LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 211
Social- og boligministeren nedsætter et børneråd, som skal virke som fortaler for børn. Rådet er uafhængigt og tværfagligt sammensat. Som led i sin fortalervirksomhed skal rådet informere og rådgive regeringen og Folketinget om børns forhold i samfundet og arbejde for at sikre børns rettigheder. Rådet har endvidere til opgave at vurdere og informere om børns vilkår i Danmark.
Stk. 2. Børnerådet skal inddrage børns synspunkter i sit arbejde, og rådet nedsætter som led heri et børne- og ungepanel.
Stk. 3. Børnerådet kan anmode institutioner, hvor børn opholder sig, om at aflægge dem besøg.
Stk. 4. Social- og boligministeren udpeger et repræsentantskab for Børnerådet bestående af organisationer og foreninger m.v., der arbejder med børns forhold og rettigheder, herunder børne- og ungdomsorganisationer.
Stk. 5. Staten betaler udgifterne ved rådets virksomhed. Social- og boligministeren fastsætter regler om rådets sammensætning, opgaver og honorering, samt om børne- og ungepanelet og repræsentantskabet, herunder om deres sammensætning.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 211
RetsinformationDet fremgår af retssikkerhedslovens § 88, stk. 1, at social- og boligministeren nedsætter et børneråd, som skal virke som fortaler for børn. Rådet er uafhængigt og tværfagligt sammensat. Som led i sin fortalervirksomhed skal rådet informere og rådgive regering og Folketing om børns forhold i samfundet samt arbejde på at sikre børns rettigheder. Rådet har endvidere til opgave at vurdere og informere om børns vilkår i Danmark. Rådet skal inddrage børns synspunkter i sit arbejde og kan anmode institutioner, hvor børn opholder sig, om at måtte aflægge dem besøg.
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 88, stk. 2, at staten betaler udgifterne ved rådets virksomhed, og at social- og boligministeren fastsætter regler om rådets sammensætning og opgaver.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede regler i bekendtgørelse nr. 1200 af 7. juni 2021 om råd på det sociale område, der bl.a. indeholder bestemmelser om børnerådets sammensætning, opgaver og forretningsorden.
Det foreslås med stk. 1, at social- og boligministeren nedsætter et børneråd, som skal virke som fortaler for børn. Rådet er uafhængigt og tværfagligt sammensat. Som led i sin fortalervirksomhed skal rådet informere og rådgive regeringen og Folketinget om børns forhold i samfundet samt arbejde for at sikre børns rettigheder. Rådet har endvidere til opgave at vurdere og informere om børns vilkår i Danmark.
Bestemmelsen vil medføre, at gældende ret efter retssikkerhedsloven § 88, stk. 1, 1-4. pkt., videreføres i barnets lov. Det vil betyde, at der ikke vil blive foretaget ændringer i Børnerådets overordnede opgaver. Herefter vil Børnerådet virke som fortaler for børn. Som led i sin fortalervirksomhed vil rådet skulle informere og rådgive regeringen og Folketinget om børns forhold i samfundet samt arbejde for at sikre børns rettigheder. Rådet vil endvidere have til opgave at vurdere og informere om børns vilkår i Danmark, herunder set i lyset af bestemmelserne og intentionerne i FN's Konvention om Barnets Rettigheder.
Formålet med bestemmelsen i stk. 1 er at videreføre Børnerådets overordnede opgave med at fremme børns rettigheder og interesser samt at virke som fortaler for børn. Med forslaget fastsættes, at Børnerådet er et uafhængigt og tværfagligt sammensat råd, der har til opgave at informere og rådgive regering og Folketing om børns forhold i samfundet. Rådet har endvidere til opgave at vurdere og informere om børns vilkår i Danmark.
Det foreslås med stk. 2, at Børnerådet skal inddrage børns synspunkter i sit arbejde, og rådet nedsætter som led heri et børne- og ungepanel.
