LBK nr 1314 af 26/11/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 22
Henholdsvis Femern A/S og A/S Femern Landanlæg kan anlægge nye veje og foretage ændringer af eksisterende veje eller afholde omkostninger hertil, når dette er nødvendigt for anlæggelsen og driften af anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2, uden at der træffes afgørelse herom i medfør af lov om offentlige veje og lov om private fællesveje.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 22
RetsinformationFemern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg er i medfør af lovforslagets §§ 1 og 2 bemyndiget til i anlægsfasen at foretage det nødvendige for at gennemføre anlægsprojektet nævnt i lovforslagets §§ 1 og 2, herunder anlægge nye veje og foretage ændringer af eksisterende veje eller afholde omkostninger hertil.
I kyst til kyst-projektets anlægsfase skal der på Lolland etableres adgangsveje til byggeplads-arealer for portal og ramper, tunnelelementfabrik og til midlertidige beboelsesfaciliteter. Dertil kommer de øvrige byggepladsveje, der afhænger af entreprenørens indretning af arealerne.
Flere veje anlægges på arealer, der er ejet af Femern A/S, eller som Femern A/S forventeligt får rådighed over i anlægsfasen. Disse veje, der alene benyttes af Femern A/S og dennes entreprenører m.fl., er private veje, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 3, og vejene vil for fleres vedkommende blive fjernet, når anlægsfasen er afsluttet.
Gennemførelsen af kyst til kyst-projektet kræver også permanente ændringer af vejene på Lolland. Anlægget af motorvejen kræver omlægning eller ændring af enkelte lokalveje, ligesom der vil skulle etableres nye broer på Færgevej over den nyanlagte motorvej og jernbane samt over den nyanlagte motorvej i forbindelse med tilslutningsanlægget ved Ottelundsvej. For nogle ejendomme vil adgangsforholdene blive ændret som følge af kyst til kyst-projektet, men alle ejendomme vil bevare vejadgang til offentlig vej. Femern A/S vil vurdere, om der fortsat opretholdes vejadgang til de ejendomme, som selskabet har overtaget ved forlods ekspropriationer.
I henhold til § 10, stk. 2, i vejloven (den nye vejlovs § 8, stk. 2) er det vejmyndighederne, der bestemmer, hvilke arbejder der skal udføres på deres veje og afholder de udgifter, der er forbundet med sikring og andre forberedende foranstaltninger, anlæg, drift og vedligeholdelse af disse veje, medmindre andet er bestemt. Der henvises desuden til § 101 i vejloven (den nye vejlovs § 73), hvoraf det bl.a. fremgår, at opgravning af offentligt vejareal kræver tilladelse. Denne bestemmelse finder tilsvarende anvendelse ved private fællesveje i byer og bymæssige områder i forbindelse med byggeri, udgravning og opfyldning, jf. § 67 i lov om private fællesveje.
Med den foreslåede bestemmelse fastslås det, at Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg kan anlægge nye veje og foretage ændring af eksisterende veje eller afholde omkostninger hertil, når dette er nødvendigt for gennemførelsen og driften af anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2 uden, at der træffes afgørelse herom i medfør af lov om offentlige veje eller afsnit III i lov om private fællesveje. Det betyder bl.a., at det ikke er nødvendigt for selskaberne at indhente vejmyndighedens godkendelse af de enkelte vejprojekter, ligesom det ikke er nødvendigt at indhente gravetilladelse fra vejmyndigheden, inden vejarbejdet påbegyndes.
Da der ikke gennemføres en myndighedsbehandling i medfør af lov om offentlige veje eller afsnit III i lov om private fællesveje, forudsættes det, at Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg ved anvendelse af § 22 vil sikre, at eksempelvis grundejere med væsentlig individuel interesse i de arbejder, som skal udføres, så vidt muligt vil få anledning til at udtale sig, ligesom arbejdet vil blive søgt tilrettelagt på en måde, som tilgodeser alle væsentlige interesser heri.
I henhold til § 10, stk. 1, i vejloven (den nye vejlovs § 8, stk. 1) påhviler det vejbestyrelserne at holde deres offentlige veje i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver. Det forudsættes, at Lolland Kommune holder de kommuneveje, der har betydning for anlægget og driften af kyst til kyst-projektet i en god drifts- og vedligeholdelsesmæssig stand, der svarer til det niveau og den kvalitet, som er nødvendig for driften af Femern A/S’ anlæg. Derudover skal drift og vedligeholdelse udføres i overensstemmelse med lovgivningen samt de procedurer, som evt. er aftalt mellem den enkelte kommune og Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg.
Hvis Femern A/S eller A/S Femern Landanlæg evt. finder det nødvendigt for gennemførelsen og driften af kyst til kyst-projektet at vedligeholde og istandsætte offentlige veje og private fællesveje, er det med den foreslåede bestemmelse heller ikke nødvendigt for selskaberne at indhente vejmyndighedens tilladelse. Det indebærer f.eks., at Femern A/S eller A/S Femern Landanlæg kan udbedre skader på veje, der har væsentlig betydning for anlæg og drift af kyst til kyst-projektet, uden forudgående tilladelse fra vejmyndigheden.
Det bemærkes i øvrigt, at ændringer af eksisterende private fællesveje kræver tilladelse fra vejejeren og de vejberettigede, før vejarbejdet kan udføres, medmindre der er tale om udbedring af skader, der skal udføres straks af hensyn til trafiksikkerheden og den almene færdsel. Alternativt kan retten til at udføre vejarbejdet sikres ved ekspropriation efter lovforslagets § 27. Erstatning for tab som følge af indgreb kan fastsættes af Ekspropriationskommissionen i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Det forudsættes, at Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg vil anvende de almindeligt gældende normer og standarder ved anlæggelse af nye veje, ændring af eksisterende veje samt drift, vedligeholdelse og istandsættelse i anlægsfasen. Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg vil sikre, at vejene opfylder såvel de eksisterende brugeres som anlægsprojektets trafikale behov. Nye veje eller ændringer af eksisterende veje vil derfor i nødvendigt omfang blive dimensioneret til tung trafik mv. Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg vil desuden holde vejmyndigheden orienteret om anlægsarbejderne, således at den nødvendige koordinering bl.a. af hensyn til trafikafviklingen kan finde sted.