LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 99
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om vejledning og opkvalificering, herunder om, hvilke uddannelser der er omfattet af § 90, om, at betingelsen om, at uddannelsen umiddelbart skal være rettet mod job, kan fraviges, om køb af uddannelse og om deltagelse i sprogundervisning.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter inddragelse af de kommunale organisationer vejledende retningslinjer om, hvornår produktion og afsætning i forbindelse med særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb kan anses for konkurrenceforvridende.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om tilbud inden for puljen til uddannelsesløft efter § 96 og om udbetaling, administration, regnskab og revision m.v. af tilskud efter §§ 96 og 97.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 99
RetsinformationDet fremgår af den gældende § 32, stk. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke uddannelser der er omfattet af stk. 1, nr. 1, og kan herunder fravige betingelsen om, at uddannelsen umiddelbart skal være rettet mod beskæftigelse på arbejdsmarkedet (ordinær uddannelse).
Det fremgår af den gældende § 33, stk. 2, at beskæftigelsesministeren efter inddragelse af de kommunale organisationer kan fastsætte vejledende retningslinjer om, hvornår produktion og afsætning efter stk. 1 kan anses for konkurrenceforvridende.
Det fremgår af den gældende § 33 a, stk. 6, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om tilbud efter denne bestemmelse (tilbud om uddannelsesløft).
Det fremgår af den gældende § 41, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler efter dette kapitel, herunder om køb af uddannelse, deltagelse i sprogundervisning samt betaling af kost og logi i forbindelse med, at personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, deltager i tilbud om vejledning og opkvalificering.
Efter den gældende § 110, stk. 2, kan der endvidere fastsættes regler om beregning og udbetaling, herunder revision, samt om administration, regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud efter §§ 33 a og 33 b.
Bestemmelsen omhandler tilskud til kommunerne via puljen til uddannelsesløft og den regionale pulje.
Bemyndigelsesbestemmelserne er anvendt til at fastsætte regler om, hvad der anses for ordinær uddannelse efter lovens § 32, stk. 1, nr. 1. Derudover er der fastsat regler om jobsøgningskurser, tilbud om vejledning og opkvalificering i udlandet, danskundervisning, samt uddannelsesaktivitet og indberetningspligt.
Med hjemmel i § 33, stk. 2, er der udstedt:
– Vejledning om afsætning af produktion i forbindelse med kommunernes særligt tilrettelagte projekter for ledige.
– Vejledning om afsætning af servicearbejde fra særligt tilrettelagte projekter til private borgere.
– Skrivelse om in house-produktion i forbindelse med særligt tilrettelagte kommunale aktiveringsprojekter.
Med hjemmel i den gældende § 33 a, stk. 5, er der fastsat regler om puljen til uddannelsesløft i forhold til skolepraktik.
Med hjemmel i den gældende § 110, stk. 2, er der fastsat regler i bekendtgørelse om puljen til uddannelsesløft og bekendtgørelse om den regionale uddannelsespulje om bl.a. fordeling af tilsagn om tilskud fra puljerne og om kommunernes bogføring, opgørelse, regnskab og revision af tilskud.
Det foreslås i stk. 1, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om vejledning og opkvalificering herunder om, hvilke uddannelser der er omfattet af § 90, om at betingelsen om, at uddannelsen umiddelbart skal være rettet mod job, kan fraviges, om køb af uddannelse og om deltagelse i sprogundervisning.
Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om, hvilke love der omfatter uddannelser, som kan anses for ordinære svarende til de regler, der er fastsat med hjemmel i de gældende bemyndigelsesbestemmelser for kapitlet.
Dermed vil der være klare regler for, hvornår en uddannelse anses for ordinær uddannelse efter forslaget til § 90.
Bestemmelsen er en videreførelse af de gældende § 32, stk. 5, og § 41.
Der henvises til almindelige bemærkninger afsnit 2.14.1.1. om ordinære uddannelser.
Det foreslås i stk. 2, at beskæftigelsesministeren efter inddragelse af de kommunale organisationer kan fastsætte vejledende retningslinjer om, hvornår produktion og afsætning i forbindelse med særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb kan anses for konkurrenceforvridende.
Det betyder, at beskæftigelsesministeren forventes at fastsætte retningslinjer med det formål at understøtte jobcentrene i, at de sørger for, at prisfastsættelsen sker på markedsvilkår ved afsætning af produktion. Det kan fx være i forbindelse med kommunale særligt tilrettelagte projekter, hvor arbejdet kan bestå af fremstilling af produkter, paknings- eller montageopgaver eller lignende for private firmaer.
Det forventes, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte vejledende retningslinjer svarende til de gældende om, hvornår produktion og afsætning efter § 94 kan anses for konkurrenceforvridende. Det forventes således, at der udstedes vejledning om afsætning af produktion i forbindelse med kommunernes særligt tilrettelagte projekter for ledige, vejledning om afsætning af servicearbejde fra særligt tilrettelagte projekter til private borgere samt skrivelse om in house-produktion i forbindelse med særligt tilrettelagte kommunale aktiveringsprojekter.
Det foreslås i stk. 3, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om tilbud inden for puljen til uddannelsesløft efter § 96 og om udbetaling, administration, regnskab og revision m.v. for tilskud efter §§ 96 og 97.
Den foreslåede bestemmelse vedrører puljen til uddannelsesløft og den regionale uddannelsespulje.
Det foreslås, at der med hjemmel i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan fastsættes regler om, at der skal gives tilbud om en erhvervsuddannelse, hvor dagpengemodtageren reelt har mulighed for at gennemføre hele uddannelsen. Det vil sige, at hvis der gives tilbud om en erhvervsuddannelse, hvor dagpengemodtageren skal i praktikforløb, skal der på uddannelsen også være mulighed for at gennemføre praktikforløbet i skolepraktik.
Derudover foreslås, at der kan fastsættes nærmere regler om udbetaling, administration, regnskab og revision m.v. for puljen til uddannelsesløft og den regionale uddannelsespulje, herunder bl.a. om fordeling af tilsagn om tilskud fra puljerne.
Bestemmelsen er en videreførelse af de gældende § 33 a, stk. 5, og dele af § 110, stk. 2.