Med bestemmelsen i stk. 7, foreslås, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om udpegning af medlemmer til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, herunder hvilke parter i stk. 2, der er indstillingsberettigede. Udover fastsættelsen af de indstillingsberettigede parter til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, kan der i bekendtgørelsen tages hensyn til de tilfælde, hvor de grupper af indstillingsberettigede organisationer, der indstiller i fællesskab, ikke kan nå til enighed om det fælles indstillet medlem. Det bør her overvejes, om erhvervsministeren vil kunne anmode de enkelte organisationer om hver at indstille et medlem, hvorefter erhvervsministeren træffer afgørelse om at udpege medlemmet. Der vil endvidere kunne fastsættes regler i forhold til, om medlemmer i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udpeges eller indstilles i deres personlige egenskab.
Kapitel 4
Digital erhvervsfremme