LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 29
Indholdet i jobsamtalerne skal til enhver tid understøtte formålet med kontaktforløbet, jf. § 28, herunder at personen får den indsats, der er behov for.
Stk. 2. For personer omfattet af § 6, nr. 1-3, personer omfattet af § 6, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate, og personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, skal indholdet i jobsamtalerne have fokus på konkrete job og jobsøgning.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 29
RetsinformationEfter gældende § 16, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal der for personer omfattet af § 2, nr. 1-3, under kontaktforløbet holdes individuelle jobsamtaler med fokus på konkrete job og jobsøgning. Under samtalen fastlægges indholdet i beskæftigelsesindsatsen, det individuelle kontaktforløb for personen fastlægges, og der følges op på indgåede aftaler.
Bestemmelsen vedrører dagpengemodtagere, job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere samt integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet.
Formålet med kontaktforløbet for disse målgrupper er primært at understøtte jobsøgning, og der skal for en aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager og integrationsydelsesmodtager uden for integrationsprogrammet efter bestemmelsens stk. 3 også ske en vurdering af, om der skal iværksættes beskæftigelsesfremmende aktiviteter for den pågældende, ligesom der skal ske en vurdering af, om pågældende har opnået en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed skal tilmeldes som arbejdssøgende i jobcenteret.
Efter den gældende lovs § 73 a, stk. 2, skal der for en fleksjobvisiteret, der modtager ledighedsydelse under jobsamtalen følges op på, om personen er aktivt arbejdssøgende.
Efter den gældende lovs § 16, stk. 6, skal kontaktforløbet for uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet understøtte uddannelsesfokus og fremdrift i forhold til arbejdet med uddannelsespålægget.
Efter den gældende lovs § 16, stk. 2 og 7, skal der som led i kontaktforløbet for helt eller delvis sygemeldte tilrettelægges en indsats og opfølgning herpå for personer, der har behov for en særlig indsats for at sikre, at de får den nødvendige hjælp til henholdsvis at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet eller nødvendig hjælp til at opnå eller genvinde fodfæste på uddannelsesvejen.
Efter den gældende lovs § 16, stk. 4, er formålet med individuelle jobsamtaler for personer, der er under revalidering at følge op på personens deltagelse i tilbud efter kapitel 9 b-12. Der skal således ske en opfølgning på, om personen følger det aftalte i »Min Plan«.
Af de gældende regler i lovens § 16, stk. 5, 1. pkt., fremgår det, at for personer i ressourceforløb, skal der under kontaktforløbet afholdes individuelle samtaler med henblik på at følge op på personens deltagelse i tilbud eller andre indsatser efter rehabiliteringsplanen, jf. § 30 a.
Af de gældende regler i § 16, stk. 8, fremgår det, at for personer i jobafklaringsforløb, skal der under kontaktforløbet holdes individuelle samtaler med henblik på at vurdere, om personen har mulighed for at komme tilbage i beskæftigelse, om personen fortsat er uarbejdsdygtig som følge af sygdom, jf. § 68 d, og om personen skal fortsætte i jobafklaringsforløbet. Herudover skal kommunen følge op på personens deltagelse i tilbud eller andre indsatser efter den rehabiliteringsplan, der udarbejdes efter § 30 a, og på at personens vej tilbage til arbejdsmarkedet fremmes. I kontaktforløbet skal der tages nødvendigt hensyn til personens helbredstilstand.
Efter den gældende lovs § 73 a, stk. 3, gælder reglerne i § 16, stk. 2, om en særlig indsats over for sygemeldte tilsvarende for personer, som modtager ledighedsydelse.
Det foreslås i § 29, stk. 1, at indholdet i jobsamtalerne til enhver tid skal understøtte formålet med kontaktforløbet, jf. § 28, herunder at personen får den indsats, der er behov for.
Forslaget skal understøtte, at det er jobcentrene, der vurderer, hvilke emner, der er relevante at drøfte under jobsamtalerne i kontaktforløbet i forhold til formålet med kontaktforløbet og det behov, den enkelte har.
Forslaget forenkler således kravene til indhold i jobsamtalerne, idet det forventes, at der alene vil blive fastsat nogle få særlige regler om krav til indhold i kontaktforløbet. Se herom under bemærkningerne til § 39.
For personer, der hurtigst muligt skal i job, vil det være i overensstemmelse med formålet med kontaktforløbet og behovet for den enkelte, at den enkeltes jobsøgning drøftes ved jobsamtalerne. Det er jobcenteret, der ud fra formålet vurderer, hvornår der i den enkelte jobsamtale er behov for at drøfte iværksættelse af tilbud.
Er en jobparat kontanthjælpsmodtager fx helt eller delvist sygemeldt og har behov for en særlig indsats for at understøtte, at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet, er det jobcenterets ansvar at tilrettelægge den indsats, der er behov for som led i det individuelle kontaktforløb. Tilsvarende gælder i forhold til fleksjobvisiterede, der modtager ledighedsydelse, og for uddannelseshjælpsmodtagere, der er helt eller delvist sygemeldte og har behov for en fokuseret indsats for at sikre, at de har den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde fodfæste på uddannelsesvejen.
Det fremgår af Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats, at reglerne om indholdet i samtaler, der knytter sig til uddannelsespålægget til uddannelseshjælpsmodtagere, bibeholdes, da der skal gennemføres en samlet analyse af ungeområdet. Derfor videreføres gældende regler om indholdet til samtaler til denne målgruppe.
Er der tale om andre målgrupper, eksempelvis personer i ressourceforløb og jobafklaringsforløb, tilrettelægges indholdet i kontaktforløbet på tilsvarende måde i forhold til det behov, den enkelte har i forhold til at opfylde formålet med kontaktforløbet.
Jobcenteret har fx også under hensyn til formålet med kontaktforløbet pligt til at vurdere, om der for en aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager, herunder overgangsydelsesmodtager uden for introduktionsprogrammet, skal iværksættes beskæftigelsesfremmende aktiviteter, samt om personen har opnået en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed skal omvisiteres til jobparat.
I kontaktforløbet skal der endvidere tages nødvendigt hensyn til personens helbredstilstand.
Forslaget er en forenkling af de i gældende lov fastsatte krav til indholdet i beskæftigelsesindsatsen. Det vil dermed i langt højere grad være op til det enkelte jobcenter – sammen med personen – at vurdere, hvad den enkelte person har behov for på et givet tidspunkt i kontaktforløbet. Der vil fortsat være enkelte minimumskrav for nogle målgrupper. Disse fremgår af forslaget til bestemmelsens stk. 2. Om ret og pligt se bemærkninger til forslaget til §§ 100-105.
Det foreslås i stk. 2, at for personer, omfattet af § 6, nr. 1-3, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate, og nr. 9, som modtager ledighedsydelse, skal indholdet i jobsamtalerne have fokus på konkrete job og jobsøgning.
Forslaget vedrører dagpengemodtagere, job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, herunder overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, samt fleksjobvisiterede, der modtager ledighedsydelse. For disse skal indholdet i jobsamtaler have fokus på konkrete job og jobsøgning.
Det foreslåede stk. 2 er med sproglige tilretninger en videreførelse og sammenskrivning af den gældende lovs § 16, stk. 1, og § 73 a, stk. 2, og understøtter, at der i de individuelle jobsamtaler er fokus på job og jobsøgning.