LBK nr 280 af 01/03/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 10
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om opgørelse af henholdsvis sammenlagte og sammenhængende perioder i § 9, stk. 1, herunder om overgangstidspunktet fra kontaktforløbet i arbejdsløshedskassen til jobcenteret, om medregning af perioder med ansættelse med løntilskud og om, hvornår en sammenhængende periode anses for afbrudt.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvad der medregnes til kravene om forudgående perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. for personer i forbindelse med ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14, som jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som voksenlærling efter kapitel 23.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 10
RetsinformationEfter den gældende regel i § 4 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsætter beskæftigelsesministeren regler om opgørelse af sammenlagt ledighed efter loven for dagpengemodtagere og regler om opgørelse af en sammenhængende periode med kontanthjælp, integrationsydelse og uddannelseshjælp efter loven for kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere samt integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet.
Efter den gældende lovs § 21 fastsætter beskæftigelsesministeren regler om opgørelse af tidsperioder med offentlige forsørgelsesydelser og deltagelse i tilbud for kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet og revalidender, herunder hvilke ydelser der medregnes i opgørelsen af perioder med offentlige forsørgelsesydelser.
Efter de gældende regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om
– ansættelse med løntilskud efter kapitel 12,
– ansættelse som vikar i jobrotation efter kapitel 18,
– ansættelse som voksenlærling efter kapitel 18, og
– opkvalificering ved ansættelse uden tilskud efter kapitel 18,
stilles der som hovedregel krav om, at personer i lovens målgrupper, har haft en forudgående periode på 6 måneder med ledighed/visse forsørgelsesydelser, før der kan etableres en ansættelse med tilskud til arbejdsgiveren eller ydes tilskud til arbejdsgiverens udgifter til opkvalificering af personen i forbindelse med en ansættelse uden tilskud.
Opgørelsen af den forudgående periode fremgår af reglerne i de enkelte kapitler i loven.
Med hjemmel i loven er der i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsat nærmere regler om opgørelsen af sammenlagt ledighed og opgørelsen af sammenhængende perioder, herunder opgørelsen af tidsperioder med offentlige forsørgelsesydelser og deltagelse i tilbud, og om hvilke ydelser, der medregnes i opgørelsen.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til afsnit 2.3.1.5.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 10, stk. 1, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om opgørelse af henholdsvis sammenlagte og sammenhængende perioder i § 9, stk. 1, herunder om medregning af perioder med ansættelse med løntilskud, og om hvornår en sammenhængende periode anses for afbrudt.
Med hjemmel i bestemmelsen er det hensigten, at der fastsættes bekendtgørelsesregler om, hvordan sammenlagt ledighed for dagpengemodtagere opgøres, og om opgørelsen af sammenhængende perioder med offentlige forsørgelsesydelser for kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, personer i jobafklaringsforløb og ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere og personer i revalidering. Der forventes videre fastsat regler om medregning af perioder med ansættelse med løntilskud, og om hvornår en sammenhængende periode anses for afbrudt.
Der forventes fastsat regler svarende til de gældende om bl.a., at sammenlagt ledighed for dagpengemodtagere opgøres som timer med dagpenge og løntilskudsansættelse, og om at en sammenhængende periode med en offentlig forsørgelsesydelse for de øvrige persongrupper vil blive anset for afbrudt, når en person i en kalendermåned hverken har fået udbetalt sin offentlige forsørgelsesydelse eller har været i ansættelse med løntilskud.
For dagpengemodtagere, hvor perioden opgøres som sammenlagt ledighed, betyder dette, at når de efter et afbrud, fx på 2 kalendermåneder, igen anmoder og får udbetalt dagpenge, så fortsætter deres ledighedsforløb. I forhold til fx kontaktforløbet vil dette betyde, at en dagpengemodtager fortsætter sit kontaktforløb derfra, hvor personen var kommet til inden afbruddet. Det samme vil gælde i forhold til perioden, inden for hvilken personen kan deltage i jobrettet uddannelse, og i forhold til ret og pligt til tilbud.
For personer, hvor perioderne opgøres som sammenhængende, betyder et afbrud på en kalendermåned eller mere i deres ydelsesperiode derimod, at når de på ny henvender sig om indsats og forsørgelsesydelse, så påbegyndes en ny sammenhængende periode.
Det betyder, at hvis fx en kontanthjælpsmodtager, har et afbrud på en kalendermåned eller mere uden kontanthjælp, fx fordi personen har haft fuldtidsjob, vil personen ved fornyet anmodning om kontanthjælp efter afbruddet påbegynde en ny sammenhængende periode. I forhold til kontaktforløbet vil det således betyde, at kontanthjælpsmodtageren igen skal have 4 samtaler inden for 6 måneder. Ligeledes vil der igen være ret og pligt til et tilbud inden for 6 måneder.
Det foreslås i stk. 2, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvad der medregnes til kravene om forudgående perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. for personer i forbindelse med ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, som jobrotationsvikar efter kapitel 22, som voksenlærling efter kapitel 23 eller ved opkvalificering ved ansættelse efter kapitel 24.
Det foreslås således, at disse regler i forhold til de virksomhedsrettede ordninger fremover fastsættes i en bekendtgørelse fremfor i loven.
Der forventes fastsat bekendtgørelsesregler svarende til reglerne i den gældende lov med visse præciseringer og tilretninger. Reglerne om, hvilke offentlige forsørgelsesydelser, tilbudsperioder og perioder som ledig selvforsørgende, der kan medregnes for den enkelte målgruppe, som i dag fremgår af loven, vil således fremover fremgå af bekendtgørelsesregler og forventes at omfatte de samme perioder som i dag med visse præciseringer og tilretninger.
Der forventes fastsat regler om, at for dagpengemodtagere opgøres den forudgående periode som sammenlagt ledighed, og for sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb som en sammenlagt periode med dagpenge, sygedagpenge, løntilskudsansættelse og for personer i jobafklaringsforløb tillige ressourceforløbsydelse. For øvrige målgrupper vil der som i dag skulle være tale om en sammenhængende periode med ydelser og tilbud i en tidligere eller i den nuværende målgruppe, dvs. ydelser, de har modtaget, og perioder med løntilskudsansættelse i en tidligere og i den nuværende målgruppe.
Endelig forventes der fastsat nye regler om forudgående periode med offentlige forsørgelsesydelser m.v. i forbindelse med bl.a. jobrotationsordningen efter kapitel 22 og voksenlærlingeordning efter kapitel 23 for persongrupper, hvor der i dag ikke er regler herom. Der forventes fastsat regler om, at disse persongrupper kan medregne forudgående sammenhængende ydelsesperioder og perioder med løntilskudsansættelse, som de har haft i en tidligere ogi den nuværende målgruppe.
Der forventes præciseret i bekendtgørelsesreglerne, at sygedagpenge og ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb skal være udbetalt i en periode, hvor personen ikke var beskæftiget i job eller drev selvstændig virksomhed, dvs. være udbetalt i en ledighedsperiode for at kunne medregnes. Ligeledes forventes reglerne tilrettet således, at perioder med ansættelse med løntilskud efter lovens kapitel 12 vil kunne medregnes for alle målgrupper, da tilbud om ansættelse med løntilskud for alle målgrupper må anses for en ledighedsperiode.
Bekendtgørelsesreglerne forventes endelig at være tilrettet, så ydelser fra ophørte ordninger fremover ikke medregnes. Det gælder midlertidig arbejdsmarkedsydelse og kontantydelse, hvor det ved lovens ikrafttræden er 1 år eller mere siden, at ydelserne blev udbetalt.