LBK nr 1939 af 30/09/2021
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om en Cityring § 5o
Et eventuelt nyt byzoneareal, der opstår som følge af opfyldning af områder til anlæg af en udvidelse af Cityringen med en afgrening til Sydhavnen, tilfalder Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en Cityring § 5o
RetsinformationDet følger af stk. 1, at Metroselskabet I/S skal foretage offentligt udbud af anlæg og drift, herunder vedligehold, af Cityringen. Forslaget om offentligt udbud af anlæg og drift af Cityringen svarer til, hvad der har været gældende i tidligere etape 1-3. Endvidere foreslås, at Cityringen skal ejes af Metroselskabet I/S sammen med den eksisterende metro. Forslaget hindrer ikke, at der indgås kontrakter med forskellige virksomheder om henholdsvis anlæg, drift og vedligehold.
Offentlige udbud omfatter også de udbudsformer, der kan anvendes efter EU-reglerne.
Efter afholdelsen af offentligt udbud, og inden Metroselskabet I/S indgår de første kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af Cityringen, forelægger Metroselskabet I/S efter stk. 2 sin indstilling med henblik på godkendelse heraf for transport- og energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Indstillingen skal indeholde en redegørelse om den samlede optimering vedrørende anlægs- henholdsvis drifts- og vedligeholdelsesfasen.
Efter bestemmelsen i stk. 3 kan kontrakter om anlæg og drift, herunder vedligehold, af Cityringen kun indgås, hvis der er enighed herom mellem transport- og energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Det forventes, at det vil være nødvendigt, at der er enighed mellem de tre parter om indgåelse af kontrakter om anlæg og drift, herunder vedligehold af Cityringen.
Hvis der mod forventning ikke skulle kunne opnås en sådan enighed, vil der skulle træffes beslutning om, hvad der herefter skal foretages. I det omfang en sådan beslutning ikke kan træffes inden for rammerne af denne lov, vil det i første omgang skulle drøftes mellem parterne, om det vil kunne komme på tale at arbejde med forslag til en ændring af loven.
De efterfølgende kontrakter, dvs. efter gennemførelsen af den første kontraktperiode, er ikke omfattet af reglerne om forelæggelse i § 5, stk. 2 og 3.
Bestemmelsen udelukker ikke, at Metroselskabet I/S herudover kan udbyde og indgå konktakter om andre forhold end den egentlige togdrift, f.eks. om vedligeholdelse af betonkonstruktioner, af beplantning ved støttemur o. lign., der har forbindelse med togdriften.