LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 31a
(Ophævet)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 31a
RetsinformationEfter gældende § 16 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal der for dagpengemodtagere i de første 6 måneders sammenlagt ledighed holdes individuelle jobsamtaler hver gang, personen har været ledig i sammenlagt en måned.
Jobsamtaler for dagpengemodtagere kan efter stk. 4 i bestemmelsen afholdes tidligere eller op til 2 uger senere end de angivne tidspunkter. I de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal der holdes 6 jobsamtaler.
Inden for de første 6 måneders ledighed er der to samtaler, som er fælles med arbejdsløshedskassen. Den ene samtale holdes mellem 3-6 ugers sammenlagt ledighed og den anden er tidligst, når dagpengemodtageren har været ledig i 4 måneder. Arbejdsløshedskassen deltager kun i første fællessamtale, hvis den ud fra en helhedsorienteret vurdering af personens ledighedssituation finder, at personen har behov herfor, eller hvis jobcenteret eller personen anmoder om, at arbejdsløshedskassen deltager, jf. den gældende lovs § 16 b, stk. 1, nr. 1.
Efter den gældende lovs § 20 skal den første jobsamtale for jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet holdes senest 1 uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
Det følger af § 20, stk. 2, at der for jobparate kontanthjælpsmodtagere samt integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet, skal der efter den første jobsamtale, afholdes jobsamtaler mindst 2 gange inden for de første kalendermåneder fra første henvendelse om hjælp.
Efter gældende § 20 a skal første samtale for uddannelsesparate og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere samt integrationsydelsesmodtagere under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse og uden for integrationsprogrammet, afholdes senest 1 uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
For uddannelseshjælpsmodtagere skal der herefter holdes 2 yderligere samtaler inden for de 3 første kalendermåneder fra første henvendelse til kommunen om hjælp med henblik på endelig visitation 3 måneder efter første henvendelse til kommunen om hjælp. Dette gælder ikke for uddannelseshjælpsmodtagere, som er vurderet åbenlyst uddannelsesparate ved den første samtale med kommunen. I helt særlige tilfælde, hvor jobcenteret ved første samtale vurderer, at en person er aktivitetsparat og har særlige komplekse udfordringer i form af helbredsmæssige og sociale barrierer, kan visitationen ske ved den første samtale. Denne mulighed er begrænset til situationer, hvor der ikke er den mindste tvivl om, at den unge er aktivitetsparat, og der ikke er brug for en grundigere visitationsperiode på 3 måneder.
For uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og integrationsydelsesmodtagere under 30 år uden for integrationsprogrammet og uden en erhvervskompetencegivende uddannelse følger det af den gældende lovs § 18, stk. 3, at der, efter at samtalerne i den gældende lovs § 20 a er holdt, skal holdes samtaler i det omfang, det er nødvendigt for at sikre uddannelsesfokus og fremdrift i arbejdet med uddannelsespålægget, jf. gældende § 21 b.
For aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere fremgår det af gældende § 18, stk. 4, at efter at samtalen efter § 20 a er afholdt, skal de individuelle samtaler afholdes senest hver gang personen i sammenhængende 2 måneder har modtaget offentlige forsørgelsesydelse eller har deltaget i tilbud om ansættelse med løntilskud.
Af de gældende regler i § 18, stk. 1, fremgår det, at for personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, skal den individuelle jobsamtale efter § 16 afholdes, senest hver gang personen i sammenlagt 3 måneder har modtaget offentlige forsørgelsesydelser eller har deltaget i tilbud efter kapitel 10–12.
Af de gældende regler i § 18, stk. 2, fremgår det, at for personer, der er omfattet af § 2, nr. 11 og 14, skal den individuelle samtale efter § 16, stk. 5 og 8, afholdes løbende tilpasset den enkeltes behov og mindst seks gange inden for 12 kalendermåneder. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 14, og af § 68 e, stk. 3, skal de individuelle samtaler afholdes løbende og mindst seks gange inden for 6 kalendermåneder. Hvis det skønnes nødvendigt for at bringe personen tættere på arbejdsmarkedet, herunder for at sikre personens deltagelse i tilbud og andre indsatser i rehabiliteringsplanen, skal kontakten være hyppigere.
Af de gældende regler i § 73 a, stk. 2, fremgår det, at der under kontaktforløbet skal afholdes individuelle jobsamtaler med personen, senest hver gang personen i sammenlagt 3 måneder har modtaget ledighedsydelse regnet første gang fra visitationen til fleksjob.
Det foreslås i § 31, stk. 1, at for personer omfattet af § 6, nr. 1-5, 7, 8, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og nr. 10, holder jobcenteret mindst 4 individuelle jobsamtaler inden for de første 6 måneder, jf. § 9.
Forslaget vedrører dagpengemodtagere, job- og aktivitetsparate kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, personer i jobafklaringsforløb, personer i ressourceforløb, fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse og personer i revalidering.
