LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 33
Første jobsamtale holdes ved personligt fremmøde. Herefter vælger personen, om en jobsamtale skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Jobcenteret kan ud fra en konkret vurdering beslutte, at samtalen skal holdes ved personligt fremmøde, såfremt jobcenteret vurderer, at der er behov for det. Arbejdsløshedskassen har samme mulighed for at ændre samtalens form for personer omfattet af § 6, nr. 1, inden for de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2. Jobsamtaler for personer på barsel efter § 27, stk. 4, skal dog holdes telefonisk, eller ved personligt digitalt fremmøde, hvis personen anmoder herom.
Stk. 3. Kontaktforløbet for en sygemeldt kan foregå uden kontakt til personen, hvis der er tale om alvorlig sygdom og kontakt ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation (standby). Ved vurderingen af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om sygdommen er livstruende.
Stk. 4. Arbejdsløshedskassen kan vælge at deltage ved personligt digitalt fremmøde i de jobsamtaler, hvor personen har valgt, at arbejdsløshedskassen skal deltage, efter § 31, stk. 2, og § 32, stk. 2, medmindre personen anmoder om, at arbejdsløshedskassen deltager ved personligt fremmøde sammen med personen.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 33
RetsinformationFor dagpengemodtagere, samt job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere herunder integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet fremgår det af gældende § 16, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at samtalen holdes ved personligt fremmøde.
Efter den gældende lovs § 16, stk. 6, skal der for uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet under kontaktforløbet holdes individuelle samtaler med henblik på at sikre uddannelsesfokus og fremdrift i forhold til arbejdet med uddannelsespålægget. Det fremgår videre af bestemmelsen, at samtalen skal holdes ved personligt fremmøde for aktivitetsparate uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet.
Betingelsen om personligt fremmøde gælder ikke uddannelsesparate uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet, da denne målgruppe ikke nævnes i bestemmelsen.
Efter gældende regler § 16, stk. 4, skal der for revalidender under kontaktforløbet holdes individuelle jobsamtaler. Der er dog ikke noget krav om, at det sker ved personligt fremmøde.
For personer i ressourceforløb fremgår det af den gældende lovs § 16, stk. 5, at samtaler holdes ved personligt fremmøde. For personer i jobafklaringsforløb fremgår det af den gældende lovs § 16, stk. 8, og for fleksjobvisiterede ledighedsydelsesmodtagere fremgår det af den gældende lovs § 73 a, stk. 2, at samtalerne holdes ved personligt fremmøde.
Efter den gældende lovs § 16 a, stk. 5, kan jobsamtaler for dagpengemodtagere ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i tilbud efter kapitel 10-12.
Efter den gældende lovs § 17, stk. 2, kan jobsamtaler efter den første samtale for job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere herunder integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i tilbud efter kapitel 10-12.
Efter den gældende lovs § 18, stk. 5, kan samtaler for revalidender, personer i ressourceforløb, jobafklaringsforløb, uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i tilbud efter kapitel 10-12.
Efter den gældende lovs § 73 a, stk. 4, kan jobsamtaler for ledige fleksjobvisiterede ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11.
Efter den gældende lovs § 20 b skal jobcenteret tilbyde en samtale til visse personer, som er på barsel, og som er omfattet af lov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 7, nr. 4. Samtalen skal ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen anmoder herom.
Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 18, stk. 6, at opfølgning kan foregå uden kontakt til sygemeldte personer. Det gælder for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere herunder integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet, revalidender, aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere herunder integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet og personer i jobafklaringsforløb.
Det samme gælder for ledige fleksjobvisiterede, jf. § 73 a, stk. 5.
Opfølgning uden kontakt kan foregå, hvis der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation (standby). Ved vurdering af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om sygdommen er livstruende.
Efter gældende regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats deltager arbejdsløshedskassen personligt i fællessamtalerne med jobcenteret.
Efter § 16 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats deltager arbejdsløshedskassen ikke i fællessamtalerne i kontaktforløbet for dagpengemodtagere, hvis personen ikke ønsker det. Det gælder således samtalen mellem 3-6 ugers ledighed, samtalen, der skal holdes tidligst efter 4 måneders og senest efter 6 måneders ledighed samt samtalen efter senest 16 måneders ledighed.
Dagpengemodtageren skal selv orientere jobcenteret, hvis vedkommende ikke ønsker, at arbejdsløshedskassen deltager i en eller flere samtaler.
Det foreslås i § 33, stk. 1, at jobsamtaler holdes ved personligt fremmøde, jf. dog stk. 2-5.
Det betyder, at det er udgangspunktet, at jobsamtaler holdes ved personligt fremmøde. Ved personligt fremmøde forstås, at jobsamtalen skal holdes ved personligt fremmøde med en ansat fra jobcenteret. Der er ikke herved taget stilling til, hvor jobsamtalen holdes.
Forslaget er en sammenskrivning og videreførelse af bestemmelserne om personligt fremmøde i den gældende lovs § 16, stk. 1, 5-6 og 8, samt § 73 a, stk. 2, med den ændring, at henvisningen til den foreslåede § 106 om mindre intensiv indsats udgår, idet der fremover ikke skal holdes jobsamtaler, mens en person er omfattet af en mindre intensiv indsats. Der henvises til bemærkninger til § 106.
Forslaget fastholder princippet om, at jobsamtaler som udgangspunkt foregår ved personligt fremmøde.