Bestemmelsen vil medføre, at gældende ret efter retssikkerhedslovens § 88, stk. 1, 5. pkt., videreføres i barnets lov. Som noget nyt i forhold til gældende ret foreslås det, at Børnerådet vil skulle nedsætte et børne- og ungepanel. Bestemmelsen vil betyde, at Børnerådet vil skulle formalisere en del af sin børneinddragelse i et panel, der vil kunne give input til rådets arbejde ud fra et børneperspektiv. Forslaget vil ikke betyde, at Børnerådets børneinddragelse vil skulle begrænse sig til panelet. Børnerådet vil således fortsat også have mulighed for at inddrage børns synspunkter i sit arbejde på anden vis.
Social- og boligministeren vil skulle fastsætte nærmere regler om børne- og ungepanelet, herunder om panelets sammensætning, jf. den foreslåede bestemmelse i stk. 5. Børnerådet vil skulle nedsætte børne- og ungepanelet, og rådet forventes at skulle fastlægge mødehyppighed og rammerne for de drøftelser, der skal informere og kvalificere rådets opgavevaretagelse.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 er at styrke børnenes egne stemmer i Børnerådets arbejde. Formålet med børne- og ungepanelet er at informere og rådgive rådet i dets arbejde med at sikre børns rettigheder, behov og interesser ud fra et børneperspektiv. Panelet understøtter således, at børn og unge kan komme til orde om forhold, der vedrører dem selv.
Det foreslås med stk. 3, at Børnerådet kan anmode institutioner, hvor børn opholder sig, om at aflægge dem besøg.
Bestemmelsen vil medføre, at gældende ret efter retssikkerhedslovens § 88, stk. 1, 5. pkt., videreføres i barnets lov. Det vil indebære, at Børnerådet vil kunne anmode institutioner, hvor børn opholder sig, om at aflægge dem besøg. Bestemmelsen vil ikke medføre, at Børnerådet vil få en egentlig ret til at få adgang til institutioner.
I overensstemmelse med forarbejderne til retssikkerhedslovens § 88, stk. 1, vil rådet i forbindelse med et evt. afslag på en anmodning om besøg vil kunne overveje, om afslaget giver grundlag for at henvende sig til den ansvarlige myndighed, herunder f.eks. kommunalbestyrelsen, med henblik på at vurdere, om afslaget giver anledning til bekymring for børns forhold, jf. Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 142 som fremsat, side 6.
Endvidere vil Børnerådet i overensstemmelse med forarbejderne anses for at være en del af den offentlige forvaltning, jf. Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 142 som fremsat, side 6. Rådet vil dermed tilsvarende være omfattet af de regler, som gælder for offentlige myndigheder, herunder f.eks. reglerne om indhentning samt videregivelse af oplysninger efter databeskyttelseslovens §§ 7 og 8 samt forvaltningslovens almindelige bestemmelser, jf. bl.a. forvaltningslovens §§ 27 og 32 og straffelovens § 152. Det vil bl.a. medføre, at Børnerådet som udgangspunkt ikke vil kunne indhente oplysninger om personers rent private forhold uden samtykke. Endvidere vil det bl.a. medføre, at Børnerådet ikke vil kunne skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke vil være af betydning for udførelsen af rådets opgave.
Såfremt Børnerådet i sin besøgsvirksomhed vil blive bekendt med konkrete forhold, som rådet vil finde bekymrende, vil rådet skulle videregive sin bekymring til relevante myndigheder, herunder eksempelvis den kommunale myndighed, Folketingets Ombudsmand, Ankestyrelsen eller tilsvarende kompetente myndigheder. Forslaget vil således ikke tildele Børnerådet kontrol-, klage- eller tilsynsbeføjelser i lighed med de beføjelser, som f.eks. kommunalbestyrelsen og Ankestyrelsen har efter forslaget til barnets lov.
Børnerådet vil være omfattet af lovforslagets § 133 om fagpersoners skærpede underretningspligt, herunder også når Børnerådet vil aflægge besøg på institutioner, hvor børn opholder sig. Underretningspligten vil indtræde, når der er kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for støtte efter barnets lov, at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for støtte på grund af de kommende forældres forhold, at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for støtte efter barnets lov på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten, eller at et barn eller en ung under 18 år er udsat for overgreb.
