LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 105c
Denne ændring er tilføjet fra: Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet) d. 30/12/2024
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om tilrettelæggelse af indsatsen i arbejdspligten, herunder regler om tilbud om sundhedsfaglig vejledning og om, at forberedelses- og jobsøgningstid i op til 4 timer i alt om ugen og transporttid mellem aktiviteter kan medregnes i antallet af timer i indsatsen.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 105c
RetsinformationEfter de gældende regler i § 96 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har uddannelseshjælpsmodtagere, herunder integrationsydelsesmodtagere uden for selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet hurtigst muligt og senest efter en sammenhængende periode på 1 måned fra første henvendelse til kommunen om hjælp, ret og pligt til at påbegynde tilbud efter kapitel 10-12 og fortsætte kontinuerligt hermed, indtil de påbegynder ordinær uddannelse. Der må højst være 4 uger mellem tilbud.
Endvidere har alle uddannelseshjælpsmodtagere ret og pligt til tilbud om et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, hvis den obligatoriske test viser, at de har behov for et sådan kursus. De nævnte kurser kan træde i stedet for ret- og pligttilbud. Personen har ret til tilbud om et sådan kursus senest efter en sammenhængende periode på 1 måned fra første henvendelse om hjælp til kommunen.
Efter de gældende regler i § 96 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har en aktivitetsparat uddannelseshjælpsmodtager, herunder en integrationsydelsesmodtager uden for integrationsprogrammet, som i perioder på grund af personlige forhold ikke kan deltage i tilbud efter § 96 b, har ret og pligt til tilbud om mentorstøtte efter kapitel 9 b.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til afsnit 2.16.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 105, stk. 1, at personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, hurtigst muligt og senest efter 1 måned har ret og pligt til at påbegynde tilbud efter kapitel 11-14 og fortsætte kontinuerligt hermed, indtil de påbegynder en studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse på ordinære vilkår.
Forslaget omfatter uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende § 96 b, stk. 1, 1. pkt. Det vil sige, at uddannelseshjælpsmodtagere ligesom i dag, skal have første ret og pligttilbud senest 1 måned efter første henvendelse til kommunen om hjælp. Der henvises i den forbindelse til reglerne i § 9 om opgørelse af tidsperioder i forbindelse med ret og pligttilbud.
Det foreslås stk. 2, at der højst må være 4 uger mellem tilbud.
Bestemmelsen indebærer, at der for uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, højst må være 4 uger mellem tilbud.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende § 96 b, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i stk. 3, at et tilbud om et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, som personen har ret til efter forslagets § 93, kan træde i stedet for tilbud efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 93, hvor det foreslås, at uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, har ret til et tilbud om et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, senest efter 1 måned, hvis en test har vist behov for et sådant kursus.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse med lovtekniske justeringer af den gældende § 96 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 93 og dertilhørende bemærkninger.
Det foreslås i stk. 4, at for uddannelseshjælpsmodtagere, herunder overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, der ved udløbet af fristen i stk. 1 og 2, som er fritaget for pligten til at deltage i tilbud efter lov om aktiv socialpolitik eller efter denne lov samt regler fastsat i medfør af disse love, skal jobcenteret give tilbud efter stk. 1, senest 1 måned efter, at fritagelsen er ophørt. Jobcenteret skal i disse tilfælde vurdere, om og i givet fald hvilken indsats personen skal have, indtil personen kan deltage i tilbud.
Jobcenteret bør her særligt vurdere, om personen skal have tilknyttet en mentor i perioden frem til, at personen kan deltage i tilbud.
Der henvises til kapitel 26 om mentorstøtte.
Forslaget får den virkning, at for uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, som er fritaget for pligten til at deltage i tilbud efter lov om aktiv socialpolitik eller efter denne lov samt regler fastsat i medfør af disse love, skal jobcenteret give tilbud efter stk. 1 eller stk. 2, senest 1 måned efter, at fritagelsen er ophørt. Jobcenteret skal i disse tilfælde vurdere, hvilken indsats personen skal have, indtil personen kan deltage i tilbud, herunder fx overveje at tilknytte mentorstøtte.
Det foreslås i stk. 5, at jobcenteret kan fravige bestemmelsen i stk. 1 og 2, for personer der deltager i tilbud om vejledning og opkvalificering efter repatrieringslovens § 6 a.
Bestemmelsen indebærer, at jobcenteret får mulighed for at fravige kravet om kontinuerlig aktivering for en person, som deltager i et tilbud om vejledning og opkvalificering efter repatrieringslovens § 6 a. En person der tager imod et tilbud efter repatrieringslovens § 6 a, skal således ikke samtidig deltage i tilbud efter den foreslåede bestemmelse i § 105, stk. 1. Når tilbuddet efter repatrieringslovens § 6 a ophører, vil personen igen skulle deltage i en kontinuerlig indsats efter forslagets § 105, stk. 1.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 96 b, stk. 3, dog med den sproglige ændring, som følger af, at det med forslaget til § 105 fremgår af stk. 2, at der højst må være 4 uger mellem tilbud.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.16.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.