LBK nr 1314 af 26/11/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 32
Transportministeren har indtil den 31. december 2023 ret til at råde over de veje, som er markeret i lovens bilag 5 og 6.
Stk. 2. Transportministerens råderet i henhold til stk. 1 skal respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk. 1 nævnte veje.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 32
RetsinformationLovforslagets § 32 vedrører midlertidig ret til at råde over adgangsveje til byggepladsarealer m.v.
Sikring af de fornødne adgangsveje til byggepladsarealer for portal og ramper, tunnelelementfabrik og til de midlertidige beboelsesfaciliteter har afgørende betydning for gennemførelsen af kyst til kyst-projektet.
Kyst til kyst-projektet gennemføres endvidere ud fra en stram tidsplan, hvor forsinkelse af projektet har store samfundsøkonomiske konsekvenser. Den foreslåede bestemmelse, som indeholder endelige, konkrete ekspropriationsbeslutninger, skal medvirke til at skabe det fornødne råderum i anlægsfasen, således at det i nødvendigt omfang forhindres, at ejerforholdsproblemstillinger – og især tidsforbruget forbundet med løsningen herpå – bliver hindrende for kyst til kyst-projektets fremdrift og derved kan få store økonomiske konsekvenser.
Trafik til og fra byggepladsen ved portalområdet ledes via Gl. Badevej, og som følge heraf er vejen udvidet i bredden fra Færgevej til vendepladsen ved det eksisterende dige.
Der etableres en adgangsvej til de midlertidige beboelsesfaciliteter. Vejen bliver en sidevej til Færgevej og løber øst om Strandholmsgården, hvorefter den tilsluttes til de midlertidige beboelsesfaciliteter. Vejen er midlertidig og benyttes kun i anlægsfasen, hvorefter den fjernes sammen med de øvrige produktionsfaciliteter. Dog bibeholdes den del af vejen, der ligger i umiddelbar forlængelse af Strandholmsgården med henblik på fremtidig adgang til Ny Strandholm Pumpestation.
Der etableres en adgangsvej til tunnelelementfabrikken, som løber i samme tracé som en del af den eksisterende ikke-asfalterede Færgevej, hvorefter den drejer 90⁰ sydpå mod produktionsområdet. Hvor vejen følger Færgevej, udføres den tosporet, mens den på de sidste ca. 400 m før porten til entreprenørernes område etableres med tre spor.
En del af disse adgangsveje er eller vil i henhold til gældende lovgivning blive private fællesveje, da enkelte grundejere m.v. har eller vil få vejret til vejene. Navnlig de vejstrækninger, der ligger tættest på produktionsområdet, har imidlertid vital betydning for kyst til kyst-projektet. Vejene skal til enhver tid være farbare for arbejdskørsel, beredskabskørsel og lign., og af hensyn til sikkerheden i området kan det være nødvendigt at afspærre disse vejstrækninger helt eller delvist.
For at sikre Femern A/S fuld rådighed over vejstrækningerne foreslås det med bestemmelsen i stk. 1, at transportministeren indtil den 31. december 2023 har ret til at råde over de veje, der er markeret på lovens bilag 6. Derved kan Femern A/S råde over vejstrækningerne på samme måde, som Femern A/S kan råde over produktionsområdet, jf. den foreslåede § 30, og de private veje, der anlægges af Femern A/S i området.
Hvis det bliver nødvendigt for transportministeren at råde over de veje, der er markeret på lovens bilag 6, efter den 31. december 2023, kan der træffes ekspropriationsbeslutning i henhold til den foreslåede § 27.
Det foreslås i stk. 2, at transportministerens rådighedsret i henhold til stk. 1 skal respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk. 1 nævnte ejendomme. Det forudsættes, at Femern A/S indgår aftaler om brugen af vejstrækningerne med ejerne af de ejendomme, der har eller vil få vejret hertil. De pågældende ejendomme har i henhold til gældende lovgivning krav på fornøden adgang til offentlig vej, og hvis ændringerne i adgangsforholdene medfører driftsulemper, kan de pågældende ejere have krav på erstatning, der fastsættes i henhold til lovforslagets § 36.
Femern A/S har i forbindelse med den offentlige høring over lovforslaget orienteret ejere af arealerne om høringen, og herunder hvorledes ejerne skulle varetage deres interesser i forbindelse hermed. Ejerne er endvidere orienteret om lovforslagets fremsættelse, herunder om retsvirkningerne, såfremt lovforslaget bliver vedtaget som fremsat. Ejerne har desuden modtaget detaljerede kort, der viser indgrebet på de enkelte ejendomme. Derudover er ejerne blevet tilbudt afmærkning af projektet i marken.
Efter lovens vedtagelse og ikrafttræden vil Femern A/S i de tilfælde, hvor der ikke er indgået en frivillig aftale om erstatningsbeløbets størrelse, a conto udbetale et beløb svarende til, hvad Femern A/S efter omstændighederne mener at være forpligtet til at erstatte, hvis ejeren anmoder om at få forskud på ekspropriationserstatningen. Udbetalingen vil ske med forbehold for tilbagebetaling, hvis Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på Øerne fastsætter erstatningen til et beløb, der er mindre end det udbetalte. Ekspropriationskommissionen er således ved den efterfølgende erstatningsfastsættelse ikke bundet af parternes påstande, herunder af det beløb, der er udbetalt a conto af Femern A/S. Såfremt der er indgået en frivillig aftale om erstatningsbeløbets størrelse, vil udbetalingen svare til det aftalte beløb. Udbetalingen vil i disse tilfælde ske, når betingelserne i aftalen er opfyldt.