LBK nr 208 af 26/02/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. § 53a
(Ophævet)
Gældende§ 53a
RetsinformationLov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge)
Dato
7. maj 2025
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Kort navn
LOV nr 437 af 06/05/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,1 +1,7 @@
|
|
1 |
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
+
Et medlem, som starter selvstændig virksomhed, jf. § 57 a, og som i en periode fra og med det tredje år til og med det femte år fra opstartstidspunktet ophører med driften heraf, jf. § 57 b, kan få forlænget optjeningsperioderne i § 53, stk. 2\. Optjeningsperioderne kan forlænges med den periode, medlemmet har drevet virksomheden ud over 2 år.
|
2 |
+
|
3 |
+
Stk. 2. Det er en betingelse for at få forlænget perioderne efter stk. 1, at medlemmet inden for de seneste 12 måneder forud for opstart af virksomheden opfylder et indkomstkrav, jf. § 53, stk. 2, på baggrund af indkomst efter § 53, stk. 3, nr. 1 og 2\. Det er endvidere en betingelse, at virksomheden har haft en nettoomsætning eller kapitalindskud på mindst 500.000 kr.
|
4 |
+
|
5 |
+
Stk. 3. Perioden i stk. 1 og stk. 2, 1\. pkt., kan forlænges efter reglerne i § 53, stk. 17 og 18.
|
6 |
+
|
7 |
+
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om retten til dagpenge efter stk. 1 og 3, herunder om dokumentation for opstart af virksomhed, opfyldelse af nettoomsætningskrav eller krav om kapitalindskud i virksomheden og dokumentation herfor m.v.
|
Ændringer
Nr 5: | Efter § 53 indsættes:
»§ 53 a. Et medlem, som starter selvstændig virksomhed, jf. § 57 a, og som i en periode fra og med det tredje år til og med det femte år fra opstartstidspunktet ophører med driften heraf, jf. § 57 b, kan få forlænget optjeningsperioderne i § 53, stk. 2. Optjeningsperioderne kan forlænges med den periode, medlemmet har drevet virksomheden ud over 2 år.
Stk. 2. Det er en betingelse for at få forlænget perioderne efter stk. 1, at medlemmet inden for de seneste 12 måneder forud for opstart af virksomheden opfylder et indkomstkrav, jf. § 53, stk. 2, på baggrund af indkomst efter § 53, stk. 3, nr. 1 og 2. Det er endvidere en betingelse, at virksomheden har haft en nettoomsætning eller kapitalindskud på mindst 500.000 kr.
Stk. 3. Perioden i stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., kan forlænges efter reglerne i § 53, stk. 17 og 18.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om retten til dagpenge efter stk. 1 og 3, herunder om dokumentation for opstart af virksomhed, opfyldelse af nettoomsætningskrav eller krav om kapitalindskud i virksomheden og dokumentation herfor m.v.« |
Forarbejder
Til nr. 5
I § 53, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er der fastsat regler om, at indkomstkravet skal være opfyldt inden for de
seneste 3 år forud for ledighedens indtræden, eller efter § 53, stk. 5 og 11, alene på baggrund af selvstændig virksomhed i de
senest 5 år forud for ledigheden.
Der er endvidere mulighed for at forlænge optjeningsperioden på grundlag af udbetaling af syge- og barselsdagpenge samt støtte til
alvorligt sygt og handicappet barn og perioder med pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til pkt. 2.1.3.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i en ny § 53 a, stk. 1,
at et medlem, som starter selvstændig virksomhed, jf. § 57 a, og som i en periode fra og med det tredje år til og med det femte år
fra opstartstidspunktet ophører med driften heraf, jf. § 57 b, kan få forlænget optjeningsperioderne i § 53, stk. 2, jf. dog stk.
5, og stk. 8, jf. dog stk. 11. Optjeningsperioderne i 1. pkt. kan forlænges med den periode, medlemmet har drevet virksomheden
udover 2 år.
Forslaget vil betyde, at en person, der er omfattet af den udvidede ret til dagpenge som iværksætter, vil kunne få forlænget
optjeningsperioden for ret til dagpenge med en periode svarende til virksomhedens drift. Hvis en virksomhed f.eks. ophører efter
fire år, vil optjeningsperioden dermed kunne forlænges med to år og dermed blive på i alt fem år.
Rent teknisk vil forslaget betyde, at dagpengeretten vil blive baseret på den ret til dagpenge, som pågældende vil skulle have
opnået forud for opstart af den selvstændige virksomhed, jf. nærmere nedenfor under bemærkningerne til stk. 2.
Forslaget vil videre betyde, at gældende regler om start og ophør af selvstændige virksomhed i lovens §§ 57 a og 57 b vil finde
tilsvarende anvendelse.
Overgangen fra lønmodtagerarbejde til selvstændig virksomhed vil i mange tilfælde være flydende, idet mange som led i opstart af
virksomhed vil lade sig CVR-registrere, inden den selvstændige virksomhed drives på fuld tid.
Forslaget vil betyde, at en person anses for at have opstartet en virksomhed fra det tidspunkt, hvor personen har en
erhvervsmæssig aktivitet, der opfylder betingelserne i § 57 a i loven. Det følger heraf, at en aktivitet anses for selvstændig
virksomhed, hvis et medlem er personligt beskæftiget med en virksomhed og aktiviteten f.eks. er registreret med et CVR-nr.
Det betyder, at personer, der har været registreret med et CVR-nr. samtidig med lønmodtagerbeskæftigelse, også kan blive omfattet
af ordningen.
