Til fremme af det formål, der er nævnt i § 2, varetager Det Nationale Turismeforum følgende opgaver:
Udarbejdelse af en national strategi for dansk turisme, som skal fastlægge de centrale prioriteter og mål for dansk turisme.
Bidrage til strategien for den decentrale erhvervsfremmeindsats.
Indsamling af viden om turisme og igangsættelse og udarbejdelse af analyser, herunder en større årlig analyse af udviklingen i dansk turisme.
Udarbejdelse af en årlig rapport til erhvervsministeren.
Koordinering af den offentlige turismefremmeindsats med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme.
Stk. 2. Det Nationale Turismeforum skal følge udmøntningen af den nationale strategi for dansk turisme.
Stk. 3. Det Nationale Turismeforum skal aktivt arbejde for, at der er sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats, og at der ikke etableres overlappende turismefremmeindsatser.
Stk. 4. Det Nationale Turismeforum sekretariatsbetjenes af Erhvervsministeriet.
Stk. 5. Erhvervsministeren kan henlægge varetagelsen af andre opgaver til Det Nationale Turismeforum.
Det Nationale Turismeforum består af 1 formand og 9 andre medlemmer. Formanden og medlemmerne udpeges af erhvervsministeren for en periode på op til 4 år. De pågældende kan genudpeges en gang.
Stk. 2. Det Nationale Turismeforum består ud over formanden af:
Bestyrelsesformanden i Visitdenmark.
Bestyrelsesformanden i Wonderful Copenhagen.
Bestyrelsesformanden i Dansk Kyst- og Naturturisme.
2 medlemmer, som udpeges efter indstilling fra KL.
Dansk Turismes Advisoryboard består af 1 formand, 17 andre medlemmer og 1 observatør. Formanden, medlemmerne og observatøren udpeges af erhvervsministeren.
Stk. 2. Dansk Turismes Advisoryboard består ud over formanden af:
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra DI.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Dansk Erhverv.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra HORESTA.
3 medlemmer, som udpeges efter indstilling fra de organisationer i Turisterhvervets Samarbejdsforum, som ikke i forvejen repræsenteres i advisoryboardet.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark (LO).
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Friluftsrådet.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Fagligt Fælles Forbund - 3F.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Dansk Turismefremme.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Danske Destinationer.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Organisationen Danske Museer.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Danske Havne.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Miljø- og Fødevareministeriet.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Kulturministeriet.
1 medlem, som udpeges efter indstilling fra Danske Regioner.
1 observatør, som udpeges efter indstilling fra KL.
Stk. 3. Medlemmerne i Dansk Turismes Advisoryboard udpeges for en periode på op til 4 år. De pågældende kan genudpeges en gang.
Stk. 4. Dansk Turismes Advisoryboard sekretariatsbetjenes af Erhvervsministeriet.
Turismeudviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme har til opgave at udvikle dansk turisme inden for henholdsvis kyst- og naturturismen, erhvervs- og mødeturismen og storbyturismen med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme, jf. § 3, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2. Udviklingsselskaberne skal efter høring af Det Nationale Turismeforum udarbejde udviklingsstrategier for hvert af de tre områder, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Turismeudviklingsselskaberne skal årligt aflægge rapport om selskabernes status for udmøntningen af deres udviklingsstrategier til Det Nationale Turismeforum.
Stk. 4. Erhvervsministeriet har en bestyrelsespost i Dansk Kyst- og Naturturisme og i Dansk Erhvervs- og Mødeturisme.
Stk. 5. Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme kan indstille i alt 2 medlemmer til Visitdenmarks bestyrelse efter høring af den rådgivende nomineringskomité, jf. § 5, stk. 2, i lov om Visitdenmark.
Kapitel 4
Samarbejde, koordinering og adgang til oplysninger
Kommuner og kommunale selskaber, der iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til lov om erhvervsfremme, destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber skal, hvor der er offentlig medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige aktiviteter vedrørende international markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser og branding af Danmark som turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.
Turismeudviklingsselskaberne skal indgå aftaler med Visitdenmark om samarbejdet mellem udvikling af forretningsområdet og den internationale markedsføring af Danmark.
Det Nationale Turismeforum kan anvende offentlig ekspertise inden for turismeområdet, herunder rekvirere eksisterende oplysninger om dansk turisme fra Visitdenmark, turismeudviklingsselskaberne og de kommunale destinationsselskaber m.v.
