LBK nr 1314 af 26/11/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 12a
Arbejder efter § 1 a kræver ikke dispensation eller tilladelse efter regler nævnt i § 12, stk. 1.
Stk. 2. Regler nævnt i § 12, stk. 2, finder ikke anvendelse ved udførelse af arbejder efter § 1 a.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark § 12a
RetsinformationDe arealer, hvorpå anlægsprojektet skal gennemføres, er omfattet af en række bestemmelser i den almindelige natur- og miljølovgivning, herunder bl.a. naturbeskyttelsesloven, skovloven og planloven, som regulerer adgangen til at foretage fysiske arbejder eller indgreb på arealer. Bestemmelsen har til formål at skabe klarhed om forholdet mellem anlægsloven og de regler i natur- og miljølovgivningen, der stiller krav om tilladelse mv. inden foretagelse af fysiske dispositioner i det åbne land og på og nær visse naturtyper og dyre- og plantearter.
Selv om bestemmelsen indebærer, at dele af den almindelige natur- og miljølovgivning fraviges, varetages hensynene bag disse regler stadigvæk i anlægsprojektet ved, at Femern A/S og A/S Femern Landanlæg ved udførelsen af projektet skal overholde anlægsloven og i de retningslinjer, der fremgår af lovforslagets bemærkninger og af implementeringsredegørelsen samt rammerne i de miljømæssige undersøgelser. Disse rammer sikrer samlet en varetagelse af de hensyn, som normalt ville blive varetaget gennem de fravegne bestemmelser. Der henvises for en beskrivelse af de relevante arbejder, som gennemføres i anlægsprojektet, og som normalt kan kræve tilladelse efter de omhandlede bestemmelser, til implementeringsredegørelsen.
De bestemmelser og krav om tilladelse eller dispensationer i den øvrige lovgivning, som ikke udtrykkeligt fraviges, finder stadig anvendelse for anlægsprojektet, herunder også reglerne i lovene om tilsyn, håndhævelse og straf. Tilsvarende gælder for andre regler, f.eks. om erstatning eller om miljøskade i de respektive love. Forslaget til § 13 finder dog efter omstændighederne anvendelse på afgørelser, herunder afgørelser vedrørende tilsyn, håndhævelse og straf vedrørende anlægsprojektet, truffet efter denne bestemmelse. Der henvises om forholdet mellem tilsyn med anlægsloven og den øvrige lovgivning til afsnit 6.3.4 i de almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen gælder ikke kun i forhold til det permanente anlæg (tunnelrenden, jernbaneanlægget mv.), men også i forhold til arbejder i det midlertidige projektområde, herunder tunnelelementfabrikken og arbejdshavnen. Bestemmelsen regulerer dog kun arbejder, der er omfattet af lovforslagets §§ 1, 2 og 11. Udførelse af arbejder, der ikke er omfattet heraf forudsætter således stadig, at Femern A/S og A/S Femern Landanlæg indhenter de fornødne tilladelser og dispensationer m.v. efter den i bestemmelsen nævnte lovgivning. Bestemmelsen finder endvidere alene anvendelse i anlægsfasen af projektet, som i denne sammenhæng defineres som fasen ind til 2 år efter indvielsen af kyst til kyst-projektet. Ved administrationen efter de nævnte love efterfølgende skal det lægges til grund, at anlægget kan drives og vedligeholdes på normal vis, når anlægsprojektet er gennemført, men hvis der som led i driftsfasen skal foretages nye ændringer i tilstanden i f.eks. et fredet område eller et naturområde, finder de normale regler anvendelse.
Efter bestemmelsens stk. 1 kræver udførelse af arbejder efter §§ 1, 2 og 11 i denne lov ikke dispensation eller tilladelse efter §§ 50 og 65, stk. 1-3, jf. kapitel 2, i lov om naturbeskyttelse og § 35, stk. 1, i lov om planlægning.
Bestemmelsen indebærer for det første, at anlægsprojektet kan gennemføres uden hensyn til de eksisterende fredninger, herunder uden at der skal søges dispensation i anledning af fredningen ved Østerskov samt Næsbyholm og Bavelse godser samt fredningen ved Saksfjed Inddæmning. Bestemmelsen indebærer endvidere, at der uanset naturbeskyttelseslovens § 3 og uden dispensation kan ændres i tilstanden af en række af de naturtyper, som berøres i forbindelse med anlægsprojektet. Der kan endvidere uanset naturbeskyttelseslovens § 15 foretages de nødvendige ændringer i tilstanden for de dele af kyststrækningen, som bliver påvirket af såvel produktionsområdet, etablering af de nye landområder, det permanente anlæg og strækningen mellem Ringsted og Rødbyhavn. Tilsvarende gælder for arbejder inden for sø-, å- og skovbeskyttelseslinjen, jf. naturbeskyttelseslovens §§ 16 og 17. Bestemmelsen indebærer også, at der ikke skal indhentes landzonetilladelse efter planlovens § 35 til opførelse af de bygninger og andre anlæg, der er nævnt i lovforslaget, herunder til de midlertidige anlæg og installationer.
Bestemmelsen i stk. 2 fastslår, at reglerne om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning, i §§ 20, 22 og 26 a i naturbeskyttelsesloven, kapitel 4 i bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af tilskadekommet vildt, §§ 8-13 og 26-28 i lov om skove, kapitel 8 og 8 a i museumsloven, lov om landbrugsejendomme og kapitel 1 a – 4 i lov om kystbeskyttelse ikke finder anvendelse ved udførelse af arbejder efter §§ 1, 2 og 11.
