LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 41
»Min Plan« beskriver den beskæftigelsesrettede indsats med henblik på at få personen i varigt job, herunder med få ugentlige timer, på det ordinære arbejdsmarked. For personer, der har et uddannelsespålæg efter § 30, beskriver planen den uddannelsesrettede indsats. For personer omfattet af § 6, nr. 6 og 7, som er i job eller driver selvstændig virksomhed, beskriver planen indsatsen for at fastholde personen i jobbet.
Stk. 2. »Min Plan« skal indeholde oplysninger om:
-
Jobmål for personer omfattet af § 6, nr. 1-3, personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 6, nr. 10.
-
Job- og uddannelsesmål for personer omfattet af § 6, nr. 1, som har et uddannelsespålæg efter § 30, og personer omfattet af § 6, nr. 4-8 og 11-13.
-
Aftaler om og krav til jobsøgning.
-
Tilbud efter kapitel 11-14.
-
Aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov, for personer omfattet af § 6, nr. 3 og 5-8, personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 6, nr. 11.
-
Øvrige aftalte indsatser.
Stk. 3. Jobmål skal så vidt muligt være rettet mod job inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft. For personer omfattet af § 6, nr. 6 og 7, som er i job eller driver selvstændig virksomhed, skal jobmålet være rettet mod tilbagevenden til jobbet.
Stk. 4. Jobcenteret udarbejder og opdaterer løbende »Min Plan« efter personens aktuelle situation og behov i forbindelse med afgivelse af tilbud og ved væsentligt ændrede forudsætninger på arbejdsmarkedet. Jobcenteret gør planen digitalt tilgængelig for personen på Jobnet.
Stk. 5. Personer omfattet af § 6, der har en kontrakt efter integrationsloven, kan tilgå kontrakten i »Min Plan«.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 41
RetsinformationEfter gældende regler i § 27, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal »Min Plan« beskrive, hvordan mulighederne for at få varig beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked kan forbedres. »Min Plan« skal indeholde en beskrivelse af personens beskæftigelsesmål- eller uddannelsesmål og personens beskæftigelsesmål, skal så vidt muligt være rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft.
Efter den gældende bestemmelse i § 27, stk. 5, 1. pkt., skal alle de tilbud, der kan gives efter de gældende §§ 22 og 23, angives i »Min Plan«. Efter den gældende bestemmelse i § 28, kan planen også indeholde aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter loven. For personer, som skal bevilges revalidering efter § 51 i lov om aktiv socialpolitik skal »Min Plan« tillige indeholde en beskrivelse af personens mulighed for optagelse på en uddannelse og for endelig erhvervsmæssig placering.
Efter den gældende § 53, stk. 1, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats skal jobcenteret udarbejde en »Min Plan« sammen med personen. »Min Plan« skal være drøftet med personen ved en samtale.
»Min Plan« skal efter den gældende bestemmelse i § 27, stk. 7, revideres, hvis dette er begrundet i personens situation, eller hvis der er væsentligt ændrede forudsætninger på arbejdsmarkedet, som gør en revision hensigtsmæssig.
Efter den gældende § 53, stk. 7 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal jobcenteret gøre planen og tilbud samt eventuelle test og andre aktiviteter heri tilgængelige for personen digitalt via Jobnet, når der er udarbejdet eller revideret en »Min Plan«.
Efter den gældende bestemmelse i § 31 a, stk. 1, skal kommunen for personer, der har fået eller skal have en integrationskontrakt efter integrationsloven, og som modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., supplere kontrakten med oplysninger om indholdet i den beskæftigelsesrettede indsats, som skal fastlægges efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
For nærmere beskrivelse af gældende ret, henvises til afsnit 2.8.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 41, stk.1, 1. pkt., at »Min Plan« skal beskrive den beskæftigelsesrettede indsats med henblik på at få varigt job, evt. med få ugentlige timer, på det ordinære arbejdsmarked.
Forslaget betyder, at »Min Plan« skal indeholde en beskrivelse af den indsats, der skal hjælpe personen med at få et varigt job på det ordinære arbejdsmarked. Vejen til varigt job kan eventuelt gå via kortvarige ansættelser med få ugentlige timer, som kan understøtte, at personen opnår varig arbejdsmarkedstilknytning. Ved det ordinære arbejdsmarked forstås en ansættelse, hvor den ansatte får løn fra arbejdsgiver, og hvor arbejdsgiveren ikke modtager tilskud til lønnen fx efter reglerne om ansættelse med løntilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets kapitel 12.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at for personer, der har et uddannelsespålæg efter § 30, skal planen beskrive den uddannelsesrettede indsats.
