LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 25
Vurderer kommunalbestyrelsen på baggrund af en screening efter § 24, at der er behov for at afdække et eller flere forhold hos de kommende forældre, skal kommunalbestyrelsen foretage den nødvendige afdækning med inddragelse af de fagfolk, som allerede har viden om de kommende forældres forhold.
Stk. 2. Afdækningen efter stk. 1 gennemføres så vidt muligt i samarbejde med de kommende forældre.
Stk. 3. I forbindelse med afdækningen efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der skal foretages en afdækning af et eller flere forhold af betydning for støttebehovet hos eventuelle børn i familien. Afdækningen kan gennemføres som én samlet afdækning for de kommende forældre og et eller flere børn i familien, dog således at der tages højde for børnenes og de kommende forældres individuelle forhold.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 25
Retsinformation§ 50, stk. 9, i serviceloven fastsætter, at hvis det må antages, at der kan opstå behov for særlig støtte til et barn efter fødslen, skal kommunalbestyrelsen undersøge de vordende forældres forhold nærmere. Det fremgår videre af § 50, stk. 9, at undersøgelsen så vidt muligt gennemføres i samarbejde med de vordende forældre, og at servicelovens § 50, stk. 4-8, tilsvarende finder anvendelse ved afgørelsen.
Det fremgår af § 50, stk. 5, 1. pkt., i serviceloven, at kommunalbestyrelsen som led i undersøgelsen skal inddrage de fagfolk, som allerede har viden om barnet eller den unges og familiens forhold.
Det foreslås i stk.1, at hvis kommunalbestyrelsen på baggrund af en screening efter forslaget til bestemmelsen i § 24 vurderer, at der er behov for at afdække et eller flere forhold hos de kommende forældre, skal kommunalbestyrelsen foretage den nødvendige afdækning med inddragelse af de fagfolk, som allerede har viden om de kommende forældres forhold.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at hvis kommunalbestyrelsen efter en screening efter den foreslåede § 24 finder, at der er behov for det, skal kommunalbestyrelsen sørge for at afdække et eller flere forhold hos de kommende forældre, som er væsentlige af hensyn til støttebehovet hos et barn eller en ung efter fødslen og dermed kunne sætte ind med den rette hjælp. Denne afdækning vil skulle foretages med inddragelse af de fagfolk, som allerede har viden om de kommende forældres forhold. Denne bestemmelse indebærer, at gældende retstilstand foreslås videreført uændret.
Bestemmelsen vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle iværksætte en afgrænset afdækning af det eller de relevante forhold. Det vil f.eks. kunne være en eventuel fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse hos de kommende forældre, som kan have betydning i forhold til et særligt behov for støtte for barnet. Det bemærkes herved, at hjælp til varetagelse af forældrerollen, som alene skyldes tilstedeværelse af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse hos forældrene, skal ydes efter servicelovens regler om hjælp og støtte.
Der vil være tale om en mere begrænset undersøgelse, end hvad der følger af § 50, stk. 9, i dag.
Undersøgelse af komplekse eller alvorlige vanskeligheder hos de kommende forældre, herunder ved bekymring for misbrug eller manglende forældrekompetencer vil ligge uden for rammerne af en afdækning og vil stedet kræve iværksættelse af en undersøgelse efter den foreslåede § 26.
Afdækning vil f.eks. kunne ske ved at indhente oplysninger fra fagpersoner, der har kendskab til de kommende forældre. Når der er tale om forældre med funktionsnedsættelser, bør der i forbindelse med afdækningen sikres en koordineret indsats mellem relevante forvaltninger i forhold til at afdække, om der er behov for at iværksætte eller justere handicapkompenserende indsatser til de kommende forældre.
Kommunalbestyrelsens beslutning om at iværksætte en afdækning vil være en procesledende beslutning, der ikke vil kunne påklages til anden administrativ myndighed. I de tilfælde, hvor der træffes en afgørelse om hjælp og støtte med afsæt i vurderingen, vil forældrene dog kunne klage over denne afgørelse. Kommunen og Ankestyrelsen vil som led i en sådan klage over afgørelsen kunne (gen)vurdere, om kommunalbestyrelsen i forbindelse med afgørelsen har opfyldt den generelle forvaltningsretlige forpligtelse til at sikre tilstrækkelig oplysning af sagen.
Kommunalbestyrelsen vil skulle dokumentere den relevante afdækning i rimeligt omfang. Det vil f.eks. kunne være i form af et kort afdækningsnotat, der beskriver, de relevante forhold, de oplysninger der er indhentet, eller faglige observationer mv. der er foretaget, hvordan de kommende forældre har været inddraget og med en socialfaglig vurdering af støttebehovet.
Det foreslås videre i stk. 2, at afdækningen efter stk. 1 så vidt muligt gennemføres i samarbejde med de kommende forældre.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af servicelovens § 50, stk. 9, 2. pkt., med de ændringer, der vil følge af det foreslåede stk. 1, hvorefter der i disse sager fremover vil skulle laves en mere afgrænset afdækning og ikke en fuld undersøgelse af de kommende forældres forhold.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at kommunalbestyrelsen aktivt vil skulle søge at opnå dialog og samarbejde med de kommende forældre om gennemførelse af afdækningen. De kommende forældre vil alt andet lige have afgørende viden om deres eget liv, og det vil derfor typisk være væsentligt for et godt samarbejde og for en vellykket afdækning, at de kommende forældre oplever at blive inddraget og oplever at blive lyttet til og taget alvorligt. Kommunalbestyrelsen vil, hvis tilstedeværelse af en psykisk funktionsnedsættelse hos de kommende forældre vanskeliggør samarbejdet, skulle være særligt opmærksom på at tilrettelægge en hensyntagende og inddragende proces.
Kommunalbestyrelsen vil også ved tilrettelæggelsen af afdækningen skulle sikre, at de kommende forældre har mulighed for at deltage i afdækningen, jf. retssikkerhedslovens § 4. Det vil bl.a. betyde, at der ved afholdelse af møder, samtaler eller observation så vidt muligt skal tages højde for de kommende forældres arbejde og situation i øvrigt, så afdækningens gennemførelse ikke griber unødigt ind i de kommende forældres hverdagsliv.
Kommunalbestyrelsen vil dog – ligesom det i dag er tilfældet ved en undersøgelse efter servicelovens § 50 – have mulighed for at gennemføre afdækningen i de særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt at indlede et positivt samarbejde med de kommende forældre, samt i de tilfælde hvor dette vil være særligt besværligt eller meget tidskrævende.
Det foreslås i stk. 3, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med afdækningen efter stk. 1 skal vurdere, om der skal foretages en afdækning af et eller flere forhold af betydning for støttebehovet hos eventuelle børn i familien. Afdækningen kan gennemføres som én samlet afdækning for de kommende forældre og et eller flere børn i familien, dog således at der tages højde for børnenes og de kommende forældres individuelle forhold.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af gældende ret, jf. servicelovens § 50, stk. 8, og stk. 9, 3. pkt., med den ændring der vil følge af det foreslåede stk. 1, hvorefter en fuld undersøgelse af de kommende forældres forhold kun vil skulle foretages i sager, som kommunalbestyrelsen har vurderet er alvorlige eller komplekse.
Bestemmelsen vil betyde, at hvis de kommende forældre allerede har børn, skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med en undersøgelse af kommende forældre vurdere, om der også skal foretages en undersøgelse af støttebehovet hos en eller flere af disse børn.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre en tidlig indsats over for eventuelle børn i familien, således at man kan opdage og hjælpe børn, som ellers først ville have fået hjælp, når problemerne havde vokset sig større og mere komplekse.