LBK nr 1314 af 26/11/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 29
Transportministeren får adkomst til hele matr.nr. 244ed og den del af matr.nr. 244k og 244ø Rødby Markjorder, som er markeret i lovens bilag 6.
Stk. 2. Ved ekspropriation i henhold til stk. 1 ophæves endeligt alle rettigheder til eller over arealet.
Stk. 3. Rettigheder over matr.nr. 244b Rødby Markjorder til bygning nr. 1 og 3 på lejet grund ophæves endeligt.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 29
RetsinformationLovforslagets § 29 vedrører permanent arealerhvervelse og endelig ophævelse af ret til bygning på lejet grund.
Kyst til kyst-projektet gennemføres ud fra en stram tidsplan, hvor forsinkelse af projektet har store samfundsøkonomiske konsekvenser. Den foreslåede bestemmelse, som indeholder endelige, konkrete ekspropriationsbeslutninger, skal medvirke til at skabe det fornødne råderum i anlægsfasen, således at det i nødvendigt omfang forhindres, at ejerforholdsproblemstillinger – og især tidsforbruget forbundet med løsningen heraf – bliver hindrende for kyst til kyst-projektets fremdrift og derved kan få store økonomiske konsekvenser.
Den permanente arealerhvervelse samt ophævelse af alle rettigheder foretages til brug for etablering af anlæggene på land, der blandt andet omfatter etablering af en række regnvandsbassiner. For at sikre adgang til ét af disse regnvandsbassiner eksproprieres en adgangsvej fra Østersøvej over en del af matr.nr. 244ø Rødby Markjorder.
Til brug for anlægget af en teknikbygning (portalbygningen) ved indgangen til den kommende tunnel under Femern Bælt er det nødvendigt at ekspropriere en del af matr.nr. 244k Rødby Markjorder. Da der ved lovens vedtagelse sker midlertidig arealerhvervelse af et større areal fra matr.nr. 244k Rødby Markjorder, jf. lovforslaget § 31, stk. 1, til brug for etablering af produktionsområdet, foreslås det, at den nødvendige, permanente arealerhvervelse sker samtidigt hermed.
Til elforsyningen af anlægget skal der på det nordvestlige hjørne af Færgevej/Strandholmsvej etableres en ny 132/10 kV hovedtransformerstation. For i anlægsfasen at sikre adgang til byggepladsen er det nødvendigt at erhverve vejadgang via Finlandsvej, Sulkavavej og over en del af matr.nr. 244ed Rødby Markjorder. Da matr.nr. 244ed senere i anlægsprocessen skal totaleksproprieres til betalingsanlæg m.m., gives der med bestemmelsen hjemmel til at ekspropriere hele ejendommen matr.nr. 244ed Rødby Markjorder. En sædvanlig ekspropriationsproces vil normalt vare minimum 3-9 måneder. Dette er problematisk, fordi hovedtransformerstationen skal være funktionsdygtig hurtigst mulig. Med henblik på at undgå unødig forsinkelse foreslås det, at Folketinget umiddelbart med lovforslaget vedtager at ekspropriere det areal, der er markeret på lovens bilag 6, mod fuld erstatning.
For så vidt angår forholdet til grundlovens § 73 henvises til afsnit 9 i de almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 får transportministeren straks ved lovens ikrafttræden adkomst til hele matr.nr. 244ed og den del af matr.nr. 244k og 244ø Rødby Markjorder, der er markeret på lovens bilag 6.
Femern A/S har i forbindelse med den offentlige høring af lovforslaget orienteret ejere af arealerne om høringen, og herunder hvorledes ejerne skulle varetage deres interesser i forbindelse hermed. Ejerne er endvidere orienteret om lovforslagets fremsættelse, herunder om retsvirkningerne, såfremt lovforslaget bliver vedtaget som fremsat. Ejerne har desuden modtaget detaljerede kort, der viser indgrebet på de enkelte ejendomme. Derudover er ejerne blevet tilbudt afmærkning af projektet i marken.
Efter lovens vedtagelse og ikrafttræden vil Femern A/S i de tilfælde, hvor der ikke er indgået en frivillig aftale om erstatningsbeløbets størrelse, a conto udbetale et beløb svarende til, hvad Femern A/S efter omstændighederne mener at være forpligtet til at erstatte, hvis ejeren anmoder om at få forskud på ekspropriationserstatningen. Udbetalingen vil ske med forbehold for tilbagebetaling, hvis Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på Øerne fastsætter erstatningen til et beløb, der er mindre end det udbetalte. Ekspropriationskommissionen er således ved den efterfølgende erstatningsfastsættelse ikke bundet af parternes påstande, herunder af det beløb, der er udbetalt a conto af Femern A/S. Såfremt der er indgået en frivillig aftale om erstatningsbeløbets størrelse, vil udbetalingen svare til dette beløb. Udbetalingen vil i disse tilfælde ske, når betingelserne i aftalen er opfyldt.
Hvis det bliver nødvendigt for transportministeren at få adkomst til yderligere arealer, kan der træffes ekspropriationsbeslutning i henhold til den foreslåede § 27.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 2 ophæves endeligt alle andre rettigheder til eller over de arealer, der eksproprieres i henhold til stk.1, hvilket er i overensstemmelse med almindelig ekspropriationspraksis. Transportministeren kan endvidere fjerne eventuelle anlæg og installationer på de i stk. 1 angivne arealer, jf. lovforslagets § 34.
Femern A/S har ved forlods overtagelse i henhold til § 14, stk. 1, i lov nr. 285 af 15. april 2009 erhvervet adkomst til ejendommen matr.nr. 244b Rødby Markjorder. Med den foreslåede bestemmelse i stk. 3 ophæves endeligt ret over matr.nr. 244b Rødby Markjorder til bygning nr. 1 og 3 på lejet grund. Det betyder, at to vindmøller, der er opstillet på ejendommen, skal fjernes.
Vindmøllerne kan om nødvendigt - hvis de ikke fjernes af ejerne - fjernes af Femern A/S, jf. lovforslagets § 34. Erstatning fastsættes som beskrevet i den foreslåede § 36.