LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 190
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om beregning og udbetaling, refusion til arbejdsgivere, administration, regnskab, revision og tilsyn m.v. for tilskud og ydelser efter denne lov og fastsætter herunder regler om frister for arbejdsgiveres og selvstændigt erhvervsdrivendes anmodning om tilskud og ydelser.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om tilbagebetaling af tilskud og ydelser efter denne lov, der er udbetalt på et urigtigt grundlag.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 190
RetsinformationEfter de gældende regler i § 110, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsætter beskæftigelsesministeren regler om beregning og udbetaling, herunder refusion, samt om administration, regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud og ydelser efter §§ 33 a og 33 b og kapitel 12, 14 og 18. Beskæftigelsesministeren kan herunder bestemme, at administrationen og udbetalingen til kommunerne kan overføres til en anden offentlig myndighed. Beskæftigelsesministeren kan desuden fastsætte regler om frister for arbejdsgiverens og selvstændig erhvervsdrivendes anmodning om tilskud efter kapitel 12, 13 og 18.
Efter de gældende regler i § 111 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om tilbagebetaling af ydelser efter denne lov, når udbetaling er sket på et urigtigt grundlag.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til afsnit 2.31.1.2. og 2.31.2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 190, stk. 1, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om beregning og udbetaling, refusion til arbejdsgivere, administration, regnskab, revision og tilsyn m.v. for tilskud og ydelser efter denne lov, og herunder fastsætter regler om frister for arbejdsgiveres og selvstændigt erhvervsdrivendes anmodning om tilskud og ydelser.
Bestemmelsen betyder, at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte regler om de nævnte forhold.
Bestemmelsen medvirker til, at beskæftigelsesministeren vil kunne være i stand til hurtigt at reagere forebyggende og præciserende i tilfælde af, at der forekommer uhensigtsmæssig anvendelse af lovens bestemmelser, herunder hvis bestemmelserne ikke bruges efter formålet. Den skal således også kunne medvirke til, at der ikke sker fejludbetalinger af tilskud og ydelser.
Med hjemmel i bestemmelsen vil der kunne fastsættes nærmere regler om bl.a. personers, arbejdsgiveres og selvstændiges anmodning om udbetaling af tilskud og ydelser og om dokumentation i forbindelse med udbetaling af tilskud og ydelser. Derudover vil der kunne fastsættes nærmere regler om frister for arbejdsgiveres og selvstændiges anmodning om tilskud og ydelser.
Der forventes i første omgang fastsat bekendtgørelsesregler svarende til gældende regler.
Den gældende bemyndigelse til beskæftigelsesministeren om at kunne fastsætte nærmere regler om beregning og udbetaling, refusion m.v. for en række tilskud og ydelser til arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende er udvidet, så bemyndigelsen til at fastsætte regler fremover vil kunne omfatte alle tilskud og ydelser efter loven, fx også tilskud til fleksjob og udgifter til mentor. Samtidig vil der fremover også kunne fastsættes regler om bl.a. udbetaling af tilskud og ydelser til personer.
Endvidere udvides muligheden for at kunne fastsætte regler om frister for arbejdsgiveres og selvstændigt erhvervsdrivendes anmodning om tilskud og ydelser til fremover at kunne omfatte alle tilskud og ydelser, som kan udbetales efter loven. Regler om frister vil kunne medvirke til en bedre samtidighed mellem aktiviteten, fx jobrotation, finder sted og udbetalingen af tilskuddet eller ydelsen til arbejdsgiveren eller en selvstændig erhvervsdrivende, hvilket også vil betyde, at både kommuner og staten løbende vil have en bedre viden om afholdte udgifter til tilskud og ydelser efter loven.
Det foreslås i stk. 2, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om tilbagebetaling af tilskud og ydelser efter denne lov, der er udbetalt på et urigtigt grundlag.
Bestemmelsen betyder, at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte regler om tilbagebetaling af tilskud og ydelser efter denne lov, i de tilfælde, hvor tilskud og ydelser er udbetalt til personer, arbejdsgivere eller selvstændige erhvervsdrivende på et urigtigt grundlag. Et eksempel herpå kunne være, hvis en arbejdsgiver har modtaget et tilskud på baggrund af en urigtig erklæring, eller på anden måde forsætligt her fortiet forhold, der har haft betydning for retten til at modtage det pågældende tilskud.
Der forventes i første omfang at blive fastsat bekendtgørelsesregler svarende til de gældende regler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om bl.a. tilbagebetaling af løntilskud i tilfælde, hvor arbejdsgiveren har afgivet urigtig erklæring om, eller forsætteligt har fortiet forhold, der har betydning for at opnå ret til at ansætte personer med løntilskud eller for at bevare retten hertil.
Der er tale om en videreførelse af de gældende regler uden indholdsmæssige ændringer.