LBK nr 345 af 21/03/2022
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. § 18
(Udelades)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. § 18
RetsinformationAd stk. 1
Med bestemmelsen foreslås, at den i lovforslagets § 7 fastsatte egenbetaling ikke benyttes i en 5-årig periode fra den 1. januar 2007, bortset fra i lovforslagets § 9.
Ad stk. 2
Med bestemmelsen foreslås, at ministeren kan fastsætte de satser for egenbetaling, der lokalt er gældende i en 5-årig periode regnet fra januar 2007. Satserne fastsættes med udgangspunkt i de hidtidige regionalt bestemte satser med henblik på at undgå, at de uddannelsessøgende ved lovens ikrafttræden oplever store prisstigninger eller -fald. Over de 5 år sker en gradvis harmonisering af satserne for egenbetaling, således at der ved periodens ophør er ens egenbetalingssatser i hele landet.
Ad stk. 3
Styrelsen foretager i overgangsperioden årligt en tilpasning af forskellen mellem den i loven fastsatte egenbetaling og den af ministeren fastsatte regionale egenbetaling. Satserne reguleres med udviklingen i indeks for bustransport fra Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Satserne reguleres i januar med ændringen i indekset fra august to år før til august året før, både for så vist angår regulering af den i loven fastsatte egenbetaling og de regionale satser.
Ad stk. 4
De regionalt gældende satser fra den 1. januar 2007, som ministeren fastsætter, vil i nogle geografiske områder kunne fastsættes ud fra et entydigt udgangspunkt. Det gælder, hvor regionale trafikselskaber videreføres med uændret geografisk dækningsområde. I andre områder vil der kunne blive tale om at fastsætte satser på baggrund af flere hidtidige satser. De kommende satser vil blive søgt fastsat på regionsbasis, men det kan vise sig hensigtsmæssigt i stedet at operere med satser for det enkelte trafikselskabs geografiske dækningsområde i visse dele af landet. Trafikselskabernes endelige struktur vil afgøre, hvilken løsning der mest hensigtsmæssigt kan realiseres.