LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 15
Jobcenteret og en arbejdsgiver kan indgå en partnerskabsaftale om rekrutteringsforløb for ledige i form af virksomhedspraktik efter kapitel 11.
Stk. 2. Inden for rammerne af aftalen kan arbejdsgiveren iværksætte vejlednings- og opkvalificeringsforløb efter kapitel 14 og tilknytte en mentor efter kapitel 26.
Stk. 3. Arbejdsgiveren kan få tilskud til faktisk afholdte udgifter efter stk. 2 og til faktisk afholdte udgifter til administration, hvis det er aftalt i partnerskabsaftalen. Arbejdsgiveren skal dokumentere de faktiske afholdte udgifter.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 15
RetsinformationEfter den gældende § 81 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan en virksomhed og jobcenteret indgå en partnerskabsaftale om rekrutteringsforløb for ledige i form af virksomhedspraktik efter kapitel 11.
Det fremgår af den gældende § 81 a, stk. 2, at virksomheden inden for rammerne af partnerskabsaftalen kan iværksætte vejlednings- og opkvalificeringsforløb efter kapitel 10 og tilknytte en mentor efter kapitel 9 b.
Efter den gældende § 81 a, stk. 3, kan virksomheden få tilskud til faktisk afholdte udgifter i forbindelse med iværksættelse af opkvalificeringsforløb efter lovens kapitel 10, og mentor efter kapitel 9 b samt til faktisk afholdte udgifter til administration, hvis det er aftalt i partnerskabsaftalen.
Det fremgår af den gældende § 81 a, stk. 4, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om tilskud til virksomheder efter stk. 3.
Beskæftigelsesministeren har i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsat nærmere regler om, at virksomheder skal dokumentere de faktiske udgifter til uddannelse og til administration som grundlag for udbetaling af tilskud.
Der vil alene kunne ydes tilskud til faktisk afholdte udgifter, som kan dokumenteres af virksomheden.
Dokumentation kan fx ske i form af en kopi af faktura for køb af uddannelse i forbindelse med et rekrutteringsforløb. Afholdte lønudgifter til virksomhedens egne ansatte, der fx har afholdt et kursus i forbindelse med et rekrutteringsforløb og afholde udgifter til administration under en partnerskabsaftale skal kunne dokumenteres ved oplysning om anvendt tid og lønudgift.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit 2.4.
Det foreslås i § 15, stk. 1, at jobcenteret og en arbejdsgiver kan indgå en partnerskabsaftale om rekrutteringsforløb for ledige i form af virksomhedspraktik efter kapitel 11.
Partnerskabsaftaler er samarbejdsaftaler mellem arbejdsgivere og jobcenteret om tilrettelæggelsen af rekrutteringsforløb med henblik på at fremme tilknytningen til arbejdsmarkedet for ledige med begrænsede beskæftigelsesmuligheder. Indsatsen under en partnerskabsaftale kan ske i form af virksomhedspraktik efter lovens kapitel 11. Dette indebærer bl.a., at reglerne om inddragelse af repræsentanter for medarbejderne også gælder, når ledige skal deltage i et rekrutteringsforløb i virksomheden.
Det foreslås i stk. 2 at inden for rammerne af partnerskabsaftalen kan arbejdsgiveren iværksætte vejlednings- og opkvalificeringsforløb efter kapitel 14 og tilknytte en mentor efter kapitel 26.
Forslaget indebærer, at de overordnede rammer for indsatsen fastsættes i partnerskabsaftalen, herunder de økonomiske rammer og rammerne for køb af uddannelse i form af vejlednings- og opkvalificeringsforløb og mentorstøtte for de aftalte forløb. Arbejdsgiverne vil selv kunne tilrettelægge en målrettet og fleksibel indsats for de ledige i virksomhedspraktik. Det er arbejdsgiverne selv, der afgør, hvornår vejlednings- og opkvalificeringsforløb kan indgå i praktikforløbet, og vælger, om og i givet fald hvornår den enkelte ledige skal have tilknyttet en mentor.
Arbejdsgiverne skræddersyer aktiveringen, så den vil kunne opfylde virksomhedens behov for kvalifikationer hos medarbejderne samt medarbejderens behov for uddannelse i form af opkvalificering eller mentor. Arbejdsgiverne vil således som en del af forløbet kunne afholde forskellige former for korte interne kurser, herunder fx introduktionskurser og korte faglige kurser.
Det foreslås endvidere i stk. 3, 1. pkt., at arbejdsgiveren vil kunne få tilskud til faktisk afholdte udgifter efter stk. 2, dvs. udgifter til vejlednings- og opkvalificeringsforløb og mentor. Arbejdsgiveren vil ligeledes kunne få tilskud til faktisk afholdte udgifter til administration. Det er en betingelse, at det er aftalt i partnerskabsaftalen.
Administrationsudgifter ved en partnerskabsaftale kan fx være udgifter i forbindelse med tilrettelæggelse af forløbene, etablering af eksterne og interne kurser og opkvalificeringsforløb og løbende opfølgning og kontakt med jobcenteret m.v.
Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at arbejdsgiveren skal dokumentere de faktiske afholdte udgifter. Der kan således ikke gives tilskud til anslåede udgifter.
Dokumentation for udgifterne kan fx være i form af en kvittering fra et uddannelsessted.
Af de gældende regler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats fremgår det, at arbejdsgiveren skal dokumentere de faktiske udgifter til uddannelse og til administration. For at samle reglerne om partnerskabsaftaler på lovniveau foreslås det, at dette fastsættes i loven.
Forslaget betyder, at de gældende regler om partnerskabsaftaler, der er fastsat på bekendtgørelsesniveau, vil fremgå af loven.
Virkningen af forslaget til § 15 er, at indholdet af de gældende regler videreføres med enkelte sproglige justeringer.
Der henvises til afsnit 2.4. i de almindelige bemærkninger.