LBK nr 1003 af 28/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser § 52
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om prøver og eksamen, herunder om udstedelse af digitalt eksamens-, prøve- og deltagerbevis og bevis for gif.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser § 52
RetsinformationMed bestemmelsen får ministeren for børn, undervisning og ligestilling bemyndigelse til at fastsætte regler om prøver og eksamen, herunder om udstedelse af digitalt eksamens-, prøve- og deltagerbevis samt bevis for GIF. Lignende bemyndigelsesbestemmelser i de gældende love er i dag udmøntet i bekendtgørelse nr. 343 af 8. april 2016 om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser (den almene eksamensbekendtgørelse) og bekendtgørelse nr. 262 af 20. marts 2007 om karakterskala og anden bedømmelse.
Det vil også efter lovforslaget være gældende, at prøverne dels er mundtlige, dels skriftlige, jf. nærmere straks nedenfor. Ministeren vil som i dag stille opgaverne til de skriftlige prøver. De mundtlige prøver vil være offentlige. Ministeren beskikker censorer til såvel skriftlig som mundtlig eksamen. Klassens eller holdets lærere vil eksaminere ved de mundtlige prøver og stille spørgsmålene, som skal godkendes af censor.
Prøveformerne vil som i dag blive centralt fastsat. Den nærmere udformning vil blive udmøntet i læreplaner for de enkelte fag, der fastsættes i bekendtgørelsesform.
Den politiske aftale om styrkede gymnasiale uddannelser indeholder en række initiativer i forhold til prøverne, der vil blive udmøntet dels i de enkelte læreplaner, dels i en fælles eksamensbekendtgørelse.
Partierne bag reformen er enige om at forenkle og forny prøverne. Prøverne skal opdateres i overensstemmelse med de ændringer af fagenes indhold og mål, der i øvrigt gennemføres, så det sikres, at der i alle fag er en klar sammenhæng mellem, hvad eleverne skal kunne, og hvad eleverne bliver evalueret på ved prøverne. Nyere prøveformer vil blive indført, hvor det er fagligt relevant, herunder kan prøver med portfolio overvejes. I valget af prøveformer vil der skulle tages højde for de enkelte gymnasiale uddannelsers faglige profil.
Der skal udvikles nye prøveformer, der er velegnet til at måle opfyldelse af kravene til elevernes digitale viden og færdigheder.
Der skal etableres ændrede krav vedr. bonus A-ordningen, så det sikres, at eleverne på de forskellige gymnasiale uddannelser stilles mere lige i forhold til muligheden for at opnå bonus A.
De traditionelle skriftlige prøver på papir vil blive udfaset, og nye digitale skriftlige prøver vil blive udviklet og indfaset i stedet. De digitale prøver skal bidrage til en faglig og pædagogisk forbedring af prøverne, og de må ikke forsimple indholdet af prøverne. Ved mundtlige prøver, der i dag har to prøveformer, som institutionens leder kan vælge imellem, vil den ene blive fjernet. Der er i dag et meget stort antal 24-timers prøver. Antallet skal nedsættes under hensyntagen til, at 24-timers prøver bevares, hvor de er fagligt velbegrundede, hvilket bl.a. gør sig gældende i fag i de erhvervsgymnasiale uddannelser.
Principperne for prøveudtrækket vil blive justeret med henblik på, at langt hovedparten af eleverne højst skal aflægge to prøver i fag på C-niveau.
Snyd ved prøverne skal fremover kunne resultere i tildelingen af den laveste karakter (- 3).
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til at fastsætte regler, som i modificeret form viderefører bestemmelserne i den gældende almene eksamensbekendtgørelse og bekendtgørelse om karakterskala, herunder f.eks. regler om beståkrav, vægtning af karakterer m.v.
Med hensyn til de digitale beviser forventes der fastsat regler om indberetning af prøveresultater til Eksamensdatabasen og om, hvilke øvrige oplysninger i tilknytning til en elevs digitale bevis, der vil skulle registreres i Eksamensdatabasen. Digitaliseringen vil således indebære, at karakterer, dvs. prøvekarakterer og afsluttende standpunktskarakterer (årskarakterer), i det omfang disse gives, og andre former for dokumentation for afsluttede fag, der kan indgå på et eksamensbevis, herunder deltagerbeviser og realkompetencebeviser, vil kunne registreres i Eksamensdatabasen. Eksamensdatabasen vil endvidere kunne indeholde anden form for dokumentation for baggrunden for tildeling af merit og eventuel anden relevant faglig dokumentation, der skal foreligge, før et eksamensbevis kan udstedes. Der pågår et arbejde med henblik på endeligt at fastlægge præcist, hvilke data der skal registreres i Eksamensdatabasen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.