Fravigelsen af reglerne om kommune- og lokalplaner er begrundet i, at anlægsloven udgør den retlige ramme for anlægsprojektet, og gennemførelsen af anlægsprojektet kræver derfor ikke fysisk planlægning efter planloven. Det er derfor heller ikke påkrævet at vedtage nye planer eller ændre i eksisterende planlægning for at kunne gennemføre anlægsprojektet. Arbejderne i §§ 1, 2 og 11 både i det permanente og det midlertidige projektområde kræver heller ikke dispensation e.l. fra en eksisterende planlægning.
Bestemmelsen fraviger herudover en række regler, som begrænser adgangen til at foretage en række af de helt nødvendige arbejder, som er en forudsætning for at gennemføre anlægsprojektet. Det drejer sig bl.a. om bestemmelserne om offentlighedens adgang til strandarealer og andre kyststrækninger (naturbeskyttelseslovens § 22), om nedlæggelse af veje (naturbeskyttelsesloven § 26 a) og kapitel 4 i artsfredningsbekendtgørelsen om beskyttelse af arter uden for habitatdirektivets bilag IV. Herudover fraviges bestemmelserne om fredskovpligt i skovloven.
Endelig fraviges museumslovens kapitel 8 og 8 a, landbrugsloven og kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a-4. Der vil i forhold til museumsloven blive indgået aftale mellem Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg på den ene side og Kulturministeriet (Kulturstyrelsen) på den anden side om håndteringen af de sædvanlige arkæologiske undersøgelser og i givet fald håndtering af konstaterede fund mv. ved gennemførelsen af anlægsarbejderne. For de arbejder, der berører sten- og jorddiger og fortidsminder omfattet af lovens kapitel 8 a, er det beskrevet i implementeringsredegørelsen, hvordan de kulturhistoriske hensyn varetages ved udførelsen af disse arbejder.
En betydelig del af de arealer på Lolland, som skal anvendes til anlægsprojektet, er på tidspunktet for anlægslovens vedtagelse undergivet landbrugspligt med de forpligtelser, der følger heraf. Bestemmelsen indebærer bl.a., at Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg ikke skal søge landbrugspligten ophævet efter reglerne i landbrugslovens kapitel 5. Landbrugsloven fraviges, fordi Folketinget med anlægsloven beslutter, at de af loven omfattede arealer ikke længere skal være landbrugsarealer, og det vil derfor være overflødigt at gennemføre en egentlig sagsbehandling med henblik på at ophæve landbrugspligten og andre formelle begrænsninger efter landbrugsloven.
I forhold til kystbeskyttelsesloven er det hensigten, at Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg i overensstemmelse med VVM-redegørelsen og implementeringsredegørelsen varetager hensynet til kystsikringen og kystbeskyttelsen i forbindelse med anlægsprojektet.
Udstykningslovens § 17, stk. 1, stiller krav om, at et areal, der indvindes fra søterritoriet, skal registreres i matriklen ved matrikulering eller arealoverførsel. Forudsætningen for at matrikulere landopfyldningen vil normalt være, at der foreligger dokumentation for, at landopfyldningen er sket i henhold til tilladelse fra Kystdirektoratet, jf. § 12, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1676 af 20. december 2013 om matrikulære arbejder. Eftersom kystbeskyttelsesloven ikke finder anvendelse, vil anlægslovens § 1 udgøre den tilstrækkelige dokumentation for, at kravet i § 12, stk. 1, i bekendtgørelse om matrikulære arbejder skal anses for opfyldt.
Bestemmelsen i stk. 3 indebærer, at arbejder med etablering af en sænketunnel og en arbejdshavn, jf. § 1, stk. 2, nr. 1, ikke kræver tilladelse efter kapitel 4 i lov om råstoffer.
Råstofloven indeholder regler om forudgående tilladelse til bl.a. nyttiggørelse af råstoffer. Kravet om tilladelse gælder bl.a. i anledning af udgravning i forbindelse med sænketunnelen, dvs. tunnelportalen og cut-and-cover-tunnelen, samt i og omkring arbejdshavnen ved Rødby, da de udgravede materialer fra disse arbejder påtænkes nyttiggjort i anlægsprojektet på land til landopfyldning.
Bestemmelsen indebærer, at der ikke skal indhentes en nyttiggørelsestilladelse efter råstofloven til de pågældende arbejder med tunnelrenden og -portalen og arbejderne i og omkring arbejdshavnen ved Rødby. Udgravning og nyttiggørelse skal i stedet ske i overensstemmelse med implementeringsredegørelsen og inden for rammerne af de miljømæssige undersøgelser, herunder i forhold til de marine Natura 2000-områder.
Bestemmelsen gælder kun de nævnte arbejder med sænketunnelen og arbejdshavnen. Råstofindvinding og anden nyttiggørelse af materialer uden for projektområdet, f.eks. på Kriegers Flak eller Rønne Banke, hvis entreprenørerne vælger at udnytte disse ressourcer, vil kræve normal tilladelse efter råstofloven. Tilsvarende vil gælde eventuel indvinding fra fællesområder. Disse afgørelser er dog omfattet af § 13.
Der henvises i øvrigt til afsnit 6.3.1 i de almindelige bemærkninger.