LBK nr 1003 af 28/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser § 43
Institutionens leder fastsætter institutionens studie- og ordensregler, jf. dog stk. 3. Institutionens leder gør eleverne og kursisterne bekendt med studie- og ordensreglerne.
Stk. 2. Eleverne og kursisterne har pligt til at følge studie- og ordensreglerne. Institutionens leder træffer afgørelse om iværksættelse af sanktioner over for elever og kursister, der ikke følger institutionens studie- og ordensregler.
Stk. 3. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om studie- og ordensreglerne, herunder om iværksættelse af sanktioner over for elever og kursister, der ikke følger studie- og ordensreglerne. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at der også kan iværksættes sanktioner i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for institutionen, hvis adfærden har haft en direkte indflydelse på god orden på institutionen, regler om, at private genstande kan tilbageholdes, og at tilbageholdelsen af praktiske eller pædagogiske grunde kan opretholdes ud over det tidspunkt, hvor institutionens tilbud ophører, og regler om elevers frivillige medvirken i institutioners test for rusmidler.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser § 43
RetsinformationEfter gældende ret, jf. kapitel 4 i de gældende love om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx) og studentereksamen (stx), kapitel 5 i hf-loven samt bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser, skal den enkelte institution fastsætte studie- og ordensregler, som skal indeholde institutionens regler for almindelig orden og samvær, en beskrivelse af elevernes pligt til aktivt at deltage i undervisningen, og hvilke foranstaltninger institutionens leder kan iværksætte over for elever, der ikke følger institutionens studie- og ordensregler. Reglerne skal desuden indeholde en procedure for institutionens håndtering af elevernes forsømmelser.
Eleverne skal gøres bekendt med studie- og ordensreglerne og med de følger, som en manglende overholdelse af reglerne kan indebære. Eleverne har pligt til at følge de lokalt fastsatte regler, og institutionens leder har kompetence til at iværksætte sanktioner over for elever, der ikke overholder reglerne. Efter bekendtgørelsen om studie- og ordensregler kan institutionens leder, hvis en pædagogisk tilrettevisning ikke er en tilstrækkelig reaktion, iværksætte følgende sanktioner over elever, der ikke følger reglerne: Advarsel, udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter, midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil ti dage på et skoleår, idet udelukkelsen registreres som fravær, henvisning til at aflægge prøve i alle fag, der kan afsluttes med prøve på det pågældende klassetrin i det pågældende år, fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår eller bortvisning (udskrivning).
Efter den foreslåede bestemmelses stk. 1 skal institutionens leder fastsætte institutionens studie- og ordensregler, og gøre eleverne og kursisterne bekendt med studie- og ordensreglerne. ”Studie-” refererer til, at reglerne kan angå de forpligtelser, som eleverne er underlagt i relation til selve de gymnasiale uddannelsesforløb, især mødepligten og pligten til aktiv deltagelse, herunder procedurer for institutionens håndtering af elevernes forsømmelser. ”Ordens-” refererer til, at reglerne kan angå krav til eleverne i forhold til almindelig orden og samvær på institutionen i bred forstand, dvs. ikke alene i forhold til den gymnasiale undervisning. Eleverne skal gøres bekendt med studie- og ordensreglerne og med de følger, som en manglende overholdelse af reglerne kan indebære.
Efter den foreslåede bestemmelses stk. 2 vil eleverne og kursisterne ligesom efter gældende ret have pligt til at følge studie- og ordensreglerne. Institutionens leder skal træffe afgørelse om iværksættelse af sanktioner over for elever og kursister, der ikke følger institutionens studie- og ordensregler.
Efter den foreslåede bestemmelses stk. 3 kan ministeren for børn, undervisning og ligestilling fastsætte regler om institutionernes studie- og ordensregler. Institutionens leder skal fastsætte studie- og ordensreglerne inden for de rammer, som udstikkes ved en kommende bekendtgørelse.
Det er hensigten, at bekendtgørelsen i lighed med den gældende bekendtgørelse vil fastsætte regler om, at den enkelte institution skal fastsætte studie- og ordensregler, som skal indeholde institutionens regler for almindelig orden og samvær, en beskrivelse af elevernes pligt til aktivt at deltage i undervisningen, og hvilke foranstaltninger institutionens leder kan iværksætte over for elever, der ikke følger institutionens studie- og ordensregler, samt en procedure for institutionens håndtering af elevernes forsømmelser.