Lov nr. 1536 af 18. december 2018 (Ændringer af sammensætningen af Det Nationale Turismeforum, overflytning af turismeudviklingsselskaber til staten og styrket koordination af international markedsføring)1) indeholder følgende bestemmelse om ikrafttræden m.v.:
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Erhvervsstyrelsen, den 15. marts 2019
Katrine Winding
/ Preben Gregersen
Officielle noter
Lovændringen vedrører § 3, stk. 1, nr. 2-5, § 3, stk. 3-5, § 4, stk. 1, 1 og 2. pkt., § 4, stk. 2, nr. 2-6, § 6, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 6, stk. 2, nr. 13-17, § 6, stk. 3, 1. pkt., overskriften til kapitel 3, § 7, § 8, stk. 1 og 3, § 9, § 10 og § 11.
Forslaget til § 2 fastlægger formålet for Det Nationale Turismeforum.
Det Nationale Turismeforum skal således styre og koordinere den samlede offentlige turismefremmeindsats i Danmark. Det skal ske med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme, udarbejdet af Det Nationale Turismeforum. Det Nationale Turismeforum skal herved sikre en overordnet styring og ikke en detailstyring af konkrete turismeudviklingsprojekter.
Det Nationale Turismeforum er som nationalt organ forpligtet til at varetage hele Danmarks interesser.
Forslaget til § 3 vedrører Det Nationale Turismeforums opgaver.
Det Nationale Turismeforum skal efter stk. 1 udføre tre fastlagte aktiviteter.
Efter stk.1, nr. 1 har Det Nationale Turismeforum til opgave at udarbejde en national strategi for dansk turisme, som skal fastlægge den overordnede strategiske retning for dansk turisme. Strategien skal gælde for hele Danmark og ligge til grund for offentlige aktiviteter og indsatser inden for turismen. Formålet med den nationale strategi er at fremme dansk turisme med henblik på at øge andelen af udenlandske turister i Danmark gennem fastholdelse og tiltrækning af udenlandske turister til Danmark. Den nationale strategi skal derfor definere de centrale prioriteter, som Danmark skal satse på for at styrke turismen, samt fastsætte konkrete mål for udviklingen af dansk turisme.
Den nationale strategi skal dække de tre forretningsområder kyst- og naturturismen, storbyturismen og erhvervs- og mødeturismen. Strategien skal endvidere indeholde konkrete mål for at fremme blandt andet kulturturisme, krydstogtturisme, cykelturisme, landboturisme, tilgængelighed for alle mv. De konkrete områder i den nationale strategi udvælges af Det Nationale Turismeforum.
Den nationale strategi for dansk turisme skal skabe en større sammenhæng mellem den offentlige turismefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel og udviklingsmuligheder inden for turismen.
Den nationale strategi skal danne ramme om udviklingen af dansk turisme, i første omgang frem mod 2020.
Med bestemmelsen i stk. 1, nr. 2, skal Det Nationale Turismeforum indsamle viden om turismen og igangsætte og udarbejde analyser, som kan anvendes som baggrund for udarbejdelsen af den nationale strategi for dansk turisme. Herved sigtes der til, at Det Nationale Turismeforum blandt andet skal indsamle viden om udviklingstendenser inden for turismen i andre lande med henblik på, at Danmark kan lære af andre landes positive erfaringer med udviklings- og markedsføringsaktiviteter inden for turismen. Forummet kan endvidere indsamle viden om specifikke turismeprodukter og igangsætte analyser af udvalgte områder inden for turismen, der kan anvendes som vidensgrundlag for den nationale strategi.
Det Nationale Turismeforum skal udarbejde en større årlig analyse af udviklingen af dansk turisme. Den årlige analyse vil indgå i en årlig rapport, som forummet udarbejder til erhvervs- og vækstministeren, jf. § 3, stk. 1, nr. 3.
Analysearbejdet varetages af sekretariatet for Det Nationale Turismeforum, som vil kunne bede eksterne parter, herunder VisitDenmark og de regionale udviklingsselskaber for turisme om at forestå dele af analysearbejdet.
Efter stk. 1, nr. 3, skal Det Nationale Turismeforum udarbejde en årlig rapport til erhvervs- og vækstministeren. Den årlige rapport vil indeholde en status for udmøntningen af den nationale strategi for dansk turisme. Hensigten er, at de overordnede prioriteter for fremme af dansk turisme skal imødekomme de løbende udfordringer og potentialer, som findes i turismen. Det tilstræbes, at der ved forummets årlige afrapportering til erhvervs- og vækstministeren tages stilling til en eventuel justering af den nationale strategi for dansk turisme.