Forslaget betyder, at »Min Plan« skal indeholde en beskrivelse af den indsats, der skal hjælpe personen med at påbegynde og gennemføre en relevant studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 30 med tilhørende bemærkninger om uddannelsespålæg.
Det foreslås i stk. 2, nr. 1, at »Min Plan« skal indeholde oplysninger om jobmål for personer omfattet af § 6, nr. 1-3, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og nr. 10.
Forslaget betyder, at for dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere herunder overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, ledige fleksjobvisiterede og revalideringsydelsesmodtagere skal »Min Plan« beskrive personens jobmål.
Jobmålet skal så vidt muligt være rettet mod job inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft jf. forslaget til stk. 3. Der er intet krav om, at jobmålet skal kunne rummes inden for den lediges nuværende kompetencer, men målet skal være konkret og realiserbart for personen - også selvom job ligger langt ude i fremtiden. Jobmålet skal sikre fokus i indsatsen og motivere den ledige.
En aktiv og bevidst målretning af jobmålene skal bidrage til at gøre de enkelte ledighedsforløb kortere og samtidig hermed, kanalisere den lediges arbejdskraft ud i områder af arbejdsmarkedet, hvor der er mangel på arbejdskraft.
Med forslaget bliver det muligt at have flere jobmål og delmål i »Min Plan«, så det bliver nemmere at hjælpe personerne til at søge job inden for de områder, hvor der er størst sandsynlighed for job.
Det foreslås i stk. 2, nr. 2, at »Min Plan« skal indeholde oplysninger om job- og uddannelsesmål for personer omfattet af § 6, nr. 1, som har et uddannelsespålæg efter § 30, og personer omfattet af nr. 4-8 og nr. 11-13.
Forslaget betyder, at for dagpengemodtagere, der har et uddannelsespålæg efter forslaget til § 30, uddannelseshjælpsmodtagere, herunder overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere, personer i ressourceforløb, personer i jobafklaringsforløb, unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats, førtidspensionister og ledige selvforsørgende personer skal »Min Plan« beskrive personens job- og uddannelsesmål.
Ikke alle målgrupper skal have både et job- og uddannelsesmål. En uddannelseshjælpsmodtager skal fx have et uddannelsesmål, mens en person i jobafklarings- eller ressourceforløb altid skal have et jobmål. For personer i jobafklarings- eller ressourceforløb kan det være relevant, at vejen til job går via uddannelse, og personen kan derfor have både et job- og et uddannelsesmål. Det vil typisk være personer under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse.
Forslaget betyder videre, at for personer i jobafklarings- og ressourceforløb skal »Min Plan« indeholde et jobmål. For at nå jobmålet kan det være nødvendigt for personen at deltage i uddannelsesforløb. Disse personer kan derfor have et uddannelsesmål som delmål på vejen frem mod deres jobmål.
For nærmere beskrivelse af jobmål henvises til de specielle bemærkninger til § 41, stk. 2, nr. 1.
Forslaget er med sproglige ændringer en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 27, stk. 3, og der er med ændringerne ikke tilsigtet en ændring af retstilstanden.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, at »Min Plan« skal indeholde oplysninger om aftaler om og krav til jobsøgning.
Forslaget betyder, at »Min Plan« skal indeholde en beskrivelse af forventningerne til personens jobsøgning, herunder hvordan og inden for hvilke områder den pågældende skal søge job. Dette omfatter både de individuelle krav, der fastsættes til personens jobsøgning af henholdsvis jobcenter eller arbejdsløshedskasse, og de aftaler, som personen løbende indgår med jobcenteret om sin jobsøgning.
En jobparat kontanthjælps- eller overgangsydelsesmodtager uden for introduktionsprogrammet, som modtager hjælp efter lov om aktiv social politik, skal være aktivt jobsøgende. Personen skal overholde de aftaler, som er indgået med kommunen om, hvordan og inden for hvilke områder den pågældende skal søge job.
