LBK nr 285 af 01/03/2023
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om ejendomskreditselskaber § 15a
Videregiver en virksomhed omfattet af loven oplysninger om virksomheden, og er oplysningerne kommet offentligheden til kendskab, kan Finanstilsynet påbyde virksomheden at offentliggøre berigtigende oplysninger inden for en af Finanstilsynet fastsat frist, hvis
-
oplysningerne efter Finanstilsynets vurdering er misvisende og
-
Finanstilsynet vurderer, at oplysningerne kan have skadevirkning for virksomhedens kunder, øvrige kreditorer, de finansielle markeder, hvorpå aktierne i virksomheden eller værdipapirer udstedt af virksomheden handles, eller den finansielle stabilitet generelt.
Stk. 2. Berigtiger virksomheden ikke oplysningerne i overensstemmelse med Finanstilsynets påbud og inden for den af Finanstilsynet fastsatte frist, kan Finanstilsynet offentliggøre påbuddet meddelt efter stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om ejendomskreditselskaber § 15a
RetsinformationDen foreslåede § 15 indeholder regler om offentliggørelse af Finanstilsynets afgørelser efter denne lov. Det følger af stk. 1 at tilsynet har mulighed for at offentliggøre påbud til pantebrevsselskaber med angivelse af selskabets navn. Bestemmelsen tænkes anvendt i de situationer, hvor Finanstilsynet konstaterer, at et pantebrevsselskab ikke opfylder lovens informationskrav og derfor må udstede påbud til sikring af, at selskabet ændrer sin adfærd og fremadrettet følger lovgivningens krav.
Stk. 2-4 fastsætter regler for offentliggørelse af afgørelser truffet af Det Finansielle Virksomhedsråd.
Det fremgår af forslaget til § 12, stk. 3, at Det Finansielle Virksomhedsråd indgår i tilsynet med overholdelsen af loven og de regler, der er udstedt i medfør af loven, med den kompetence, som rådet er tillagt i medfør af § 345, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Det fremgår af § 345, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at Det Finansielle Virksomhedsråd træffer afgørelser i sager af principiel karakter samt i sager, der har videregående betydelige følger for finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder. Det foreslås i stk. 2, at Det Finansielle Virksomhedsråds afgørelser og beslutninger om politianmeldelse offentliggøres svarende til de regler, som findes herfor i lov om finansiel virksomhed § 354 a, hvilket indebærer, at afgørelser og beslutninger som udgangspunkt skal offentliggøres med angivelse af de involverede selskabers navne.
Der kan alene ske offentliggørelse af navnet på et selskab. Derimod kan der ikke offentliggøres afgørelser med navns nævnelse, som angår personer. Det indebærer bl.a. at en afgørelse om, at et bestyrelsesmedlem eller en direktør ikke længere opfylder betingelserne om egnethed og hæderlighed, fortsat vil blive offentliggjort i anonymiseret form.
Offentliggørelse af selskabets navn forudsætter, at Det Finansielle Virksomhedsråd har truffet en egentlig forvaltningsretlig afgørelse. Det vil sige, at Det Finansielle Virksomhedsråd, som den kompetente myndighed på området, har tilkendegivet, sin opfattelse af gældende ret. Kravet om offentliggørelse gælder også processuelle beslutninger om at oversende sager til politimæssig efterforskning. En sådan beslutning kan dog ikke offentliggøres, hvis den vedrører enkeltpersoner eller, hvis en offentliggørelse vil kunne skade den politimæssige efterforskning, jf. nedenfor.
Den offentliggjorte afgørelse vil indeholde det eller de involverede selskabers navn. Derimod vil alle oplysninger om kundeforhold og oplysninger om selskabets interne forhold af væsentlig betydning for selskabet, for eksempel ikke-offentligt tilgængelige oplysninger om dets opbygning og indretning, dets økonomiske forhold og situation, dets kundemasse og dets samarbejdspartnere, blive fjernet fra afgørelsen, inden den offentliggøres.
Samtidig med selve afgørelsen i sagen træffer Det Finansielle Virksomhedsråd også beslutning om offentliggørelse. Udkastet til rådets afgørelse vil derfor indeholde en indstilling vedrørende offentliggørelse. Hvis en eller flere af undtagelserne til offentliggørelsespligten, jf. stk. 3, gør sig gældende, vil dette således fremgå af udkastet til afgørelse. Beslutningen om at offentliggøre selskabets navn er endelig og kan således ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Til gengæld kan Det Finansielle Virksomhedsråd blive mødt med krav om erstatning. Dette vil kunne ske, såfremt rådet træffer beslutning om offentliggørelse, og en domstol efterfølgende vurderer, at der ikke skulle have været sket offentliggørelse. Erstatning kræver dog, at selskabet kan dokumentere, at det har lidt et økonomisk tab, der kan henføres direkte til den fejlagtige offentliggørelse.
Da udkast til Det Finansielle Virksomhedsråds afgørelser i deres helhed skal sendes i partshøring hos de berørte selskaber, jf. § 345, stk. 9, i lov om finansiel virksomhed, vil selskaberne i forbindelse med høringen få mulighed for at kommentere på selve indstillingen i relation til spørgsmålet om offentliggørelse, samt hvilke oplysninger selskabet eventuelt finder bør fjernes fra udkastet inden offentliggørelsen.
