LBK nr 39 af 09/01/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om en indskyder- og investorgarantiordning § 7b
Det påhviler Finansiel Stabilitet på vegne af Garantiformuen at sikre, at de disponible finansielle midler i pengeinstitutafdelingen til enhver tid er proportionale med afdelingens potentielle forpligtelser. Opfylder afdelingen ikke 1. pkt., skal Finansiel Stabilitet snarest meddele dette til erhvervsministeren.
Stk. 2. Finansiel Stabilitet skal på vegne af Garantiformuen investere i aktiver med lav risiko.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en indskyder- og investorgarantiordning § 7b
RetsinformationBestemmelsen svarer med en række ændringer til § 10 i den gældende lov om en indskydergarantifond.
Minimumskravet til størrelsen af Fondens formue fremgår af stk. 1. Minimumskravet til Fondens formue på 3,2 mia. kr. betyder, at den nuværende Indskydergarantifonds formue på 3 mia. kr. skal forhøjes med 200 mio. kr., der også medgår til dækning af tab vedrørende kontante midler i fondsmæglerselskaber og realkreditinstitutter samt værdipapirer i alle de omfattede institutter, som ikke kan tilbageleveres.
Finanstilsynet bemyndiges i stk. 2 til efter forhandling med Danmarks Nationalbank at fastsætte nærmere regler vedrørende opkrævning af bidrag, herunder fordelingen i størrelsen af de enkelte afdelingers formuer og om vilkårene for en enkelt afdelings optagelse af lån fra de øvrige afdelinger i medfør af § 6, stk. 2.
Kravet til størrelsen af Fonden og de enkelte afdelingers formue vil blive fastsat i en bekendtgørelse udstedt i medfør af stk. 2.
Mindstekravet til størrelsen af såvel realkredit-, som fondsmæglerselskabsafdelingens formue forventes at skulle være 10 mio. kr. for hver. Den endelige fastsættelse af størrelsen af disse beløb vil ske i forbindelse med udstedelsen af bekendtgørelsen. Vilkår for lånoptagelse omfatter bl.a. fastsættelse af renten på de lån, som en afdeling eventuelt måtte optage. Det forudsættes, at lånevilkårene fastsættes i overensstemmelse med sædvanlige markedsvilkår.
De enkelte institutter i en afdeling (bidragspligtige institutter), som har optaget et lån hæfter ikke personligt for, at lånet tilbagebetales, idet forpligtelsen til at yde bidrag ophører, såfremt et institut ophører med at drive virksomhed. Af denne årsag antages det, at den forpligtelse til at tilbagebetale et lån, som de bidragspligtige institutter i en afdeling påtager sig, ikke skal opføres i de enkelte selskabers regnskaber som en hensættelse.
De bidragspligtige institutter i en afdeling, som har ydet lån, skal, såfremt det er nødvendigt for at afdelingen opfylder kravene til størrelsen af afdelingens likvide midler og stillede garantier, indbetale yderligere likvide midler i forbindelse med ydelsen af lånet. Afdrag på lån, som en afdeling har ydet, kan, såfremt afdelingen opfylder alle krav vedrørende størrelsen af afdelingens likvide midler og stillede garantier, tilbagebetales til afdelingens medlemmer.
Hvis alle lånemuligheder indenfor Fonden er udtømt og der p.g.a. tabets størrelse fortsat i en afdeling må skaffes yderligere midler i medfør af § 6, stk. 4, kan de øvrige afdelinger ikke pålægges yderligere forpligtelser i forbindelse med denne konkurs. Udelukkende den afdeling, som det konkursramte institut tilhørte, kan pålægges at tilbagebetale lån udbetalt i medfør af § 6, stk. 4.
Stk. 3 fastsætter, hvor store bidrag Fonden maksimalt kan opkræve fra institutterne. 1. pkt. regulerer pengeinstitutternes bidrag vedrørende dækkede nettoindskud og er identisk med § 10, stk. 2, i den gældende lov om en indskydergarantifond. I 2. pkt. er der fastsat en grænse på 50 pct. af kravet til størrelsen af en afdelings formue for, hvor store bidrag, medlemmerne i en afdeling kan afkræves inden for et enkelt regnskabsår vedrørende dækkede midler og værdipapirer. Denne grænse finder anvendelse, uanset om en afdeling har optaget lån hos de øvrige afdelinger. Det er hensigten, at det herved undgås, at de øvrige medlemmer af en afdeling, hvor et eller flere institutter er gået konkurs, får økonomiske problemer som følge af, at der opkræves meget store bidrag til Fonden.
Som eksempel på reglens anvendelse i stk. 3, 2. pkt., kan en afdeling med f.eks. en mindstekapital på 10 mio. kr., som lider et tab, der er større end formuen, pålægges at retablere formuen på 2 år, hvorefter der fra det tredje år kan påbegyndes tilbagebetaling af eventuelle lån med beløb svarende til maksimalt 50 pct. af mindstekapitalen pr. år.
I stk. 4 er det fastsat, at beregningen af de enkelte institutters bidrag skal ske med udgangspunkt i opgørelser vedrørende instituttets forholdsmæssige andel af de samlede dækkede indskud/midler og dækkede depoter hos de bidragspligtige institutter, hvilket er en videreførsel af det hidtil anvendte princip for bidragsberegning i Indskydergarantifonden.
Finanstilsynet kan efter indstilling fra Fondens bestyrelse fastsætte nærmere regler vedrørende beregning af bidrag.
I stk. 5 bemyndiges økonomiministeren til at ændre kravet til størrelsen af Fondens formue i henhold til stk. 1.