For dagpengemodtagere betyder det, at »Min Plan« både skal indeholde de individuelle krav, der fastsættes til personens jobsøgning af arbejdsløshedskassen, og de aftaler, som personen løbende indgår med jobcenteret om sin jobsøgning. Det er alene en dagpengemodtagers arbejdsløshedskasse, der kan fastlægge krav til jobsøgning og registrere øvrige aftaler fra cv-samtalen og rådighedssamtalerne i »Min Plan«. Arbejdsløshedskassen kan se indholdet i dagpengemodtagerens »Min Plan«.
Af ”Krav til jobsøgning” skal bl.a. fremgå nærmere om de faglige områder og det geografiske område, den ledige skal søge inden for. Omfanget af jobsøgningen (antal søgte job) skal også fremgå af ”Krav til jobsøgning”.
Dagpengemodtagere skal søge arbejde i det omfang, det er fastlagt i ”Krav til jobsøgning”. Inden for de rammer, som er fastlagt i ”Krav til jobsøgning”, tilrettelægger dagpengemodtageren selv sin jobsøgning. Jobsøgningen skal dog være seriøs og målrettet relevante job.
Det foreslås i stk. 2, nr. 4, at »Min Plan« skal indeholde oplysninger om tilbud efter kapitel 11-14.
Forslaget betyder, at »Min Plan« skal indeholde en beskrivelse af de tilbud, der gives efter forslaget til kapitel 11 om virksomhedspraktik, kapitel 12 om ansættelse med løntilskud, kapitel 13 om nytteindsats og kapitel 14 om vejledning og opkvalificering.
I »Min Plan« skal jobcenteret indsætte en beskrivelse af, hvilke tilbud personen skal deltage i, hvor og hvornår det afholdes, samt hvorfor personen skal deltage i tilbuddet.
Det foreslås i stk. 2, nr. 5, at »Min Plan« skal indeholde oplysninger om aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov, for personer omfattet af § 6, nr. 3, 5-8, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og nr. 11.
Forslaget betyder, at for aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, aktivitetsparate og uddannelsesparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb, ressourceforløbsydelsesmodtagere, fleksjobvisiterede, der modtager ledighedsydelse og førtidspensionister, skal planen tillige indeholde en beskrivelse af de aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter forslaget til denne lov.
Aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov, kan fx være personlig assistance efter lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
Forslaget er med sproglige ændringer en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 28, stk. 1, og der er med ændringerne ikke tilsigtet en ændring af retstilstanden.
Det foreslås i stk. 2, nr. 6, at »Min Plan« skal indeholde oplysninger om øvrige aftalte indsatser.
Forslaget betyder, at »Min Plan« skal indeholde en beskrivelse af øvrige aftalte indsatser. Øvrige indsatser kan fx være jobrettet uddannelse eller virksomhedsrettede indsatser som fx jobrotation og voksenlærlingeforløb.
Det foreslås i stk. 2, nr. 7, at »Min Plan« skal indeholde oplysninger om status på igangsatte indsatser og opfølgning på afsluttede indsatser.
Forslaget betyder, at »Min Plan« også skal indeholde en status på igangsatte indsatser og opfølgning på afsluttede indsatser, så personen kan få en pejling af, hvordan de aftalte initiativer gik, og om personen er rykket tættere på målet. Det gælder fx i forhold til de beskæftigelsesrettede tilbud og evaluering og opfølgning på mentorforløb, jf. nærmere i forslaget til kapitel 29 om mentorstøtte.
En status på igangværende indsatser skal indsættes efter personens aktuelle situation og behov. Hensigten er, at personen løbende skal kunne følge sin progression.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at jobmål så vidt muligt skal være rettet mod job inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft.
I vurderingen af jobmulighederne skal Beskæftigelsesministeriets oversigt over beskæftigelsesmuligheder på det regionale arbejdsmarked (arbejdsmarkedsbalancemodellen) benyttes.
Arbejdsmarkedsbalancen viser jobmulighederne fordelt på stillingsbetegnelser. Den viser fx om der er gode eller mindre gode jobmuligheder for sygeplejersker, tømrere, it-medarbejdere m.v. i hvert enkelt af de 8 regionale områder.
Arbejdsmarkedsbalancen er baseret på statistik om bl.a. ledighed, beskæftigelse og jobomsætning samt surveys med svar fra afsluttede rekrutteringsforsøg, der belyser evt. rekrutteringsvanskeligheder. Arbejdsmarkedsbalancen opdateres hver år i januar og juli og viser situationen på arbejdsmarkedet for et halvår ad gangen. Den er ikke en vurdering af den fremtidige udvikling i efterspørgslen eller udbuddet i de enkelte fag, men beskriver situationen, som den er her og nu.
