LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 22
Personer omfattet af § 6, nr. 1-5, personer omfattet af § 6, nr. 6 og 7, som ikke er i job eller driver selvstændig virksomhed, personer omfattet af § 6, nr. 8, personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 6, nr. 10, skal registrere cv-oplysninger på Jobnet. Det samme gælder personer omfattet af § 6, nr. 12 og 13, og § 164, som får en indsats efter loven.
Stk. 2. Cv-oplysningerne skal indeholde oplysninger om kompetencer, erfaringer og øvrige relevante forhold.
Stk. 3. Personer omfattet af § 6, nr. 1 og 2, personer omfattet af § 6, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate, og personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, skal angive mindst et jobmål i forbindelse med registrering af cv-oplysninger.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 22
RetsinformationEfter den gældende § 13, stk. 1, og § 73 d, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet, personer, der vurderes åbenlyst uddannelsesparate, og personer, som er visiteret til fleksjob, og som er ledige, give fyldestgørende oplysninger om tidligere beskæftigelse, uddannelse, kvalifikationer og øvrige forhold af betydning for jobcenterets bistand til at finde arbejde. De nævnte personer skal endvidere angive mindst et beskæftigelsesmål.
Efter de gældende §§ 12 og 73 d, stk. 1, indlægges oplysninger om job og om arbejdssøgendes arbejds- og uddannelsesmæssige baggrund m.v. (cv’er) i Beskæftigelsesministeriets database (Jobnet).
For de øvrige målgrupper er der ikke krav om, at de skal oprette et cv.
Der henvises til afsnit 2.6.1.1. og afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 22, stk. 1, 1. pkt., at personer omfattet af § 6, nr. 1-5, nr. 6 og 7, som ikke er i job eller driver selvstændig virksomhed, nr. 8, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og nr. 10, skal registrere cv-oplysninger på Jobnet.
Når begrebet cv-oplysninger foreslås anvendt frem for begrebet cv, skyldes det, at der hermed fokuseres på indholdet i oplysningerne i stedet for et format, som cv kan være forbundet med. Dermed vil der være friere rammer i forhold til det format, som cv-oplysninger registreres i. Den type cv-oplysninger, der registreres under cv-oplysninger, kan være forskellig afhængig af, hvilken målgruppe, der er tale om.
Forslaget omfatter således:
– Dagpengemodtagere (§ 6, nr. 1),
– Job- og aktivitetsparate kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet (§ 6, nr. 2 og 3).
– Uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet (§ 6, nr. 4 og 5).
– Sygedagpengemodtagere, der ikke er i et job eller driver selvstændig virksomhed (§ 6, nr. 6).
– Personer i jobafklaringsforløb, der ikke er i job eller driver virksomhed (§ 6, nr. 7).
– Personer i ressourceforløb (§ 6, nr. 8).
– Fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse (§ 6, nr. 9).
– Personer i revalidering (§ 6, nr. 10).
Det forhold, at det er sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i job eller driver virksomhed, der er i målgruppen for at registrere cv-oplysninger, betyder, at det kun er personer, som er ledige ved raskmelding, der skal registrere cv-oplysninger. Det skyldes, at personer i job eller som driver selvstændig virksomhed vender tilbage til deres job eller selvstændige virksomhed ved hel eller delvis raskmelding.
Cv-oplysninger skal registreres for at understøtte jobcenterets bistand til jobsøgende med at finde job og for virksomheders mulighed for at udsøge egnede kandidater til en stilling. For de øvrige målgrupper længere væk fra arbejdsmarkedet er cv-oplysningerne også et dialogværktøj, der skal fungere som et skridt på vejen mod at nå til et punkt, hvor det giver mening, at cv-oplysningerne gøres søgbare for arbejdsgivere. Alle skal derfor så vidt muligt have fokus på job og ordinære arbejdstimer, også selvom det er få timer.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til den gældende § 13, stk. 1, 1. pkt., og § 73 d, stk. 2, 1. pkt., for de målgrupper, der er omfattet af disse bestemmelser, det vil sige dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, åbenlyst uddannelsesparate, og fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse.
Det foreslås, at personer længere væk fra arbejdsmarkedet fremover også skal registrere cv-oplysninger. Det drejer sig om personer, der ikke er åbenlyst uddannelsesparate, sygedagpengemodtagere, der ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i jobafklaringsforløb, der ikke er i et ansættelsesforhold eller driver virksomhed, personer i ressourceforløb og personer i revalidering.
Det foreslås også, at aktivitetsparate kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet og aktivitetsparate uddannelseshjælps- eller overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet skal registrere cv-oplysninger.
