LBK nr 1314 af 26/11/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 39
A/S Femern Landanlæg og staten ejer hver en andel af de i § 2 nævnte landanlæg.
Stk. 2. Transportministeren foretager den nærmere indbyrdes opdeling af ejendomsretten til de af staten ejede eksisterende jernbane- og vejanlæg samt landanlæggene nævnt i § 2 og fastlægger tidspunktet for, hvornår ejendomsretten til de nævnte landanlæg overgår til hver part nævnt i denne bestemmelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 39
RetsinformationBestemmelsen i § 39 indeholder bestemmelser om fastlæggelse af ejendomsret til den eksisterende jernbane på strækningen fra Ringsted til syd for Holeby, de eksisterende vejlandanlæg i tilknytning til den faste forbindelse over Femern Bælt samt landanlæggene omfattet af lovens § 2.
Det fremgår af stk. 1, at A/S Femern Landanlæg og staten hver i sær ejer en andel af de i § 2 nævnte anlæg.
Staten ejer i dag den eksisterende jernbane på strækningen fra Ringsted til Rødby ved Holeby og de eksisterende vejlandanlæg i tilknytning til den faste forbindelse over Femern Bælt. De af loven omhandlede landanlæg i Danmark, jf. § 2, vil blive anlagt som udbygning eller som opgradering af de eksisterende anlæg.
Under anlægsfasen for de danske landanlæg nævnt i § 2, vil staten fortsat være ejer af den eksisterende jernbane på strækningen fra Ringsted til Rødby ved Holeby og de eksisterende vejlandanlæg i tilknytning til den faste forbindelse, mens udbygningen og opgraderingen i form af de af loven omhandlede danske landanlæg nævnt i § 2, i anlægsfasen vil blive ejet af A/S Femern Landanlæg. Af samme grund vil ejerskabet til de nyanlæg, der i praksis forventes forestået af Banedanmark og Vejdirektoratet i medfør af lovens § 6, men finansieres af A/S Femern Landanlæg, blive henført til A/S Femern Landanlæg indtil anlægsfasens afslutning.
Ejerskabet vil derfor tidsmæssigt blive afgrænset således, at de danske landanlæg i anlægsfasen vil blive ejet af A/S Femern Landanlæg indtil anlægsfasens afslutning.
Det fremgår af stk. 2, at transportministeren efter anlægsfasens afslutning vil foretage en afgrænsning af ejendomsretten til landanlæggene.
Efter anlægsfasens afslutning vil ejerskab til jernbanelandanlægget blive opdelt således, at A/S Femern Landanlæg og staten har et delt ejerskab af landanlæggene (mageskifte) baseret på parternes foretagne bidrag (indskud), herunder indskud af eksisterende anlæg eller afholdelse af faktiske anlægsomkostninger, dog i alle tilfælde fastlagt efter transportministerens nærmere bestemmelse.
Opdeling af ejerskabet til jernbanelandanlægget vil således ske efter en mageskiftemodel, hvorefter staten og A/S Femern Landanlæg, hver især opnår ejerskab til en andel af den samlede strækning fra Ringsted til Rødby ved Holeby svarende til parternes respektive indskud. Det forventes, at staten blandt andet vil bidrage med eksisterende jernbaneanlæg, mens A/S Femern Landanlæg bidrager med faktisk afholdte anlægsomkostninger i forbindelse med anlæggelse af den nye samlede strækning. Banedanmark vil forestå anlæg af det tilhørende jernbanelandanlæg som bygherre, men således at Banedanmark kan oppebære indtægter i henhold til aftale med A/S Femern Landanlæg, og at der kan afholdes udgifter i overensstemmelse hermed.
Transportministerens afgrænsning af jernbanelandanlægget med øvrige eksisterende og nye anlæg, eksempelvis bygninger og arbejdsarealer, vil ske på grundlag af ensartede principper for værdiansættelse af eksisterende anlæg samt for hver af A/S Femern Landanlæg og statens foretagne investeringer i anlægget på den omhandlede strækning fra Ringsted til Rødby ved Holeby.
A/S Femern Landanlæg vil afholde de faktiske anlægsomkostninger til de arbejder, som er beskrevet i § 2 vedrørende jernbanelandanlæg i tilknytning til kyst til kyst-projektet nævnt i § 1. Såfremt A/S Femern Landanlæg afholder yderligere omkostninger til jernbanelandanlægget, herunder omkostninger til Signalprogrammet, indgår disse tilsvarende ved opgørelsen af de afholdte faktiske anlægsomkostninger.
Ved afgrænsningen af jernbanelandanlægget anses staten at bidrage med den eksisterende jernbaneinfrastruktur på den omhandlede strækning fra Ringsted til syd for Holeby, faktiske fornyelsesarbejder på samme strækning indtil det af loven omfattede anlæg er færdiggjort samt omkostninger til Signalprogrammet. Under hensyntagen til disse forventede gennemførte fornyelsesarbejder vil standen af den eksisterende jernbaneinfrastruktur være ensartet med den nyanlagte del heraf.
For eksisterende arbejdsarealer og bygninger anvendt af Banedanmark i forbindelse med vedligeholdelses- og reinvesteringsopgaver på strækningen Ringsted til Rødby ved Holeby fordeles disse af transportministeren mellem staten og A/S Femern Landanlæg således, at arbejdsarealer og bygninger har en naturlig sammenhæng med de dele af strækningen, som hver part ejer. Det forudsættes, at eventuelle arealer, som anvendes af parterne i fællesskab, uanset hvem af parterne som ejer faciliteten, kun kan afhændes med den ikke ejende parts samtykke.
Efter færdiggørelsen af jernbanelandanlægget på strækningen fra Ringsted til Rødby ved Holeby og opdelingen heraf vil hver part herefter have ejendomsret, herunder drifts- og vedligeholdelsesansvar, for sin respektive andel af strækningen.
Det forventes, at der vil blive etableret særskilt hjemmel i lov om Sund og Bælt Holding A/S til, at drifts- og vedligeholdelsesopgaver vedrørende jernbanelandanlægget eksklusivt vil kunne overlades til Banedanmark for den samlede strækning fra Ringsted til Rødby ved Holeby.
For så vidt angår vejlandanlægget vil staten efter anlægsfasens afslutning være ejer af vejlandanlægget, som vil inkludere såvel de eksisterende vejlandanlæg samt udbygning og opgraderingen af vejlandanlægget som nævnt i § 2. Den nærmere opdeling af ejendomsretten vil blive foretaget af transportministeren. Vejdirektoratet vil forestå anlæg af de i § 2 nævnte vejlandanlæg som bygherre. Vejdirektoratet vil til brug for anlæg af vejanlægget opnå finansiering heraf i henhold til aftale med A/S Femern Landanlæg.