LBK nr 459 af 07/05/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet § 1
Efter denne lov kan der ydes erstatning for umiddelbare skader, der er indtrådt her i landet, forårsaget af terrorhandlinger ved brug af nukleare, biologiske, kemiske eller radioaktive våben (NBCR-terror).
Stk. 2. Erstatning kan ydes for skader på følgende, jf. dog stk. 4:
-
Bygninger, jord og løsøre.
-
Jernbanekøretøjer.
-
Motorkøretøjer.
-
Skibe.
Stk. 3. Erstatning kan desuden ydes for driftstab på bygninger og løsøre.
Stk. 4. Erstatning i henhold til stk. 2 kan kun ydes, hvis der er tegnet en forsikring i et skadesforsikringsselskab omfattet af § 5, der dækker i tilfælde af brand på ejendommen eller genstanden.
Stk. 5. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om betingelser for erstatning.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet § 1
RetsinformationDet følger af den gældende § 3 i lov nr. 469 af 17. juni 2008 om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet, at den gældende ordning omfatter forsikringer, der dækker nukleare, biologiske, kemiske eller radioaktive (kaldet NBCR) terrorrisici på bygninger og løsøre, herunder driftstab, samt på jernbanekøretøjer, motorkøretøjer og på skibe i Danmark.
Det fremgår af stk. 1, at der efter denne lov kan ydes erstatning for umiddelbare skader, der er indtrådt her i landet forårsaget af terrorhandlinger ved brug af nukleare, biologiske, kemiske eller radioaktive våben (NBCR-terror).
Bestemmelsen viderefører således erstatning for skader i Danmark forårsaget af terrorhandlinger ved brug af nukleare, biologiske, kemiske eller radioaktive våben.
Erstatningen består i en økonomisk kompensation til skadelidte og har dermed til formål at genoprette et tab, således at forholdene for den skadelidte så vidt muligt bringes tilbage til situationen før den skadevoldende handling.
Umiddelbare skader indebærer, at skaden skal indtræde på tidspunktet for NBCR-terrorbegivenheden eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Det er endvidere en forudsætning for at være omfattet af loven, at skaden er indtrådt her i landet. Det betyder, at den beskadigede genstand skal være i Danmark på tidspunktet for skadens indtræden. Det er ikke en forudsætning, at selve angrebet har fundet sted i Danmark. Skader på genstande i Danmark, der som følge af angreb, der har fundet sted i eksempelvis Tyskland, vil således være omfattet af loven.
Ved NBCR-terror forstås en terrorhandling begået ved anvendelse af nukleare, biologiske, kemiske eller radioaktive våben. Terrorforsikringsrådet inddrager ved beslutning om, hvorvidt en hændelse udløser dækning fra ordningen, de elementer, der indgår i definitionen af terrorisme i straffelovens § 114, ligesom definitionen af terrorisme i almindelige genforsikringskontrakter kan indgå. Ydermere kan Terrorforsikringsrådet anvende ekspertbistand ved fastlæggelse af, hvorvidt der er anvendt NBCR-våben.
Det er en forudsætning for ordningens anvendelse, at der er anvendt NBCR-våben, mens det er tilstrækkeligt, at det er sandsynliggjort, at der er tale om en terrorhandling. Det er nødvendigt, at der forholdsvis hurtigt træffes afgørelse om, hvorvidt terrorforsikringsordningen finder anvendelse. Det kan forholdsvis hurtigt efter en hændelse fastslås, hvilke virkemidler der er bragt i anvendelse. Hvilke bevæggrunde den eller de personer, der udfører handlingen, har, vil ofte ikke kunne fastlægges endeligt uden en potentielt langvarig politimæssig efterforskning og et retligt efterspil. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at afvente en endelig klarlæggelse af bevæggrunde bag hændelsen, før der træffes afgørelse om, hvorvidt der er sket en NBCR-terrorhandling efter denne lov.
Bestemmelsen ændrer ikke gældende ret, men viderefører og uddyber begrebet NBCR-terror.
Det følger af § 3 i den gældende lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet, at ordningen omfatter forsikringer, der dækker NBCR-terrorrisici på bygninger og løsøre, herunder driftstab.
Det fastslås i stk. 2, hvilke genstande, der er dækket af ordningen.
Det foreslås i stk. 2, nr. 1, at erstatning kan ydes for skader på bygninger, jord og løsøre.
Den foreslåede ordning dækker samme typer skader som den gældende ordning. Det betyder, at skader på bygninger anvendt til bl.a. beboelses-, erhvervsvirksomheds-, betjenings-, opbevarings- eller tidsbegrænset opholdsformål er omfattet, herunder løsøre. Ved jord menes til den omfattede bygning hørende jordarealer undtaget haveanlæg. Løsøre er flytbare fysiske genstande, f.eks. møbler, maskiner, inventar og varelagre.
Det foreslås i stk. 2, nr. 2, at erstatning kan ydes for skader på jernbanekøretøjer.
