LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 36a
Denne ændring er tilføjet fra: Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) d. 30/12/2024
For en aktivitetsparat person omfattet af § 6, nr. 3, som er fyldt 30 år, skal kommunen foretage en afklaring, jf. stk. 2, når den pågældende har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 2 år. Herefter skal kommunen foretage en afklaring, hver gang personen på ny har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 2 år.
Stk. 2. Afklaringen skal bestå i følgende:
-
Kommunens vurdering af, om personens sag skal behandles i rehabiliteringsteamet.
-
Kommunens vurdering af, hvilken indsats der kan iværksættes for en person, hvis sag ikke skal behandles i rehabiliteringsteamet, jf. nr. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 36a
RetsinformationDet fremgår af den gældende § 18 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer, der er aktivitetsparate kontanthjælps- eller uddannelseshjælpsmodtagere eller integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet i målgruppen, har ret til en koordinerende sagsbehandler, der skal sikre, at personen får en helhedsorienteret indsats, som er tværfaglig og koordineret på tværs af de kommunale forvaltninger og andre myndigheder.
Det fremgår af § 6, stk. 6, i organiseringsloven, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at funktionen som koordinerende sagsbehandler for aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret. Den koordinerende sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret kan dog ikke træffe afgørelser efter beskæftigelseslovgivningen.
Efter den gældende § 18 a, stk. 2, skal kommunen tilbyde personen en koordinerende sagsbehandler, umiddelbart når den pågældende vurderes som aktivitetsparat.
Af den gældende § 68 c, stk. 1, 1. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fremgår det, at kommunen skal udpege en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til personer, der deltager i et ressourceforløb efter § 68 a eller § 68 b.
Af den gældende § 68 c, stk. 2, fremgår det, at funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret, jf. § 6, stk. 5, i organiseringsloven.
Af den gældende § 68 g, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fremgår det, at kommunen skal udpege en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til en person, der har ret til et jobafklaringsforløb.
Af den gældende § 68 g, stk. 3, fremgår det, at funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret, jf. § 6, stk. 5, i organiseringsloven.
Af den gældende § 6, stk. 5, i organiseringsloven fremgår det, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler for personer i jobafklarings- og ressourceforløb kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret.
Det foreslås i § 36, stk. 1, at personer omfattet af § 6, nr. 3 og 5, har ret til en koordinerende sagsbehandler, der skal sikre, at personen får en helhedsorienteret indsats, som er tværfaglig og koordineret på tværs af de kommunale forvaltninger og andre myndigheder.
Forslaget vedrører aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet.
Forslaget betyder, at aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, som netop kan have kontakt til flere forskellige forvaltninger og til en række forskellige sagsbehandlere, sikres en helhedsorienteret indsats, som skal koordineres på tværs af kommunale forvaltninger og andre myndigheder.
Den koordinerende sagsbehandler er ansvarlig for at varetage sagsbehandlingen i samarbejde med personen, herunder løbende at følge op på indsatsen og løbende at koordinere indsatsen i den enkelte sag samt bistå personen med at realisere sit uddannelses- eller jobmål. Forslaget skal sikre, at personen oplever kontinuitet og sammenhæng i indsatsen.
Som det gælder i dag, indebærer forslaget også, at kommunen kan vælge at udpege en koordinerende sagsbehandler fra en anden kommunal enhed end jobcenteret efter § 6, stk. 6, i organiseringsloven. Det indebærer, at en sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret kan være koordinerende sagsbehandler og udføre opgaver på beskæftigelsesområdet, som vedrører faktisk forvaltningsudøvelse. Der kan fx være tale om at udarbejde »Min Plan« eller en helhedsorienteret plan, varetage kontaktforløbet og understøtte, at personen følger jobplanen og når målet i planen. Dette kan fx være relevant, hvis hovedvægten af personens problemer skal løses af en anden forvaltning. Forslaget indebærer, at en sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret kan være koordinerende sagsbehandler og udføre opgaver på beskæftigelsesområdet, som vedrører faktisk forvaltningsudøvelse. Der kan fx være tale om at foretage opfølgning og understøtte, at personen når målet. En sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret kan ikke træffe afgørelse efter beskæftigelseslovgivningen.
Forslaget er en videreførelse af den gældende § 18 a, stk. 1.
Det foreslås i stk. 2, at jobcenteret skal tilbyde personen en koordinerende sagsbehandler umiddelbart, når den pågældende vurderes som aktivitetsparat.
Det betyder, at aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet skal have tilbudt en koordinerende sagsbehandler umiddelbart, når den pågældende vurderes som aktivitetsparat. Det er jobcenteret, der vurderer, om personen er aktivitetsparat, og dermed er det jobcenteret, der skal tilbyde personen en koordinerende sagsbehandler.
På den måde sikres det, at aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet får tilbudt en koordinerende sagsbehandler så tidligt i forløbet som muligt, og at der således vil være kontinuitet og sammenhæng i personens indsats fra start.
Forslaget får den virkning, at jobcenteret skal tilbyde personen en koordinerende sagsbehandler umiddelbart, når personen vurderes aktivitetsparat. Det forventes, at der med hjemmel i forslaget til § 8, hvortil der henvises, vil blive fastsat regler på bekendtgørelsesniveau om, hvornår en person anses for aktivitetsparat.
Forslaget er en videreførelse af den gældende lovs § 18 a, stk. 2.
Det foreslås i stk. 3, at jobcenteret skal udpege en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til en person, der har ret til et jobafklaringsforløb efter § 107, eller som deltager i et ressourceforløb efter § 112.
Forslaget er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den gældende lovs § 68 c og § 68 g med få sproglige ændringer. Det betyder, at der ikke er foretaget indholdsmæssige ændringer af reglerne om en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til personer i jobafklarings- og ressourceforløb.
Forslaget betyder, at kommunen skal udpege en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til personer i ressourceforløb på samme måde som efter den gældende § 68 c og til personer i jobafklaringsforløb efter den gældende § 68 g. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler for personer i ressourceforløb kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret, jf. § 6, stk. 5, i organiseringsloven. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §§ 43-45 om rehabiliteringsplanen.
Der kan undervejs opstå behov for, at der udpeges en ny gennemgående og koordinerende sagsbehandler.
Det kan fx ske, hvis personen i den første periode har haft en sagsbehandler fra socialforvaltningen, fordi hovedvægten i indsatsen var af social karakter. Her kan det være hensigtsmæssigt at udpege en ny gennemgående og koordinerende sagsbehandler, når hovedvægten i indsatsen overgår til at være beskæftigelsesrettet. Personen inddrages, inden der udpeges en ny gennemgående og koordinerende sagsbehandler.
Forslaget om en gennemgående og koordinerende sagsbehandler skal sikre, at personen oplever kontinuitet og sammenhæng i indsatsen, og at personens faste sagsbehandler bistår personen med at gennemføre rehabiliteringsplanens indsatsdel.