Forslaget betyder, at jobsamtaler, der holdes som led i kontaktforløbet, skal holdes ved personligt fremmøde på samme måde som efter reglerne i den gældende lovs § 16, stk. 1, 2. pkt., § 16, stk. 5, 2. pkt., § 16, stk. 6, 2. pkt., § 16, stk. 8, 3. pkt. og § 73 a, stk. 2, 4. pkt.
Det foreslås i stk. 2, at for personer omfattet af § 6, nr. 10 og 11, kan jobcenteret beslutte, at jobsamtaler holdes telefonisk eller digitalt.
Forslaget vedrører personer i revalidering og førtidspensionister.
Det foreslås i bestemmelsen, at der ikke vil være krav om personligt fremmøde ved jobsamtaler med personer i revalidering og førtidspensionister. Jobsamtaler kan holdes telefonisk eller digitalt.
Forslaget er en videreførelse og tydeliggørelse af de gældende regler, idet de gældende regler ikke indeholder en beskrivelse af jobsamtalens form.
Det foreslås i stk. 3, at når personer deltager i tilbud efter kapitel 11-14, kan jobsamtalen holdes telefonisk, digitalt eller pr. brev. Tilsvarende gælder for personer, der er i job eller driver selvstændig virksomhed, og som er omfattet af § 6, nr. 7, er vendt delvist tilbage til jobbet eller virksomheden.
Det er jobcenteret, der vurderer, om det er hensigtsmæssigt, at jobsamtalen foregår på anden måde end ved personligt fremmøde. Forslaget svarer til de gældende regler.
Forslaget betyder, at jobsamtalen kan holdes på anden måde end ved personligt fremmøde, når personen deltager i tilbud på samme måde som efter den gældende i lovs § 16, stk. 5, 2. pkt., § 16, stk. 8, 3. pkt., § 16 a, stk. 5, § 17, stk. 2, og § 73 a, stk. 2, 4. pkt.
Det foreslås i stk. 4, at jobsamtaler for personer på barsel efter § 27, stk. 2, skal holdes telefonisk, digitalt eller pr. brev, hvis personen anmoder herom.
Det betyder, at det er personen på barsel, der afgør formen på samtalen, men at jobsamtalen som udgangspunkt holdes ved personligt fremmøde.
Forslaget svarer til den gældende lovs § 20 b for kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, samt overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet i målgrupperne.
Det foreslås i stk. 5, at opfølgning kan foregå uden kontakt til en sygemeldt, hvis der er tale om alvorlig
sygdom, hvor kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation (standby). Ved vurdering af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om sygdommen er
livstruende.
Det beror på en konkret vurdering i den enkelte sag, om kontakt er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredstilstand. Det er den sygemeldtes samlede situation, der lægges til grund ved vurderingen af, om opfølgningen skal sættes på standby. Sygemeldtes psykiske tilstand skal således også indgå i vurderingen. Kontakt på anden måde kan fx ske ved kontakt til sygehus.
En person, der bliver syg korterevarende, eller hvor der ikke er tale om livstruende sygdom, er som udgangspunkt ikke fritaget fra kontaktforløbet, men kan have en rimelig grund til ikke at deltage i en jobsamtale på grund af sygdom eller risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, jf. § 13, stk. 7, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Dagpengemodtagere vil ikke blive omfattet af forslaget, da de ved sygdom overgår til sygedagpenge og dermed vil blive omfattet af den særlige standbyordning for sygedagpengemodtagere, der findes i lov om sygedagpenge.
Forslaget er en udvidelse af målgruppen for standbyordningen. Derudover er bestemmelsen en videreførelse af den gældende § 18, stk. 6.
Forslaget betyder, at alle målgrupper omfattet af kontaktforløbet bortset fra dagpengemodtagere omfattes af standbyordningen. Endvidere betyder forslaget, at opfølgningen i sager, der er på standby, sker uden kontakt til personen, og at personen heller ikke får en beskæftigelsesrettet indsats.
Det foreslås i stk. 6, at arbejdsløshedskassen kan vælge at deltage ved personligt digitalt fremmøde i de fælles jobsamtaler med dagpengemodtagere efter § 31, stk. 2 og § 32, stk. 2, medmindre personen anmoder arbejdsløshedskassen om at deltage ved personligt fremmøde.
Det vil sige, at det gælder for jobsamtalen, som skal holdes senest efter 3 måneders ledighed, jobsamtalen senest efter 6 måneders ledighed og jobsamtalen senest efter 16 måneders ledighed. Den enkelte person kan anmode arbejdsløshedskassen om at deltage ved personligt fremmøde. Den enkelte person kan også helt fravælge arbejdsløshedskassens deltagelse, jf. § 31, stk. 2, og § 32, stk. 2.
Forslaget medvirker til at imødekomme dele af arbejdsløshedskassers og kommuners efterspørgsel af færre formkrav til jobsamtaler. Muligheden for digital deltagelse fra arbejdsløshedskasser forventes at give en ressourcemæssig besparelse for arbejdsløshedskasserne, der skal bruge mindre tid på transport og logistik. At arbejdsløshedskasserne får mulighed for at deltage ved personligt digitalt fremmøde betyder, at der vil være krav om, at der er en direkte billed- og lydforbindelse ved jobsamtalen. Jobcentrene og arbejdsløshedskasserne forventes at skulle bruge færre ressourcer på planlægning og koordinering af samtaletidspunkter.