LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 52
Jobcenteret kan give tilbud om følgende:
-
Virksomhedspraktik, jf. kapitel 11.
-
Ansættelse med løntilskud, jf. kapitel 12.
-
Nytteindsats, jf. kapitel 13.
-
Vejledning og opkvalificering, jf. kapitel 14.
Stk. 2. Tilbud kan gives hver for sig eller i kombination. Tilbud kan ligeledes gives i kombination med timer, hvor personen er ordinært ansat som lønmodtager. Personen kan ikke varetage samme arbejdsfunktioner i tilbud og som ordinært ansat, jf. dog § 59, stk. 2, 2. pkt.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 52
RetsinformationDet fremgår af den gældende § 22 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvilke tilbudstyper der findes, og hvilke overordnede krav der gælder for tilbud. Det fremgår, at jobcenteret kan give følgende typer af tilbud:
– Mentorstøtte efter lovens kapitel 9 b.
– Vejledning og opkvalificering efter lovens kapitel 10.
– Virksomhedspraktik og nytteindsats efter lovens kapitel 11.
– Ansættelse med løntilskud efter lovens kapitel 12.
Det fremgår af den gældende § 22, stk. 3, 2. pkt., at tilbud kan gives hver for sig eller i kombination. Det betyder, at det kan aftales, om en person skal have et enkelt eller evt. flere tilbud, som supplerer hinanden, for at nå sit beskæftigelses- eller uddannelsesmål.
I forslaget til § 52, stk. 1, foreslås en tilbudsvifte bestående af fire typer af aktive tilbud.
Det foreslås i § 52, stk. 1, nr. 1, at jobcenteret kan give tilbud om virksomhedspraktik, jf. kapitel 11.
Virksomhedspraktik vil bestå af ophold hos private eller offentlige arbejdsgivere, hvor personen modtager sin hidtidige ydelse. Der henvises til forslaget til kapitel 11 om virksomhedspraktik og bemærkningerne hertil.
Bestemmelsen indebærer, at virksomhedspraktik på samme måde som hidtil vil være et tilbud i beskæftigelsesindsatsen.
Det foreslås i § 52, stk. 1, nr. 2, at jobcenteret kan give tilbud om ansættelse med løntilskud, jf. kapitel 12.
Løntilskudsjob består af ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere, hvor arbejdsgiveren får et tilskud til lønnen. Der henvises til forslaget til kapitel 12 om løntilskud og bemærkningerne hertil.
Bestemmelsen indebærer, at ansættelse med løntilskud på samme måde som hidtil vil være et tilbud i beskæftigelsesindsatsen.
Det foreslås i § 52, stk. 1, nr. 3, at jobcenteret kan give tilbud om nytteindsats, jf. kapitel 13.
Nytteindsats vil bestå af ophold hos offentlige arbejdsgivere, hvor personen modtager sin hidtidige ydelse, og gives med henblik på, at personen skal arbejde for sin ydelse. Arbejdet skal have et indhold, der giver mulighed for at indgå i et arbejdsfælledsskab og udføre samfundsnyttigt arbejde. Der henvises til lovforslagets kapitel 13 og bemærkningerne hertil. Det fremgår, at reglerne for nytteindsats vil fremgå af et selvstændigt kapitel og ikke som hidtil af kapitlet om virksomhedspraktik.
Bestemmelsen indebærer, at ansættelse med nytteindsats på samme måde som hidtil vil være et tilbud i beskæftigelsesindsatsen.
Det foreslås i § 52, stk. 1, nr. 4, at jobcenteret kan give tilbud om vejledning og opkvalificering, jf. kapitel 14.
Vejledning og opkvalificering kan være uddannelser og kurser, korte vejlednings- og afklaringsforløb, særligt tilrettelagte projekter og særligt tilrettelagte uddannelsesforløb. Der henvises til forslaget til kapitel 14 og bemærkningerne hertil.
Bestemmelsen indebærer, at vejledning og opkvalificering på samme måde som hidtil vil være et tilbud i beskæftigelsesindsatsen.
Med den foreslåede tilbudsvifte vil mentorstøtte ikke længere være en del af tilbudsviften. Reglerne for mentorstøtte vil i stedet fremgå af afsnittet om understøttelsen af indsatsen, jf. forslaget til kapitel 26 og bemærkningerne hertil.
Det foreslåede stk. 1 indebærer en anden rækkefølge på tilbuddene i tilbudsviften end hidtil. De virksomhedsrettede tilbud, som generelt set bør have størst fokus, er nævnt først. Herefter nævnes vejledning og opkvalificering. Forslaget til rækkefølgen har dog i sig selv ingen betydning for, hvornår der kan gives de enkelte typer af tilbud.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at tilbud vil kunne gives hver for sig eller i kombination.
Det betyder, at tilbud enten kan gives som en enkeltstående indsats eller kombineres med hinanden, hvilket afhænger af, hvad der bedst hjælper personen tættere på sit beskæftigelses- eller uddannelsesmål.
Det vil fx kunne være et tilbud om virksomhedspraktik på en virksomhed, som kombineres med et kursus i form af vejledning og opkvalificering, der enten finder sted samtidig med eller efter praktikforløbet. Et andet eksempel er en virksomhedspraktik, som kan være en løftestang til en løntilskudsansættelse, hvilket igen vil kunne styrke muligheden for et efterfølgende ordinært job.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at tilbud ligeledes vil kunne gives i kombination med timer, hvor personen er ordinært ansat som lønmodtager.
Kombination af tilbud med ordinære ugentlige løntimer vil for mange kunne styrke muligheden for varig arbejdstilknytning. For så vidt angår kombinationen af virksomhedspraktik med ordinære løntimer henvises til forslaget i § 59, stk. 1, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 2, 3. pkt., at personen ikke vil kunne varetage samme arbejdsfunktioner i tilbud og som ordinært ansat, jf. dog § 59, stk. 2, 2. pkt.
Det betyder, at hvis aktiviteterne i tilbuddet og i de ordinære løntimer foregår sideløbende på en virksomhed, så kan der ikke være tale om samme arbejdsfunktioner. Dette gælder dog ikke sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som er i et ansættelsesforhold, jf. bemærkningerne til § 59, stk. 2, nedenfor.
Bestemmelsen indebærer, at der kommer større fokus på, at tilbud så vidt muligt skal kombineres med eller efterfølges af ordinære timer, således at personen dermed bringes tættere på sit beskæftigelses- eller uddannelsesmål.
Der er tale om en tydeliggørelse af de gældende regler.