Formålet med bestemmelsen i stk. 3 er at sikre rådets muligheder for at opnå viden og læring ved at aflægge besøg på institutioner, hvor børn opholder sig. Det er væsentligt, at Børnerådet som led i sin rådgivning kender til børns forhold, herunder på de institutioner, hvor børns rettigheder håndhæves af offentlige myndigheder, samt af private institutioner, der varetager opgaver vedrørende børn under tilsyn fra offentlige forvaltningsmyndigheder. Rådet vil i lighed med gældende ret ikke have til opgave at udøve tilsynsvirksomhed i forhold til konkrete institutioner eller børn, jf. Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 142 som fremsat, side 6. Bestemmelsen har alene til hensigt at understøtte rådets vidensindsamling om børns generelle opvækstvilkår, herunder også om de børn, som kun sjældent kommer til orde i samfundsdebatten.
Det foreslås med stk. 4, at social- og boligministeren udpeger et repræsentantskab for Børnerådet bestående af organisationer og foreninger m.v., der arbejder med børns forhold og rettigheder, herunder børne- og ungdomsorganisationer.
Bestemmelsen vil medføre, at der med repræsentantskabet vil blive givet et fagligt forum, der er tydeligere end efter gældende ret, for Børnerådets dialog med og inddragelse af organisationer og foreninger m.v., der arbejder med børns forhold og rettigheder, herunder børne- og ungdomsorganisationer. Det kan f.eks. være organisationer, der beskæftiger sig med børns skolegang, sociale liv og fritid. Repræsentantskabet vil ikke have instruktionsbeføjelser over for Børnerådet og vil således ikke kunne pålægge rådet at foretage bestemte handlinger. Repræsentantskabets opdrag vil være at oplyse og vejlede Børnerådet i dets arbejde, og social- og boligministeren vil skulle fastsætte nærmere regler om repræsentantskabet, herunder om repræsentantskabets sammensætning, jf. den foreslåede bestemmelse i stk. 5. Børnerådet vil forventeligt skulle inddrage repræsentantskabet inden for de temaer, som rådet fokuserer på. Børnerådet forventes desuden at skulle fastlægge mødehyppighed og rammerne for de drøftelser, der skal oplyse og vejlede Børnerådet i dets arbejde.
Formålet med bestemmelsen i stk. 4 er at styrke Børnerådets opgave med at vurdere og infomere om børns vilkår i Danmark. Repræsentantskabet skal give input til Børnerådets arbejde og dermed understøtte rådet i at sikre børns rettigheder, interesser og behov.
Det foreslås med stk. 5, at staten betaler udgifterne ved rådets virksomhed. Det foreslås videre, at social- og boligministeren fastsætter regler om rådets sammensætning, opgaver og honorering, samt om børne- og ungepanelet og repræsentantskabet, herunder om deres sammensætning.
Bestemmelsen vil medføre, at gældende ret efter retssikkerhedslovens § 88, stk. 2, videreføres i barnets lov. Det vil medføre, at staten vil skulle betale udgifterne ved rådets virksomhed, og at social- og boligministeren vil skulle fastsætte regler om rådets sammensætning og opgaver. Som noget nyt i forhold til gældende ret vil social- og boligministeren i henhold til forslaget skulle fastsætte regler om rådets honorering samt om børne- og ungepanelet og repræsentantskabet, herunder om panelet og repræsentantskabets sammensætning.
Forslaget forventes for det første at ville medføre, at social- og boligministeren vil fastsætte regler om, at Børnerådets formand honoreres efter aftale med Social-, Bolig- og Ældreministeriet. Forslaget forventes for det andet at ville medføre dels, at Børnerådet som led i sin virksomhed vil dække eventuelle transportudgifter til børn og unges deltagelse i børne- og ungepanelets arbejde, dels at social- og boligministeren vil skulle fastsætte regler om panelets størrelse. Forslaget forventes for det tredje at ville medføre, at social- og boligministeren vil skulle fastsætte regler om repræsentantskabet for så vidt angår repræsentantskabets størrelse, udpegningsperiode og nærmere opgaver.
Formålet med bestemmelsen i stk. 5, 2. pkt., er at give social- og boligministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om rådets sammensætning, opgaver og honorering samt børne- og ungepanelet og repræsentantskabet, herunder om deres sammensætning. Formålet med at udvide bemyndigelsesbestemmelsen til at omfatte honorering er at præcisere bestemmelsen i stk. 5, 1. pkt., efter hvilken staten betaler udgifterne ved rådets virksomhed.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.22.