LBK nr 144 af 14/02/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. § 3
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse har til opgave at rådgive børne- og undervisningsministeren om
-
grundlæggende arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling i form af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i fælles kompetencebeskrivelser,
-
individuel kompetencevurdering,
-
vurdering af basale færdigheder i læsning, skrivning, stavning, regning og matematik,
-
behov for og tilskud til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og
-
kortuddannedes uddannelsesbehov inden for almen voksenundervisning på grundlæggende niveau.
Stk. 2. Rådet fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 3. Børne- og undervisningsministeren stiller sekretariatsbistand til rådighed for rådet.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. § 3
RetsinformationDer foreslås oprettet et nyt Råd for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Uddannelsesrådet for arbejdsmarkedsuddannelserne og bestyrelsen for Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering foreslås derfor nedlagt. Herved samles rådgivningsfunktioner fordelt på to fora vedrørende erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse under eet.
Sammensætningen af rådet svarer til sammensætningen af de eksisterende råd, og det ene medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening udpeges som hidtil fra Ledernes Hovedorganisation. Samtidig tiltrædes rådet af formanden for Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede uddannelser. Der er fremsat forslag om nedsættelse af dette nye råd samtidig med dette forslag.
Indstilling og beskikkelse af medlemmerne sker efter reglerne i lov om ligestilling af kvinder og mænd. De indstillende organisationer skal derfor også som hidtil følge denne lov ved indstilling af medlemmer. Det følger af ligestillingsloven, at der vil være mulighed for at beslutte, at rådet kan fungere uden bestemte medlemmer, hvis de indstillingsberettigede ikke indstiller medlemmer i overensstemmelse med loven.
Det foreslås, at udpegningen første gang sker frem til den 31. maj 2007. Udpegningen vil derefter - under hensyn til den kommunale valgperiode - ske fra den 1. juni 2007 og herefter hvert fjerde år.
Rådet for erhvervsrettet voksen og efteruddannelse har til opgave at rådgive om grundlæggende arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling, om den økonomiske styring af området og om fastsættelse af nærmere regler efter loven. Rådet vil endvidere rådgive om tilskud og anvendelse af økonomistyringsredskaber i forhold til det uddannelsesområde, der hidtil har været dækket af lov om bestyrelse for Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering undtagen uddannelsesforløb med tilskud fra Den Europæiske Socialfond, jf. de almindelige bemærkninger herom.
Initiativet til rådgivningen, som ikke er bindende for ministeren, kan i alle tilfælde tages af såvel ministeren som Rådet. I lovforslag nr. 78 fremsat den 30. januar 2002 om ændring af bl.a. lov om bestyrelse for Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering og om efteruddannelsesudvalg blev det i bemærkningerne præciseret, at den hidtidige detaljerede beskrivelse af rådgivningen vedrørende økonomistyringen nu var gjort bredere, og det er fortsat tilfældet. Rådgivning kan ske i forbindelse med finansloven eller løbende på ethvert tidspunkt af året.
Opgaverne for Rådet for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse er beskrevet i tilknytning til de enkelte bestemmelse og vil samlet set være følgende:
Udtalelser om fælles kompetencebeskrivelser, jf. § 2, stk. 4, og tilbagekaldelse heraf, jf. § 2, stk. 5.
Tilskud til udvikling af fælles kompetencebeskrivelser, jf. § 19, stk. 1.
Det samlede behov for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter forslaget bestående af arbejdsmarkedsuddannelser og udvalgte enkeltfag fra erhvervsuddannelserne, landbrugsuddannelser, og de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, deltidsuddannelse på niveau med erhvervsuddannelse og deltidsuddannelse ved social- og sundhedsuddannelse og enkeltfag fra deltidsuddannelse, enkeltfag fra fodterapeutuddannelsen, merituddannelse på pædagogisk grunduddannelse (PGU-merit), individuel kompetenceafklaring og kompetenceafklarende forløb m.v. som led i en grunduddannelse for voksne, jf. § 20, stk. 2.
Rammer for, hvor stort et tilskud der kan ydes til uddannelser og uddannelsesaktiviteter, jf. § 20, stk. 2.
Aktivitetslofter på enkelte uddannelser og uddannelsesaktiviteter, jf. § 20, stk. 2.
Deltagerbetaling på enkelte uddannelser og uddannelsesaktiviteter eller grupper af uddannelser og uddannelsesaktiviteter, jf. § 20, stk. 2.
Reduktion af godtgørelse efter lov om godtgørelse ved deltagelse i enkelte uddannelser og uddannelsesaktiviteter eller grupper af uddannelser og uddannelsesaktiviteter, jf. § 20, stk. 2.
Tilskud til uddannelsesplanlægning, jf. § 20, stk. 2.
Rammer for tilskud til praktik på særlige forløb for flygtninge og indvandrere, jf. § 19, stk.3.
Tilskud til forsøgs- og udviklingsaktiviteter og analyse og kvalitetsmålinger, jf. § 19, stk. 2.
Tilskud til udvikling af faglig og pædagogisk efteruddannelse af lærere, jf. § 19, stk. 2.
I forhold til arbejdsmarkedsuddannelserne vedrører rådgivningen:
Udbud af arbejdsmarkedsuddannelser, jf. § 16, og påbud om udbud eller tilbagekaldelse heraf, jf. § 17. Rådet kan beslutte at inddrage efteruddannelsesudvalgene i forbindelse med, at det udtaler sig om, hvem der kan godkendes til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser inden for rammerne af en kompetencebeskrivelse.
Tilskud til udvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne, jf. § 19, stk. 1.
Mål, rammer, indhold, opbygning og beskrivelsesform for uddannelsesplaner på Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser, jf. § 26, stk. 3.
Rådet for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse beslutter oprettelse og nedlæggelse af efteruddannelsesvalg samt sammenslutning af efteruddannelsesudvalg eller dele heraf med faglige udvalg i fællesudvalg, jf. § 5, stk. 3.
Hertil kommer rådgivning om fastsættelse af nærmere regler vedrørende de fælles kompetencebeskrivelsers indhold og form, jf. § 2, stk. 5, arbejdsmarkedsuddannelsernes indhold, jf. § 10, stk. 6, særlige uddannelsesforløb for flygtningen og indvandrere, jf. § 14, stk. 2, individuel kompetenceafklaring, jf. § 15, stk. 3, beviser, jf. § 12, stk. 2, krav til lærerkvalifikationer, jf. § 13, tilskud til befordringsudgifter, kost og logi, jf. § 22, og fastlæggelse af kvalitetssikringsredskaber, jf. § 29.