Forslaget medvirker til, at reglerne forenkles for jobsamtaler på tværs af målgrupper, fordi personerne får det samme antal jobsamtaler med jobcenteret i begyndelsen af perioden.
Begrundelsen for forslaget er, at der er evidens for, at tidlig og intensiv opfølgning får personer i job. Samtidig gøres der op med proceskrav, fordi der - bortset fra første jobsamtale for nogle målgrupper - ikke længere stilles krav til, præcis hvornår jobsamtalerne skal foregå, men alene at de skal foregå løbende.
Dermed bliver det i højere grad op til sagsbehandleren og personen at fastlægge et kontaktforløb, der understøtter, at kontakten med jobcenteret er meningsfuld og tilpasset den enkeltes behov.
Forslaget betyder, at de målgrupper, der i dag skal have jobsamtaler, skal have mindst 4 jobsamtaler i løbet af de første 6 måneder. Hvornår en person starter forfra i forløbet, og hvor der derfor skal tælles forfra, afhænger af, hvordan ledigheden opgøres, og hvilken betydning et ydelsesskift har. Det vil sige, om de første 6 måneder tæller som sammenlagt eller som sammenhængende ledighed og om skift af ydelse betyder, at kontaktforløbet starter forfra i den nye målgruppe. I den forbindelse henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit 2.3.2.
Forslaget betyder endvidere, at der ikke længere er proceskrav med en fast kadence for, hvornår jobsamtalerne skal holdes, men alene krav om, at der skal holdes mindst 4 jobsamtaler inden for de første 6 måneder. Dermed ensrettes reglerne for kontaktforløbet i starten af perioden på tværs af målgrupper samtidig med, at det fastholdes, at der skal være en løbende og tæt kontakt i starten.
Det foreslås i stk. 2, at for personer omfattet af § 6, nr. 1, deltager arbejdsløshedskassen i mindst 2 jobsamtaler, som holdes ud over jobsamtalerne efter stk. 1, medmindre personen ikke ønsker, at arbejdsløshedskassen deltager. En som holdes senest, når personen har været ledig i 3 måneder, hvis arbejdsløshedskassen ud fra en helhedsorienteret vurdering af personens ledighedssituation finder, at personen har behov herfor, eller hvis jobcenteret eller personen anmoder herom. En som holdes tidligst, når personen har været ledig i 3 måneder, og senest når personen har været ledig i 6 måneder.
Forslaget vedrører dagpengemodtagere.
Forslaget viderefører de gældende regler om, at arbejdsløshedskassen som udgangspunkt deltager i mindst 2 jobsamtaler inden for de første 6 måneders ledighed, og at der dermed skal holdes i alt 6 jobsamtaler med dagpengemodtagere i denne periode, men forslaget betyder, at jobcentrene og arbejdsløshedskasserne inden for 3-måneders intervaller får frie rammer til at aftale, hvornår fælles jobsamtaler skal foregå. Ligeledes videreføres, at det er jobcenteret, der indkalder til fælles jobsamtaler. De friere rammer stiller krav til, at jobcentre og arbejdsløshedskasser er i dialog om tilrettelæggelsen af kontaktforløbet med henblik på i fællesskab at skabe de bedst mulige betingelser for gennemførelsen for begge parter.
Forslaget svarer indholdsmæssigt til den gældende lovs § 16 b, stk. 2, i forhold til, at personen kan fravælge arbejdsløshedskassens deltagelse.
Det foreslås i stk. 3, at for personer, som er omfattet af § 6, nr. 2-5, skal første jobsamtale afholdes senest 1 uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
Forslaget vedrører kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere samt overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet. Forslaget betyder, at de gældende regler om, at kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere samt overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet skal have første jobsamtale inden for en uge efter henvendelse til kommunen om hjælp med henblik på visitation, videreføres. Om visitation se almindelige bemærkninger afsnit 2.3.2.2.
For kontanthjælpsmodtagere betyder det, at den første jobsamtale er en visitationssamtale, hvor kommunen sammen med kontanthjælpsmodtageren igangsætter en plan for den enkeltes vej mod job med udgangspunkt i den enkeltes kompetencer og behov. Kommunen skal ved jobsamtalen også vurdere, hvorvidt personen er jobparat elle aktivitetsparat.
Bestemmelsen svarer til den gældende lovs §§ 20 og 20 a for første samtale.
Der vil administrativt blive fastsat nærmere regler om visitation for uddannelseshjælps- og overgangsydelsesmodtagere i målgruppen med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i lovens 39. Forslaget ændrer ikke ved, at alle modtagere af uddannelseshjælp som udgangspunkt skal mødes som uddannelsesparate i de første 3 måneder, således at der sker en videreførelse af, at visitationsperioden fortsat er 3 måneder fra henvendelsen til kommunen om hjælp.