LBK nr 1314 af 26/11/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 30
Transportministeren har indtil den 31. december 2023 ret til at råde over den del af matr.nr. 244l, 244o, 244al, 244as, 244at, 244av, 244az, 244aæ, 244ba, 244dy, 244eu, 244ey, 244ez, 244eæ, 244eø og 244fc Rødby Markjorder, som er markeret i lovens bilag 7.
Stk. 2. Rettighed over matr.nr. 244eø Rødby Markjorder til bygning nr. 1 på lejet grund ophæves endeligt. Transportministerens råderet i henhold til stk. 1 skal respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk. 1 nævnte arealer.
Stk. 3. Ejeren af et areal omfattet af stk. 1 kan på ethvert tidspunkt kræve, at transportministeren overtager arealet mod fuld erstatning. En begæring om overtagelse skal fremsættes over for transportministeren inden den 31. december 2023.
Stk. 4. Ved overtagelse i henhold til stk. 3 ophæves endeligt alle rettigheder til eller over arealet.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 30
RetsinformationLovforslagets § 30 vedrører midlertidige arealerhvervelser, hvor ejerne kan begære permanent overtagelse, og endelig ophævelse af ret til bygning på lejet grund.
Femern A/S har udpeget et område øst for Rødbyhavn, hvor tunnelelementerne skal produceres i et specialbygget produktionsanlæg. Produktionsanlægget er til dels placeret på land, til dels uden for den eksisterende kystlinje med en tilhørende arbejdshavn.
Af det samlede areal, der skal anvendes til produktionsområdet og anlægget af tunnelportalen på ca. 190 ha (ekskl. dige), er ca. 87 ha ejet af Femern A/S blandt andet som følge af forlods overtagelser i henhold til projekteringsloven, ca. 2 ha er offentlig vej, og der udestår således ved lovforslagets fremsættelse overtagelse af ca. 101 ha, før produktionsområdet og tunnelportalen kan etableres i sin helhed.
På toppen af diget løber en gennemgående gang- og cykelsti, der afbrydes ved etableringen af produktionsområdet. I stedet anlægges der en midlertidig fællessti rundt om produktionsområdet som erstatning for den afbrudte cykelsti på diget (Østersøruten).
Kyst til kyst-projektet gennemføres ud fra en stram tidsplan, hvor forsinkelse af projektet har store samfundsøkonomiske konsekvenser. Den foreslåede bestemmelse, som indeholder endelige, konkrete ekspropriationsbeslutninger, skal medvirke til at skabe det fornødne råderum i anlægsfasen, således at det i nødvendigt omfang forhindres, at ejerforholdsproblemstillinger – og især tidsforbruget forbundet med løsningen herpå – bliver hindrende for kyst til kyst-projektets fremdrift og derved kan få store økonomiske konsekvenser.
Dertil kommer, at produktionsområdet og tunnelportalen spiller en meget central rolle i anlægsarbejderne og er tidskrævende at etablere. Derudover er det af hensyn til trafiksikkerheden vigtigt, at fællesstien rundt om produktionsområdet anlægges, så den kan tages i brug, når den nuværende fællessti afbrydes. Det har derfor afgørende betydning, at transportministeren straks ved lovens ikrafttræden får ret til at råde over hele det areal, der indgår i produktionsområdet og anvendes ved anlægget af tunnelportalen. Der er behov for at råde over arealet indtil 2023, idet tunnelelementfabrikken skal nedtages og området reetableres efter anlægsfasens afslutning. Herved sikres projektets igangsættelse og fremdrift umiddelbart efter lovens ikrafttræden. En sædvanlig ekspropriationsproces vil normalt vare minimum 3-9 måneder. Med henblik på at undgå unødig forsinkelse foreslås det, at der foretages ekspropriation af de angivne arealer, hvorefter de eksproprierede ejere og brugere har adgang til at kræve erstatning.
