LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 51
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om jobrettet uddannelse, herunder om rådighed i forbindelse med deltagelse i jobrettet uddannelse, opgørelse af perioden med jobrettet uddannelse, administration af ordningen, dækning af deltagerbetaling og betaling af kost og logi under deltagelse i jobrettet uddannelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 51
RetsinformationEfter de gældende regler i § 26 a, stk. 9 og 10, og § 73 b, stk. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om jobrettet uddannelse for ledige, opgørelse af forbrug af jobrettet uddannelse, administration af ordningen, dækning af deltagerbetaling, betaling af kost og logi samt befordringsgodtgørelse under deltagelse i uddannelse. Derudover kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at rådighedsforpligtelsen efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan fraviges for dagpengemodtagere i jobrettet uddannelse.
Bemyndigelsen har senest været anvendt til at fastsætte nærmere regler for dagpengemodtagere og fleksjobvisiterede om muligheden for at fortsætte et kursus eller et uddannelsesforløb, som er påbegyndt i opsigelsesperioden, hvorefter der er fastsat regler om, at et individuelt tilrettelagt uddannelsesforløb inden for en erhvervsgruppe skal være aftalt i opsigelsesperioden. Aftalen kan være indgået med arbejdsgiver, faglig organisation, jobcenter eller arbejdsløshedskasse. En aftale med en arbejdsgiver eller en faglig organisation vil fx kunne fremgå af en uddannelsesplan i sammenhæng med en ret til uddannelse i opsigelsesperioden i henhold til ansættelsesaftale eller overenskomst på arbejdspladsen. En aftale med et jobcenter kan fx være i forbindelse med iværksættelse af en indsats i forbindelse med større afskedigelser.
Uanset hvem aftalen er indgået med, er det arbejdsløshedskassen, der ved ledighedens indtræden vurderer og træffer afgørelse om dagpengemodtagerens ret til 6 ugers jobrettet uddannelse. Aftalen kan således ikke erstatte en ansøgning om jobrettet uddannelse.
Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelserne i den gældende lovs § 26 a, stk. 9 og 10, og § 73 b, stk. 7, sammenskrives til én bemyndigelsesbestemmelse for ordningen.
Det foreslås i § 51, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om positivlisten, fjernundervisning, opgørelse af perioden med jobrettet uddannelse, administration af ordningen, dækning af deltagerbetaling og betaling af kost og logi under deltagelse i uddannelse.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om, at dagpengemodtagere skal stå tilmeldt jobcenteret under deltagelse i jobrettet uddannelse, og at såvel dagpengemodtagere som ledige fleksjobvisiterede skal have et aktivt cv.
Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen anvendes til at fastsætte nærmere regler om positivlisten, fjernundervisning, uddannelsesforløb aftalt i opsigelsesperioden, ansøgning om jobrettet uddannelse, opgørelse af perioden med jobrettet uddannelse, forbrug, deltagerbetaling, befordringsgodtgørelse, tilskud til kost og logi, samt indberetning fra uddannelsessteder og uddannelsesudbydere.
For dagpengemodtagere er der fastsat regler om opgørelse af perioden med 6 ugers jobrettet uddannelse, som for dagpengemodtagere opgøres i timer. Reglerne for ledige fleksjobvisiterede følger så vidt muligt reglerne for dagpengemodtagere. Der vil derfor blive fastsat regler – svarende til reglerne for dagpengemodtagere – om at opgøre jobrettet uddannelse i timer.
Derudover betyder sammenskrivningen af bemyndigelsesbestemmelserne, at de regler, der bliver fastsat på bekendtgørelsesniveau også omfatter fleksjobvisiterede, hvor det er muligt. Det vil sige, at der vil blive fastsat regler i forhold til emner, hvor administrationen hidtil har foregået ud fra en parallel fortolkning af reglerne for dagpengemodtagere som følge af intentionen om, at ordningen om 6 ugers jobrettet uddannelse gælder begge målgrupper. Der vil således blive fastsat regler for fleksjobvisiterede om opgørelsen af perioden med 6 ugers jobrettet uddannelse.
Det vil medvirke til at øge retssikkerheden, at der fastsættes ens regler.
Den foreslåede bestemmelse er med de beskrevne tilføjelser en videreførelse af den gældende lovs § 26 a, stk. 9 og 10, og § 73 b, stk. 7.