Det vil videre betyde, at opstartsdatoen af den selvstændige virksomhed, vil blive regnet fra virksomhedens registrering og ikke
fra arbejdsophør, selvom virksomheden er etableret forud for tidspunktet for arbejdsophøret i en periode, hvor virksomheden har
været drevet sideløbende med lønmodtagerarbejde. Konsekvensen af dette kan være, at det ikke er muligt at blive omfattet af
ordningen i fulde fem år efter ophør af lønmodtagerarbejdet.
Forslaget vil videre betyde, at medlemmet skal være ophørt med drift af selvstændig virksomhed efter lovens almindelige regler
herom. Et medlem anses for ophørt med en virksomhed, når et af følgende forhold er opfyldt:
-
Virksomhedens ophør er registreret hos Erhvervsstyrelsen, og de skattemæssige forpligtelser er dermed overdraget eller afsluttet.
-
Medlemmet erklærer på tro og love ikke at drive virksomheden, ud over hvad der kan anses for afvikling, og medlemmet er inden for 6 måneder fra tidspunktet for det erklærede ophør registreret som ophørt hos Erhvervsstyrelsen.
-
Medlemmet udtræder som medejer af en virksomhed, og det er registreret hos Erhvervsstyrelsen, at medlemmet ikke længere er ejer.
-
Medlemmet omdanner et selskab til et holdingselskab (kapitalselskab) ved at dokumentere, at formålsparagraffen for selskabet er ændret til formueforvaltning.
-
Virksomheden er gået konkurs eller solgt på tvangsauktion.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2.1. og 2.1.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås videre i ny § 53 a, stk. 2, 1. pkt.,
at det er en betingelse for at få forlænget perioderne efter stk. 1, at medlemmet inden for de seneste 12 måneder forud for
opstart af virksomheden opfylder et indkomstkrav, jf. § 53, stk. 2, på baggrund af indkomst efter § 53, stk. 3, nr. 1 og 2.
Forslaget vil betyde, at det vil kræve mindst 22.792 kr. (2025 niveau) i indkomst igennem alle 12 måneder for at opfylde
indkomstkravet i arbejdsløshedsforsikringslovgivningen. Det vil sige, at den udvidede ret til dagpenge vil være betinget af, at
pågældende har en potentiel dagpengeret optjent på 12 måneder forud for opstart af virksomheden. Der henvises til det ovenfor
anførte til stk. 1, om, at dagpengeretten vil blive baseret på den ret til dagpenge, som pågældende vil skulle have opnået forud
for opstart af den selvstændige virksomhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2.1. og 2.1.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås videre i ny § 53 a, stk. 2, 2. pkt.,
at det endvidere er en betingelse, at virksomheden har haft en nettoomsætning eller kapitalindskud på mindst 500.000 kr.
Forslaget vil betyde, at virksomheden i perioden fra opstartstidspunktet til ophørstidspunktet skal have haft en omsætning på
mindst 500.000 kr., eller at virksomheden skal have fået tilført et kapitalindskud på mindst 500.000 kr.
Virksomhedens omsætning vil blive beregnet ud fra virksomhedens nettoomsætning, som refererer til de samlede indtægter, som en
virksomhed har genereret i løbet af regnskabsåret efter at moms, afgifter og skatter er fratrukket.
Nettoomsætningen er afgørende for at forstå virksomhedens faktiske indtjeningskapacitet, da det udelukker de penge, der betales
videre til eksterne enheder som skattevæsenet. Nettoomsætningen viser den reelle økonomiske præstation og er en indikator for
virksomhedens evne til at skabe indtægter, som forbliver i virksomheden til geninvestering eller fortjeneste.
Forslaget vil videre betyde, at kapitalindskuddet i virksomheden både vil kunne komme fra medlemmet selv eller andre personer.
Nettoomsætnings- eller kapitalindskudskravene vil ikke kunne opgøres forholdsmæssigt, hvis virksomhedens levetid vil udgøre mindre
end fem år regnet fra virksomhedens opstartstidspunkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2.1. og 2.1.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås videre i ny § 53 a, stk. 3,
at perioden i stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., kan forlænges efter reglerne i § 53, stk. 17 og 18.
Forslaget vil betyde, at den periode, hvor virksomheden har været drevet, vil kunne forlænges på grundlag af udbetaling af syge-
og barselsdagpenge samt støtte til alvorligt sygt og handicappet barn, samt nærtstående der ønsker at dø hjemme, jf. § 53, stk. 17
og 18 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Den periode på 12 måneder forud for virksomhedens opstart, hvori indkomst- eller
beskæftigelseskravet skal være opfyldt på baggrund af lønarbejde, vil tilsvarende kunne forlænges. Perioden vil kunne forlænges
med sammenlagt op til to år. Perioderne vil kunne forlænges ud over 2 år med den resterende periode, hvor der ydes støtte til
pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2.1. og 2.1.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås endelig i ny § 53 a, stk. 4,
at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om retten til dagpenge efter stk. 1 og 3. Der kan herunder fastsættes regler
om dokumentation for opstart af virksomhed, opfyldelse af nettoomsætningskrav eller krav om kapitalindskud i virksomheden samt
dokumentation herfor m.v.
Forslaget betyder, at der vil kunne blive fastsat nærmere regler om, hvordan omsætning og kapitalkrav vil skulle dokumenteres i
det omfang oplysningerne ikke kan registerunderstøttes og dermed ikke er tilgængelige for a-kasserne.
Der vil kunne blive fastsat regler om, at personen selv skal fremskaffe de fornødne oplysninger og om hvilke krav, der stilles til
dokumentationen, herunder om oplysningerne skal attesteres gennem en revisorerklæring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2.1. og 2.1.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.