For så vidt angår forholdet til grundlovens § 73 henvises til afsnit 9 i de almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 får transportministeren straks ved lovens ikrafttræden og indtil den 31. december 2023 ret til at råde over de resterende arealer, der indgår i produktionsområdet og anvendes ved anlægget af tunnelportalen, idet en del af produktionsområdet dog er omfattet af den foreslåede § 31. Derudover får transportministeren ret til at råde over de arealer, der skal anvendes ved anlægget af fællesstien samt ved etableringen af et midlertidigt paddehegn på matr.nr. 244dy. Arealerne omfattet af stk. 1 er ubebygget landsbrugsjord, idet der dog er opstillet 31 vindmøller, der skal nedtages.
Femern A/S har i forbindelse med den offentlige høring over lovforslaget orienteret ejere af arealerne om høringen, og herunder hvorledes ejerne skulle varetage deres interesser i forbindelse hermed. Ejerne er endvidere orienteret om lovforslagets fremsættelse, herunder om retsvirkningerne, såfremt lovforslaget bliver vedtaget som fremsat. Ejerne har desuden modtaget detaljerede kort, der viser indgrebet på de enkelte ejendomme. Derudover er ejerne blevet tilbudt afmærkning af projektet i marken.
Efter lovens vedtagelse og ikrafttræden vil Femern A/S i de tilfælde, hvor der ikke er indgået en frivillig aftale om erstatningsbeløbets størrelse, a conto udbetale et beløb svarende til, hvad Femern A/S efter omstændighederne mener at være forpligtet til at erstatte, hvis ejeren anmoder om at få forskud på ekspropriationserstatningen. Udbetalingen vil ske med forbehold for tilbagebetaling, hvis Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på Øerne fastsætter erstatningen til et beløb, der er mindre end det udbetalte. Ekspropriationskommissionen er således ved den efterfølgende erstatningsfastsættelse ikke bundet af parternes påstande, herunder af det beløb, der er udbetalt a conto af Femern A/S. Såfremt der er indgået en frivillig aftale om erstatningsbeløbets størrelse, vil udbetalingen svare til det aftalte beløb. Udbetalingen vil i disse tilfælde ske, når betingelserne i aftalen er opfyldt.
Hvis det bliver nødvendigt for transportministeren at råde over de arealer, der indgår i produktionsområdet og fællesstien, jf. lovens bilag 7, efter den 31. december 2023, kan der træffes ekspropriationsbeslutning i henhold til lovforslagets § 27.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 ophæves endeligt ret over matr.nr. 244eø Rødby Markjorder til bygning nr. 1 på lejet grund. Det betyder, at vindmøllen, der er opstillet på ejendommen, skal fjernes. Vindmøllen kan om nødvendigt - hvis den ikke fjernes af ejeren - fjernes af Femern A/S, jf. lovforslagets § 34. Herudover skal transportministerens rådighedsret i henhold til stk. 1 respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk. 1 nævnte ejendomme. Det indebærer, at eventuelle leje- og brugsrettigheder, der er i strid med transportministerens rådighedsret, automatisk ophæves midlertidigt i anlægsfasen, og transportministeren kan fjerne eventuelle anlæg og installationer på de i stk. 1 nævnte ejendomme, jf. lovforslagets § 34.
Som følge af varigheden af den midlertidige rådighed i henhold til stk. 1 foreslås det i stk. 3, at ejeren af et areal omfattet af stk. 1 på ethvert tidspunkt kan kræve, at transportministeren overtager arealet permanent mod erstatning.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 3 skal en begæring om overtagelse fremsættes over for transportministeren inden den 31. december 2023. Derudover gælder der ingen betingelser for overtagelse.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indebærer, at alle rettigheder til eller over arealet ophæves endeligt ved overtagelse i henhold til stk. 3, og transportministeren kan fjerne eventuelle anlæg og installationer, der ikke allerede er fjernet i henhold til stk. 2, jf. lovforslagets § 34.
Når anlægsarbejderne er afsluttet, og Femern A/S afleverer det areal, der er omfattet af stk. 1, til ejerne, vil der være anlagt et vandløb på en del af det areal, der er indgået i produktionsområdet, jf. lovforslagets § 33, stk. 1, og bemærkningerne hertil. Herudover vil arealet i videst mulige omfang blive reetableret.
Erstatning fastsættes som beskrevet i den foreslåede § 36.