LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 195
Staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 11 og 13, når udgiften angår følgende:
-
Tilbud efter kapitel 14, herunder deltagerbetaling, jf. dog §§ 196 og 196 a.
-
Partnerskabsaftaler efter § 15.
-
Undervisningsmaterialer efter § 172.
-
Merudgiftsgodtgørelse efter § 176.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 195
RetsinformationEfter de gældende regler i § 119, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, refunderer staten 50 pct. af en kommunes udgifter til tilbud efter kapitel 10, herunder deltagerbetaling, undervisningsmaterialer efter §§ 76 og 77, udgifter i forbindelse med partnerskabsaftaler efter § 81 a, udgifter i forbindelse med godtgørelse efter § 83 og opkvalificering efter § 99 til personer, der ansættes uden løntilskud for personer, der er omfattet af § 2, nr. 6, 8, 9, 11 og 14, dvs. personer, der deltager i jobafklarings- og ressourceforløb, førtidspensionister og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats samt nyuddannede personer med handicap, der ansættes i løntilskud.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til afsnit 2.33.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Som følge af, at reglerne om ansættelse med løntilskud for nyuddannede personer med handicap fremover flyttes til lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., vil regler om refusion for denne gruppe fremover også fremgå af denne lov og udgår derfor af den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås i § 195, nr. 1, at staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og 13, når udgiften angår tilbud efter kapitel 14, herunder deltagerbetaling.
Dermed vil staten skulle refundere 50 pct. af en kommunes udgifter til tilbud om vejledning og opkvalificering efter lovforslagets kapitel 14, herunder deltagerbetaling, for visse målgrupper.
Refusionsbestemmelsen vil gælde for disse udgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, som er personer der deltager i jobafklaringsforløb, nr. 8, som er personer, der deltager i ressourceforløb, nr. 11, som er førtidspensionister og nr. 13, som er unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats.
Det foreslås i nr. 2, at staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og 13, når udgiften angår partnerskabsaftaler efter § 15.
Dermed vil staten skulle refundere 50 pct. af en kommunes udgifter i forbindelse med partnerskabsaftaler. I lovforslagets § 15 beskrives, at en virksomhed og et jobcenter kan indgå partnerskabsaftaler i forbindelse med tilbud om virksomhedspraktik efter lovforslagets kapitel 11. Refusionsbestemmelsen vil gælde for personer, der deltager i jobafklarings- og ressourceforløb, førtidspensionister og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats.
Det foreslås i nr. 3, at staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og 13, når udgiften angår opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter § 161.
Dermed vil staten skulle refundere 50 pct. af en kommunes udgifter til opkvalificering i forbindelse med ansættelse uden løntilskud, som er beskrevet i lovforslagets § 161. Refusionsbestemmelsen vil i praksis kun gælde for førtidspensionister, jf. personer omfattet af § 6, nr. 11, da personer omfattet af § 6, nr. 7, 8 og 13, ikke kan få opkvalificering i forbindelse med ansættelse.
Det foreslås i nr. 4, at staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og 13, når udgiften angår undervisningsmaterialer efter § 172.
Dermed vil staten skulle refundere 50 pct. af en kommunes udgifter til undervisningsmaterialer, som er beskrevet i lovforslagets § 172, for personer, der deltager i jobafklarings- og ressourceforløb, førtidspensionister og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats.
Det foreslås i nr. 5, at staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og 13, når udgiften angår merudgiftsgodtgørelse efter § 176.
Dermed vil staten skulle refundere 50 pct. af en kommunes udgifter til merudgiftsgodtgørelse som beskrevet i lovforslagets § 176, for personer, der deltager i jobafklarings- og ressourceforløb, og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats. Førtidspensionister kan ikke få merudgiftsgodtgørelse, hvorfor refusion heraf ikke er omfattet.
Der er efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke refusion af driftsudgifter ved aktivering i vejledning og opkvalificering m.v. for andre målgrupper end de nævnte i lovforslagets § 195. Tilsvarende er kommunens udgifter til ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov (STU), der gives som et tilbud efter lovforslagets § 91, ikke omfattet af statslig refusion efter nærværende kapitel, jf. § 5 b i lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Bortset fra at refusion for nyuddannede personer med handicap udgår af bestemmelsen, er der ikke sket indholdsmæssige ændringer i forhold til de gældende regler.