Offentliggørelse af en afgørelse indebærer ikke i sig selv, at selve sagen bliver offentlig tilgængelig, hvis sagen er omfattet af den særlige tavshedspligt, jf. forslagets § 13. Sagen vil i disse tilfælde stadig være omfattet af Finanstilsynets tavshedspligt, og der vil heller ikke efter offentliggørelse være mulighed for at få aktindsigt i sagens dokumenter.
I lovforslaget er der ikke angivet et tidspunkt for, hvornår en afgørelse offentliggøres. Dette vil dog i praksis ske kort efter, at afgørelsen er truffet. Dog vil det pågældende selskab, hvis navn vil blive offentliggjort i afgørelsen, først blive orienteret om afgørelsen. Selskabet vil således kunne forberede sig på offentliggørelsen af afgørelsen med navns nævnelse. Såfremt selskabet efter børsreglerne skal udsende en selskabsmeddelelse, skal offentliggørelse af rådets afgørelse afvente selskabsmeddelelsen. Dette indebærer, at hvis selskabet efter børsreglerne kan udsætte offentliggørelsen, fordi det vil skade berettigede interesser for selskabet at offentliggøre forholdet, jf. lov om værdipapirhandel mv. § 27, stk. 6, vil offentliggørelse af rådets afgørelse blive udsat.
Det foreslåede stk. 3 indeholder undtagelserne til det klare udgangspunkt om offentliggørelse med angivelse af selskabets navn. Det drejer sig om de tilfælde, hvor en offentliggørelse med navns nævnelse vil medføre uforholdsmæssig stor skade for selskabet, eller hvor en offentliggørelse vil kunne skade en politimæssig efterforskning.
Det forhold, at offentliggørelse af et selskabs navn vil kunne medføre tab af kunder, eller at en offentliggørelse vil kunne bane vej for et erstatningskrav mod selskabet, vil ikke i sig selv være nok til at undtage en afgørelse fra offentliggørelse. Undtagelsen finder således kun anvendelse på de tilfælde, hvor selskabets fortsatte drift vil blive truet eller meget væsentlige interesser krænkes. Det foreslåede stk. 3 åbner endvidere mulighed for at undtage offentliggørelse med angivelse af selskabets navn i tilfælde, hvor det vil kunne skade en efterfølgende strafferetlig efterforskning. En beslutning om at sende en sag til politiet med anmodning om efterforskning og eventuel tiltalerejsning er ikke en forvaltningsretlig afgørelse. Det forudsættes, at offentliggørelse af en beslutning om at oversende en sag til politimæssig efterforskning alene sker efter høring af den relevante politimyndighed. Eventuelt vil der kunne indgås en mere generel aftale om offentliggørelse af visse sagstyper. Ved tvivl vil spørgsmålet om offentliggørelse blive forelagt den relevante politimyndighed.
Der findes dog også andre sager, hvor Det Finansielle Virksomhedsråd træffer en egentlig afgørelse, men hvor der derudover også vil kunne komme en strafferetlig sanktion på tale, og hvor det vil kunne skade den efterfølgende efterforskning, hvis rådets afgørelse offentliggøres med navns nævnelse.
De foreslåede regler om offentliggørelse omfatter alene sager, som har været forelagt Det Finansielle Virksomhedsråd. Afgørelser i sager, som Finanstilsynet har truffet efter bemyndigelse, er ikke omfattet af bestemmelsen og vil derfor ikke blive offentliggjort. Det samme er tilfældet for afgørelser, som efterfølgende træffes af Finanstilsynet baseret på en praksis, som rådet har fastlagt.
Afgørelser, som henhører under rådets kompetence, men som Finanstilsynet træffer, efter drøftelse med rådets formand, i sager, som er af uopsættelig karakter, jf. § 7 i bekendtgørelse om forretningsorden for Det Finansielle Virksomhedsråd, vil skulle offentliggøres. Baggrunden herfor er, at afgørelsen er truffet af rådet.
Når kun rådssager offentliggøres med navn, kan det indebære, at det selskab, som er den første, der overtræder en bestemmelse eller som involveres i en principiel sag, må forvente, at dens navn vil blive offentliggjort sammen med afgørelsen, mens det ikke vil være tilfældet for de selskaber, som efterfølgende begår samme overtrædelse. Disse afgørelser vil kun sjældent have offentlig interesse, fordi der ikke længere er tale om en principiel sag. På den baggrund er det fundet hensigtsmæssigt at fastholde, at offentliggørelse alene skal ske i relation til afgørelser truffet af rådet. Det vil endvidere have store administrative konsekvenser, hvis alle efterfølgende afgørelser truffet af Finanstilsynet på egen hånd også skulle offentliggøres med navns nævnelse.
Det foreslås i stk. 4, at hvis offentliggørelse af en afgørelse er blevet undladt på grund af tungtvejende hensyn til selskabet eller efterforskning, og disse hensyn efterfølgende ikke længere gør sig gældende, vil afgørelsen samt selskabets navn blive offentliggjort. Dette gælder dog kun i en periode op til to år efter, at afgørelsen er truffet. Baggrunden herfor er, at den offentlige interesse i sådanne afgørelser aftager over tid, og af administrative årsager. På denne baggrund foreslås en grænse på to år.