Baggrunden for forslaget er, at personer længere væk fra arbejdsmarkedet også kan have gavn af at registrere cv-oplysninger på Jobnet. Erfaringerne viser, at arbejdet med cv-oplysninger fremmer et beskæftigelsesrettet fokus i den enkeltes forløb. Det vil sige, at det kan gøre det lettere at søge småjobs og virksomhedsrettede tilbud, ligesom virksomhederne selv kan rekruttere personer længere væk fra arbejdsmarkedet. Desuden kan dialogen omkring cv-oplysninger sætte fokus på erfaringer og kvalifikationer, og bidrage til at fremme den enkeltes kendskab til egne kompetencer i forhold til mulighederne for, at komme i arbejde eller uddannelse.
For personer i revalidering er der med pligten til at registrere cv-oplysninger ikke tilsigtet ændringer i de gældende regler om, at en revalidend som udgangspunkt ikke må have arbejde, når personen er i gang med en revalidering.
Det foreslås i 2. pkt., at det samme skal gælde for personer omfattet af § 6, nr. 12 og 13, og § 164, som får en indsats efter loven.
Forslaget omfatter således:
– Ledige selvforsørgende, som får en indsats efter loven (§ 6, nr. 12).
– Unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats, som får en indsats efter loven (§ 6, nr. 13).
– Beskæftigede, som er omfattet af forslaget til § 164 om mulighed for opkvalificering i forbindelse med større afskedigelser, og som får en indsats efter loven (§ 7).
For ledige selvforsørgende efter § 6, nr. 12, unge under 18 år uden ydelse, som har behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats efter § 6, nr. 13, og beskæftigede, som har været omfattet af større afskedigelser, og som får en indsats efter § 164, foreslås det, at de fremover skal registrere cv-oplysninger. For disse personer vil det være afgørende for, at de skal registrere cv-oplysninger, at de får en aktiv indsats. Det er personer, som hidtil ikke har haft pligt til at registrere cv-oplysninger, men fordi de får et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som skal medvirke til at bringe dem tættere på arbejdsmarkedet eller i job, stilles der fremover krav om, at de skal registrere cv-oplysninger.
Cv-oplysningerne skal registreres for at understøtte jobcenterets bistand til jobsøgende med at finde job og for virksomheders mulighed for at udsøge egnede kandidater til en stilling.
Det foreslås i stk. 2, at cv-oplysningerne skal indeholde oplysninger om kompetencer, erfaringer og øvrige relevante forhold.
De målgrupper, der efter gældende regler har pligt til at registrere cv-oplysninger, vil fortsat skulle give korrekte og fyldestgørende oplysninger om tidligere beskæftigelse, uddannelse, kvalifikationer og øvrige forhold af betydning for jobcenterets bistand med at finde arbejde. Der henvises til bemærkningerne til bemyndigelsesbestemmelsen i den foreslåede § 26.
Hensigten med formuleringen af bestemmelsen er, at cv-oplysninger, som personer længere væk fra arbejdsmarkedet registrerer, også skal kunne rummes i formuleringen af bestemmelsen. Disse personer vil kunne have behov for at registrere kompetencer, som ikke nødvendigvis knytter sig til en konkret uddannelse eller stilling, og som ikke i alle tilfælde skal være søgbare eller oprettes med det formål at understøtte jobcenterets bistand til at finde arbejde.
De cv-oplysninger, som de jobparate ledige, det vil sige dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, samt fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse, skal registrere, skal primært have fokus på erhvervserfaring, job og uddannelse. Denne form for cv-oplysninger er mindre egnede for personer længere væk fra arbejdsmarkedet, hvis kompetencer ikke nødvendigvis knytter sig til en konkret uddannelse, erhvervserfaring eller job.
Ordlyden af krav til indhold i cv-oplysningerne foreslås ændret for, at den skal kunne rumme registreringer af flere typer af cv-oplysninger afhængig af målgruppe.
Der er ikke med ordlyden af bestemmelsen tilsigtet indholdsmæssige ændringer i registrering af cv-oplysninger for de målgrupper, der efter de gældende regler har pligt til at registrere cv-oplysninger.
Det foreslås i stk. 3, at personer omfattet af § 6, nr. 1 og 2, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate og nr. 9, som modtager ledighedsydelse, skal angive mindst et jobmål i forbindelse med registrering af cv-oplysninger.
Bestemmelsen vedrører dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, åbenlyst uddannelsesparate og fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse.
Som jobmål forudsættes det, at der skal angives stillingsbetegnelser, som kan bruges til udsøgning til job. Det eller de angivne jobmål skal være realistiske og kunne bestrides af den ledige.
Om jobmål henvises til bemærkningerne til forslaget til § 41.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 13, stk. 1, 2. pkt., og § 73 d, stk. 2, 2. pkt., med sproglige justeringer, fx er beskæftigelsesmål ændret til jobmål.