Det følger af stk. 1, nr. 4, at Det Nationale Turismeforum har til opgave at koordinere den samlede offentlige turismefremmeindsats, herunder VisitDenmarks markedsføringsindsatser og aktiviteterne i de regionale udviklingsselskaber for turisme og de kommunale destinationsselskaber mv. efter den nationale strategi for dansk turisme. Det indebærer, at forummet skal koordinere indsatsen på et strategisk niveau. Hensigten er, at offentlige aktører skal samarbejde inden for rammen af den nationale strategi, som skal ligge til grund for offentlige turismefremmeaktiviteter.
Efter stk. 2. har Det Nationale Turismeforum til opgave at følge udmøntningen af den nationale strategi for dansk turisme. Hensigten er, at forummet skal sørge for, at offentlige aktiviteter og indsatser inden for turismen sker med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme. For at varetage denne opgave kan Det Nationale Turismeforum rette henvendelse til de regionale udviklingsselskaber og kommunale destinationsselskaber mv.
Det Nationale Turismeforum skal efter stk. 3 sekretariatsbetjenes af Erhvervs- og Vækstministeriet. Sekretariatsfunktionen for Det Nationale Turismeforum omfatter sekretariatsbetjening, sagsbehandling, forberedelse af møder i Det Nationale Turismeforum mv.
Bestemmelsen i stk. 4 indebærer, at Det Nationale Turismeforum kan varetage opgaver, der måtte blive henlagt til det af erhvervs- og vækstministeren. Bestemmelsen skal sikre, at opgaverne for Det Nationale Turismeforum er i overensstemmelse med udviklingen i dansk turisme.
Forslaget til § 4 vedrører sammensætningen af Det Nationale Turismeforum.
Efter stk. 1 udpeges formanden og medlemmerne i Det Nationale Turismeforum af erhvervs- og vækstministeren. Det er hensigten, at formanden udpeges på embedsmandsniveau i Erhvervs- og Vækstministeriet. Bestemmelsen fastslår endvidere perioden for, hvor lang tid et medlem kan sidde i Det Nationale Turismeforum og muligheden for at blive genvalgt.
Bestemmelsen i stk. 2, nr. 1-5 fastsætter sammensætningen af Det Nationale Turismeforum. Det tilstræbes, at medlemmerne i Det Nationale Turismeforum skal have turismefaglige og ledelsesmæssige kompetencer, der gør dem egnede til at varetage forummets formål. Ligeledes skal det tilstræbes, at de tre forretningsområder, kyst- og naturturisme, storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme, alle er repræsenteret i Det Nationale Turismeforum.
Det Nationale Turismeforum skal, jf. ligestillingsloven, have en ligelig kønssammensætning.
Medlemmerne i Det Nationale Turismeforum kan repræsenteres ved stedfortrædere i forummet, hvis de er forhindrede i at deltage i et møde.
Erhvervs- og vækstministeren etablerer efter § 5 et vejledende organ ved navn Dansk Turismes Advisory Board i tilknytning til Det Nationale Turismeforum.
Det sigtes herved, at Dansk Turismes Advisory Board hører under forummet og derved ikke kan opretholdes, såfremt Det Nationale Turismeforum skulle blive nedlagt.
Dansk Turismes Advisory Board har til formål at rådgive Det Nationale Turismeforum.
Det indebærer, at Dansk Turismes Advisory Board skal medvirke til at skabe sammenhæng mellem sektorinitiativer og indsatser i andre ministerier, som er relevante i et turismeperspektiv, og den nationale strategi for dansk turisme. Det kan blandt andet være inden for kultur, transport, fødevarer og det digitale område.
Dansk Turismes Advisory Board har til opgave at rådgive Det Nationale Turismeforum ud fra turismeerhvervets og øvrige organisationers interesser med henblik på at bidrage til at skabe sammenhæng mellem målene for den offentlige turismefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel samt udviklingsmuligheder.
Det er hensigten, at Dansk Turismes Advisory Board skal kunne komme med konkrete forslag til arbejdet i Det Nationale Turismeforum, herunder til den nationale strategi for dansk turisme. Dansk Turismes Advisory Board har derfor mulighed for at foreslå dagsordensordenspunkter til møderne i Det Nationale Turismeforum. Det Nationale Turismeforum fastsætter den endelige dagsorden for møderne.
Forslaget til § 6 vedrører sammensætningen af Dansk Turismes Advisory Board.
Erhvervs- og vækstministeren skal efter stk. 1 udpege formanden og medlemmerne i Dansk Turismes Advisory Board. Det er hensigten, at formanden udpeges på embedsmandsniveau i Erhvervs- og Vækstministeriet.