Skader på jernbanekøretøjer foreslås således også omfattet af ordningen. Jernbanekøretøjer er et mobilt udstyr, der udelukkende kører på skinner, og som enten bevæger sig ved egen kraft (lokomotiver og motorvogne) eller trækkes af et andet køretøj (passagervogne, motorvogne, rejsegodsvogne og godsvogne).
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, at erstatning kan ydes for skader på motorkøretøjer.
Motorkøretøjer er køretøj med en motor som drivkraft, for eksempel bil, lastbil eller motorcykel.
Endelig foreslås det i stk. 2, nr. 4, at erstatning kan ydes for skader på skibe.
Med skibe menes flydende materiel, der anvendes eller kan anvendes som transportmiddel på vandet, med en skroglængde over 5 meter eller over 1000 kg egenvægt. Det er således ikke hensigten, at småbåde, joller, windsurfere og lignende er omfattet af ordningen.
Det er alene skader på de nævnte genstande, som er omfattet af ordningen. Skader på personer, herunder sygdom eller død som følge af en NBCR-terrorhandling, vil således ikke være dækket i henhold til loven.
Dækning for driftstab for bygninger og løsøre er endvidere omfattet af den gældende ordning.
Dette videreføres derfor i det foreslåede stk. 3, hvorefter erstatning kan ydes for driftstab på bygninger og løsøre, jf. stk. 2, nr. 1.
En skade som følge af en NBCR-terrorbegivenhed kan sætte en virksomhed ud af drift i en lang periode. Ved driftstab forstås tab af fortjeneste, som opstår ved, at en virksomhed i en periode må standses helt eller delvist efter en hændelse. Driftstabsdækningen erstatter altså det tab, virksomheden får som følge af nedgang i omsætningen eller på grund af udgifter til meromkostninger efter en skade på den bygning eller det løsøre, som virksomheden benytter til udøvelse af sit erhverv.
Den gældende terrorforsikringsordning er baseret på forsikringsaftaler indgået mellem forsikringsselskaber og deres kunder. Efter almindelige forsikringsprincipper skal betingelserne for forsikringsaftalen dække den indtrufne skade.
Det følger af det foreslåede stk. 4, at erstatning i henhold til stk. 2 kun kan ydes, hvis der er tegnet en forsikring i et forsikringsselskab omfattet af § 5, der afdækker risikoen for brand på ejendommen eller genstanden.
Ordningen dækker alle typer kunder, dvs. både privat- og erhvervskunder, der har forsikret sig mod risikoen for, at de nævnte genstande brænder eller bliver beskadiget ved brand.
Det er ikke et krav, at det fremgår af forsikringsaftalen, at skader som følge af NBCR-terror eksplicit er dækket. Det afgørende er, at genstanden er forsikret mod brandrisikoen for bygninger og løsøre, jernbanekøretøjer, motorkøretøjer og skibe. Der ydes således ikke erstatning i tilfælde, hvor skadelidte har undladt at tegne brandforsikring, herunder tilfælde, hvor brandforsikring af en bygning er blevet afvist, fordi den ikke er forsvarligt indrettet.
Det betyder, at en genstand, der er forsikret, men som ikke er forsikret mod brand, ikke er omfattet af ordningen. Det er ikke et lovkrav at have en brandforsikring. En bygningsbrandforsikring er dog for mange mennesker en nødvendighed, da bygningsbrandforsikring er krævet i henhold til stort set alle aftaler om pantsætning af fast ejendom. Det er derfor en risiko, der ofte er forsikret. Ønskes fast ejendom brandforsikret, har forsikringsselskaber, der tegner bygningsbrandforsikring, desuden en pligt til at indgå brandforsikringsaftalen, jf. § 59 i lov om finansiel virksomhed.
Ifølge den gældende ordning dækkes skader i henhold til de forsikringsbetingelser, som gælder for den tegnede forsikring, og som dækker NBCR-terrorrisici, jf. § 3 i den gældende lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet.
Det foreslås i stk. 5, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler og betingelser for erstatning.
Det forventes, at der som minimum fastsættes en selvrisiko. Herudover forventes det, at der fastsættes nærmere regler for erstatningsomfanget, herunder hvilke omkostninger og udgifter der dækkes, samt regler for erstatningens eventuelle nedsættelse eller bortfald.
Det forventes, at der ved bekendtgørelse vil blive udarbejdet et sæt standardiserede dækningsbetingelser for erstatninger efter NBCR-terrorangreb i lighed med, hvad der gælder i forbindelse med den eksisterende stormflodsordning. Skaderne vil således ikke blive opgjort i henhold til brandpolicernes forsikringsbetingelser.
Det forventes, at betingelserne fastsat i medfør af stk. 5 evalueres af Terrorforsikringsrådet med passende mellemrum, således at der eksempelvis hvert 5. år foretages en gennemgang af, hvorvidt dækningsomfanget, selvrisici mv. er markedskonformt. Det tilstræbes således, at disse stemmer overens med de forventninger, forsikringstagerne med rette kan have til forsikringsdækninger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.