LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 93
Personer omfattet af § 6 bortset fra personer omfattet af § 6, nr. 9, som er i fleksjob eller modtager tilskud til selvstændig virksomhed, har ret til tilbud om et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, hvis en test har vist behov for et sådant kursus. Personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, har ret til et sådant kursus, i umiddelbar forlængelse af at testen har vist et behov.
Stk. 2. Personer omfattet af § 6, nr. 1, der er fyldt 30 år, og personer omfattet af § 6, nr. 2 og 3, har ret til tilbud om en realkompetencevurdering, hvis de ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Stk. 3. Tilbud efter stk. 1 og 2 skal være omfattet af § 90 eller regler herom udstedt i medfør af § 99.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 93
RetsinformationEfter den gældende § 32 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fremgår det, at hvis en test har vist, at en dagpengemodtager, job- eller aktivitetsparat kontanthjælps- eller integrationsydelsesmodtager uden for integrationsprogrammet, en uddannelses- eller aktivitetsparat uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtager uden for integrationsprogrammet har behov for et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, har personen ret til tilbud om et sådant kursus. Dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og job- eller aktivitetsparate kontanthjælps- eller integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet, har ret til tilbud om en realkompetencevurdering, hvis de ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse. Der skal være tale om tilbud omfattet af lovens § 32, stk. 1, nr. 1, eller regler udstedt i medfør af lovens § 32, stk. 5.
Efter den gældende § 96 b, stk. 2, har en person, som er omfattet af § 2, nr. 12 eller 13, ret til et læse-, skrive- regne- eller ordblindekursus, hvis en test har vist behov herfor. Personen har ret til et sådant kursus senest efter en sammenhængende periode på 1 måned fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at personer omfattet af § 6, bortset fra personer omfattet af § 6, nr. 9, som er i fleksjob eller modtager tilskud til selvstændig virksomhed, har ret til tilbud om et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, hvis en test har vist behov for et sådant kursus.
Den foreslåede bestemmelse omfatter alle målgrupper i § 6 bortset fra personer i fleksjob eller personer, som modtager tilskud til drift af selvstændig virksomhed under fleksjobordningen. Det vil sige, at forslaget omfatter dagpengemodtagere, job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, herunder overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, herunder overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb og ressourceforløb, som modtager ressourceydelse, ledige fleksjobvisiterede, revalidender, samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats, som er fyldt 15 år.
Forslaget forenkler reglerne, så de bliver lettere for jobcentrene at administrere, forstå og forklare, når forslaget omfatter alle målgrupper i forslaget til § 6 bortset fra personer i fleksjob og personer, som får tilskud til drift af selvstændig virksomhed under fleksjobordningen. De målgrupper, der er omfattet af forslaget, får således ret til et læse-, skrive-, regne-, eller ordblindekursus, hvis en test viser behov herfor.
Det foreslås, at der på bekendtgørelsesniveau med hjemmel i forslaget til § 39, nr. 5, fastsættes nærmere regler om test herunder, at personer i målgruppen får ret til en test, medmindre jobcenteret vurderer, at der åbenlyst ikke er behov herfor. Har testen vist behov for et læse-, skrive- regne-, eller ordblindekursus, skal personen have tilbud om et kursus.
Forslaget betyder, at fx sygedagpengemodtagere får ret til læse-, skrive-, regne-, eller ordblindekursus, hvis en test har vist behov.
En person, der tidligere har gennemgået en test, og hvor testen viste, at der ikke var behov for et kursus, har åbenlyst ikke behov for en ny test inden for samme område. Der kan også være tale om en person, som har gennemført en længerevarende uddannelse, og hvor det er indlysende, at det har krævet kundskaber i et omfang, der gør, at personen ikke har behov for en test.
Om nærmere regler om test henvises til § 39 i de specielle bemærkninger.
Det foreslås i 2. pkt., at personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, skal have ret til et sådant kursus i umiddelbar forlængelse af, at testen har vist et behov.
Det foreslåede betyder, at der for uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, herunder overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet vil være fastsat krav om tidspunktet for afholdelse af kurset, når en test har vist behov.
Det foreslås således, at disse målgrupper skal have kurset i umiddelbar forlængelse af, at testen har vist et behov.
Det forventes, at der på bekendtgørelsesniveau med hjemmel i forslaget til § 39, nr. 5, vil blive fastsat regler svarende til de gældende om, at disse målgrupper, hvis de ikke har en ungdomsuddannelse, skal have en test senest 1 måned efter første henvendelse til kommunen om hjælp og således i umiddelbar forlængelse heraf have tilbud om et kursus. For personer i målgruppen, der har en ungdomsuddannelse er der ikke fastsat regler for, hvornår de senest skal tilbydes en test, men det er forudsat, at det sker tidligt i ledighedsforløbet. Kurset skal herefter være i umiddelbar forlængelse af testresultatet. Baggrunden er, at det særligt for disse målgrupper er vigtigt, at de hurtigt bliver hjulpet tættere på et mål om at kunne gennemføre en uddannelse på almindelige vilkår.
Uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet skal ligesom efter gældende regler have tilbud om et kursus senest 1 måned efter første henvendelse til kommunen om hjælp, hvis den obligatoriske test viser, at de har behov for et sådant kursus.
Der henvises til almindelige bemærkninger afsnit 2.14.2.1. om forslaget om udvidelse af målgrupper for læse-, skrive-, regne-, eller ordblindekursus.
Det foreslås i stk. 2, at personer omfattet af § 6, nr. 1, der er fyldt 30 år, og personer omfattet af § 6, nr. 2 og 3, har ret til tilbud om en realkompetencevurdering, hvis de ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Målgruppen for forslaget er dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og job- og aktivitetsparate kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet har ret til tilbud om en realkompetencevurdering, hvis de ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Realkompetencevurderingen skal foretages af en uddannelsesinstitution, der er godkendt til at udbyde enten almen voksenuddannelses- (VUC), arbejdsmarkedsuddannelses- (AMU), erhvervsuddannelse for voksne - (EUV) - eller videregående voksenuddannelsesområdet (VVU). Der skal være tale om uddannelser, der har hjemmel i lov, som udbydes generelt, og som umiddelbart er rettet mod beskæftigelse på arbejdsmarkedet.
Formålet med realkompetencevurderinger er at få synliggjort og dokumenteret uformelle eller skjulte kvalifikationer, som er opnået via erhvervsdeltagelse, og derved styrke jobmulighederne eller få afkortet uddannelsen gennem en formel anerkendelse af det, personen allerede kan og ved i forhold til formelt fastsatte uddannelsesmål.
Resultatet af en realkompetencevurdering kan samtidig bruges i forbindelse med jobsøgning. Anerkendelse af kompetencer kan gives som et kompetencebevis. Det er uddannelsesstedet, der udsteder kompetencebeviser efter endt kompetencevurdering, og modtageren af realkompetencebeviset skal selv sikre, at cv-oplysningerne ajourføres. En realkompetencevurdering kan have en varighed fra en halv dag op til ti skoledage.
Forslaget er en videreførelse af den gældende § 32 a, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i stk. 3, at tilbud efter stk. 1 og 2 skal være omfattet af § 90 eller af regler herom udstedt i medfør af § 99.
Det foreslås således, at der skal være tale om tilbud om ordinær uddannelse. Det foreslåede er en videreførelse af gældende § 32 a, stk. 1, 3. pkt. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.14.1.1. om ordinære uddannelser.