Udpegelsen af de 17 øvrige medlemmer er fastlagt efter den af stk. 2, nr. 1-15 beskrevne fordeling. Det er hensigten, at de tre medlemmer fra henholdsvis Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Miljøministeriet og Kulturministeriet udpeges på embedsmandsniveau. KL og Danske Regioner får desuden mulighed for at indstille en obseratør til Advisory Boardet, jf. stk. 2, nr. 16-17. De to observatører kan deltage i møderne i Dansk Turismes Advisory Board.
Det skal tilstræbes, at medlemmerne i Dansk Turismes Advisory Board samlet set skal have turismefaglige kompetencer og erhvervserfaring, som gør dem egnede til varetagelse af Dansk Turismes Advisory Boards formål.
Bestemmelsen i stk. 3 fastslår, at medlemmerne af Dansk Turismes Advisory Board udpeges for en tidsperiode på samme længde, som medlemmerne i Det Nationale Turismeforum.
Erhvervs- og Vækstministeriet varetager efter stk. 4 sekretariatsfunktionen for Dansk Turismes Advisory Board, som indebærer forberedelse og afvikling af møder i Dansk Turismes Advisory Board.
Forslaget til § 7 vedrører de tre regionale udviklingsselskaber for turisme.
Den regionale indsats for udvikling af turismen i Danmark samles med § 7 under tre udviklingsselskaber for turisme, der med udgangspunkt i den nationale strategi skal have ansvaret for udviklingen af dansk turisme inden for, henholdsvis kyst- og naturturismen, erhvervs- og mødeturismen samt storbyturismen.
For at styrke indsatsen for dansk kyst- og naturturisme opretter regionerne efter stk. 1 udviklingsselskabet, Dansk Kyst- og Naturturisme, som en selvstændig juridisk enhed med egen bestyrelse og direktør.
Endvidere opretter regionerne Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark), som etableres som en selvstændig juridisk enhed som en erstatning for det nuværende konsortium ”MeetDenmark”.
Med lovforslaget forankres udviklingsselskabet, Dansk Storbyturisme, hos Wonderful Copenhagen, jf. stk. 2.
Forslaget til § 8 vedrører opgaverne for de regionale udviklingsselskaber for turisme, samt den gensidige repræsentation i bestyrelserne for VisitDenmark og de regionale udviklingsselskaber for turisme.
Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark) og Dansk Storbyturisme får til opgave, med udgangspunkt i den nationale strategi, at udvikle dansk turisme på tværs af landet inden for de tre forretningsområder, kyst- og naturturismen, erhvervs- og mødeturismen og storbyturismen, jf. stk. 1.
Dansk Kyst- og Naturturismes opgaver fastlægges i vedtægterne for selskabet, som godkendes af bestyrelsen for udviklingsselskabet.
Funktioner og aktiviteter fra Videncenter for Kystturisme, herunder centerets uafhængige analyser af blandt andet turisternes ønsker og kvaliteten af det danske kystturismeprodukt, vil indgå som en del af det nye udviklingsselskab Dansk Kyst- og Naturturisme.
Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark) får til opgave at tiltrække internationale møder og kongresser gennem initiativer i de enkelte destinationer eller gennem fælles initiativer.
Dansk Storbyturisme får til opgave at udvikle initiativer inden for storbyturismen i et nært samarbejde med andre byer i Danmark, samt Erhvervs- og Vækstministeriet.
Det følger af stk. 2., at udviklingsselskaberne skal udarbejde udviklingsstrategier for hvert af de tre områder med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme. Det Nationale Turismeforum skal høres om udviklingsselskabernes udviklingsstrategier med henblik på at sikre, at der er sammenhæng mellem udviklingsstrategierne og den nationale strategi for dansk turisme. Det Nationale Turismeforum skal derfor modtage udviklingsstrategierne i høring. Strategierne skal indeholde mål for udmøntningen af de dele af den nationale strategi for dansk turisme, som hvert pågældende udviklingsselskab er ansvarlig for.
Udviklingsselskabernes udmøntning af udviklingsstrategierne vil fremgå af den årlige rapport til erhvervs- og vækstministeren.
Bestemmelsen i stk. 3. fastslår, at de regionale udviklingsselskaber for turisme forpligtes til årligt at afrapportere deres status for udmøntningen af selskabernes udviklingsstrategier for hvert af de tre forretningsområder. Afrapporteringen skal ske på baggrund af udvalgte nøgletal og indikatorer, som udarbejdes af Det Nationale Turismeforum, og indeholde en redegørelse over selskabernes udviklingsprojekter, der sker som led i udmøntningen af den nationale strategi. Det Nationale Turismeforum beslutter de nærmere regler for afrapporteringen.