Forslaget er med sproglige ændringer en videreførelse af gældende regler i § 27, stk. 2 og 3, og der er med ændringerne ikke tilsigtet en ændring af retstilstanden.
Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at for personer, der modtager sygedagpenge eller er i jobafklaringsforløb, og som er i et job eller driver selvstændig virksomhed, skal jobmålet være rettet mod tilbagevenden til jobbet.
Forslaget betyder, at for personer i job og personer, der driver selvstændig virksomhed, skal fokus i indsats og plan altid være på hurtigst mulig tilbagevenden til job eller virksomhed, evt. i form af en gradvis tilbagevenden, indtil personen igen kan vende fuldt ud tilbage.
Det foreslås i stk. 4, 1. pkt., at jobcenteret løbende skal udarbejde og opdatere »Min Plan« efter personens aktuelle situation og behov i forbindelse med afgivelse af tilbud, samt ved væsentligt ændrede forudsætninger på arbejdsmarkedet.
Forslaget medfører, at jobcenteret løbende skal opdatere »Min Plan« efter personens aktuelle situation og behov. Planen skal opdateres, så personen altid har en opdateret og aktuel udgave af »Min Plan« tilgængelig på Jobnet. Jobcenteret skal også opdatere »Min Plan«, hvis der er væsentligt ændrede forudsætninger på arbejdsmarkedet, som gør en revision hensigtsmæssig. Det kan fx være hvis personen har et jobmål, der ikke længere er tidssvarende, eller ikke retter sig mod et område, hvor der er behov for arbejdskraft.
Forslaget er med sproglige ændringer en videreførelse af gældende regler i § 27, stk. 7, og der er med ændringerne ikke tilsigtet en ændring af retstilstanden.
Det foreslås i stk. 4, 2. pkt., at jobcenteret skal gøre planen tilgængelig for personen digitalt på Jobnet.
Forslaget indebærer, at det bliver obligatorisk for alle, der modtager en indsats i jobcenteret at modtage »Min Plan« digitalt på Jobnet.
Personer, der er undtaget fra digital post og/eller digital selvbetjening, skal fortsat have »Min Plan« i et fysisk brev, og jobcenteret kan efter konkret individuel vurdering også undtage personer, som ikke kan mestre brugen af den digitale »Min Plan« på Jobnet.
Det vil dog ikke være muligt, at undtage personer, som allerede i dag har pligt til at modtage »Min Plan« med en oversigt over tilbud, aktiviteter, aftaler m.v. digitalt på Jobnet.
Der henvises til forslaget om digital kommunikation i § 184, med tilhørende bemærkninger.
Det foreslås i stk. 5, at personer, der har en integrationskontakt efter integrationsloven, kan tilgå kontrakten i »Min Plan«.
Forslaget omfatter personer, som er omfattet af forslaget til denne lovs § 6, dvs. dagpengemodtagere, job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, aktivitets- og uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb, personer i ressourceforløb, fleksjobvisiterede, personer i revalidering, førtidspensionister, ledige selvforsørgende og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats, som har en kontrakt efter integrationsloven.
En kontrakt efter integrationsloven gælder, indtil personen får tidsubegrænset opholdstilladelse. Kontrakten kan derfor godt gælde, selvom personen ikke længere er omfattet af hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet (tidligere integrationsprogrammet).
Hvis en person har en kontrakt efter integrationsloven – efter udløbet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet – og får en indsats efter forslaget til denne lov, skal kontrakten suppleres med oplysninger om den beskæftigelsesrettede indsats.
Forslaget betyder, at personer omfattet af forslaget til § 6, som har en kontrakt efter integrationsloven, kan tilgå kontrakten i »Min Plan«, hvor kontrakten vil blive suppleret med oplysninger om den beskæftigelsesrettede indsats.
For borgere omfattet af integrationsloven, er det fortsat valgfrit for kommunen, om kontrakten skal udarbejdes digitalt i »Min Plan« eller i papirform jf. integrationslovens § 20 a.
Forslaget er med sproglige ændringer en videreførelse af de gældende regler i kapitel 9 a om integrationskontrakt, og der er med ændringerne ikke tilsigtet en ændring af retstilstanden.