Det er endvidere hensigten, at bekendtgørelsen skal angive mulige sanktionsformer over for elever, der ikke overholder reglerne. Det er hensigten at videreføre sanktionsmulighederne fra den gældende bekendtgørelse om studie- og ordensregler i form af advarsel, udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter, midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil ti dage på et skoleår, idet udelukkelsen registreres som fravær, henvisning til at aflægge prøve i alle fag, der kan afsluttes med prøve på det pågældende klassetrin i det pågældende år, fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår eller bortvisning (udskrivning).
Det vil endvidere blive overvejet, om det nuværende sanktionskatalog med fordel kan udvides, men den mest indgribende sanktion vil som i dag være bortvisning fra uddannelsesforløbet på institutionen. Alle sanktioner skal som i dag stå i rimeligt forhold til de begåede overtrædelser af studie- og ordensreglerne og kan kun pålægges efter en konkret vurdering, jf. det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip.
Efter forslaget udvides og præciseres bemyndigelsen i forhold til de gældende love, idet bemyndigelsesbestemmelsen i lighed med § 52 i lov om folkeskolen vil give mulighed for, at ministeren kan fastsætte regler om, at der også kan iværksættes sanktioner i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for institutionen, hvis adfærden har haft en direkte indflydelse på god orden på institutionen, samt regler om, at private genstande kan tilbageholdes, og at tilbageholdelsen af praktiske eller pædagogiske grunde kan opretholdes ud over det tidspunkt, hvor institutionens tilbud ophører. Det foreslås endvidere, at der kan fastsættes regler om elevernes frivillige medvirken i institutionens test for rusmidler.
Herved sikres der bl.a. udtrykkelig hjemmel til at fastsætte, at de i bekendtgørelsen anførte reaktionsmuligheder vil kunne anvendes ikke blot i anledning af en elevs opførsel i forbindelse med benyttelsen af institutionens tilbud, men tillige i anledning af anden elevadfærd, hvis adfærden, selv om den er udvist uden for institutionen, har haft en direkte indflydelse på god orden på institutionen, herunder på respektfulde relationer mellem institutionens elever indbyrdes og mellem elever og ansatte. Det vil i sammenhæng hermed blive tydeliggjort i bekendtgørelsen, at institutionens leder endvidere kan fastsætte ordensregler herom.
At institutionerne i deres studie- og ordensregler kan fastsætte regler, der omfatter elevernes adfærd både i uddannelsestiden på institutionen og uden for institutionen, f.eks. på ekskursioner, samt i et vist omfang i elevernes fritid, er allerede antaget i vejledning til bekendtgørelse nr. 1222 af 4. december 2006 om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddanner, (vejledning nr. 92 af 4. december 2006).
Det fremgår dér, at institutionens studie- og ordensregler som udgangspunkt ikke gælder elevernes adfærd i fritiden, men at reglerne dog kan bringes i anvendelse, hvis elevens konkrete adfærd er foregået på skolen eller i umiddelbar tilknytning til skolen, herunder til arrangementer, der er relateret til skolen, eller hvis den pågældende adfærd i øvrigt skønnes at kunne eller vil have betydning for forhold på skolen. Det er dog fundet hensigtsmæssigt, at bemyndigelsesbestemmelsen på det gymnasiale uddannelsesområde udtrykkeligt harmoniseres med folkeskoleområdet.
Den præciserede bemyndigelse vil tydeliggøre institutionsledernes adgang til at gribe ind over for f.eks. elevers mobning af hinanden eller af deres lærere på de sociale medier, selvom adfærden måtte foregå i fritiden og uden for institutionens område, hvilket kan have stor betydning for at kunne opretholde et godt og respektfuldt undervisnings- og læringsmiljø.
Det bemærkes, at proportionalitetsprincippet må føre til, at institutionernes ledere er særlig varsomme, når de påtænker at iværksætte foranstaltninger på baggrund af elevadfærd, der udvises uden for institutionen.
Der vil endvidere med udgangspunkt i den udvidede bemyndigelse blive indarbejdet en udtrykkelig regel om adgangen til at tilbageholde medbragte genstande, eksempelvis mobiltelefoner og til at opretholde tilbageholdelsen ud over det tidspunkt, hvor institutionens tilbud ophører. Herved får en institution adgang til at opretholde tilbageholdelsen af inddragne private genstande ud over institutionstiden, men det er under hensyn til den indgribende karakter af en sådan beslutning en betingelse, at opretholdelse af tilbageholdelsen ud over institutionstiden endvidere har hjemmel i de studie- og ordensregler, som institutionens leder har fastsat.
Det vil tillige være en betingelse, at opretholdelse af tilbageholdelsen er praktisk eller pædagogisk begrundet, og at disse grunde er tungtvejende. En pædagogisk grund kan være, at det er nødvendigt at opretholde tilbageholdelsen af genstanden, for at eleven oplever, at det har konsekvenser for den pågældende at tilsidesætte studie- og ordensreglerne. Tilbageholdelsen kan under alle omstændigheder ikke opretholdes længere, end hvad hensynet til den gode orden og eventuelt disse supplerende praktiske eller pædagogiske grunde tilsiger, jf. proportionalitetsprincippet. Tilbageholdelse af genstande, f.eks. mobiltelefoner, vil således normalt ikke kunne opretholdes længere end ét døgn, hvilket indebærer, at en elev eller kursist, som har fået frataget sin mobiltelefon i løbet af skoledagen, normalt vil skulle have udleveret telefonen igen senest den efterfølgende skoledag. Der vil normalt ikke være grundlag for at tilbageholde telefonen hen over en weekend.
Det følger af god forvaltningsskik i forhold til ikke-myndige elever, at hjemmet orienteres om, at en genstand er tilbageholdt, og hvornår den vil kunne afhentes igen.
I forbindelse med udarbejdelse af en kommende bekendtgørelse vil de regler, der fremgår af den gældende bekendtgørelse, blive gennemgået med henblik på en vurdering af, hvorvidt de er hensigtsmæssigt udformede. Efter § 14 i den gældende bekendtgørelse om studie- og ordensregler kan en klage over en institutionsleders afgørelse om en sanktion indgives til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling af eleven eller forældremyndighedsindehaveren, hvis eleven er undergivet forældremyndighed, inden to uger fra afgørelsens meddelelse. Klagen indgives skriftligt til institutionens leder, der videresender klagen til ministeriet sammen med sin egen udtalelse i sagen. Før sagen videresendes, skal institutionens leder give klageren lejlighed til inden for én uges frist at kommentere udtalelsen. Klagerens eventuelle kommentar skal medsendes til ministeriet. Klage over en sanktion har ikke opsættende virkning, medmindre institutionens leder henholdsvis ministeriet i særlige tilfælde træffer beslutning herom.
I forbindelse med udformning af en ny bekendtgørelse vil det bl.a. blive vurderet, om klageproceduren med fordel kan tilpasses, så Styrelsen for Undervisning og Kvalitet modtager klager hurtigere, end det er tilfældet i dag, og om det kan præciseres, hvornår det kan være relevant at tillægge en klage opsættende virkning. Der vil også blive set på, om reglerne for inddragelse og orientering af eleverne og forældremyndighedens indehaver kan forbedres, og om kravene til institutionernes sagsbehandling kan tydeliggøres.
Det vil bl.a. kunne præciseres, at iværksættelsen af en konkret sanktion vil forudsætte dels at sanktionen falder inden for de rammer, som bekendtgørelsen fastsætter, dels at den også skal fremgå af institutionens egne studie- og ordensregler. Derudover vil der kunne blive fastsat regler om, at iværksættelsen af en sådan sanktion normalt vil forudsætte, at der er foretaget en forudgående partshøring, men at institutionerne i situationer, hvor den almindelige retsbevidsthed på institutionen tilsiger det, f.eks. hvor en elev efter alt at dømme har foretaget en voldelig handling, kan beslutte midlertidigt at sende eleven hjem, mens sagen undersøges nærmere.
Der vil i bekendtgørelsen blive indarbejdet et tydeligere krav om, at studie- og ordensreglerne skal danne grundlag for en målrettet indsats for at imødegå snyd med elevernes skriftlige arbejde, ligesom der vil blive fastsat regler, der giver institutionerne adgang til at fastsætte regler om rusmiddeltestning af eleverne i situationer, hvor der foreligger en formodning om, at en elev har tilsidesat et eventuelt forbud mod indtagelse af rusmidler. Regler om elevers medvirken i institutioners test for rusmidler vil forudsætte, at eleverne frivilligt deltager i testen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.