I stk. 4 fremgår det, at Erhvervs- og Vækstministeriet vil få en bestyrelsespost i Dansk Kyst- og Naturturisme samt i Dansk Erhvervs- og Mødeturisme. Bestemmelsen følger af Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske Regioner om tre udviklingsselskaber for turisme, som blev indgået den 1. juli 2014. VisitDenmark varetager bestyrelsesposterne i begge udviklingsselskaber.
Det bemærkes, at Erhvervs- og Vækstministeriet, som turismens ministerium, jf. fundats for Fonden Wonderful Copenhagen, har udpeget en repræsentant fra VisitDenmark som kommitteret, der har ret til at deltage i alle bestyrelsens møder. Den kommitterede har ikke stemmeret.
Bestemmelsen i stk. 5 fastlår, at de tre regionale udviklingsselskaber for turisme kan indstille i alt to repræsentanter til VisitDenmarks bestyrelse efter høring af den rådgivende nomineringskomite. Medlemmerne udpeges af erhvervs- og vækstministeren, jf. § 5 stk. 2 i lov om VisitDenmark.
Med forslaget til § 9 videreføres § 9 a og § 13 a i lov om erhvervsfremme og regional udvikling i lovforslaget.
Formålet med bestemmelsen i stk. 1 er at samle lovgivningen vedrørende koordinering af aktiviteter til international markedsføring af Danmark. Bestemmelsen er ikke ny, men videreføres uændret fra lov om erhvervsfremme og regional udvikling.
Som følge af lov om VisitDenmark blev det i lov om erhvervsfremme og regional udvikling fastlagt, at regioner og regionale udviklingsselskaber for turisme fremover forudgående skal koordinere offentligt medfinansierede aktiviteter til international markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med VisitDenmark.
De regionale eller kommunale turismeaktører kan tage kontakt til Erhvervs- og Vækstministeriet, såfremt de finder, at koordinationen af aktiviteterne til international markedsføring og branding af dansk turisme ikke varetages tilfredsstillende. Ligeledes kan VisitDenmark tage kontakt til Erhvervs- og Vækstministeriet, såfremt regionale eller kommunale turismeaktører ikke bidrager til koordinationen. Der oprettes ikke en egentlig tilsyns- eller klageinstans for henvendelser vedrørende koordinationsindsatsen.
Stk. 2 er en bemyndigelsesbestemmelse, som er indsat for at skabe en klar afgrænsning af, hvad der forstås som væsentlige aktiviteter, og som derfor er omfattet af forudgående koordination med VisitDenmark, jf. stk. 1. Disse undtagelser fremgår af bekendtgørelse om VisitDenmarks koordination af den nationale turismefremmeindsats, om VisitDenmarks bestyrelse og om den rådgivende nomineringskomité af 1. juli 2010, der er udstedt med hjemmel i erhvervsfremmelovens § 9 a, stk. 2, og § 13 a, stk. 2, i lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremme, som ændret ved lov nr. 648 af 15. juni 2010. Der vil blive udstedt en ny bekendtgørelse i forbindelse med årsskiftet, som ændrer hjemlen i den nuværende bekendtgørelse fra § 9a, stk. 2 og § 13a, stk. 2 i lov om erhvervsfremme og regional udvikling til lovforslaget.
Efter § 10 forpligtes de tre regionale udviklingsselskaber for turisme til at indgå aftaler med VisitDenmark om samarbejdet mellem den regionale turismeudviklingsindsats og den internationale markedsføring af Danmark, herunder om analyser, presse og markedsføring. Det sigtes herved, at en samarbejdsaftale mellem parterne skal bidrage til at skabe øget sammenhæng mellem internationale markedsføringsindsatser og udviklingen af dansk turisme.
Forslaget til § 11 vedrører Det Nationale Turismeforums muligheder for at anvende offentlig ekspertise inden for turismeområdet.
For at statens samlede viden om turisme udnyttes bedst muligt, skal Det Nationale Turismeforum således have mulighed for at trække på eksisterende offentlig ekspertise inden for turismeområdet. Det kan f.eks. være analyser og oplysninger om projekter mv. fra VisitDenmark, de regionale udviklingsselskaber for turisme eller de kommunale destinationsselskaber, samt universiteter og offentlige vidensinstitutioner, herunder blandt andre Center for Regional og Turismeforskning.
Loven træder efter den foreslåede bestemmelse i kraft den 1. januar 2015. Erhvervs- og Vækstministeriet påtænker at evaluere loven efter en periode på ca. fem år med henblik på at undersøge effekten af den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats.